Gå til innhold

Barn på skøyter - men uten hjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på skøytebanen her om dagen, og så bl.a. to små barn (begge i barnahagealder) som gikk på skøyter uten hjelm! Barna var tydeligvis ikke så veldig vant til glattisen, og falt en rekke ganger. Bare flaks gjorde at de ikke gikk i isen med hodet først.

Det hele så ganske makabert ut, og en annen mor spurte hvorfor barna ikke hadde hjelm på seg. Da svarer moren til disse barna med et smil om munnen at ungene hennes er oppdratt til å ikke være overbeskyttet, og at ingen tar skade av noen blåmerker...

Jeg kjente at jeg ble så sint at jeg bare måtte gå unna. Flere enn meg som reagerer på slik oppførsel, eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kanutten_*
Skrevet
Jeg var på skøytebanen her om dagen, og så bl.a. to små barn (begge i barnahagealder) som gikk på skøyter uten hjelm! Barna var tydeligvis ikke så veldig vant til glattisen, og falt en rekke ganger. Bare flaks gjorde at de ikke gikk i isen med hodet først.

Det hele så ganske makabert ut, og en annen mor spurte hvorfor barna ikke hadde hjelm på seg. Da svarer moren til disse barna med et smil om munnen at ungene hennes er oppdratt til å ikke være overbeskyttet, og at ingen tar skade av noen blåmerker...

Jeg kjente at jeg ble så sint at jeg bare måtte gå unna. Flere enn meg som reagerer på slik oppførsel, eller?

Dette har du ingenting med. Det er rett og slett frekt og uhørt og gå bort til andre foreldre og lekse opp hva som er riktig barneoppdragelse.

Jeg er omtrent vokst opp på skøyter, men har aldri til dags dato brukt hjelm på skøytebanen.

Beskyttelsen begynner å ta litt overhånd synes jeg. Det finnes til og med friske barn som går med "innehjelm" :ler:

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er faktisk ikke så veldig farglig å gå på skøyter uten hjelm. Ungene har jo på seg lue, så den vil ta i mot litt hvis de faller. Det er verre å sykle uten hjelm, for da man man stupe mange meter forover dersom man kræsjer.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg holder med moren til de hjelmløse barna, jeg!

Dersom aktiviteten hadde vært i barnehage- eller skolesammenheng er det noe annet. Det er helt greit at skole og barnehage krever at barna bruker sikkerhetsutstyr under aktiviteter i deres regi, men når det skjer under foreldreoppsyn synes ikke jeg det gjør noe om foreldrene bestemmer dette selv.

Det er ikke mange årene siden det var mer uvanlig å bruke hjelm enn ikke å bruke det. Uten at jeg vet helt sikkert, vil jeg anta at sannsynligheten for å bli skadet under skøyting på isen er svært liten.

Snart reagerer vel folk dersom de ser et barn som er i ferd med å lære seg å gå, men som ikke har hjelm på hodet i "opplæringsfasen".

Skrevet

Minsten min gikk i isen med bakhodet først for noen uker siden. Jeg er veldig glad han hadde hjelm for å si det sånn. Det smalt hardt nok med. Ellers har eldste gått uten hjelm noen ganger. Jeg hadde sikkert reagert inni meg på små barn uten, men hadde nok aldri i verden sagt noe.

Skrevet

Å herremin... dette med hjelmbruk tar helt overhånd... snart må vel barna ha hjelp på når de går til skolebussen også :ler: for ikke å si i lysløypa...

Eller så er det vel på tide å begynne å polstre barna fra de er små... å da mener jeg virkelig polstre...tenk om et barn fikk et blåmerke da...

Skrevet

Så lenge ingen spiller ishochey med hard puck, er det ikke veldig farlig å gå på skøyter uten hjelm. Men med en gang ishockeyspillet er i gang, må hjelmen på. En puck i planeten er betraktelig verre enn å slå bakhodet i isen.

Skrevet

Jeg ser ikke behov for at barn skal ha på hjelm når de går på skøyter, hverken med foreldrene eller barnehagen. Hvis barna er så små og ustø at de tryner hele tiden, bør de heller vente til de blir litt større.

Det er viktig at barna lærer seg kroppskontroll og å passe seg - hvis de konstant har hjelm på seg så vil de ikke lære dette. Når de da blir store nok til å klare å virkelig skade seg, har de ikke innebygd reflekser for å passe seg - og det er farligere.

Ser ikke at det er så farlig om ungen slår seg litt. Du mener kanskje at unger skal ha hjelm når de klatrer i trær også? Eller gjøre sånn som i England er det vel, sage ned alle trærne så ikke noen unger skal klatre opp og falle ned og slå seg... En lykkelig barndom skal ha litt plaster og uhell i ny og ne. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått skallen i isen, vi fikk t.o.m. lov å ta med syklene ut på isen. Det var jækli vondt når man falt av den og på hodet i isen, så det gjorde vi ikke så mange ganger.

Skrevet
Jeg ser ikke behov for at barn skal ha på hjelm når de går på skøyter, hverken med foreldrene eller barnehagen. Hvis barna er så små og ustø at de tryner hele tiden, bør de heller vente til de blir litt større.

Det er viktig at barna lærer seg kroppskontroll og å passe seg - hvis de konstant har hjelm på seg så vil de ikke lære dette. Når de da blir store nok til å klare å virkelig skade seg, har de ikke innebygd reflekser for å passe seg - og det er farligere.

Ser ikke at det er så farlig om ungen slår seg litt. Du mener kanskje at unger skal ha hjelm når de klatrer i trær også? Eller gjøre sånn som i England er det vel, sage ned alle trærne så ikke noen unger skal klatre opp og falle ned og slå seg... En lykkelig barndom skal ha litt plaster og uhell i ny og ne. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått skallen i isen, vi fikk t.o.m. lov å ta med syklene ut på isen. Det var jækli vondt når man falt av den og på hodet i isen, så det gjorde vi ikke så mange ganger.

Enig i det du skriver om viktigheten av at barn lærer kroppsbeherskelse på den naturlige måten. Barn skal også oppleve å slå seg litt å tåle å få et skrubbsår eller fler.

Vil også trekke fram det med treklatring og hjelm. Det er vel ikke så mange årene siden et barn ble kvalt av reima til hjelmen når barnet falt og ble hengende i hjelmen.

Alt til sin tid mener nå jeg. Det har ikke blitt farligere å klatre i trær, stå på skøyter osv etter at jeg vokste opp. Sykkelhjelm er ok, trafikken er mye større, noe som kan gjøre syklisten mer ustø og vinglete sånn at man er mer utsatt for fall. Men putt nå ikke på barna hjelm i alle situasjoner der de kanskje kan risikere å falle.

Skrevet (endret)
Enig i det du skriver om viktigheten av at barn lærer kroppsbeherskelse på den naturlige måten. Barn skal også oppleve å slå seg litt å tåle å få et skrubbsår eller fler.

Mine foreldre var veldig bevisste på dette, jeg vokste opp på en gård hvor det er potensielt mye et barn kan skade seg på - foreldrene klarer ikke å fotfølge barnet til enhver tid. Så mine foreldre var veldig bevisste på å la oss starte tidlig med ting, vi lærte oss å bruke det før vi ble sterke nok til å gjøre virkelig skade på oss selv. Dette gjaldt øks, kniv, sag, osv. De kjøpte små barneøkser og barnekniver så vi kunne lære oss mens vi max klarte å lage små ufarlige kutt.

Jeg mener det samme gjelder for klatring i tre - la barnet begynne tidlig så det blir ganske flink før det blir sterk nok til å klatre veldig høyt - og da falle ned fra veldig høyt. Og om barnet lærer at det faktisk gjør vondt å falle ned, så vil det tas med i beregningen når barnet bestemmer hvor høyt det skal / hvor mye sjanser det tar.

Endret av ViljaH
Skrevet

Ikke jeg, ihvertfall!

Hvem hadde vel hørt om hjelm når jeg begynte å gå på skøyter på slutten av 60-tallet?

Noe av dette beskyttelseshysteriet er i ferd med å ta overhånd, vi må ikke la det bli noe unaturlig å bevege seg utendørs.

Skrevet
Hvem hadde vel hørt om hjelm når jeg begynte å gå på skøyter på slutten av 60-tallet?

Noe av dette beskyttelseshysteriet er i ferd med å ta overhånd, vi må ikke la det bli noe unaturlig å bevege seg utendørs.

Hvem hadde hørt om sikkerhetssele i baksete på bil ? Hvem hadde sett barneseter i bil ? etc etc

Verden går fremover, vi med den (de fleste av oss) Ok, ikke så mange biler og mye trafikk for 40 år siden, eller for 20 år siden. Men er mange flere barn på skøyter nå i dag også. Og tilrettelagt for at de har steder å gå på skøyter.

Skrevet

Jeg har faktisk aldri sett noen gå med hjelm når de har stått på skøyter, men det kan jo være lurt på de aller minste. Men jeg hadde ikke reagert negativt om jeg så en uten, for jeg tror det er mest vanlig å ikke bruke hjelm.

Skrevet
Hvem hadde hørt om sikkerhetssele i baksete på bil ? Hvem hadde sett barneseter i bil ? etc etc

Verden går fremover, vi med den (de fleste av oss) Ok, ikke så mange biler og mye trafikk for 40 år siden, eller for 20 år siden. Men er mange flere barn på skøyter nå i dag også. Og tilrettelagt for at de har steder å gå på skøyter.

Det stemmer overhodet ikke med hvordan det er her i området. Da mine foreldre var barn, var det å stå på skøyter om vinteren noe som absolutt alle gjorde, flere ganger i uken. Nå er det de færreste barn som i det hele tatt har skøyter, og isen i området blir ikke brøytet eller noe.

Det farligste med stå på skøyter er vel om man blir meid ned av andre som går i stor fart. Om man holder seg unna disse, så er det ikke verre å falle på isen enn om man faller på glatten på gangstiene. Skal barna ha på seg hjelm når det er is på fortauene også?

Skrevet
Det stemmer overhodet ikke med hvordan det er her i området. Da mine foreldre var barn, var det å stå på skøyter om vinteren noe som absolutt alle gjorde, flere ganger i uken. Nå er det de færreste barn som i det hele tatt har skøyter, og isen i området blir ikke brøytet eller noe.

:tommelopp:

Man må regne med litt knall og fall, det er en del av læringsprosessen.

Skrevet

Her er det hver vinter skøytebaner til ungene. Unger som bruker skøyter på skolen, må ha på hjelm. Jeg forstår det meget godt.

Tidligere i vinter var det ei som alt på isen, uten hjelm (ikke i skoletiden) Hun fikk brudd på hodeskallen, og diverse småsår. Det gikk bra med henne,men det var ikke mye om å gjøre at det kunne gått veldig galt.

Hva med unger og sykling, skal de ikke bruke hjelm da heller ? Før var det da ingen som brukte hjelm når de syklet...

Den dagen det går veldg galt med en unge på skøytebanen, eller sykkelturen når ungen ikke bruker hjelm, da er det for sent å være etterpåklok. Det er også for sent å være redd for hva alle andre skal si om hvor overbeskyttende en er. Det er ikke så mange år siden en ble sett på som overbeskyttende når en brukte hjelm og syklet.

Det gikk jo så bra før, da jeg var unge, da mine foreldre var unger og videre i samme dur.

Fikk en beskjed om å gå ut å røyke var en "fin" på det, måtte unger bruke hjelm når de syklet var en overbeskyttende etc.

Verden går fremdelest fremover, og de fleste blir mer opplyste. Og de fleste vil det beste for sine barn, men noe gir desverre blaffen i hva som skjer.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det blir litt fjernt å sammelnigne med sykling. Konsekvensene av å falle av sykkel eller kræsje i høy fart er mye verre en å ramle på isen. Har gått mye på skøyter i barndommen og falt mye og. Men litt blåmerker og kul i hodet er bare å regne med etter min mening, man må jo lære på et vis :)

Skrevet

Jeg brukte aldri hjelm når jeg gikk på skøyter da jeg var liten, og det gjorde ingen av mine venner heller. Vet faktisk ikke om det ville falt meg inn å be ungen min bruke hjelm på skøytebanen, for jeg har ikke tenkt over at man gjør det (med mindre det er snakk om sport).

Jeg synes også at vi er veldig overbeskyttende i våre dager.

Når det er sagt så brukte jeg sykkelhjelm kun til jeg var utenfor foreldrenes rekkevidde, og når jeg syklet til og fra barneskolen. Ellers foretrakk jeg å droppe hjelmen, som alle andre rundt meg. Men jeg ville fortsatt insistert på at mine barn skulle bruke sykkelhjelm, fordi jeg er oppdratt til at "sånn skal det være". Ville dog ikke gått i lufta hvis ungen lot hjelmen ligge, men heller tenkt at ja, da lærer ungen på den harde måten.

Det er forresten veldig mange på KG som synes det er greit å blande seg inn i andre barns oppdragelse, beskyttelse og i alle mulig slags sammenhenger som potensielt kan føre til noe negativt for ungen (sett fra deres synspunkt). Gleder meg til den dagen jeg selv står med småbarn og får høre fra andre foreldre om alt jeg gjør galt... :tongue:

Skrevet (endret)

Eventuelt så ville det bare vært uflaks om de gikk i isen med hodet først.

Bare for å se det fra en annen side.

Endret av Phaedra
Skrevet
Verden går fremdelest fremover, og de fleste blir mer opplyste. Og de fleste vil det beste for sine barn, men noe gir desverre blaffen i hva som skjer.

Ja, det er mulig - men hvor er grensen? Skal man beskytte barna sine for enhver pris? Om du ikke lar barna leke ute i det hele tatt så er sjansen langt mindre for at de skader seg----

Og btw; så er det å hevde at enkelte foreldre "gir blaffen" like slett debatteknikk som å å hevde at noen er overbeskyttende for sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...