Gjest Hollow Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 1- 2 ganger i månaden er eg plaga med smerter i hovudet (hodepine, om du vil). Dette er pga dårleg samsyn. (Eg veit at der finst behandling som består av eit kurs der du har møter og øvelsar med optikar, samt heimelekse. Men dette kostar godt over 10 000kr, så det er ikkje aktuelt så lenge eg er student). Eg lurer på om her er andre som har dårleg samsyn? Og om der er noko eg kan gjere for å bli kvitt desse smertene? Det er muligens ikkje så lurt å ta paracet så ofte heller. Prøver å la vere å ta paracet når eg er heime åleine. Men det er jo ikkje alltid hovudverken tar hensyn til slike ting. Kan briller hjelpe på dårleg samsyn? Eg var hos optikar, det var han som sa at eg hadde dårleg samsyn, men eg trur ikkje han sa noko om at briller kunne hjelpe. Ville tru han hadde gjort det om det hjelpte? Han fortalte meg om det kurset eg kunne ta, så eg vart "distrahert" og tenkte ikkje på å spørje om briller ville hjelpe.
Mixelite Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har også dårlig samsyn og fikk en enkel øvelse av optikeren: Hold en penn/blyant foran deg i nesehøyde og fokuser på spissen. Før pennen langsomt mot nesetippen inntil det ene øye skjalter ut(mitt forsvinner rett ut sideveis). Før pennen ut igjen til du har den i fokus og langsomt mot nesen igjen til øyet kobler ut. Etterhvert vil du oppleve at pennen kommer nærmere nesen før øyet forsvinner.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Men merker du når det ene øyet sklir ut? Hos meg er det venstre øye som dominerer fullstendig, så høyre øye bare dilter etter. Men jeg aner ikke hvor det høyre øyet ser. Føler at jeg skjeler hele tiden:( Kan man operere dårlig samsyn altså? Hadde vært så bra å se rett inn i et kamera uten å være redd for at det ene øyet er på tur.
Mixelite Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Men merker du når det ene øyet sklir ut? Hos meg er det venstre øye som dominerer fullstendig, så høyre øye bare dilter etter. Men jeg aner ikke hvor det høyre øyet ser. Føler at jeg skjeler hele tiden:( Kan man operere dårlig samsyn altså? Hadde vært så bra å se rett inn i et kamera uten å være redd for at det ene øyet er på tur. Når øyet sklir ut, ser du to pennespisser Jeg aner ikke om man kan operere dårlig samsyn. Skjeling kan man jo operere. At det ene øyet dominerer, er vel ganske vanlig? -men som sagt, det hjalp iallfall meg å gjøre en slik øvelse. Dessuten ville jeg ha tatt en tur tilbake til optikeren og spurt hva du kan gjøre annet enn å ta et 10.000kronerskurs. Eller en annen optiker...
Gjest Hollow Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Jeg har også dårlig samsyn og fikk en enkel øvelse av optikeren: Hold en penn/blyant foran deg i nesehøyde og fokuser på spissen. Før pennen langsomt mot nesetippen inntil det ene øye skjalter ut(mitt forsvinner rett ut sideveis). Før pennen ut igjen til du har den i fokus og langsomt mot nesen igjen til øyet kobler ut. Etterhvert vil du oppleve at pennen kommer nærmere nesen før øyet forsvinner. Optikaren sa at slike øvelsar hadde begrensa effekt, og ville slutte å virke ganske raskt etter at man slutta med det. Men det skader jo ikkje å prøve desse heimeøvelsane. Skulle sikkert ha tatt ein tur til optikaren igjen. Når eg tenkjer meg om, så trur eg kanskje eg spurde om det ville hjelpe med briller. Trur han sa nei. Er litt usikker. Men merker du når det ene øyet sklir ut? Hos meg er det venstre øye som dominerer fullstendig, så høyre øye bare dilter etter. Men jeg aner ikke hvor det høyre øyet ser. Føler at jeg skjeler hele tiden:( Kan man operere dårlig samsyn altså? Hadde vært så bra å se rett inn i et kamera uten å være redd for at det ene øyet er på tur. Trur enkelte former for skjeling kan opererast. Veit ikkje så mykje om det. Har du vore med optikar? Om auge ditt kan sklir ut når det føler for det, så er det jo litt keisamt. Eg merkar ikkje at auge sklir ut. Folk ser det på auge mitt når eg gjer den "dra- finger- inn- mot- nesen- trikset. Det venstre auge ser berre rett fram, medan det høgre følgjer fingeren. Merker ikkje når eg skjeler, eg skjeler ikkje til vanleg. Det er sannsynlegvis berre når eg leser/ speler/ sitter foran dataen. Av og til når eg sitter og les, så merkar eg at auge mister fokus, så "dirrer" det til det finner igjen fokuset. Det er ganske tilfeldig når eg får hovudverk. Nokre ganger kan eg sitte timesvis foran PCen og ikkje merke noko, andre ganger får eg hovudverk med ein gang. (Eg studera innan data, så eg sit ganske ofte ved PC- en. I tillegg les eg ganske mykje). Men eg har merka at eg får vondt i hovudet om eg ser på ein TV med "skin" i skjermen. Altså, at du kan sjå spegelbilde av vindauge e.l, i Tv- en. Dette er mest problematisk om sommaren. Endret 23. februar 2009 av Hollow
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå