Samba Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg blir fort brun, men har de siste årene slitt med at jeg får pigmentflekker i ansiktet. I vinter har jeg brukt en krem jeg fikk på resept fra hudlege, og jeg er nå helt fri for flekker. Sånn vil jeg jo gjerne det skal forbli, og ser ikke for meg at jeg skal bruke noe særlig mindre enn solfaktor 40 i ansiktet fra omtrent nå av. (Vårsola kommer alltid litt bråere på enn jeg tror...) Derfor trenger jeg anbefaling på en god solkrem, for ansiktet. Pris spiller omtrent ingen rolle.
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 De solkremene som gir høyest UVA-beskyttelse og dermed best beskyttelse mot pigmentflekker, og som du får tak i i Norge, er La Roche Posay Anthelios spf50+ (bruker den selv) og Avene har også, mener jeg. Disse har høyest UVA-beskyttelse av alle kremer man får på det norske markedet, men selv om jeg brukte LRP i tykke lag, fikk jeg allikevel antydning til pigmentflekker da jeg var i Karibien nylig. Så det beste er nok å unngå sola hvis man er disponert. Hvordan ble huden ellers av kremen fra hudlege? Ble den veldig tørr og sår? Jeg kan ikke bruke sånt nå, men planlegger å få en resept som jeg kan bruke kanskje til neste vinter eller noe sånt.
Samba Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Takk for svar. La Roche Posay Anthelios...får man kjøpt den på apoteket? :klø: Jeg har helt angst for fete solkremer, men disse er beregnet for ansiktet, og sikkert greie sånn sett? Ang kremen jeg fikk hos hudlege: Jeg fikk ingen reaksjoner annet enn litt rød hud periodevis. Nå var pigmentflekken mine i "rouge-området" så jeg synes ikke det gjorde det grann. Jeg så bare fresh og fin ut, men det hadde helt klart ikke vært så kult om jeg skulle fjerne pigmentflekker på nese eller hake. Det er mulig det ville forsvinne ved bruk av foundation, men jeg var litt redd for å klisse for mye oppå hverandre i den perioden. Jeg er forøvrig svært fornøyd med resultatet, og skal vokte meg vel for solen i årene framover.
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 LRP fås på apotek, ja. Den koster rundt 200 kroner, om jeg husker rett. Det finnes to ulike konsistenser (begge i 50 ml-tube beregnet for ansiktet), og jeg vil anbefale den flytende (fluid), for kremen er temmelig fet. Jeg har kremen, og tidvis veldig tørr hud, men synes det er litt klaustrofobisk, så jeg gleder meg til den blir tom. Jeg har kjøpt en gele uten hydrokinon til å bleke pigmentflekker, men foreløpig svir den på huden min, som er skikkelig vintertørr. Denne er fra PCA Skin, et hudpleiermerke.
Solstorm Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 En solkrem med høy faktor og som sitter på plass er solkremene fra Dr. Hauscha. Jeg har hatt faktor 30 - og det blokkerte veldig mye bedre enn andre solkremer med samme faktor. Kremene fra Dr.Hauscha har fysiske filter så det er litt arbeid å få dem smurt ut, men resultatet er verdt det! Jeg vet ikke om disse kremene finnes i høyere faktor enn 30. Jeg tror det finnes egne kremer for ansiktet - den jeg har brukt er for kropp og ansikt og egentlig beregnet for barn. Jeg har tålt denne kremen godt.
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Kremer med fysiske filtre beskytter bra mot UVB-stråler, men gir dessverre ikke tilstrekkelig UVA-beskyttelse, som er hovedsynderen når det gjelder pigmentflekker. Så dessverre bør man nok helst bruke kjemiske filtre hvis det er det som er hovedformålet.
Solstorm Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Kremer med fysiske filtre beskytter bra mot UVB-stråler, men gir dessverre ikke tilstrekkelig UVA-beskyttelse, som er hovedsynderen når det gjelder pigmentflekker. Så dessverre bør man nok helst bruke kjemiske filtre hvis det er det som er hovedformålet. Da lærte jeg noe nytt idag - takk for informasjonen! (Det betyr at jeg må finne meg en ny solkrem, følger med videre i tråden her..)
Gjest *lucky* Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Kremer med fysiske filtre beskytter bra mot UVB-stråler, men gir dessverre ikke tilstrekkelig UVA-beskyttelse, som er hovedsynderen når det gjelder pigmentflekker. Så dessverre bør man nok helst bruke kjemiske filtre hvis det er det som er hovedformålet. Vil det si at feks denne http://www.maaken.no/?p=produktinfo&id=1047 kan være bra?
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Det er vel vanskelig å bedømme så lenge man ikke vet UVA-ratingen. Den oppgis enten i PPD (persist pigment darkening) eller stjerner, hvor høyere antall stjerner=høyere beskyttelse. LRP Anthelios har PPD 28, hvis jeg ikke husker helt feil. Synd den har konsistensen fra helvete.
Gjest *lucky* Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Det er vel vanskelig å bedømme så lenge man ikke vet UVA-ratingen. Den oppgis enten i PPD (persist pigment darkening) eller stjerner, hvor høyere antall stjerner=høyere beskyttelse. LRP Anthelios har PPD 28, hvis jeg ikke husker helt feil. Synd den har konsistensen fra helvete. Arg! Jeg vil ikke begynne å tenke på det her, men det er ikke lett å la være.. LRP=kviser for min del. Er det Avene sin faktorkreme du mener er ok eller husker jeg feil?
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Avene skal ha en bra spf-krem etter ryktene, men jeg har ikke prøvd den selv. Jeg mistenker dessverre at denne også har fet, limaktig konsistens. På ferie kjøpte jeg en solkrem fra Neutrogena med spf55 (heter noe med Dry Touch), og denne har betraktelig bedre konsistens, i hvertfall. Men igjen kjenner jeg ikke PPD. Æsj.
Gjest Raptuza Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Er altså kjemiske filtre betre beskyttelse enn fysiske? Kva kremar har kjemiske filtre då?
Gjest *lucky* Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Avene skal ha en bra spf-krem etter ryktene, men jeg har ikke prøvd den selv. Jeg mistenker dessverre at denne også har fet, limaktig konsistens. På ferie kjøpte jeg en solkrem fra Neutrogena med spf55 (heter noe med Dry Touch), og denne har betraktelig bedre konsistens, i hvertfall. Men igjen kjenner jeg ikke PPD. Æsj. http://www.bioderma.com/en/the-products/wh...oduct//161.html ?? Se MUA, kremen med farge får bra kritikk. Endret 22. februar 2009 av *lucky*
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 @samba; Husker du hva den kremen du fikk av hudlegen het? Brukte du den på hele ansiktet eller kun begrenset til flekkene? Jeg har nemlig også vært hos hudlege, fått respekt på en krem (husker ikke navnet, dette er et par år siden) og den hjalp lite. Flekkene ble muligens litt svakere, jeg vet ikke helt. Jeg har flyttet i mellomtiden og skal tilbake til hudlege nå, men en annen lege denne gangen.
Gjest Deception Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Jeg mener det er Aberela med 4% hydrokinon som skrives ut, men har ikke fått det utskrevet selv. Jeg tipper litt av forskjellen i effektivitet kan relateres til om solskadene er av nyere eller eldre dato. Eldre solskader sitter dypere i hudlagene, og det vil nok derfor ta lengre tid å få den bort. Jeg kjøpte denne geleen hos hudpleier. Den finnes også i en versjon med hydrokinon, men jeg kan ikke bruke det siden jeg er gravid. Det samme gjelder produkter med a-vitaminsyre, som for eksempel Aberela. Du trenger forresten ikke gå til hudlege; fastlegen din kan også skrive ut en resept til deg.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Jeg mener det er Aberela med 4% hydrokinon som skrives ut, men har ikke fått det utskrevet selv. Jeg tipper litt av forskjellen i effektivitet kan relateres til om solskadene er av nyere eller eldre dato. Eldre solskader sitter dypere i hudlagene, og det vil nok derfor ta lengre tid å få den bort. Jeg kjøpte denne geleen hos hudpleier. Den finnes også i en versjon med hydrokinon, men jeg kan ikke bruke det siden jeg er gravid. Det samme gjelder produkter med a-vitaminsyre, som for eksempel Aberela. Du trenger forresten ikke gå til hudlege; fastlegen din kan også skrive ut en resept til deg. Takk Deception. Det var ikke Aberela jeg fikk. Fastlegen sendte meg videre til hudlegen da den ene pigmentflekken var såpass spesiell at han ville få utelukket at det kunne være noe mer enn bare en uskyldig pigmentflekk. I følge hudlegen var det et kun en pigmentflekk og han skrev ut en krem til meg. Jeg googlet den da jeg kom hjem og husker jeg reagerte på at jeg nesten ikke fikk treff i det hele tatt på den. Tar en ny tur til fastlegen min meg.
Samba Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 22. februar 2009 @samba; Husker du hva den kremen du fikk av hudlegen het? Brukte du den på hele ansiktet eller kun begrenset til flekkene? Jeg husker ikke helt...men jeg lurer på om det kan ha vært det som Deception sier. Kremen skulle kun smøres på området med flekker, altså ikke i hele ansiktet. Kremen var forholdsvis dyr...lurer på om jeg betalte 500-600 kroner for en liten tube. Den måtte ligge i kjøleskap, og var bare holdbar noen måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå