Gå til innhold

Kjøp av bolig

Anbefalte innlegg

Gjest På husjakt
Skrevet

Jeg har funnet en leilighet jeg kunne tenke meg å kjøpe.

Leiligheten er i et hus med 5 andre leiligheter, altså 6 leil. til sammen i huset.

Men så lurer jeg på:

Pris antydning 1 200 000,-

Fellesgjeld 2.750 000,-

Totalt 3.950 000,-

Felleskostnader 15.456,-

Felleskostnader dekker betjening av andel fellesgjeld, renter, bygningsforsikring, offentlige avgifter, forretningsførsel og diverse vedlikehold/drift.

Må hver leilihet betale 15 500,- pr mnd på fellesgjeld, eller er dette summen delt på alle 6 leil?

Er det lurt eller dumt å kjøpe leil. med så pass høy fellesgjeld?

Huset var ferdigstilt i 2007/2008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det står på den måten der er det den månedlige utgiften pr. enhet.

Og ja, jeg vil påstå at det er et dumt kjøp. Du kan få ganske mye selveier-bolig for pengene for de månedlige kostnadene der. Du vet - det blir jo felleskostnadene + lånet.

Finn frem kalkulatoren og regn på alternativene. Husk kommunale utgifter på selveier-alternativene. Tror allikevel du kommer rimeligere ut der.

(Men da må du måke snø og klippe gress selv da...)

Skrevet
Jeg har funnet en leilighet jeg kunne tenke meg å kjøpe.

Leiligheten er i et hus med 5 andre leiligheter, altså 6 leil. til sammen i huset.

Men så lurer jeg på:

Fellesgjeld 2.750 000,-

Totalt 3.950 000,-

Felleskostnader 15.456,-

Felleskostnader dekker betjening av andel fellesgjeld, renter, bygningsforsikring, offentlige avgifter, forretningsførsel og diverse vedlikehold/drift.

Må hver leilihet betale 15 500,- pr mnd på fellesgjeld, eller er dette summen delt på alle 6 leil?

Huset var ferdigstilt i 2007/2008

Hvis det står

Fellesgjeld 2.750 000,-

Totalt 3.950 000,-

Felleskostnader 15.456,-

i annonsen så betyr det at den faktiske kostnaden for leiligheten er kr 3.950.000,-. Du må dermed betale 15.456,- pr måned bare i felleskostnader. Må du ta opp lån på innskuddet, kommer dette i tillegg. Du bør ha veldig god økonomi for å kjøpe en slik leilighet. De månedlige kostnadene kan bli veldig høye når renta begynner å gå oppover igjen. Personlig ville jeg ha holdt meg langt unna leiligheter som har en fellesgjeld som er på over det dobbelte av innskuddet.

Gjest På husjakt
Skrevet

Da er leiligheten uaktuell.

Og jakten fortsetter....

Takk for oppklaring :)

Skrevet

1 mill i fellesgjeld er like "dumt" som 1 mill gjeld direkte til banken. Hvis du ønsker å kjøpe en bolig til 4 mill, så er det ganske irrelevant om det er med 1 mill i innskudd og 3 mill i fellesgjeld eller motsatt.

Det du primært bør se på er kvadratmeterprisen. Altså total pris delt på p-rom. Er den faktoren høyere enn du liker, så kjøp en annen bolig i stedet.

Skrevet
1 mill i fellesgjeld er like "dumt" som 1 mill gjeld direkte til banken. Hvis du ønsker å kjøpe en bolig til 4 mill, så er det ganske irrelevant om det er med 1 mill i innskudd og 3 mill i fellesgjeld eller motsatt.

Det du primært bør se på er kvadratmeterprisen. Altså total pris delt på p-rom. Er den faktoren høyere enn du liker, så kjøp en annen bolig i stedet.

Greit nok at totalprisen er den samme uansett gjeldsfordeling, men det er nå en gang slik at det er mye vanskeligere å selge en bolig med høy fellesgjeld. De har fått veldig dårlig rykte og folk skyr disse boligene omtrent som pesten. Skal det kjøpes en slik type bolig, bør det sjekkes at at det finnes en forsikringsordning som slår inn hvis naboen ikke klarer å betale sin andel av fellesgjelden. Hvis ikke så kan det bli en fryktelig dyr leilighet.

Skrevet

Husk at det kan være utrolig vanskelig å få solgt en slik leilighet senere..

Skrevet

Dersom det er IN-ordning så kan du jo selv finansiere denne nedbetalingen umiddelbart dersom du har oppsparte midler. Dersom det er forsikring for de ulike andelseiernes gjeld blir jo selvsagt din risiko også mindre.

Men selvsagt: Det har vært mye negativ PR rundt boliger med mye fellesgjeld i det siste, så det kan være vanskelig å få solgt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...