Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil gjerne ha flest mulig sine meninger om dette. Jeg har en venn på 48 år som drikker seg full hver lørdag. Og da mener jeg FULL. Sånn type "slokne på sofaen med alle klærne på" full.

Det er som oftest en eller annen type "festlighet" inni bildet, men jeg har inntrykk av at han ofte bruker det som "unnskyldning" for å få drikke seg full. D.v.s ber kompiser hjem og de sitter og drikker sammen. Han har hatt dette drikkemønsteret i "evigheter", og tidligere satt han også mye alene på lørdagene, spilte musikk og drakk seg full. Jeg påpekte det for han, og da skjerpet han seg litt (på eget initiativ), og drakk ikke fullt så mye.

Men nå virker det som han på en måte synes det er legitimert siden han som oftest ikke sitter alene når han drikker. Han er imidlertid alltid den som blir fullest av de, enten de er ute på fest eller hjemme. Han drikker ikke midt i uka, men "må" ha 2-3 pils på fredagskvelden.

Noen synspunkter på dette? Høres det mye ut for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir diskutert opp ned og i mente her på forumet hva som er normalt eller ikke, herregud så lei jeg er av både det, og alle som legger seg oppi alle andres måte å leve på.

Ja, du har en venn som har kompiser på besøk og pilser litt i helgene, men du kan da ikke seriøst mene at om han drikker 2-3 pils på fredagkveldene så er det ille?!? For det første så er han voksen nok til å velge hvordan han vil leve, og for det andre hvis du virkelig er vennen hans burde du ikke fordømme hans 3 pils bare fordi du ikke liker det.

Syns ikke det høres mye ut, og så lenge dette ikke er noe som skader han eller menneskene rundt han så har du ikke noe du skulle sagt. La nå folk få velge måten de vil leve på, selv om det ikke stemmer med dine synspunkter.

Skrevet

Lørdag er vel en vanlig dag å drikke seg full på. Kanskje du skal være glad for at det bare er på lørdager? ..synes ikke det høres unormalt ut... kanskje han trenger dette?

Skrevet

Enig med hysteria!

Vær glad for at det kun er vær lørdag og ikke enten hele uka, halve uka eller hele helgen!

La han få ha si ene dag til å gjøre dette på dersom han ellers i uka er edrulig, arbeidsom og flink!

Herlighet, ikke vær så sær nå da! Vedder for at dersom dere hadde hatt en selskapsavtale på en lørdag, så hadde han sikkert ikke drukket seg amøbe den dagen!

Skrevet

Ser ikke helt problemet så lenge han ikke drikker (mye) til hverdags, eller at det går utover barn i familien f.eks.?

Skrevet

Hvordan hadde han reagert hvis han ikke kunne drikke en lørdag? Hadde han synes dette var helt krise eller bare surmult litt fordi han ikke kunne?

Skrevet

Usle 2-3 pils på fredagskvelden er lite skal jeg si deg!

Skjønner at det kan bli vannskeli dersom han starter meget tidlig på lørdagsformiddsagen med øl og fortsetter utover, men er det det han gjør da?

Gjest Jente38
Skrevet
Det blir diskutert opp ned og i mente her på forumet hva som er normalt eller ikke, herregud så lei jeg er av både det, og alle som legger seg oppi alle andres måte å leve på.

Ja, du har en venn som har kompiser på besøk og pilser litt i helgene, men du kan da ikke seriøst mene at om han drikker 2-3 pils på fredagkveldene så er det ille?!? For det første så er han voksen nok til å velge hvordan han vil leve, og for det andre hvis du virkelig er vennen hans burde du ikke fordømme hans 3 pils bare fordi du ikke liker det.

Syns ikke det høres mye ut, og så lenge dette ikke er noe som skader han eller menneskene rundt han så har du ikke noe du skulle sagt. La nå folk få velge måten de vil leve på, selv om det ikke stemmer med dine synspunkter.

Applaus :danse:

Skrevet

Er det mange som ikke kan å lese her inne eller? Det er da ikke de få pilsene på fredagskvelden jeg reagerer på for guds skyld! Men det at han MÅ drikke seg drita full hver eneste lørdag! Han har store problemer med å gjøre rede for seg når han er full, og han husker så og si aldri noe fra de siste timene på kvelden (hvordan han kom hjem etc) Og hva i svarte er det dere snakker om om å blande seg inn i andres liv?? Det var han selv som kom til meg og sa at han hadde sånn bonanger, var så fyllesyk o.s.v og klaget sin nød, da spurte jeg simpelten om "var det verd det da?" Han sier også at alle hans kompiser reagerer på måten han drikker på, og har bedt han roe seg. Så når han kom som han gjorde og ønsket å forminske forbruket, så er det jo vel et signal om at han opplever det som et (om enn lite) problem!

Og fy faen for en måte å ta i mot folk på her inne! Det er en grunn til at jeg spør da! Faren hans var alkoholiker og drakk seg i hel, broren og søsteren er alkoholikere (broren er tørrlagt og i AA). Er det vanskelig for noen her inne å forstå at jeg bryr meg OM min venn?? Det er nemlig forskjell på å bry seg MED og å bry seg OM!

Skrevet

Enig med deg. Det kan mange ganger på dette forumet virke som målet er å slakte trådstarteren.

Skrevet

TS; Kan forstå at du ble skuffa over svarene du fikk her inne, men du ba om andres meninger og da kan en ikke gå tilbake på hva en har sagt for at folk skal være enige med en selv.

Første innlegget ditt forklarte dårlig hvordan situasjonen virkelig er, og kom fram som at din venn drakk noen pils hver fredag og at det var det du hadde problemer med. Ingen her inne kunne vite bakgrunnen hans, eller at Han hadde bedt Deg om hjelp når ikke du hadde skrevet det her.

Det er flott at du bryr deg om vennen din og vil hjelpe han så godt du kan, men vil du ha andres meninger om situasjonen din her inne må du få det frem i innleggene, folk svarer jo utifra det de leser.

Skrevet
TS; Kan forstå at du ble skuffa over svarene du fikk her inne, men du ba om andres meninger og da kan en ikke gå tilbake på hva en har sagt for at folk skal være enige med en selv.

Første innlegget ditt forklarte dårlig hvordan situasjonen virkelig er, og kom fram som at din venn drakk noen pils hver fredag og at det var det du hadde problemer med. Ingen her inne kunne vite bakgrunnen hans, eller at Han hadde bedt Deg om hjelp når ikke du hadde skrevet det her.

Det er flott at du bryr deg om vennen din og vil hjelpe han så godt du kan, men vil du ha andres meninger om situasjonen din her inne må du få det frem i innleggene, folk svarer jo utifra det de leser.

Hun fremla at hovedproblemet er at han drikker seg skikkelig FULL hver lørdag. Det var først på slutten av innlegget, når hun skulle opplyse om han drakk ellers i uka også, at hun nevnte pilsene på fredagskveldene. Det er folk som ikke leser innlegget skikkelig. Hun kunne sikkert presisert dette flere ganger, men er det ikke greiere at folk tar seg bryet å lese hele innlegget isteden? :)

Skrevet

Tåpelig å nevne dette med alkoholikere i familien først etterpå. Kom med alle fakta med en gang, ellers er det ikke rart folk vil misforstå.

Personlig synes jeg at han burde slutte å drikke hvis det påvirker noen negativt. Hvis det derimot ikke påvirker noen negativt, at han kun drikker for å bli full en gang i uken og sovner på sofaen, så kan du heller la ham være.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

For meg er det ikke normalt å drikke seg så full hver lørdag, men for andre kanskje det er helt normalt.

Skrevet

Jeg reagerer litt på at du mener at han MÅ drikke seg full. Har du tatt det opp med han og spurt om han kunne la vær å drikke seg full? Hva tror du hadde skjedd dersom du ba han over til deg på en lørdags kveld? Hadde han insistert på å drikke da også?

Det er ganske normalt å drikke hver helg. Nordmenn har en spesiell drikkekultur. Vi drikker som oftest bare i helgene, og vi drikker noen ganger bare for å bli fulle. I andre land tar de seg gjerne et glass hver eneste dag, og det er helt normalt. I Norge ville man blitt stemplet som alkoholiker hvis man gjorde det, mens ingen løfter et øyebryn hvis man blir drita full og blir kastet ut av en bar.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Det er ganske normalt å drikke hver helg. Nordmenn har en spesiell drikkekultur. Vi drikker som oftest bare i helgene, og vi drikker noen ganger bare for å bli fulle. I andre land tar de seg gjerne et glass hver eneste dag, og det er helt normalt. I Norge ville man blitt stemplet som alkoholiker hvis man gjorde det, mens ingen løfter et øyebryn hvis man blir drita full og blir kastet ut av en bar.

I en viss alder er det kanskje normalt å drikke hver helg, men som voksen syns jeg ikke det er normalt å drikke hver helg. Hvertfall ikke blandt folk jeg kjenner.

Skrevet (endret)

Jeg drakk nesten hver helg... Når jeg var 18-20 år... Hvor gamle er dere, TS?

*edit, lurt å lese innlegget, ja :P*

Endret av Jade
Skrevet
Jeg drakk nesten hver helg... Når jeg var 18-20 år... Hvor gamle er dere, TS?

Kanskje lese innlegget ?

Skrevet
Jeg reagerer litt på at du mener at han MÅ drikke seg full. Har du tatt det opp med han og spurt om han kunne la vær å drikke seg full? Hva tror du hadde skjedd dersom du ba han over til deg på en lørdags kveld? Hadde han insistert på å drikke da også?

Hehe... du høres veldig ung ut. Jeg tror ikke vennekretsen din er representativ for voksne nordmenn.

Skrevet

Symptomer: Drikker seg sanseløst dritings minst en gang i løpet av helgen.

Diagnose: Nordmann.

Hadde reagert mer om det var i et land med normale alkoholvaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...