Gå til innhold

Alkohol og festing

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo det som er poenget da :gjeiper:

Jeg mener faktisk at det er direkte sunt å akseptere at man ikke trenger å være perfekt hele tiden. Det er jo være veldig slitsomt å holde en prikkfri fasade hele tiden. I tillegg er det behagelig å omgås folk som kan tabbe seg ut og le av seg selv, både med og uten alkohol.

Helt enig. Samtidig er det viktig at det ikke er alle som bare tabber seg uskyldig ut ei helg på flatfylla, de utsetter seg selv for farlige situasjoner og gjør ting de angrer bittert på i ettertid. Det er en forskjell der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener faktisk at det er direkte sunt å akseptere at man ikke trenger å være perfekt hele tiden. Det er jo være veldig slitsomt å holde en prikkfri fasade hele tiden. I tillegg er det behagelig å omgås folk som kan tabbe seg ut og le av seg selv, både med og uten alkohol.

Jeg syns mye av poenget med å ikke ta seg selv så høytidelig, men akseptere at man ikke trenger å være feilfri og å le av tabbene sine, blir borte hvis man er avhengig av å måtte unnskylde seg med hvor full man var...

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet
Jeg syns mye av poenget med å ikke ta seg selv så høytidelig, men akseptere at man ikke trenger å være feilfri og å le av tabbene sine, blir borte hvis man er avhengig av å måtte unnskylde seg med hvor full man var...

:jepp:

Skrevet

:jepp:

Skrevet

Jeg er glad i alkohol, og drikker derfor et glass eller to av det når jeg har lyst på, uavhengig av hvilken dag det måtte være. Det jeg reagerer mest på er hvordan ungdomstiden blir forlenget slik at det å drikke seg full nesten hver helg blir normen til man er langt over tredve.

Skrevet
Jeg er glad i alkohol, og drikker derfor et glass eller to av det når jeg har lyst på, uavhengig av hvilken dag det måtte være. Det jeg reagerer mest på er hvordan ungdomstiden blir forlenget slik at det å drikke seg full nesten hver helg blir normen til man er langt over tredve.

Jeg ser hva du mener. Jeg er også glad i alkohol, og bryr meg derfor filla om hvilken ukedag det er. Vin er verken verre eller bedre for meg om jeg drikker et glass om lørdagen fremfor onsdagen.

Men, jeg rører ikke alkohol på fest.

Gjest Heloise
Skrevet

Svar til TS : Du er i alle fall ikke alene... Jeg har det slik selv jeg også :)

Har sett og hørt og opplevd en del dritt i forbindelse med andres fyll, så er ikke videre begeistret for å omgås folk som er i påvirket tilstand. Ei heller er jeg noe glad i å innta alkohol selv.

Nå er jeg riktig nok en smule asosial og trives alene, eller med et par av mine nærmeste venner, men mistrivselen i "mengder" som f.eks. på "fester" blir ikke noe bedre av overstadig berusede folk som det gjerne er overflod av de fleste steder :P

Virker som om alle de "normale" må drikke for å ha det gøy, og spesielt i helgene. Nå har jeg, takk gudene, få "normale" venner.. Haha... ;)

"Fylla" er jeg så godt som ferdig med, selvom jeg nesten ikke startet med den, sammenliknet med flesteparten der ute.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen lærer aldri å kontrollere inntaket heller, men det oppfattes visst som helt normalt.

Gjest farge
Skrevet

Men man får jo mye større tabber å le av når man er full. :jepp:

Gjest farge
Skrevet

Jeg ser hva du mener. Jeg er også glad i alkohol, og bryr meg derfor filla om hvor gammel jeg er. Vin er verken verre eller bedre for meg om jeg drikker et glass når jeg er er 18 eller jeg er 36 :gjeiper:

Gjest farge
Skrevet
Noen lærer aldri å kontrollere inntaket heller, men det oppfattes visst som helt normalt.

Å?

Skrevet (endret)

Jeg må si jeg kjenner meg igjen litt i det trådstarter skriver. Jeg er selv ikke avholdsmenneske, men jeg drikker svært sjeldent. Det er ikke før i den senere tid, i en alder av 22 år, at jeg har orket å ta noen slurker øl.

Som oftest holder jeg meg borte fra fester, for jeg finner svært lite glede i dem. Folk må veldig gjerne drikke seg fulle og ha det gøy, men for meg blir det som oftest bare slitsomt. Og selv om jeg har mange venner som respekterer meg, har også jeg følt et drikkepress. Ikke uten unntak møter jeg spørsmålet "er det noen grunn til at du ikke drikker?". Svarer jeg at jeg ikke kan fordra smaken, så får jeg bare til svar at jeg må vende meg til det, eller noe i den duren. Vel, jeg orker rett og slett ikke å drikke noe som jeg regelrett kaster opp av. Det tok meg veldig lang tid før jeg i det hele tatt klarte å ta en slurk øl uten nettopp å kaste opp. Allikevel så bedyrer alle disse menneskene at jeg bare må vende meg til det. Mye mulig det, men om jeg ikke har lyst eller er klar til det der og da, så er det god nok grunn til meg, og jeg velger da å la være å drikke noe jeg ikke liker - rett og slett.

Som oftest blir dette respektert, men jeg finner f. eks at det stadig blir vanskeligere i studentlivet, da det ofte forventes at man drikker. Jeg har til dags dato til gode å oppleve et alkoholfritt arrangement her jeg studerer, og for meg er det litt trist. I mange sammenhenger blir jeg utelukket, fordi de alle ender opp med fyll.

For det er ikke slik at jeg ikke har prøvd. Jeg prøver gjerne, og jeg har prøvd også å ta det med godt mot, og dermed finne meg i drikkinga. Litt drikking er helt ok, men enkelte ganger skulle jeg ønske at det var et eller annet tilbud som ikke involverte alkohol. Det hadde vært deilig å møte "likesinnede" bare én gang, for jeg vet vi er flere der ute. Og jeg snakker ikke nødvendigvis om mennesker som er avholds, men som kanskje er moderate, eller som ikke drikker så mye.

Vel vel, jeg begynner å bli vant til det nå, jeg har heldigvis en bestevenninne som drikker like lite som meg selv, men vel ja, jeg skulle ønske det fantes et tilbud blant annet i studiesammenheng som ikke involverte alkohol, jeg må innrømme det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_mann
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg at det burde være opp til vær enkelt om man vil drikke eller ingenting

Er selv student i Trondheim og drikker ca 3-5 dager i uka og trives godt med det. Skal jeg på et arrangement etter kl 8 på kvelden tar jeg det for gitt at det blir 6-13 halvlitere. Jeg har ikke noe imot at folk ikke drikker på disse arrangementene, og de trenger ikke forsvare seg for meg. Men jeg tror det er vanskeligere for de å ha det like gøy når alle andre drikker.

For meg så funker det helt fint, kan ikke huske sist jeg gjorde noe i fylla som jeg angrer på. Greier meg godt på skole, jobb og trening. Eneste baksiden er at det går en del penger mtp at jeg som student har lite penger å leve for. Da skal det også nevnes at jeg er singel og trenger kun å forholde meg til megselv. Ingen kjæreste eller barn å ta vare på.

Det jeg reagerer på er når jeg ser folk som er gift med barn osv og som fortsatt er like harde på flaska. Tar jeg det opp med dem så får jeg vite at jeg har et alkoholproblem selv og at selv om at de har fått barn så betyr det ikke at de må legge det sosiale livet sitt på hylla. Poenget mitt er jo at hvis man har valgt å få barn og mann/kone så burde man kanskje legge dette på hylla og finne andre ting å gjøre på fritiden.

Kan aldri se for meg at jeg kommer til å drikke så mye som jeg gjør nå om jeg skulle få dame, eller til og med barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har rett og slett tatt avstand fra hele den her skandinaviske-drikkegreia, jeg. Det er strengt tatt ikke uten grunn at myndighetene må regulere alkohol-inntaket her i Norden så strengt... Jeg gremmes.

Jeg bruker alkohol som det det betraktes som lengre syd i Europa; et nytelsesmiddel. Et glass vin til maten er deilig, det samme er en iskald øl i sommersola, eller én drink til kvelds.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor bryr dere dere i det hele tatt? Nå er det faktisk slik at flertallet syns det er hyggelig å drikke alkohol på firmafester, vennemiddager, fest og andre sosiale sammenhenger.. Men det er nok av de som ikke drikker også.. Kanskje dere heller skal finne nye venner hvis dere blir utsatt for så sinnsykt mye drikkepress? Tydelig at de dere allerede har ikke respekterer dere, og det er jo ganske synd..

Og når det kommer til julebord og slike ting, så er det jo ingenting i veien for at avholdsmennesker kan stelle i stand et eget, alkoholfritt julebord..

Det er dere selv som gjør det til et issue - og jeg skjønner ikke hvorfor.. Er jeg i en sosial sammenheng og ikke har lyst til å drikke, så drikker jeg da virkelig heller ikke.. Er bare å si det som det er - nei, i dag har jeg ikke lyst på alkohol, alle mine venner respekterer hvertfall det..

Og jeg må også legge til at jeg syns det er ufattelig kjedelig å snakke med avholdsmennesker når jeg selv har drukket alkohol.. De har litt for store tendenser til å være fryktelig kritiske, negative og innesluttede.. Jeg syns det er kvalmt med mennesker som ALLTID skal hovere og prøve å sette meg ut bare fordi jeg har drukket.. Og jeg drikker heller ikke fordi jeg ikke kan ha det gøy uten å drikke, jeg drikker fordi jeg syns det er morsomt.. Om jeg ødelegger noe av helsa mi, så får da vel for pokker det være mitt eget problem.. Jeg betaler skatt, skatt er en form for forsikring.. Jeg driter i om det går av "felleskassa" om jeg får akutte leverskader - noe som er svært lite sannsynlig.. Jeg betaler skatt som alle andre - så mind your own business og finn på egne, alkoholfrie alternativer..

Min mor er klok - hun sa alltid følgende til meg da jeg var tenåring: Kaya, nå må du skjerpe deg.. Husk det at det er du som tilpasse deg verden, for verden kommer aldri til å tilpasse seg deg..

Jeg drikker ikke selv, og er veldig enig med TS. Når jeg leser dette innlegget tenker jeg på noe en kamerat sa til meg på en fest en gang. Han sa at siden jeg ikke drakk ble han så nervøs av å ha meg der fordi jeg kom til å huske alt dagen derpå. Mulig det er det som er problemet for mange som drikker? De blir redde for å slå seg løs på fester hvor det befinner seg folk som er avholds.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror de fleste ser rart på drita fulla 40åringer som raver rundt på byen. Tror det er forventet at du skal klare å kontrollere deg selv nåt fu kommer i midten av 20-årene.

Gjest Langsyne
Skrevet

Hm. Er vel mer opptatt av å kose meg enn å tenke på hvem som drikker eller ikke. Liker god stemning, det er det viktigste. Når jeg har fest eller er på fest, pleier de som ikke drikker å ha med seg noe annet å drikke eller kose seg med. En bekjent av meg drikker aldri pga medisiner som hun tar, men er da alltid like koselig å prate med henne uansett hva hun har i glasset.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke noe behov for å være perfekt hele tiden, og er heller ikke redd for å tabbe meg ut eller å le av det.

Man kan fremdeles ha det morsomt selv om man ikke drikker, mange folk jeg omgås har ikke problemer med det.

Synes det er helt greit at folk tar seg et glass vin eller to til maten, eller en øl i sommervarmen, men problemet er at mange folk ikke stopper når de har hatt seg et par glass.

Nordmenn fatter ikke at det går an å drikke en kopp kaffe eller et glass cola, istedenfor ti øl, og man kan ha det kjempegøy.

Gjest Catwoman
Skrevet

veldig enig. Jeg synes det er herlig med folk som tar seg selv uhøytidelig og kan fjase og si dumme ting, men ikke når de må være drita for å klare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...