Gå til innhold

Landskilpadde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med det som kjæledyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ulovlig.

Ikke om man har en tillatelse fra Mattilsynet :gjeiper:

Skrevet

Jeg har erfaring med det. Jeg hadde en skillpadde i 3 år, og har aldri slitt med så dårlig samvittighet før. Du bør virkelig ha ting tilrettelagt når du skal ha skillpadde, da mener jeg med et digert akvarium og en dam i hagen den kan kose seg i om sommeren. Jeg skulle i utgangspunktet bare passe den skillpadden jeg fikk, men den ble værende. Jeg hadde ikke hverken dam eller stort akvarium, og skillpadden fikk det deretter. Huff, stakkars skillpadde. Den gikk løs i leiliheten min, og den fikk dusje og bade i dusjen hver dag. Men den hadde det ikke bra. Etter jeg hadde hatt den 2 år fikk den et sår på foten som det ble infeksjon i, så jeg dro til dyrlegen og fikk penicillin. Den virka dårlig og enden på visa var at foten ble råtten og datt av!!! Så det var litt av et sjokk, plutselig hadde jeg en skillpadde med bare 3 føtter. Så prøvde jeg å ha den litt etter det, men syntes så synd på den. Så etter en stund fant jeg ut at det beste var å avlive den. Så vil råde deg til å tenke deg godt om før du anskaffer en skilpadde.

Lykke til!

Skrevet

jag har haft flera olika sköldpaddor, bla en grekisk landsköldpadda som jag hade i 4 år. Blev tvungen att ge bort den sen pga flytt bla.

Jag hade den från att den var en liten bebis och mätte knappa 5 cm över det kupade skalet :) Det var förstås när jag bodde hemma i Sverige då...

Om du vill veta mer så rekommenderar jag att du läser på den här sidan

http://www.oktv.se/hemsida/hans.olsson/grekisk.html

Där står mycket bar information, även om det är på svenska ;)

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal få lov å ha skildpadde når alle andre reptiler er forbudt. En skildpadde trenger like mye tilrettelagte behov som et annet reptil.

Jeg hadde skildpadde som barn, da man kunne få kjøpt dem i dyrebutikk, og jeg har en skildpadde nå som vi kjøpte i Kristiansand dyrepark etter at et lass smuglete skildpadder havnet der. Jeg hadde importtillatelse fra Mattilsynet.

Skildpadder trenger en atskillig høyere temperatur enn oss nordmenn og bør derfor bo i et terrarie eller en kasse med både overvarme i form av varmelampe, og undervarme i form av f.eks. en sten som varmes opp elektrisk. Den skal ha et variert kosthold og kosttilskudd beregnet på skildpadder. De har lett for å få kalkmangel.

Man bør ha tilgang til en veterinær som kan noe om disse dyrene, og dem er det ikke mange av her i landet.

Det er ikke ideelt for et reptil å bo i Norge, så man burde faktisk avstå.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen her som har erfaring med det som kjæledyr?

vi har det. har hatt henne i 5 år nå. vi har ikke opplevd annet enn positive ting med henne. Utrolig at det går an å bli så glad i en skilpadde. Vi har en stor kasse med varmelampe og UV- stråler over.. dette trenger skjellet til skilpadden. ellers så blir hun badet hver morgen og kveld og gitt regelmessig mat i forhold til hva hun trenger.

En må passe på at skilpadden ikke får trekk om fra dører osv, spesielt om vinteren, da kan de få lungebetennelse. Vi har hatt vår til kontroll hos dyrlege, og han sier at det er det fineste skallet han noen gang har sett av de som har kommet inn med en skilpadde.

vil nok påstå at hun er veldig bortskjemt..:P om natten så sover hun i en sovepose som vi har sydd til henne, der trives hun veldig godt, det er stedet hun kan hvile i fred og ro.

ellers..pass på at gulvet ikke er så kaldt, spesielt om vinteren. sover fra ca 20-21 til 7.30.. da er det frokost og morgenbad og kos. hun får veldig mye kos og kjærlighet. og det ser ut som at hun har det veldig, veldig bra i følge dyrlegen. det med våknerutinene er fordi vi vekker henne, men hun legger seg selv.

vi er veldig fornøyde! annbefaler å dra til dyrebutikken å lese litt bøker om dem. men mye av det som står i bøkene er ikke sant.. for eks. de skal ikke ha sagflis eller bark. vi hadde bark i starten og det endte med at hun spiste litt av det og fikk forstoppelse og stein i tarmen, og stoppet å spise. ikke noe godt, da måtte hun bli sprøytet i munnen med medisin..så pass på matrester på gulvet og steiner. En skilpadde skal ikke ha middagsrestene dine! kan ramse litt opp hva vår spiser; agurk, salat, pellets, løvetann, gressløk, gress osv..

det virker kanskje litt stress? absolutt ikke, ingen hundehår, ingen bjeffing, veldig lett å ha med å gjøre! rett og slett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...