Gå til innhold

Nutrilett Bar

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kan du leve på Nutrilett resten av livet? Nei.

Da bør du heller skifte til en livsstil du kan holde. Mengder grønt, feks. Og proteinrikt kjøtt.

Og nå begynner jeg å bli seriøst lei av dere "kalori inn - kalori ut"-folkene. JA det er en sannhet i det dere sier, men glem nå ikke at enkelte næringsstoffer (som feks sukker) hindrer fettforbrenning. Mat er kjemikalier, og kroppen fordeler dem deretter. Skjønner at å stikke huet i sanden og fingrene i ørene og si LALALALA funker fint for dere, men la resten av oss få spise variert og sunt uten at vi skal være redde for kalorier i gulrøtter og moreller og derfor heller spise en Snickers istedenfor og tro at vi går ned i vekt bare vi holder oss til 2 Snickers om dagen. Jeg trodde anoreksi var mest pop på nittitallet jeg.

Eh? Det ER faktisk hvor mye kalorier man får i seg i forhold til hvor mye man forbrenner som avgjør vekten ;) Og hvor i alle dager har du lest i denne tråden at noen sier man ikke skal spise sunt og heller spise snickers? Om man spiser for lite, så settes forbrenningen ned, og man brenner mindre kalorier. Jada, det er mange stoffer som kan sette ned forbrenningen. Tror du vi ikke vet det? Det betyr jo at man forbrenner mindre, og ergo så bør man også tilpasse hvor mye kalorier man putter i seg, Siden det jo nettopp er hvor mye man er i overskudd/underskudd som spiller en rolle. Jeg ser virkelig ikke hva du vil med dette sure angrepet. Det er INGEN som har sagt at man skal være redd for å spise sunt. Men det vi derimot har sagt, er at å spise sunt ikke betyr at du er garantert å gå ned i vekt. Om man stapper i seg enorme mengder mat som er sunn, så kan man likevel gå OPP i vekt om man spiser mye mer enn det man forbrenner. Man kan fint spise seg feit på sunne ting som nøtter, bananer og rugbrød, om man eter store nok mengder av det.

Jeg har spist sunt og trent masse hele livet. Men likevel så har jeg hatt litt vektproblemer. Det som fikk meg til å gå ned i vekt, var da jeg talte over hvor mye jeg fikk i meg, og så justerte treningsmengden slik at jeg forbrente mer enn det jeg spiste.

Å gnåle om at å telle kalorier er anorektisk er bare patetisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet
Eh? Det ER faktisk hvor mye kalorier man får i seg i forhold til hvor mye man forbrenner som avgjør vekten ;) Og hvor i alle dager har du lest i denne tråden at noen sier man ikke skal spise sunt og heller spise snickers? Om man spiser for lite, så settes forbrenningen ned, og man brenner mindre kalorier. Jada, det er mange stoffer som kan sette ned forbrenningen. Tror du vi ikke vet det? Det betyr jo at man forbrenner mindre, og ergo så bør man også tilpasse hvor mye kalorier man putter i seg, Siden det jo nettopp er hvor mye man er i overskudd/underskudd som spiller en rolle. Jeg ser virkelig ikke hva du vil med dette sure angrepet. Det er INGEN som har sagt at man skal være redd for å spise sunt. Men det vi derimot har sagt, er at å spise sunt ikke betyr at du er garantert å gå ned i vekt. Om man stapper i seg enorme mengder mat som er sunn, så kan man likevel gå OPP i vekt om man spiser mye mer enn det man forbrenner. Man kan fint spise seg feit på sunne ting som nøtter, bananer og rugbrød, om man eter store nok mengder av det.

Jeg har spist sunt og trent masse hele livet. Men likevel så har jeg hatt litt vektproblemer. Det som fikk meg til å gå ned i vekt, var da jeg talte over hvor mye jeg fikk i meg, og så justerte treningsmengden slik at jeg forbrente mer enn det jeg spiste.

Å gnåle om at å telle kalorier er anorektisk er bare patetisk.

En nutrilett bar ligger jo på 217 kalorier. Så når jeg spiser det til frokost og lunsj så tilsvarer jo dette (ca) 450 kalorier. TIl middag spiser jeg for eks spaghetti og kjøttdeig. Og til kvelds igjen et knekke brød eller eple. til mellom måltider på dagen spiser jeg et eple, så det blir jo ca 2-3 epler daglig, pluss nureilett bar 217*2 pluss middag. så kaloriene er jo ikke så veldig mye over 1000. Men hvor kan jeg regne ut hvor mye kalorier det er for eks i et eple, middag osv? Grunnen til at jeg ikke har så mye tid til å trene er fordi jeg har to jobber og veldig liten tid igjen til å trene da. Men prøver å få til iallefall 2 ganer i uken.

Skrevet

En normal middag med spaghetti og kjøttdeig ligger nærmere 700 kcal enn 400 iallefall :)

Et eple ligger kanskje på 70 kcal, så der har du 210 kcal fordelt på 3 stk.

Kveldsmaten din med knekkebrød ligger iallefall på 100 den og.

2*Nutrilett = 424

3*epler = 210

Knekkebrød = 100

= 734 kcal fordelt på frokost, lunsj og kvelds.

Hva middagen din inneholder avhenger av størrelsen på porsjonen og hva du spiser .

En kyllingfilet f.eks = 100 kcal. Så dersom du til middag spiser en kyllingfilet servert med grønnsaker og uten ris og saus, da skal du klare å holde deg under 1100 kcal den dagen.

Spiser du spaghetti med kjøttdeig og saus og pasta og hele pakken derimot, skal det godt gjøres :)

Skrevet
En normal middag med spaghetti og kjøttdeig ligger nærmere 700 kcal enn 400 iallefall :)

Et eple ligger kanskje på 70 kcal, så der har du 210 kcal fordelt på 3 stk.

Kveldsmaten din med knekkebrød ligger iallefall på 100 den og.

2*Nutrilett = 424

3*epler = 210

Knekkebrød = 100

= 734 kcal fordelt på frokost, lunsj og kvelds.

Hva middagen din inneholder avhenger av størrelsen på porsjonen og hva du spiser .

En kyllingfilet f.eks = 100 kcal. Så dersom du til middag spiser en kyllingfilet servert med grønnsaker og uten ris og saus, da skal du klare å holde deg under 1100 kcal den dagen.

Spiser du spaghetti med kjøttdeig og saus og pasta og hele pakken derimot, skal det godt gjøres :)

Men å ligge på under 1100 kcal om dagen er jo så absolutt ikke å anbefale. Da spiser du for lite, og kan få nedsatt forbrenning. Man bør få i seg minst 1500 kcal dagen.

Jeg synes det høres ut som om du spiser alt for lite. Én slik bar til frokost og lunsj er ikke nok. Du bør spise noe annet i tillegg.

Jeg ville også anbefalt å variere frukten litt. Eple er bra, men det er mye bedre å spise ett eple, en pære og en banan, f.eks. enn tre epler. Det er viktig å ha et variert kosthold.

Skrevet

Det spørs jo hvor mye middag du spiser , for å si det sånn , men vil nok også tro middagen din alene er oppe i kanskje 7-800 kcal , så inneholder et middels stort eple rundt 150 kcal per stk (de som er ca like store som de som ligger innpakket i 6 pakninger i butikken i plastikk ) .

Så da blir det :

Nutrilett barer 424

Epler 450

middag 7-800

= 1574 - 1674

+ knekkebrød , pålegg , smør mm

Som du ser , så ligger du ikke med dette så veldig langt unna det som er gjennomsnittlig forbrenning for kvinner . Nei , det er hardt å komme i underskudd hehe ;) .

Jeg spiser ikke nutrilett barer siden jeg syntes de inneholder for mange kcal .

De nutrilett posene inneholder ca halvparten .

Skrevet
Men å ligge på under 1100 kcal om dagen er jo så absolutt ikke å anbefale. Da spiser du for lite, og kan få nedsatt forbrenning. Man bør få i seg minst 1500 kcal dagen.

Det har jeg ikke sagt noe på . Det var bare TS som trodde hun lå på rundt 1100 om dagen. med sine tre epler, knekkebrød og to nutrilettbarer. Mitt svar var et svar på dette :)

Skrevet

Tror ikke jeg ville brukt nutrilett til å erstatte så mange måltider.

Som sagt før nutrilettbar inneholder 217 kalorier. Eller du kan til frokost spise 3 knekkebrød med kokt skinke og tomat og da blir det 166 kalorier ifølge min beregning. Har da tatt utgangspunkt i ryvita sesam knekkebrød, 2 skiver skinke til hvert knekkebrød og en tomat fordelt til alle 3.

Dette må da mette mer. Det synes da ihvertfall jeg.

Ikke det bruker nutrilett bar innimellom jeg og, men det er mer da jeg er på farten og stort sett alternativet blir junk mat.

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet
Tror ikke jeg ville brukt nutrilett til å erstatte så mange måltider.

Som sagt før nutrilettbar inneholder 217 kalorier. Eller du kan til frokost spise 3 knekkebrød med kokt skinke og tomat og da blir det 166 kalorier ifølge min beregning. Har da tatt utgangspunkt i ryvita sesam knekkebrød, 2 skiver skinke til hvert knekkebrød og en tomat fordelt til alle 3.

Dette må da mette mer. Det synes da ihvertfall jeg.

Ikke det bruker nutrilett bar innimellom jeg og, men det er mer da jeg er på farten og stort sett alternativet blir junk mat.

Men hvor kan jeg regne ut hvor mye kalorier det er i de ulike matvarene på nettet?

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Er det noen som har forslag til en dags inntak av mat hvis kalorinivået ik skal overskride 1200 kalorier? Innkl. forkost, lunsj, middag (evt kvelds ) og mellommåltider??

Skrevet
Er det noen som har forslag til en dags inntak av mat hvis kalorinivået ik skal overskride 1200 kalorier? Innkl. forkost, lunsj, middag (evt kvelds ) og mellommåltider??

Utdrag fra en av dagene mine :

2 x Nutrilett 222

Middag 200 g kylling 230

300 g agurk 66 55,2

100g kinakål 20

50 gram tomat 50

20 ml olje 180

100 g agurk 22

150 g kylling 170

1x Nutrilett 111

100 g kylling 115

= 1186

Vet ikke om det er anbefalt å ligge så lavt som 1200 . Jeg veksler mellom 1200 og 2000 , sånn at mitt totale underskudd er på 3500-4000 på ei uka .

Skrevet
Utdrag fra en av dagene mine :

2 x Nutrilett 222

Middag 200 g kylling 230

300 g agurk 66 55,2

100g kinakål 20

50 gram tomat 50

20 ml olje 180

100 g agurk 22

150 g kylling 170

1x Nutrilett 111

100 g kylling 115

= 1186

Vet ikke om det er anbefalt å ligge så lavt som 1200 . Jeg veksler mellom 1200 og 2000 , sånn at mitt totale underskudd er på 3500-4000 på ei uka .

Hva slags nutrilett er det du bruker her når du skriver nutrilett?

Skrevet
Hva slags nutrilett er det du bruker her når du skriver nutrilett?

Den i pose som skal blandes ut med vann .

Det over er basert på at nutrilett'n er blandet ut i vann og ikke feks melk .

Skrevet
Men det vi derimot har sagt, er at å spise sunt ikke betyr at du er garantert å gå ned i vekt. Om man stapper i seg enorme mengder mat som er sunn, så kan man likevel gå OPP i vekt om man spiser mye mer enn det man forbrenner. Man kan fint spise seg feit på sunne ting som nøtter, bananer og rugbrød, om man eter store nok mengder av det.

Det er jeg veldig enig i. Det jeg bare ikke forstår er hvordan

Sunn mat kan faktisk gjøre deg feit

kan bli til

Det eneste som spiller en rolle til syvende og sist er Kalori inn - Kalori ut = fett-tap

Det er noen nyanser i mellom der jeg tror kanskje noen glemmer i all oppstandelsen.

Skrevet
Det er jeg veldig enig i. Det jeg bare ikke forstår er hvordan

Sunn mat kan faktisk gjøre deg feit

kan bli til

Det eneste som spiller en rolle til syvende og sist er Kalori inn - Kalori ut = fett-tap

Det er noen nyanser i mellom der jeg tror kanskje noen glemmer i all oppstandelsen.

Men det ER jo faktisk antall kalorier inn i forhold til forbrenningen som spiller en rolle i forhold til vekttap. Hvor mye man forbrenner, avhenger av ting som hvor ofte man spiser, og til dels hva og hvor mye man spiser og trener, samt muskelmasse, alder, kjønn, osv. For å gå ned i vekt, må man gjøre noe med mengden kalorier man inntar, og prøve å øke forbrenningen, f.eks. ved trening. Siden min forbrenning er ulik din forbrenning, vil ikke nødvendigvis ditt inntak av mat være det rette inntaket for meg. Du må gjerne spise mer enn meg for å unngå å gå i sparebluss slik at forbrenningen går til helvete, mens jeg gjerne må spise mindre enn deg fordi jeg har mindre muskelmasse og lavere forbrenning. Jeg må gjerne fokusere mer på styrketrening for å få opp forbrenningen, mens du allerede har høy forbrenning og vil ha mer utbytte av kondisjonstrening.

Hvilke nyanser er det du mener jeg glemmer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...