Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 hei vi har en baldings hund på 2 år som er blanding av boder coli å far ukjent hehe. å en jente på 4 år, hun er sterlisert å er ganske så rolig, men håper noen kan hjelpe oss litt her, han på 2 år er veldig stressa, når han er på tur å hjeme, vist jeg gjør hus arbeid , stresser han runt, får ikke ro på seg, bare går i beina mine, er koselig det da, men kan være iriterene noen ganger, så vet han når kl blir 11 på formiddagen , ventes en god tur i skogen, runt to timer vær dag, jeg har full kontrol på han kommer med en gang når jeg roper, så der jeg vet det ikke er mange folk som går slipper jeg han. å han stresser vilt runt, noen som har en ide heller efering med stressa hund? også har vi en stor hundegård 100kmw, men, han vil bare være sammen med folk, den andre hunden stor koser deg der ute,. på forhond takk for svar
lovenemo Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Det er sannsynligvis en veldig aktiv blanding, med tanke på border collie'en som er i den. Høres ut som den kjeder seg rett og slett, hvis den går rundt og dilter etter deg og ikke får ro i kroppen. Og det med hundegård er jo helt greit å bruke for at hunden kan få være ute når du/dere ikke har tid til å være ute sammen med hunden, men ikke bruk det som et verktøy for at han/hun skal få utløp for energien sin - hvis dere gjør det da? Anbefaler dere å gi hunden mer å jobbe med slik at den får stimulert psyken mer, vil tro at bikkja ikke vil være like urolig da. Tren enkel lydighet, agility kanskje, legg ut spor. Som sagt, vil tro det er en aktiv blanding du sitter med, og den må få aktivisert seg mer enn bare ved tur i løpet av dagen.
stella K Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 enig... collier er eldig aktive og har lett for å bli stresset. jeg er ikke noe spesialist akkurat, men det jeg vet er at man ikke skal stresse opp collier. greit å kaste litt ball og sånn, men IKKE for mye... da blir de helt sprø!! de har lett for å bikke over hvis den blir stresset opp for mye... hvis du skjønner hva jeg mener... men å drive agiliti og sånn slik at den får brukt hjernen ordentlig, det er sikkert bra! de sier at å trene agiliti)må bruke hjernen), er mer slitsomt for dem enn fysisk aktivitet... da får du ihvertfall en rolig hund
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Enig med de over... En Border collie /Border collie- blanding trenger MYE psykisk stimulans, noe den ikke får av bare å gå tur... Hørtes veldig ut som en hund som får for lite hjernetrim dette her... Først når du vet at hunden har fått det den skal ha av fysisk og psykisk trening kan du kreve at den skal legge seg og slappe av... Sannsynligvis vil hunden få det mye bedre hvis du finner på noe aktivt med den som den kan bruke hjernen på. Her i huset er det å gå spor det aller beste som finnes for å virkelig slite ut hjernen til hunden... Da sover han godt etterpå Men også andre ting som lydighet, agility, eller bare å lære forskjellige triks kan være bra... Jeg liker best litt rolige aktiviteter som lydighet når det gjelder ordentlig psykisk stimulans, fordi når man gjør ting med mye fart osv så kan man riskikere at det bare skaper mer stress... Når du vet at hunden har fått det den skal kan du også lære den en kommando som betyr "gå å legg deg". Det skal bety at hunden skal gå på plassen sin. I begynnelsen vil hunden kanskje føle det som litt kjedelig, men etterhvert vil den skjønne at når den får beskjed om å gå på plassen sin kan den bare slappe av, for nå har den fått den oppmerksomheten den skal... Litt rart forklart, men poenget er at noen hunder må lære seg å slappe av... (men da må man som sagt vite at hunden har fått det den skal)
tigerpus1 Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Jeg ville aldri kastet ball med en stresset hund.. da blir den bare mye mere gira. bedre å gi den oppgaver eventuelt gjemme ballen å få den til å finne den. dette er jo en gjeter hund med masse energi. passer den mye på den andre hunden din ?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 hei å takk for svar, han er ikke noe serlig til å passe på den andre hunden heller katten, har tenkt litt, etter jeg har lset detta, kan det være at hundegåren ligger ner veien med ganske mye trafikk? men han er jo vant til å være der siden han var valp, de er aldri ute der når ikke noen er hjeme, så jeg prøver å slippe han inn når han ikke bjeffer. også bjeffer han etter store bilder å sånt, noen sa til meg at jeg kunne bruke munn kurv på han når han er ute, men da tror jeg han blir være. vi har mange akviteter når vi ikke er ute å går, han er utrolig lydig å gjør det jeg ber om. så jeg gjemer ting i huset heller i gåren, ute i skogen, har vi lydighets trening, håper over treer å sånt, bli , kom ligg, så liker han godt å sitte bamse, hehe
LitaPia Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Les på "Talefot med hunden", mener det er Turid Rugås som skrev den. Har vært på kurs med henne også, og det anbefales! Jeg tar imot hunder for et omplasseringssenter som "krisehjem" og får hjem endel stressede hunder og bruker konsekvent metodene til Turid Rugås. Det funker! Bruker du metodene som skrives om i boka er du nesten garantert en rolig og trygg hund.
stjernekyss Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 (endret) Endret 27. februar 2009 av stjernekyss
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Les på "Talefot med hunden", mener det er Turid Rugås som skrev den. Har vært på kurs med henne også, og det anbefales! Jeg tar imot hunder for et omplasseringssenter som "krisehjem" og får hjem endel stressede hunder og bruker konsekvent metodene til Turid Rugås. Det funker! Bruker du metodene som skrives om i boka er du nesten garantert en rolig og trygg hund. Men bare nesten Rugås skulle fått slitt big time med voffen min!
Basementart Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Er hunden stressa er den enten overstimulert eller understimulert, siden dette er en blanding med bla border collie antar jeg at den er understimulert, og da mener jeg i forhold til hjernetrim og ikke nødvendigvis fysisk trim som jeg tror den får nok av. Tips kan da være: - Godbitsøk (kaste/legge godbiter utover plenen og la ham søke det opp) - Feltsøk (finne gjenstander innenfor et opptråkket felt på 50x50 meter) - Sporsøk (Søke opp et spor - meld deg evt på kurs) - Lydighet (Trene inn ulike lydlighetsøvelser med hunden) - Agility (Både trim og hjernetrim - veldig gøy også!) - Rundering (En form for søk som går på overvær - meld deg på kurs!) Eventuelt kan du også kjøpe godbitballer eller hjernetrimleker på dyreforetningen. Kan feks anbefale Nina Ottesen lekene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå