Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har prøvd å forklare han at dersom han skulle falle fra i en trafikkulykke f.eks, eller få et hjerteinfarkt eller hjerneslag eller hva som helst, så har ikke jeg råd til å bli boende i huset. Han mener at jeg sikkert kan bo en stund uten problemer, men jeg tror at overformmynderiet vil komme inn og kreve at særkulls og fellesbarn får sin arv, og jeg kan jo ikke bruke av fellesbarnas arv til å kjøpe eller leie en ny bolig. Vi har ingen skriftlige avtaler overhodet, og jeg er gravid på nytt (uplanlagt) og dette plager meg veldig, men det som plager meg om mulig aller mest er hans minimale forståselse for at jeg har behov for trygghet og å vite at jeg kan ta meg av fellesbarna dersom han dør eller forlater meg. Jeg har relativt god inntekt og vet jo jeg vil klare meg på et vis uansett, kanksje er det bare graviditetshormoner som gjør at jeg er ekstra opptatt av dette for tiden.., men alle sier jo at det er så viktig å skrive kontrakt når man lever i samboerskap?
Rosalie Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Samboerkontrakt kan man sette opp i egen stue. Det er ikke et juridisk dokument i så forstand. Det er testamente du vil ha han med for å skrive. Og det skjønner jeg godt. Men husk at du har aldri krav på å sitte i uskiftet bo så lenge det er særkullsbarn inne i bilde.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Hva er et skiftet bo? Hva er et uskiftet bo? Endret 22. februar 2009 av Trampe
Gjest TS Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Samboerkontrakt kan man sette opp i egen stue. Det er ikke et juridisk dokument i så forstand. Det er testamente du vil ha han med for å skrive. Og det skjønner jeg godt. Men husk at du har aldri krav på å sitte i uskiftet bo så lenge det er særkullsbarn inne i bilde. Men det er jo nettopp fordi han har særkullsbarn at jeg tenker vi må bruke advokat, og du har sikkert rett i at vi bør ha testamente også, trodde en kontrakt kunne ivareta hva som skal skje ved brudd/død. Han mener det er penger ut av vinduet å gå til advokat, men jeg tror det bare er gjerrighet som hindrer han, om vi bruker 5000 kr på advokat så er det bare småpenger uansett, skjønner ikke at det er noe å spare på?? (Er det mulig at det kan være andre grunner til ikke å ønske å ha samboerkontrakt?) Er klar over at jeg ikke kan sitte i uskifte. TS
Østlandet Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Bare kort, nå på formiddagen. (Snørydding venter) Jeg mener at du har HELT rett T.starter. I ditt tilfelle, slik som du skisserer det, så bør du/dere så absolutt koste på noen få tusenlapper og bruke advokat. Alt for mange har "brent seg" på dette. (i min familie også) Endret 22. februar 2009 av Østlandet
onyx Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg vil si at vel så viktig som kontrakt og testamente er å tegne gjensidig livsforsikring om man har mulighet!
onyx Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Dessuten, det er jo ikke kun et spørsmål om å sikre deg? Hva skal han gjøre om noe skjer med deg? Det er vel så mange menn som kvinner som får økonomiske problemer når partneren faller fra. Det er ikke bare et "kvinneproblem"!
liv Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Du må likevel betale ut særkullsbarn så jeg anbefaller Livsforsikring tilsvarende hans del av lånet, og at du tegner det samme der dere begunstiger hverandre
Gjest TS Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Dessuten, det er jo ikke kun et spørsmål om å sikre deg? Hva skal han gjøre om noe skjer med deg? Det er vel så mange menn som kvinner som får økonomiske problemer når partneren faller fra. Det er ikke bare et "kvinneproblem"! TS Men han kan vel sitte i uskiftet bo? (Det er ingen fare for at han får økonomiske problemer om jeg faller fra, men på generelt grunnlag er jeg selvfølgelig enig med deg).
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Du må likevel betale ut særkullsbarn så jeg anbefaller Livsforsikring tilsvarende hans del av lånet, og at du tegner det samme der dere begunstiger hverandre TS Jeg er kanskje litt treg, men samboer har jo ikke noe lån, så vi kan jo ikke ha en livsforsikring tilsvarende hans del av huslån? Han eier mest, og en livsforsikring som skulle gjøre det mulig for meg å kjøpe ut barna, må jo bli fryktelig dyr (i. o.m. at huset er veldig dyrt). Ser for meg at det er helt urealistisk at en livsforsikring skulle kunne begunstige meg med mange millioner.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 TS Jeg er kanskje litt treg, men samboer har jo ikke noe lån, så vi kan jo ikke ha en livsforsikring tilsvarende hans del av huslån? Han eier mest, og en livsforsikring som skulle gjøre det mulig for meg å kjøpe ut barna, må jo bli fryktelig dyr (i. o.m. at huset er veldig dyrt). Ser for meg at det er helt urealistisk at en livsforsikring skulle kunne begunstige meg med mange millioner. en forsikring er lønnsomt, noen kr.kver mnd,men ikke så mye. Bare pass på at dere får rett forsikring. Det er flere eksempler på at folk har tegnet forsikring,men så har forsikringen gått inn i dødsboet. Så den som skulle vert begunstiget har komt feil ut
onyx Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Jo, med de nye reglene kan han nok sitte i uskiftet bo, men det betyr faktisk ikke at han kan være sikker på å ikke få økonomiske problemer. Det er mange som har brent seg på det, men ting kan faktisk endre seg også økonomisk! Han kan komme i en situasjon der han blir arbeidsledig, langtidssykemeldt eller faktisk må skifte jobb for å kunne håndtere en familie som alenefar. Forøvrig, hvis barna er mindreårige tror jeg overformynderiet kan "låse" verdiene for å sikre barnas arv, dvs at han ikke fritt kan disponere som han vil. Det er uansett noe å sette seg inn i når man har kompliserte familieforhold.
onyx Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Han eier mest, og en livsforsikring som skulle gjøre det mulig for meg å kjøpe ut barna, må jo bli fryktelig dyr (i. o.m. at huset er veldig dyrt). Ser for meg at det er helt urealistisk at en livsforsikring skulle kunne begunstige meg med mange millioner. Selvfølgelig kan han tegne en livsforsikring som begunstigere deg selv om han ikke har lån! Livsforsikring er IKKE knyttet til lån og verdier hos noen av partene.
onyx Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 en forsikring er lønnsomt, noen kr.kver mnd,men ikke så mye. Bare pass på at dere får rett forsikring. Det er flere eksempler på at folk har tegnet forsikring,men så har forsikringen gått inn i dødsboet. Så den som skulle vert begunstiget har komt feil ut Det som ofte skjer er at folk velger feil forsikring. Gjeldsforsikring dekker gjeld, og kun gjeld, og begunstiger dermed de som er direkte arvinger, ikke samboere etc. En livsforsikring begunstiger den man velger å oppgi navnet på i forsikringen.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Det som ofte skjer er at folk velger feil forsikring. Gjeldsforsikring dekker gjeld, og kun gjeld, og begunstiger dermed de som er direkte arvinger, ikke samboere etc. En livsforsikring begunstiger den man velger å oppgi navnet på i forsikringen. Det er nok lurt i alle høve å høre med en advokat, spør man forsikringsselskapet vil de vel anbefale alle mulige slags forsikringer nærmest uansett. Men det er jo en skjevsporing av tråden, TS har moralsk rett til å få en samboerkontrakt, og det er nok å anbefale å bruke en advokat når familieforholdene er kompliserte, og spesielt dersom verdiene er store.
Gjest Meticulous Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har prøvd å forklare han at dersom han skulle falle fra i en trafikkulykke f.eks, eller få et hjerteinfarkt eller hjerneslag eller hva som helst, så har ikke jeg råd til å bli boende i huset. Han mener at jeg sikkert kan bo en stund uten problemer, men jeg tror at overformmynderiet vil komme inn og kreve at særkulls og fellesbarn får sin arv, og jeg kan jo ikke bruke av fellesbarnas arv til å kjøpe eller leie en ny bolig. Som nevnt over vil en samboerkontrakt kun få virking ved brudd så lenge dere begge er i live. Dette er et dokument som enkelt kan fylles ut av dere selv, uten at dere trenger å involvere en advokat. Når det gjelder situasjonen ved død vil dere være nødt til å opprette et gjensidig testament. Det gjelder en rekke formkrav for at et testament skal være gyldig, og for å forsikre seg om at alt er i orden kan det derfor være greit for mange å bruke advokat her. Det er imidlertid ingenting i veien for at dere kan gjøre også dette selv, uten advokat. Så lenge hans særkullsbarn er umyndige kan du ikke få deres samtykke til å sitte i uskifte, men dette er noe dere kan vurdere så snart barna er myndige. Dersom barna er villige til å gi slikt forhåndssamtykke vil du jo kunne sitte i uskifte så lenge du vil. Inntil videre så vil en livsforsikring kunne være fornuftig. Denne sikrer iallfall økonomien ved eventuelt dødsfall. En advokat er neppe mye bedre rustet til å svare på forsikringsspørsmål enn en gjennomsnittlige oppegående person, og jeg tror derfor at dere også her kan klare dere uten en advokat. Ring litt rundt til de ulike forsikringsselskapene, og bruk litt tid på å lese de ulike vilkårene. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #18 Skrevet 23. februar 2009 Samboerkontrakt kan man sette opp i egen stue. Det er ikke et juridisk dokument i så forstand. Det er testamente du vil ha han med for å skrive. Og det skjønner jeg godt. Men husk at du har aldri krav på å sitte i uskiftet bo så lenge det er særkullsbarn inne i bilde. What? Hvordan kan du si at en samboerkontrakt ikke er et juridisk dokument? Kan du definere "juridisk dokument" i så fall?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #19 Skrevet 24. februar 2009 Kanskje jussformidlingen, jussbuss ellerlign kan hjelpe dere med dette? Det er jussstudenter, sisteårs (tror jeg) som kan hjelpe en med juridiske spørsmål gratis.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #20 Skrevet 24. februar 2009 Vi har oppgradert forsikringene våre (livs- og uføreforsikring) til å dekke nettopp slike ting. Nå skal vi begge klare oss økonomisk og få bli boende i samme bolig hvis den andre faller fra. Vi fant ut at dette var den enkleste måten å ordne dette på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå