Gjest Gjest_IngeBorg_* Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Er dette normalt? Hun virker også veldig "fortvilet". Hun bærer kattungene fra et sted til et annet. Jeg har forsøkt å få henne til å slutte med det ved å legge ungene på plass i kattesengen igjen, men hun fortsetter å flytte på dem. Helst vil hun ha dem oppi sengen min. Jeg vet ikke om det er fordi det var der hun nesten fødte (jeg våknet av at hun skrek og rakk akkurat å få henne på badet før hun fødte), eller om det er en annen årsak. Noen som har erfaring med dette?
Gjest Mea Culpa Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Ta en telefon til dyrlegen da vel.
lucy_in_the_sky Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Nei, det er ikke normalt at kattemor blør så lenge etter fødsel. Du skulle ringt dyrlegen for 3-4 dager siden, ikke skrevet et innlegg på nettet etter at katten har gått og blødd i fire dager.. Det som derimot er normalt, er at kattemor flytter mye på ungene sine. Du burde nok ha lest en del mer om katter, fødsel, kattunger osv før du fikk unger på katten.. Kjøp deg noen gode kattebøker, søk rundt på nettet, og ikke minst, ring en dyrlege.
Gjest Gjest_IngeBorg_* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Jeg oppdaget ikke blødningen før i dag. Det var ikke mer enn et par dråper som hun vasket bort selv og hun er ellers i fin form, så jeg tenkte jeg skulle høre om noen visste noe om dette her. Jeg burde kanskje presisert det i det første innlegget. Jeg blir litt overrasket over at du går ut ifra at jeg ikke har lest noen ting om kattunger før katten min fikk kattunger. Jeg har lånt flere bøker på biblioteket og lest masse på internett, men jeg har ikke sett noe om dette og det var derfor jeg spurte her. Ellers er jeg ikke ute etter en leksjon om hvorvidt man bør la katten sin få kattunger eller ikke. Jeg er fult klar over hva folk her inne mener om det, men nå har det en gang blitt slik og jeg tar følgene av det. Jeg er veldig glad i katten min og ringer eller tar henne til dyrlegen så fort jeg mistenker at hun ikke er bra.
Gjest Glør Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Nei, det er ikke normalt, vanligvis blør de ikke noe særlig etter at morkaken er ute. At hun flytter ungene kan være normalt, men kan også være ett tegn på at hun plages med smerter ol. Min katt feks var veldig frenetisk etter fødselen pga en dødfødt kattunge som ikke kom ut før ett døgn etter de andre, og da roet hun seg med en gang den var ute. Så jeg ville nok ringt dyrlege for sikkerhets skyld, selv om hun ikke blør mye. Mye som kan være galt uten å føre til blødninger, og siden du synes hun virker rastløs er det nok best å sjekke det opp.
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Etter det jeg har erfart er det helt normalt at katter blør ei stund etter fødsel. Det gjør jo mennesker også! Det varer som regel ikke mer enn ei uke ell to. Sålenge det bare er noen dråper innemellom, tror jeg ikke det er så farlig. Har hatt mange katter oppigjennom årene, og alle har blødd litt etter fødsel. Og det er også ikke uvanlig at kattempr bærer rundt på ungene sine. Det kan være pga at hun føler seg stresset der hun er. Har selv en kattemor her nå, som bærer barna overalt i huset :gjeiper:
Gjest negasjon Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Er dette normalt? Hun virker også veldig "fortvilet". Hun bærer kattungene fra et sted til et annet. Jeg har forsøkt å få henne til å slutte med det ved å legge ungene på plass i kattesengen igjen, men hun fortsetter å flytte på dem. Helst vil hun ha dem oppi sengen min. Jeg vet ikke om det er fordi det var der hun nesten fødte (jeg våknet av at hun skrek og rakk akkurat å få henne på badet før hun fødte), eller om det er en annen årsak. Noen som har erfaring med dette? f friske katter blør ikke etter en fødsel. La henne flytte ungene sine eller flytt kattesengen (barnesengen) ved siden av hennes seng. Ta henne til veterinæren. Men jeg har hørt at katter kan føde /bli gravid med to tre ukers mellomrom, så du kan også vente et nytt kull. Var jeg deg,. ville jeg kontaktet veterinæren, men du bor kanslke på bygda og veterinærer der bryr seg neppe særlig. Ring Veterinærhøgskolen, noe må du gjøre, en blødende katt og små kattunger. Vet du er bekymret, du spør oss, men vi er ikke veterinærer. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå