waco Skrevet 28. februar 2009 #61 Skrevet 28. februar 2009 Det som er litt rart er at alle disse kvinnene som faktisk hater hasj og vil at det skal være forbudt ikke kan komme med noen eksempler på hva slags straff de ønsker å påføre mennesker som bruker cannabis? For eksempel glattcelle og håndjern er det mindre skadelig enn cannbis?
Vera Vinge Skrevet 28. februar 2009 #62 Skrevet 28. februar 2009 Det som er litt rart er at alle disse kvinnene som faktisk hater hasj og vil at det skal være forbudt ikke kan komme med noen eksempler på hva slags straff de ønsker å påføre mennesker som bruker cannabis? For eksempel glattcelle og håndjern er det mindre skadelig enn cannbis? Syns du det er rart? Jeg er ikke jurist, og syns dermed ikke jeg er i stand til å bedømme hvilken straff som er passende. Jeg syns ikke det bør være alt for strengt, men såpass at man sender ut et signal om at man bør holde seg unna cannabis. Man kan fint mene at hasj er skadelig, uten at man har noen konkrete forslag til straff.
waco Skrevet 28. februar 2009 #63 Skrevet 28. februar 2009 Tja, jeg mener at en person som ønsker å straffe andre mennesker har en slags bevisbyrde på hvorfor straff sees som hensiktmessig. Kan man ikke sende et signal selv om man ikke straffer? Jeg skjønner ikke hvordan mennesker klarer å årsaksforklare for seg selv at det å påføre andre mennesker lidelse og pine skal få folk til endre atferd til det bedre... Menmen det blir vel for mye forlangt å be mennesker begrunne sine holdninger. Jeg mener for eksempel at jenter med spisevegring burde straffes sånn at vi sender et signal om at dette er uakseptabelt. For funker straff på hasj så funker det ihvertfall på alle andre ting også...
waco Skrevet 28. februar 2009 #64 Skrevet 28. februar 2009 Også er det veldig rart å tenke seg alle disse mennskene som mener at hasj er skadelig samtidig som de ikke mener at dette er en sak for helsevesenet, men heller påtalemyndighetene.
Vera Vinge Skrevet 28. februar 2009 #65 Skrevet 28. februar 2009 Også er det veldig rart å tenke seg alle disse mennskene som mener at hasj er skadelig samtidig som de ikke mener at dette er en sak for helsevesenet, men heller påtalemyndighetene. Jeg har egentlig ikke tid til å krangle med deg nå, men jeg mener at det er en sak for helsevesenet så vel som påtalemyndighetene.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #66 Skrevet 28. februar 2009 Signerer hos Waco, dog er jeg kvinne.
babord Skrevet 28. februar 2009 #67 Skrevet 28. februar 2009 Jeg tror folk generelt vet for lite om forskjellige rusmidler, slik at vi bare ser de forskjellige stoffene som en udefinerbar gruppe som heter narkotika og er dødelig å så mye som tenke på. Hasj er ikke ufarlig for psyken. Det er ikke one night stands, omgang med ustabile mennesker, for lite søvn eller ukritisk bruk av media heller spør du meg. Hasj i seg selv tror jeg ikke er så farlig at folk ikke kan vurdere selv om de skal bruke det. Avhengighet, however, er noe dritt, uansett hva en er avhengig av. Man kan absolutt bli avhengig av hasj, selv om avhengigheten er mye ''mildere'' enn den en kan få til andre stoffer. Den avhengige kan ikke unngå å ha en negativ effekt på eget liv, og livene til de nærmeste. En hasjbruker må som en alkoholbruker overvåke sitt forhold til rusmidlet nøye. Jeg tror at gjennom det at hasj er ulovlig kriminaliserer vi en stor gruppe som kanskje ikke har gjort så mye galt. Denne kriminaliseringen er det som gjør hasj til en gateway drug, fordi hasjrøykere må ta kontakt med lugubre miljøer for å få tak i stoffet sitt. Maksstraff for å komme inn over grensen med mer hasj en det som er rimelig til eget bruk er 21 år. Maksstraff for utuktig omgang med barn er 15 år. Det er jo absurd. Jeg tror ikke at en har noe i straffesystemet å gjøre for å røyke hasj. En mildere versjon av legalisering som kan være lettere å svelge for folk flest, kan være avskaffelse av straff for egen røyking og besittelse opp til feks 5 g. På denne måten slipper samfunnet å ta kostnadene med straff og dom av disse som ikke har gjort noe særlig galt, men får opprettholde forbudet og kan straffe distributører.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #68 Skrevet 28. februar 2009 Ja, alle kriminelle handlinger bør tillates, så unngår vi at de kriminelle får penger. Ikke helt sånn det fungerer, lille venn. Enhver handling som ikke anses som kriminell blant flertallet bør legaliseres. Nå har det seg slik at de fleste som røyker hasj og de som har kjenneskap til fakta rundt hasj ikke anser det som en kriminell handling. Det finnes ikke lenger skikkelige argumenter for hvorfor bruk av canabis skal være kriminelt. Man vet at det ikke har noen verre skadevirkninger enn alkohol. Oppbevaring til eget forbruk straffes med en minimal bot. Problemet er at man må innom et kriminelt miljø for å få tilgang til. Dette er pinlig for den voksne bruker og særdeles farlig for den unge bruker. At vi skal beholde kriminaliseringen av cannabis tjener jo ingen andre enn de som aldri ville rørt det i utgangspunktet(det tjener ikke de engang, det angår jo ikke dere!) og jeg kan ikke se annet enn at det er å slå seg selv hardt i hodet. Cannabis er et stoff veldig mange prøver, sannsynligheten for at dine barn prøver er faktisk stor. Vil du at de må gjennom et kriminelt miljø for å få tak i stoffet? Er det ikke bedre at distrubieringen foregår på noe som ligner dagens vinmonopol? Å kjøpe cannabis på det illegale markedet er som å kjøpe hjemmebrent. Man vet ikke hva man får. Et kontrollert salg av cannabis vil føre til at man vet hva man faktisk kjøper og man slipper å lure på hva det nå er man røyker nå. Man unngår en del av det som sender cannabisbrukere inn i psykiatrien i og med at man vet at disse stoffene ikke finnes i cannabisen. Jeg kan ikke se annet enn at det forsvarlig og legalisere på alle mulige måter.
waco Skrevet 28. februar 2009 #69 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har egentlig ikke tid til å krangle med deg nå, men jeg mener at det er en sak for helsevesenet så vel som påtalemyndighetene. Hmm... Jeg røyker hasj en gang i blant. Det gjør ikke du. Allikvel så har du ikke tid til å fortelle meg hvorfor du ønsker at jeg skal straffes. Heller ikke vil du fortelle meg hvorfor du synes det er riktig å nekte meg å røyke hasj dersom jeg føler for det?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #70 Skrevet 28. februar 2009 Hmm... Jeg røyker hasj en gang i blant. Det gjør ikke du. Allikvel så har du ikke tid til å fortelle meg hvorfor du ønsker at jeg skal straffes. Heller ikke vil du fortelle meg hvorfor du synes det er riktig å nekte meg å røyke hasj dersom jeg føler for det? Jeg røyker ikke overhodet men skrev innlegget over deg. :peker:
waco Skrevet 28. februar 2009 #71 Skrevet 28. februar 2009 Gjest nå er du litt mer reflektert og klarer å begunne dine argumentasjoner litt mer enn de som ønsker å nekte meg å velge mitt eget rusmiddel.
Gjest Kavring Skrevet 28. februar 2009 #72 Skrevet 28. februar 2009 Gjest nå er du litt mer reflektert og klarer å begunne dine argumentasjoner litt mer enn de som ønsker å nekte meg å velge mitt eget rusmiddel. Jeg ønsker ikke å nekte deg bruk av hasj. Regner med du er en voksen mann, som er fri til å gjør hva du vil. Men man må jo være forbredt på å ta konsekvensene hvis de evt. skulle oppstå. Det samme gjelder de som drikker seg drita og går berserk, eller kjører i fylla. Nå har jeg jo lest igjennom de fleste av innleggene her, og jeg har tenkt litt. Opp gjennom livet mitt har jeg blitt fortalt at stoff er farlig, og jeg har også sett folk slite pga. bruk av dette. Da har jeg også sett på hasj som et stoff, men jeg vet jo at det ikke er like ille som kokain ol. Så egentlig burde jeg være ærlig og innrømme at en av grunnene til at jeg er så i mot det, kanskje er fordi jeg bare har hørt de negative sidene ved det. Jeg er oppvokst og vanker i et miljø hvor sånt er uaktuelt. Så jeg er vel kanskje bare uvitende…? Men jeg har fortsatt tenkt til å ha det samme ”forholdet” jeg har til hasj (eller ikke har). Ser ingen grunn til at det skal være negativt at man er skeptisk eller i mot hasj. Men det er uansett fint å se hva folk mener om bruken av det.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #73 Skrevet 28. februar 2009 Gjest nå er du litt mer reflektert og klarer å begunne dine argumentasjoner litt mer enn de som ønsker å nekte meg å velge mitt eget rusmiddel. Jeg vet. Men det skal sannelig ikke mye til.f
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #74 Skrevet 28. februar 2009 Jeg ønsker ikke å nekte deg bruk av hasj. Regner med du er en voksen mann, som er fri til å gjør hva du vil. Men man må jo være forbredt på å ta konsekvensene hvis de evt. skulle oppstå. Det samme gjelder de som drikker seg drita og går berserk, eller kjører i fylla. Nå har jeg jo lest igjennom de fleste av innleggene her, og jeg har tenkt litt. Opp gjennom livet mitt har jeg blitt fortalt at stoff er farlig, og jeg har også sett folk slite pga. bruk av dette. Da har jeg også sett på hasj som et stoff, men jeg vet jo at det ikke er like ille som kokain ol. Så egentlig burde jeg være ærlig og innrømme at en av grunnene til at jeg er så i mot det, kanskje er fordi jeg bare har hørt de negative sidene ved det. Jeg er oppvokst og vanker i et miljø hvor sånt er uaktuelt. Så jeg er vel kanskje bare uvitende…? Men jeg har fortsatt tenkt til å ha det samme ”forholdet” jeg har til hasj (eller ikke har). Ser ingen grunn til at det skal være negativt at man er skeptisk eller i mot hasj. Men det er uansett fint å se hva folk mener om bruken av det. Jeg mener at om man går berserk i hasjrus, eller kjører i hasjrus også skal straffes selvsagt. De er til like stor skade som de som gjør det samme i alkoholrus. Men de som sitter og koser seg med noen glass vin lørdagskvelden eller drikker en øl eller ti ute på byen uten noe mer om og akk enn det ser jeg ingen grunn til å straffe. Heller ikke de som røyker en joint eller to i ny og ne. Ellers synes jeg innlegget ditt var fint. Jeg ser heller ingen grunn til å være entusiastisk til hasj(eller alkohol) for et rusmiddel er det jo. Men jeg er helt klart for at de blir likestilt på alle måter.
waco Skrevet 28. februar 2009 #75 Skrevet 28. februar 2009 Jeg ønsker ikke å nekte deg bruk av hasj. Regner med du er en voksen mann, som er fri til å gjør hva du vil. Takk skal du ha. Da regner jeg med at du ikke fortsetter å fortelle hvorfor jeg ikke skal røyke hasj da, eller gjøre det vanskeligere for meg på noen som helst måte vennskapelig eller samfunnsmessig? Kanskje du til og med en dag vil anse det som frivillighet at jeg røyker hasj, og dersom politiet beslaglegger noe jeg har betalt for, - så er det dem som stjeler og er den kriminelle og ikke jeg som prøver å være ærlig ved å betale rett pris. De samfunnsmessige kostnadene ved at vi har et cannabisforbud beløper seg til mangetallsmillioner hvert år. Man bør merke seg at det kun er politiet og tollvesenet som anmelder cannabisrelaterte bruk. Privatpersoner har faktisk ingen økonomisk interesse av å anmelde mennesker som bruker hasj. For å få en beskrivelse på hvor farlig politiet mener hasj er så kan vi bruke følgende sammenligning. Dersom en kvinne anmelder en mann for voldtekt og senere trekker anmeldelsen vil ikke politet gjøre noen ting. Hvis en kvinne forteller politiet om en mann som har hasj, men senere trekker forklaringen har politiet plikt til å anmelde forholdet dersom det er hasj der. Hasjbruk blir sett på så farlig at vanlig mennesker ikke skulle behøve å anmelde dette, derfor er det kun politi og tollere som anmelder cannabisbruk i norge.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #76 Skrevet 28. februar 2009 Det finnes ikke lenger skikkelige argumenter for hvorfor bruk av canabis skal være kriminelt. Jo. Det er politisk selvmord å gå inn for frigjøring av hasj. Det er ingen grunn til å tillate at mennesker går rundt og doper seg. Forby hasj, og forby gjerne alkohol også.
Gjest Kavring Skrevet 1. mars 2009 #77 Skrevet 1. mars 2009 Takk skal du ha. Da regner jeg med at du ikke fortsetter å fortelle hvorfor jeg ikke skal røyke hasj da, eller gjøre det vanskeligere for meg på noen som helst måte vennskapelig eller samfunnsmessig? Kanskje du til og med en dag vil anse det som frivillighet at jeg røyker hasj, og dersom politiet beslaglegger noe jeg har betalt for, - så er det dem som stjeler og er den kriminelle og ikke jeg som prøver å være ærlig ved å betale rett pris. De samfunnsmessige kostnadene ved at vi har et cannabisforbud beløper seg til mangetallsmillioner hvert år. Man bør merke seg at det kun er politiet og tollvesenet som anmelder cannabisrelaterte bruk. Privatpersoner har faktisk ingen økonomisk interesse av å anmelde mennesker som bruker hasj. For å få en beskrivelse på hvor farlig politiet mener hasj er så kan vi bruke følgende sammenligning. Dersom en kvinne anmelder en mann for voldtekt og senere trekker anmeldelsen vil ikke politet gjøre noen ting. Hvis en kvinne forteller politiet om en mann som har hasj, men senere trekker forklaringen har politiet plikt til å anmelde forholdet dersom det er hasj der. Jeg ser ikke på hvilken måte som enkeltperson at jeg skulle kunne gjøre det vanskelig for deg, Waco. Og jeg tror heller ikke at jeg forstår deg. Privatpersoner har faktisk ingen økonomisk interesse av å anmelde mennesker som bruker hasj. Hva mener du med dette? Man anmelder da ikke mennesker kun av økonomisk interesse.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #78 Skrevet 1. mars 2009 Det er synd at Norge (og resten av Norden) er blant landene som holder sterkest på dette irrasjonelle forbudet. I flere og flere land i Europa og Amerika er nå bruk og besittelse av små mengder cannabis tillatt eller tilnærmet straffritt.
waco Skrevet 1. mars 2009 #79 Skrevet 1. mars 2009 Den kan jo fungere som medisin der hvor andre medisiner ikke strekker til. Fungerer effektivt mot kvalme for eksempel.
Gjest Kavring Skrevet 1. mars 2009 #80 Skrevet 1. mars 2009 Den kan jo fungere som medisin der hvor andre medisiner ikke strekker til. Fungerer effektivt mot kvalme for eksempel. Ville heller tatt afipran mot kvalmen da i så fall. Hva annet er det det hjelper mot da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå