Gjest Kavring Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 For meg så virker det som om bruk av hasj bare blir mer og mer vanlig. Og det som provoserer meg er at så mange ufarliggjør det, og mener at det burde stå på lik linje med alkohol. Er det bare det at dem er så naive at dem ikke forstår at det kan gi store skader? Jeg velger i hvert fall å tro at det ikke er jeg som er naiv. Og er ikke hasj ofte bare en start før man begynner med sterkere stoffer? Jeg vet kanskje ikke nok om hasj til å starte en evt. diskusjon, men jeg vil bare høre andres mening om dette. Så ja, er det noen som har noen meninger om bruk av hasj?
Vera Vinge Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Jeg er veldig skeptisk til hasj. Det at alkohol kan ha skadevirkninger, gjør ikke hasj mer ufarlig. Jeg tror dessuten at det kan være lettere å kontrollere bruk av alkohol enn hasj. Hasj har også en del andre og kanskje mer langvarige virkninger enn alkohol. Sammenhengen mellom hasj og utvikling av psykiske problemer, spesielt psykose, er noe som uroer forskere og de som jobber med disse tingene. Se f.eks. her. Selv om årsaksforholdet mellom hasj og psykisk sykdom ikke er fullstendig avklart, er det en del som tyder på at hasjbruk kom først. Jeg vile mao. blitt veldig bekymret om noen jeg var glad i brukte hasj. Man trenger ikke å være tung narkoman, eller blir det heller, men det kan likevel være veldig skadelig. Endret 22. februar 2009 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Jeg tilhører de som ikke tror det er verre enn alkohol, men det vil si at jeg mener alkohol er "like ille" ikke at "hasj er like ufarlig", om det henger på grep? Begge deler kan ha enorme skadevirkning er for enkeltmennesker og samfunnet. Men, begge deler kan også brukes med fornuft, både som kos, i rituell bruk, og medisin. Problemet blir å vite hvem som tåler hva, i hvilke mengder. Drikker svært lite alkohol selv, nå er det vel et halvår siden og vel så det, men jeg kan nok ende opp med å drikke igjen. Terskelen min er lavere der, pga at det er noe jeg tilfeldigvis har vært borti, og vet hvordan jeg har reagert på. Hasj? Nei, sannsynligvis ikke pr dags dato. Men hadde jeg hatt samme erfaring med hasj som med alkohol hadde det nok vært omvendt, og jeg hadde vært svært skeptisk til alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Jeg tilhører de som ikke tror det er verre enn alkohol, men det vil si at jeg mener alkohol er "like ille" ikke at "hasj er like ufarlig", om det henger på grep? Begge deler kan ha enorme skadevirkning er for enkeltmennesker og samfunnet. Men, begge deler kan også brukes med fornuft, både som kos, i rituell bruk, og medisin. Problemet blir å vite hvem som tåler hva, i hvilke mengder. Drikker svært lite alkohol selv, nå er det vel et halvår siden og vel så det, men jeg kan nok ende opp med å drikke igjen. Terskelen min er lavere der, pga at det er noe jeg tilfeldigvis har vært borti, og vet hvordan jeg har reagert på. Hasj? Nei, sannsynligvis ikke pr dags dato. Men hadde jeg hatt samme erfaring med hasj som med alkohol hadde det nok vært omvendt, og jeg hadde vært svært skeptisk til alkohol. Enig i det meste her. De fleste jeg kjenner som har røykt hasj (over litt tid) har egentlig taklet det fint. Joda, det har definitivt skadevirkninger, spesielt i de periodene de røyker mye (psykisk - både "positive" og negative sider; fungerer dels som selvmedisinering, dels som et hinder og kanskje utløsende årsak for at man ikke har det bra. Sosialt blir endel også mer eller mindre utafor/ekskluderende). Men når de kutter ut eller drastisk ned, skiller de seg ikke ut fra andre på noen måte. Hasj brukt i moderate doser gir heller ingen påfallende rus, men kan kanskje sammenliknes mer med muskelavslappende og beroligende midler (og dermed er det antagelig en viss fare for vanedannelse). Blant "voksne" som røyker kan jeg ikke si jeg har sett noen sammenheng mellom hasj og bruk av sterkere stoffer, men det er fakta at mange dealere må handle både med hasj og andre stoffer, dermed vil det fort være tilstede et visst press som vi som ikke bruker noen ulovlige stoffer slipper unna. Mange som bruker hasj synes nok det er en fordel at bruken ikke gir hangover - men ulempene blir jo da at det er mye lettere å ruse seg på hasj i situasjoner hvor man ikke kan bruke alkohol; til hverdags, før ulike sosiale ting, kvelden før jobb osv. Og hyppig rusbruk, om enn "mild", vil i mine øyne stort sett alltid ha noen negative bieffekter, blant annet at man møter verden og sine egne utfordringer rusa framfor klar i hodet - det gjør gjerne noe med ens mentale utvikling (hvilken vei den tar og modning) for eksempel... Det går an å bruke hasj uten å misbruke det (da mener jeg uten å utvikle avhengighet eller bruke det for å "løse problemer"), på tilsvarende måte som man kan bruke alkohol - men begge rusmidler har fallgruber og bør ikke ufarliggjøres. (jeg har prøvd hasj et par-tre ganger da jeg var yngre, og hadde veldig liten glede av det. Til gjengjeld har jeg drukket relativt ofte, først i studietida, og så vært glad i å ta et par glass vin eller to-tre øl noen dager i uka i tillegg til å drikke litt mer kanskje et par ganger i måneden. Nå har jeg av sammensatte årsaker fått mageproblemer som jeg merker forsterkes veldig av alkohol, så jeg får benytte anledningen til å legge meg til bedre vaner)
The Kitten Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 For meg så virker det som om bruk av hasj bare blir mer og mer vanlig. Og det som provoserer meg er at så mange ufarliggjør det, og mener at det burde stå på lik linje med alkohol. Er det bare det at dem er så naive at dem ikke forstår at det kan gi store skader? Jeg velger i hvert fall å tro at det ikke er jeg som er naiv. Og er ikke hasj ofte bare en start før man begynner med sterkere stoffer? Jeg vet kanskje ikke nok om hasj til å starte en evt. diskusjon, men jeg vil bare høre andres mening om dette. Så ja, er det noen som har noen meninger om bruk av hasj? Jeg har hørt at hasj i mange tilfeller er bedre enn alkohol. Kan sikkert komme med linker eller mer informasjon senere i kveld, eller i løpet av uken.
Gjest Kavring Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har hørt at hasj i mange tilfeller er bedre enn alkohol. Kan sikkert komme med linker eller mer informasjon senere i kveld, eller i løpet av uken. Ok. Men hvorfor er det ulovlig i Norge da? Er det ikke lettere å bli avhengig av hasj enn av alkohol?
Pingting Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Jeg synes ikke noe særlig om ufarliggjøring av hasj, men jeg har vel et rimelig liberalt forhold til stoffet. Har prøvd å lese endel artikler om emnet, men det virker som om det er få, konkluderende svar man kan gi nå. Når det er sagt, har jeg svært lite sympati for daglig hasjbruk. Jeg har vært samboer med en som røyket daglig, og det var et slit. Mest fordi han brukte hasjen for å slippe å ta tak i de problemene han eller vi hadde. Det hadde vært strategien hans hele livet. Resultatet var en tafatt fyr som ble utrolig deprimert om han ikke fikk jointen sin, som røyket vekk problemene i stedet for å ta fatt i dem og mente at det ikke hadde noe med røyken å gjøre - han hadde "alltid vært sånn". Kanskje ikke de mest alvorlige problemene man kan ha i forhold til andre stoffer, men slitsomt nok.
Vulpes Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Jeg synes ikke noe særlig om ufarliggjøring av hasj, men jeg har vel et rimelig liberalt forhold til stoffet. Har prøvd å lese endel artikler om emnet, men det virker som om det er få, konkluderende svar man kan gi nå. Når det er sagt, har jeg svært lite sympati for daglig hasjbruk. Jeg har vært samboer med en som røyket daglig, og det var et slit. Mest fordi han brukte hasjen for å slippe å ta tak i de problemene han eller vi hadde. Det hadde vært strategien hans hele livet. Resultatet var en tafatt fyr som ble utrolig deprimert om han ikke fikk jointen sin, som røyket vekk problemene i stedet for å ta fatt i dem og mente at det ikke hadde noe med røyken å gjøre - han hadde "alltid vært sånn". Kanskje ikke de mest alvorlige problemene man kan ha i forhold til andre stoffer, men slitsomt nok. Enig med deg her. Jeg kjenner flere som røyker hasj, og så lenge det bare er en gang innimellom og i festlige lag så bryr jeg meg ikke Men jeg kjenner også noen som røyker alt for mye alt for ofte, og da blir de misbrukere på samme linje som alkoholikere er misbrukere av alkohol.
Gjest StockDama Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er av typen som mener folk må få lov til å ta hva de vil. Om de vil bruke cola, hasj, alkohol, røyk. Voksne mennesker burde få lov til å fucke med kroppen sin som de vil. Å overspise burde stilles på lik linje, men ingen som forslår en lov mot det.. bare ikke kom å gråt til meg om det når symptomene virkelig slår ut.
The Kitten Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Ok. Men hvorfor er det ulovlig i Norge da? Er det ikke lettere å bli avhengig av hasj enn av alkohol? Det er ulovlig i Norge fordi nordemnn ikke kan passe på seg selv. Hva som er mest avhenighetsskapende av hasj og alkohol vet jeg ikke.
The Kitten Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er av typen som mener folk må få lov til å ta hva de vil. Om de vil bruke cola, hasj, alkohol, røyk. Voksne mennesker burde få lov til å fucke med kroppen sin som de vil. Å overspise burde stilles på lik linje, men ingen som forslår en lov mot det.. bare ikke kom å gråt til meg om det når symptomene virkelig slår ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Ok. Men hvorfor er det ulovlig i Norge da? Fordi det er lang tradisjon her i landet for å bruke alkohol, mens tilsvarende tradisjon for å bruke hasj kun er få tiår gammel. Hadde det vært omvendt ville hasj vært tillatt og alkohol forbudt. Se på forbudstida, så ser du hvor vanskelig det er å ta alkohol fra folk her oppe på berget. Det ville være det rene, skjære politiske selvmord å i det hele tatt prøve i dag. Hasj er lettere, siden det aldri har vært like tilgjengelig eller like mye brukt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 Jeg vil begynne med å si at jeg hverken er "for" eller "imot" rusmidler, da det er en lite gjennomtenkt generalisering å komme med. De fleste som ikke har noen erfaring med andre rusmidler enn alkohol danner seg et mentalt skille (en betongvegg, om du vil) mellom alkohol og "narkotika", men alkohol er faktisk et narkotiksk stoff, og ikke et svakt et heller! Alkohol er et sterkt og vanedannende rusmuddel, også sammenliknet med enkelte ulovlige rusmidler. Folk må i så grad begynne å tenke selv, i stedet for å legge moralen sin etter den norske lov. Alkohol og cannbis har så forskjellig effekt at det er vanskelig å finne et felles grunnlag for å sammenlikne de. Greia er at når det gjelder hasj/cannabis har folka som skriker høyest om saken ofte en "enten eller" mentalitet. Enten er hasj helt ufarlig ("så hvorfor ikke bruke det hver dag?"), eller så er det djevelens verk og inngangsporten til narkohelvete. Min personlige mening, som ikke er basert på faktisk vitenskap, men heller teori og personlig erfaring... Å gå ut på byen og drikke seg full hver helg VIL i mange (om ikke de fleste) tilfeller være mer destruktivt ovenfor både psykisk og fysisk helse enn å røyke hasj til man slokner. Hvorfor? Nettop fordi, røyker du for mye hasj slokner du, drikker du for mye alkohol er det sannsynlig at du skader både deg selv og folk rundt deg, for ikke å snakke om den nedbrutte psyken mange føler dagen etter. Både pga. den kjemiske ubalansen alkoholen fører til i hjernen, og pga. anger på alt det dumme man har gjort eller sagt. Når det gjelder bakrus er cannabis langt snillere med deg, og det er kanske bl.a. derfor mange trekker konklusjonen at det er trygt å bruke oftere enn alkohol, selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Men en ting jeg kan jeg si uten tvil: Alkohol ufarliggjøres faktisk i LANGT større grad enn cannabis! Så å hyle og skrike om de naive hasjbrukerne er dårlig taktikk.
Vulpes Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 Jeg vil begynne med å si at jeg hverken er "for" eller "imot" rusmidler, da det er en lite gjennomtenkt generalisering å komme med. De fleste som ikke har noen erfaring med andre rusmidler enn alkohol danner seg et mentalt skille (en betongvegg, om du vil) mellom alkohol og "narkotika", men alkohol er faktisk et narkotiksk stoff, og ikke et svakt et heller! Alkohol er et sterkt og vanedannende rusmuddel, også sammenliknet med enkelte ulovlige rusmidler. Folk må i så grad begynne å tenke selv, i stedet for å legge moralen sin etter den norske lov. Alkohol og cannbis har så forskjellig effekt at det er vanskelig å finne et felles grunnlag for å sammenlikne de. Greia er at når det gjelder hasj/cannabis har folka som skriker høyest om saken ofte en "enten eller" mentalitet. Enten er hasj helt ufarlig ("så hvorfor ikke bruke det hver dag?"), eller så er det djevelens verk og inngangsporten til narkohelvete. Min personlige mening, som ikke er basert på faktisk vitenskap, men heller teori og personlig erfaring... Å gå ut på byen og drikke seg full hver helg VIL i mange (om ikke de fleste) tilfeller være mer destruktivt ovenfor både psykisk og fysisk helse enn å røyke hasj til man slokner. Hvorfor? Nettop fordi, røyker du for mye hasj slokner du, drikker du for mye alkohol er det sannsynlig at du skader både deg selv og folk rundt deg, for ikke å snakke om den nedbrutte psyken mange føler dagen etter. Både pga. den kjemiske ubalansen alkoholen fører til i hjernen, og pga. anger på alt det dumme man har gjort eller sagt. Når det gjelder bakrus er cannabis langt snillere med deg, og det er kanske bl.a. derfor mange trekker konklusjonen at det er trygt å bruke oftere enn alkohol, selv om det ikke nødvendigvis stemmer. Men en ting jeg kan jeg si uten tvil: Alkohol ufarliggjøres faktisk i LANGT større grad enn cannabis! Så å hyle og skrike om de naive hasjbrukerne er dårlig taktikk. Godt innlegg
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Jeg er veldig lite positivt innstilt til hasj, da det er bevist at storforbruk av hasj skader hukommelsen. Jeg er generelt sett skeptisk til rus, og drikker aldri for å bli dritings, bare en sjelden gang, fordi det da passer, eller er godt. Det er forøvrig ikke noe religiøst som ligger bak. Generelt sett, så liker jeg frihet, og det innebærer også frihet til å kjøre seg selv i dass.
Gjest Gjest_my_* Skrevet 23. februar 2009 #17 Skrevet 23. februar 2009 For meg så virker det som om bruk av hasj bare blir mer og mer vanlig. Og det som provoserer meg er at så mange ufarliggjør det, og mener at det burde stå på lik linje med alkohol. Er det bare det at dem er så naive at dem ikke forstår at det kan gi store skader? Jeg velger i hvert fall å tro at det ikke er jeg som er naiv. Og er ikke hasj ofte bare en start før man begynner med sterkere stoffer? Jeg vet kanskje ikke nok om hasj til å starte en evt. diskusjon, men jeg vil bare høre andres mening om dette. Så ja, er det noen som har noen meninger om bruk av hasj? Jeg mener du er naiv som tror at hasj=sterkere stoffer. Hasj gir ikke noe større skader enn alkohol, de gir annerledes skader og på mange måter mindre alvorlige skader. Jeg røyker ikke selv fordi det er rett og slett ikke noe for meg men jeg har stor nok kjennskap til stoffet at jeg vet mer om det enn de fleste og jeg er for legalisering. Jeg er for legalisering fordi jeg vil ha det på nivå med alkohol på alle mulige måter. Sånn det er i dag er det ulovelig uansett og da har det ikke noe å si fra eller til om man røyker daglig, morgener, rett før bilkjøring osv.. Jeg vil også ha omsetningen vekk fra kriminelle miljøer, for det er der linken til sterkere stoffer kommer, ikke i selve stoffet.
waco Skrevet 23. februar 2009 #18 Skrevet 23. februar 2009 Jeg synes det er helt rettferdig at dersom jeg har ti gram hasj i bilen min og en biltyv stjeler bilen min, - så vil jeg få strengere straff enn biltyven. Sånt er bare rett og slett rimelig så farlig som hasj er. Hasj er så farlig at dersom man har noen grammere hasj i lommen så blir man ført til en glattcelle, man har selvfølgelig ikke toalettpapir, man blir ransaket i skrittet tilfelle man har "gjemt no bak i der", man blir holdt mot sin vilje, man kan ikke regulere lyset selv, telefonen blir tatt av deg og man kan ikke ha beltet på deg i tilfelle du prøver å henge deg selv!. Man kroppsvisiteres og det foreteas husransakelse i hjemmet uten din tilstedeværelse. Selvsagt er dette bare rimelig så lenge vi har med en plante å gjøre og så lenge det er brudd på legemiddelloven. Man må ikke finne på å spørre hvorfor det er slik at det er politiet og ikke legene og helsevesenet som tar seg av brukere av cannabis! Denslags spørsmål altså = dersom atte hasj er farlig burde det ikke vært en sak for helsevesenet så vil vel glattcelle og bøtelegging og strafferegister gjøre ting værre? Hvorfor får ikke brukere av cannabis sykestue og legevakt og ikke fangevokter og glattcelle? Tydelig at det finnes mennesker i norge som hater hasj så mye at de med vilje vil påføre ytterlige pine i den hensikt at mennesker skal ha atferdsendring. Hvis alle hadde røyket så hadde det ikke vært krig på jorden tror jeg. Men alt med måte selvsagt, gjør man det hver dag blir det en belastning og økonomisk er det uforsvarlig.
Gjest Jabba Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 Jeg og mange jeg kjenner røyka en del cannabis på slutten av videregående og det ga vel ikke akkurat et positivt utslag på karakterer og oppmøte. Men ellers så gikk det nå greit, har ikke merka noen ettervirkninger sånn i etterkant eller hatt noen "dårlige erfaringer" med det. De fleste av oss gikk ganske fort lei og fikk andre ting å bry oss med (alt fra trening til kjærester og sommer øl) før vi begynte på universitet/høgskole og bortsett fra et par stykker som røyker på fest et par ganger i året så er det ingen av oss som røyker lenger nå. Jeg skjønner at mange ser litt ned på folk som har prøvd å røyke, hovedgrunnen til det er vel at det betegnes som narkotika, men kjenner folk som aldri har rørt en joint men vært ganske hard på festinga som har kommet ganske mye dårligere ut enn "oss". For min egen del så kunne jeg aldri ha tenkt meg å røyke igjen nå, dette begynner jo å bli en del årsiden og har vært på mange fester og tilstelninger der folk ha røyka uten at jeg selv har gjort det. Litt av grunnen er vel rett og slett at jeg har prøvd det og ikke funnet det spesiellt interessant, det var "artig" der og da men ikke noe jeg kunne ha tenkt meg å gjøre nå. Debatten om det bør legaliseres eller ikke bryr jeg meg svært lite om, det finnes sikkert et hav av gode grunner til at det bør legaliseres og sikkert like mange for at det ikke bør det. Men sånn som det er idag så er det jo ulovelig og nå som jeg har blitt litt eldre og rast fra meg litt så syns jeg det er veldig greit å forholde seg til det. Om det kan føre deg inn i narkohelvette eller ikke tror jeg kommer litt ann på person og miljø, er jo mange som har begynnt med cannabis og endt opp med heroin men på samme måter så er det mange som har begynnt med øl og havna på flaska. just my two cents..
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har ikke noe i mot hasj. Lovgivningen i Nederland fremstår for meg som et godt eksempel på hvordan man bør håndtere cannabis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå