Gjest Ikke innlogget Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Ok, min situasjon. Jeg eier et hus. Har lån på huset, tilsvarende omtrent 1/3 av verdien. I tillegg har jeg jo en vanlig mengde innbo og løsøre, og litt penger i banken. Det er såklart ikke veldig stor sjans for at jeg skal dø i nærmeste framtid, men det KAN jo skje. Jeg kan bli påkjørt, jeg kan få kreft, man vet jo ikke. Og så satt jeg og tenkte at det er da forbasket at mine verdier ikke skal komme noen til gode hvis så skulle skje. Dvs, at huset mitt skal gå til noen jeg ikke vil at skal arve det. Min nærmeste arving er faren min, som jeg ikke har noen kontakt med. Jeg vil ikke at han skal arve meg! Jeg har ingen barn og er singel. Er det noen mulighet for at jeg kan skrive et testamente hvor jeg skriver at en annen person er den som skal arve meg, blir dette testamentet i såfall gyldig i så måte at det hindrer faren min å arve meg? Testamentet kan jo endres på hvis min situasjon endrer seg, at jeg får familie etc. Derfor har jeg heller ikke noe ønske om at den personen jeg vil at skal stå som min arving skal få vite om dette, kan man sette opp en person som arving uten at vedkommende vet om det?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Så lenge du ikke har egen familie med mann og barn kan du testamentere bort alt du eier og har. Hvis du ikke gjør det vil det som du sier gå til dine nærmeste, altså foreldre, eller søsken om foreldrene ikke er i live. Testamentet kan du selvsagt endre på i ettertid om noen skulle endre seg. Den du tilgodeser trenger ikke å vite om det på forhånd. Men, hvis ikke h*n vet om det så ville jeg sørget for at noen andre vet det og at testamentet oppbevares på et trygt sted, f.eks. hos en advokat. Slik at det er helt sikkert at det vil bli funnet/at den som finner det ikke funner på å makulere det (nå sier jeg ikke at din far er slik, men er han en sleiping og det er han som finner det er det jo en smal sak å makulere det hvis ingen andre vet om det)
Rosalie Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Ja, så lenge du ikke har livsarvinger (barn og/eller ektefelle), disponerer du fritt over arven, og står fritt til å testamentere bort alt.
teebie Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Ok, min situasjon. Jeg eier et hus. Har lån på huset, tilsvarende omtrent 1/3 av verdien. I tillegg har jeg jo en vanlig mengde innbo og løsøre, og litt penger i banken. Det er såklart ikke veldig stor sjans for at jeg skal dø i nærmeste framtid, men det KAN jo skje. Jeg kan bli påkjørt, jeg kan få kreft, man vet jo ikke. Og så satt jeg og tenkte at det er da forbasket at mine verdier ikke skal komme noen til gode hvis så skulle skje. Dvs, at huset mitt skal gå til noen jeg ikke vil at skal arve det. Min nærmeste arving er faren min, som jeg ikke har noen kontakt med. Jeg vil ikke at han skal arve meg! Jeg har ingen barn og er singel. Er det noen mulighet for at jeg kan skrive et testamente hvor jeg skriver at en annen person er den som skal arve meg, blir dette testamentet i såfall gyldig i så måte at det hindrer faren min å arve meg? Testamentet kan jo endres på hvis min situasjon endrer seg, at jeg får familie etc. Derfor har jeg heller ikke noe ønske om at den personen jeg vil at skal stå som min arving skal få vite om dette, kan man sette opp en person som arving uten at vedkommende vet om det? 1. Som tidligere nevnt, står du fritt til å testamentere hele arven etter deg, så lenge du ikke har livsarvinger (= barn, barnebarn osv.) Så lenge testamentet er gyldig, vil det hindre at din far arver deg. For at et testament skal være gyldig må det oppfylle de krav som stilles i arveloven. Den finner du ved å søke på lovdata.no. Bl.a. må du være være myndig, og testamentet med underskrives av to vitner samtidig som du underskriver eller vedkjenner deg underskriften. For å være sikker på at testamentet er gyldig ville jeg fått en advokat til å gjøre dette. Det tar neppe mer enn en time, så det skulle jo ikke bli så dyrt. 2. Så lenge du, eller noen du har fortalt det til, ikke sier noe til testamentarvingen, vil ikke denne få vite noe som helst om dette. 3. Det aller beste, når det gjelder oppbevaring av testament, er å levere det i Tingretten der du bor. Det er gratis, og de får uansett melding om dødsfallet da du faller fra. Dermed er man sikker på at testamentet dukker opp. (Advokaten kan jo ha gått av med pensjon, flyttet til Spania, innlagt på sykehus eller av andre godegrunner ikke fått med seg at du er gått bort.) Håper dette var til hjelp! Lykke til:) Endret 22. februar 2009 av teebie
sixx Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Det går også an å få skifteretten til å oppbevare testamentet. Noe jeg tror jeg hadde valgt når det er så at en av dine etterlatte skal utelates. To sivile vitner skal bevitne signaturen din på testamentet, men for at det ikke skal være noe som helst tvil om dette i etterkant (mistanke om påvirkning osv), ville jeg enten latt en advokat bevitne...eller en dommer i skifteretten. På samme måte som at du skriver hvem som skal arve hva...så kan du også skrive hvem som ikke skal arve deg....da er det iallefall ikke tvil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå