Gå til innhold

Gutt og pubertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som er begynt å komme i puberteten. Han har ikke hatt om det på skolen ennå. Jeg har lært han at han må bruke deodorant pga svettelukt o.l, men nå er nok den første sædutløsningen rett rundt hjørnet. Jeg vil ikke at han skal bli redd første gangen det skjer. Synest derre jeg burde ta en prat om det med ham, eller kan det bli veldig pinlig for han ? Har dere noen erfaringer med dette ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg vil tro han har fått med seg hva våte drømmer er. Ikke si noe, du. Jeg ville ikke ha gjort det i hvert fall.

Mens og bryster er greit å ta opp med jenter. Og skjegg og kroppshår med gutter. Men ikke kjønnslige drifter ;)

Skrevet
Jeg vil tro han har fått med seg hva våte drømmer er. Ikke si noe, du. Jeg ville ikke ha gjort det i hvert fall.

Mens og bryster er greit å ta opp med jenter. Og skjegg og kroppshår med gutter. Men ikke kjønnslige drifter ;)

Nå blir det vel litt feil å sammenligne sæduttømming og "kjønnslige drifter" for gutten velger ikke selv om han vil ha det, på lik linje som at jenter ikke velger at de vil ha mensen, med mindre de går på p-piller da. Sæduttømming kan man få av kjønnslige drifter, men ikke altid. For gutter får våte drømmer og det velger de ikke selv.

Gjest Christabelle
Skrevet
Nå blir det vel litt feil å sammenligne sæduttømming og "kjønnslige drifter" for gutten velger ikke selv om han vil ha det, på lik linje som at jenter ikke velger at de vil ha mensen, med mindre de går på p-piller da. Sæduttømming kan man få av kjønnslige drifter, men ikke altid. For gutter får våte drømmer og det velger de ikke selv.

Poenget mitt var at jeg tror gutten skjønner hva som skjer. Men det får uansett moren avgjøre. Jeg sier bare hva jeg (ikke) ville gjort/sagt.

Skrevet

Jeg vil tro at i mange tilfeller kan det være enklest å ha noe relavant litteratur hjemme. I tillegg kan du si til barna at de kan spørre om det er noe de lurer på.

Kryssforhør og tvangsinfo trenger ikke være det beste. Lærdom om kropp og seksualitet kan man ta i små drypp i steden for en stor samtale der ungen muligens bare blir dritflau.

Skrevet

Støtter forslaget om relevant litteratur..

Skrevet

Trodde alle hadde det temaet i 6. klasse og fikk en egen bok!

Skrevet

Sønnen min går i 4 klasse, og de har nettopp hatt om dette på skolen nå.

Skrevet

Jeg tror det varierer hvor flinke lærerne er til å behandle dette temaet. Det er nok ikke alle lærere som er like komfortable med å undervise i kropp og seksualitet og dermed pløyer fort gjennom stoffet.

Skrevet

Boka Jente og gutt er beregnet for 5-7. klasse og er gitt ut av libresse/ob. Du får sikkert bestilt den direkte.

Det kan også hende at temaet har vært oppe på skolen, uten at ditt barn har ønsket å ta opp noe av det med deg og at temaet likevel ikke er så ukjent ;)

Skrevet

jeg husker iallfall at når vi kom til kapittelet om sex og samliv så ble det alltid prosjektarbeid :fnise:

selv fikk jeg mensen da jeg var 10 og fikk undervisningen først når jeg var 12.. så kan ikke si det hjalp.. fikk heller ikke noe varsel fra moren min om det som kom til å skje, så ble utrolig lei meg og forvirra da jeg fikk mensen.. ikke bra!

bedre å ta det opp enn å ikke gjøre det. evt gi ham en bok/hefte som han kan lese i..

Skrevet

Det er nok lurt å ta det opp, men først kan man jo spørre om de faktisk har gått igjennom dette på skolen. Jeg løp ikke akkurat hjem og fortalte mamma og pappa at vi hadde hatt om sex og samliv på skolen da jeg gikk i 6.klasse. Og slik jeg husker det fra jeg gikk i 7. klasse, så visste de aller fleste veldig mye om dette temaet, men det er nok også mye fordi skolen vår var flinke til å ta det opp.

Uansett er det nok viktig å ta en liten prat om det. Jeg er i hvert fall veldig takknemlig for at mamma forklarte meg da jeg var 9 år, at jeg snart kom til å få mensen og viste meg hvor bindende lå og hvordan jeg skulle bruke dem. Og hun tok ikke mye feil heller, 1 uke etter 10 års dagen kom mensen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...