Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #41 Skrevet 27. februar 2009 Jeg vil gjerne se kildehenvisningen til lilleamalie... Hvis hasj er så avhengighetsskapende som du beskriver... hvorfor våkner ikke jeg som røyker midt på natta og må røyke...? Hvorfor er ikke kaffe det første jeg tenker på når jeg står opp når både nikotin og koffein er mer vanedannende stoffer enn thc? Jeg bare lurer.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #42 Skrevet 27. februar 2009 hvis kokain og hasj er så farlig som du påstår hvorfor blir de ikke sendt på sykehuset? Hva mener du?
Vera Vinge Skrevet 27. februar 2009 #43 Skrevet 27. februar 2009 Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke bare voksne mennesker som drikker alkohol eller kjører bil heller, skal vi forby disse tingene for alle fordi det kan være mindreårige som kan finne på å drikke eller kjøre? Fordi det er mange unge som begynner med hasj, fordi de i en sårbar fase, fordi de henger med feil venner osv. Jeg kan være enig i at ungdom på skråplanet ikke trenger politiet etter seg i tillegg til de problemene de allerede har. Men jeg syns samtidig det er viktig at det signaliseres tydelig at hasj er skadelig. For selv om ikke alle som bruker hasj merker skadevirkninger av det, er det et skadelig rusmiddel. Jeg tror små mengder av hasj, for enkelte sårbare individer, kan være langt mer skadelig enn små mengder alkohol. Men for all del - det er mange ulemper med alkohol også, og i praksis kan det være vel så skadelig som hasj. Men jeg syns ikke det er så interessant her.
Gjest ødelagt Skrevet 27. februar 2009 #44 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har røyket hasj før. Mye hasj. I starten var det ufarlig og gøy. Og når man finner noe man liker, så fortsetter man jo gjerne. Jeg hørte det flere sier her. Det er helt ufarlig, så lenge man ikke begynner med andre stoffer. Jeg var ikke i dårlig miljø eller noe. Jeg var flink på skolen, hadde gode venner, og en bra jobb. Nå om jeg tar en joint igjen, så kan jeg liksågodt putte en pistol mot hodet mitt. Jeg har ufattelig dårlig hukommelse. Føler den er ødelagt. Jeg bruker daglig medisiner, og vet ikke om jeg noen gang kan slutte med de. Ja, jeg røykte mye. Og ja, jeg ble til en viss grad avhengig. Jeg tok en røyk igjen et par år etter at jeg hadde sluttet. For å teste om jeg fortsatt ble ødelagt av det. Jeg hadde det helt forferdelig. Kjempeparanoid, kjemperedd, ville bare sove for å våkne opp normal, men jeg klarte ikke å sove. Jeg lå i 6 timer våken om natten, og hadde det forferdelig. Jeg klarer meg nogenlunde bra nå. Men blir jeg utsatt for stress, så blir jeg syk igjen. Jeg anbefaler sterkt å ikke røyke hasj. Kommer dette opp for alvorlig diskusjon, kommer jeg til å stå fram og fortelle min erfaring. Jeg vil ikke min verste fiende så vondt som jeg har hatt det, og dette pga hasj!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #45 Skrevet 27. februar 2009 Nå er det noen som takler å røyke hasj også er det noen som ikke gjør det.. Jeg takla det bra, helt til jeg ikke gadd mer og slutta. Mens en kompis av meg fikk paranoia-tanker og var en liten periode innlagt på psykiatrisk!
Gjest ødelagt Skrevet 27. februar 2009 #46 Skrevet 27. februar 2009 Nå er det noen som takler å røyke hasj også er det noen som ikke gjør det.. Jeg takla det bra, helt til jeg ikke gadd mer og slutta. Mens en kompis av meg fikk paranoia-tanker og var en liten periode innlagt på psykiatrisk! det er nettopp derfor det er bra det er ulovlig. Og at alle burde skjønne at man risikerer MYE av å røyke. Noen takler det, noen ikke. Men hvordan vet man hvem som gjør det og hvem som ikke gjør det??
Gjest Kavring Skrevet 27. februar 2009 #47 Skrevet 27. februar 2009 det er nettopp derfor det er bra det er ulovlig. Og at alle burde skjønne at man risikerer MYE av å røyke. Noen takler det, noen ikke. Men hvordan vet man hvem som gjør det og hvem som ikke gjør det?? Akkurat. Dette vet man jo ikke før man har prøvd det en eller kanskje flere ganger. Og da kan det være for sent.
Tabris Skrevet 27. februar 2009 #48 Skrevet 27. februar 2009 Hasj er et rusmiddel. Alkohol er også et rusmiddel. Bruk av disse rusmidlene en gang i blant har sjelden alvorlige bivirkninger. Misbruk av disse rusmidlene har mange alvorlige bivirkninger. Det er mitt syn på saken.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #49 Skrevet 27. februar 2009 Fordi det er mange unge som begynner med hasj, fordi de i en sårbar fase, fordi de henger med feil venner osv. Jeg kan være enig i at ungdom på skråplanet ikke trenger politiet etter seg i tillegg til de problemene de allerede har. Men jeg syns samtidig det er viktig at det signaliseres tydelig at hasj er skadelig. For selv om ikke alle som bruker hasj merker skadevirkninger av det, er det et skadelig rusmiddel. Jeg tror små mengder av hasj, for enkelte sårbare individer, kan være langt mer skadelig enn små mengder alkohol. Men for all del - det er mange ulemper med alkohol også, og i praksis kan det være vel så skadelig som hasj. Men jeg syns ikke det er så interessant her. Men alle argumentene du bruker for å holde hasj unna ungdommen ved å holde det unna absolutt alle gjelder jo akkurat like mye for alkohol eller villmannskjøring. Unge blir påvirket, og havner de i et miljø der det drikkes er sjansene store for at de drikker. Hva er forskjellen, og hvordan kan du si at det ikke er interessant at alkohol er vel så skadelig som hasj? Hva er vitsen med forbud, om det ikke er skadevirkningene vi er ute etter å få has på?
Vera Vinge Skrevet 27. februar 2009 #50 Skrevet 27. februar 2009 Men alle argumentene du bruker for å holde hasj unna ungdommen ved å holde det unna absolutt alle gjelder jo akkurat like mye for alkohol eller villmannskjøring. Unge blir påvirket, og havner de i et miljø der det drikkes er sjansene store for at de drikker. Hva er forskjellen, og hvordan kan du si at det ikke er interessant at alkohol er vel så skadelig som hasj? Hva er vitsen med forbud, om det ikke er skadevirkningene vi er ute etter å få has på? Det er jo nettopp skadevirkningene av hasj jeg ønsker å få has på ved å opprettholde et forbud mot hasj. Men jeg ser det som svært lite sannsynlig at det vil bli innført forbud mot alkohol. Og jeg ønsker å holde flest mulig unna enda et stoff som kan være skadelig, nemlig hasj, ved å opprettholde et eksisterende forbud. Jeg syns det er interessant at en del får problemer med alkoholforbruket sitt, men jeg ser ikke det som noe argument for at hasj bør legaliseres. Det at noe er skadelig, trenger ikke å ha noen relevans for hvor mye eller lite skadelig et annet stoff er. Men jeg syns man kan fokusere mer på skadevirkningene av alkoholmisbruk også, og jeg tror en del flere ungdommer har alkoholproblemer enn det man tror, fordi det anses som en normal del av ungdomskulturen å drikke en god del, og at man av den grunn kanskje ikke oppdager alkoholproblemer like lett.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #51 Skrevet 28. februar 2009 Hasj er et rusmiddel. Alkohol er også et rusmiddel. Bruk av disse rusmidlene en gang i blant har sjelden alvorlige bivirkninger. Misbruk av disse rusmidlene har mange alvorlige bivirkninger. Det er mitt syn på saken. Godt sammendrag av mine tanker om saken! Føler ikke jeg har nok kunnskap om lovgivning og politikk generelt til å uttale meg om hva som bør være lovlig og ulovlig, men jeg er enig med de som mener at hasj ikke nødvendigvis er mer skadelig enn alkohol. Personlig oppfatter jeg det som et langt mildere rusmiddel, men selvsagt må man sette grensen mellom bruk og misbruk.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #52 Skrevet 28. februar 2009 Godt sammendrag av mine tanker om saken! Føler ikke jeg har nok kunnskap om lovgivning og politikk generelt til å uttale meg om hva som bør være lovlig og ulovlig, men jeg er enig med de som mener at hasj ikke nødvendigvis er mer skadelig enn alkohol. Personlig oppfatter jeg det som et langt mildere rusmiddel, men selvsagt må man sette grensen mellom bruk og misbruk. Etter å ha lest de siste innleggene vil jeg legge til at de aller fleste ungdom som ikke vil ha noe problem med å få tak i hverken alkohol eller hasj, uavhengig av lovlighet. MANGE ungdommer, både utenfor og innad "miljøet" har tilgang til hasj - de som vil ha tak i det, får tak i det. All seriøs statistikk om saken viser også at økning av rusinformasjon gjennom skolen og andre instanser IKKE gjør ungdom mer negativ til hasj. Den såkalte "krigen mot narkotika" bør derfor ansees som tapt, og enten bør ny lovgivning vurderes, eller så bør problemet angripes på andre måter. Gjerne en kombinasjon av de to.
Gjest imli Skrevet 28. februar 2009 #53 Skrevet 28. februar 2009 Jeg er i alle fall helt i mot bruk av hasj. Er for så vidt ikke særlig begeistra for bruk av alkohol heller. Men man kan si så mye man vil at alkohol også er farlig - for det er det - men faktum er at alkohol er lovlig og hasj ikke, dermed tror jeg man ofte blir dratt inn i et lukket sosialt miljø hvis man begynner med narkotiske stoffer, noe som ikke er særlig sunt. I alle fall er det min erfaring med folk jeg vet om som bruker hasj. Det blir en sånn "vi og dem"-holdning hos brukerne, de isolerer seg mer og mer fra omverdenen og det tror jeg kan være veldig farlig, fordi de blir del av et miljø som baserer sosial omgang på rus.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #54 Skrevet 28. februar 2009 Voksne mennesker, ja. Men nå er det dessverre ikke bare voksne mennesker som driver med dette. Du skriver også at du er av typen som mener folk må få lov til å ta hva de vil. Gjelder dette også hvis f.eks. barna dine, eller andre i familien din begynner med hasj eller cola? Du sidestiller hasj og cola? Jøje. For min egen del ville jeg reagert nokså likt på hasj og alkhol. Cola hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for. Jeg håper at hasj er legalisert innen barna mine er i utsatt aldersgruppe.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #55 Skrevet 28. februar 2009 Har møtt folk som ble helt skrullete av å røyke hasj. Mulig de brukte noe mer i tillegg, men jeg er ikke sikker. Uansett, det verste med hasj er at brukerne sponser organisert kriminalitet og vold. Det er forbanna kjipt!
LillAmalie Skrevet 28. februar 2009 #56 Skrevet 28. februar 2009 (endret) Jeg vil gjerne se kildehenvisningen til lilleamalie... Hvis hasj er så avhengighetsskapende som du beskriver... hvorfor våkner ikke jeg som røyker midt på natta og må røyke...? Hvorfor er ikke kaffe det første jeg tenker på når jeg står opp når både nikotin og koffein er mer vanedannende stoffer enn thc? Jeg bare lurer. Kommer fra personlig erfaring. Ikke bare meg selv (gjennom7år), men også venner, familie, beskjente. Utfallet ender å bli det samme hver gang: "hvorfor begynte jeg??" Og ettervirkningene er store og vanskelig, tar flere år (for de som har holdt på en stund) å komme seg tilbake til livet uten tåkerus. Jeg sier det igjen: HASJ ER IKKE UFARLIG!!! Hvorfor finne det ut den harde måten?? Det er ikke verdt det. Flere som sier at dem røyker og det går helt fint med jobb, skole osv, men om du er vane røyker VIL det påvirke deg negativt. De som sier noe annet lyver eller har ikke røyket så mye eller klarer ikke å få et godt overblikk over egen situasjon Endret 28. februar 2009 av LillAmalie
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #57 Skrevet 28. februar 2009 Uansett, det verste med hasj er at brukerne sponser organisert kriminalitet og vold. Det er forbanna kjipt! Ergo bør det legaliseres.
Gjest Kavring Skrevet 28. februar 2009 #58 Skrevet 28. februar 2009 Du sidestiller hasj og cola? Jøje. For min egen del ville jeg reagert nokså likt på hasj og alkhol. Cola hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for. Jeg håper at hasj er legalisert innen barna mine er i utsatt aldersgruppe. Nok en gang. Jeg skrev til StockDama, fordi hun skrev; "Jeg er av typen som mener folk må få lov til å ta hva de vil. Om de vil bruke cola, hasj, alkohol, røyk". Derfor skrev jeg hasj eller cola. Ville bare høre om hun var like likegyldig hvis det var noen hun er glad i, som begynte med dette.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #59 Skrevet 28. februar 2009 Ergo bør det legaliseres. Ja, alle kriminelle handlinger bør tillates, så unngår vi at de kriminelle får penger.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #60 Skrevet 28. februar 2009 Ja, alle kriminelle handlinger bør tillates, så unngår vi at de kriminelle får penger. Når er vel poenget at det er en meget reell mulighet for at inntekten disse kjeltringene får gjennom salg av hasj alt i alt gir flere negative konsekvenser for samfunnet totalt enn dersom inntekten hadde gått til staten. Hvis vi kan utelukke problematikken i det å støtte organisert kriminalitet, er det jo helt på tryne å straffeforfølge folk for en handling som (i utgangspunktet) ikke går ut over noen andre enn dem selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå