Gjest Zlata Skrevet 24. februar 2009 #41 Skrevet 24. februar 2009 Hva om det er omvendt da?? Jeg har ingen problemer med å drikke vin uansett om det er på en lørdag eller onsdag, jeg drikker ikke på en måte som gjør at jeg blir drita full og dårlig da. Men det er så mange rundt meg som oppfører seg som om de er avholdsmennesker selvom jeg vet de ikke er det, de blir så prektige noenganger at det blir kjedelig. Men, jeg har også venninner som klarer å drikke en vinflaske, og ikke nippe til ett glass i to timer og deretter sovne. :søvn: Så nei, jeg synes det er greit at alle drikker når de vil og hvor mye de vil, uten at noen skal bry seg. OBS - sålenge de ikke kjører i fylla, har ansvar for barn, lager bråk, at det går utover arbeid og helse osv. Om en person drikker en flaske vin en kveld og er normal dagen etter, og ikke har gjort noe galt - så kan det være at en annen hadde blitt drita full av den vinflasken. Noen tåler det, andre ikke. ALT er ikke alkoholisme.
waco Skrevet 24. februar 2009 #42 Skrevet 24. februar 2009 Alkoholrusen er jo en virkelighetsflukt. Vi mennesker trenger det av og til.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #43 Skrevet 24. februar 2009 Alkoholrusen er jo en virkelighetsflukt. Vi mennesker trenger det av og til. Vi trenger likevel ikke presse de som ikke trenger den virkelighetsflukten av og til.
waco Skrevet 24. februar 2009 #44 Skrevet 24. februar 2009 for noen er det nesten mistenkelig når man ikke vil "avkoble" fra seg selv littegranne, man skulle tro man skjulte noe som man ikke ville skulle komme fram i lyset.
Teriyaki Skrevet 24. februar 2009 #45 Skrevet 24. februar 2009 Har ikke lest gjennom hele tråden, men.. Kan forstå at det er irriterende for de som ikke vil drikke, men hvem er dere til å se nedlatende på dem som liker å nyte alkohol? Og det i større mengder enn to glass vin. Jeg er selv 18 år, og drikker vel ca. to til tre ganger om måneden, varierer en del, av og til sjeldnere og ved veldig få anledninger oftere. På en vanlig "drikkekveld" begynner vi gjerne sånn klokken sju-åtte. Går som regel i bacardi. Da drikker jeg litt over halve spritflasken innen vi drar ut på byen klokken tolv. Der fortsetter jeg med øl og slikt. Men jeg drikker meg aldri styggfull. Jeg er full ja, og jeg kan sikker si masse rart, men jeg er ikke dårlig, søvnig eller noe sånt. Jeg er faktisk hundre% kapabel til å handle fornuftig i en akutt situasjon for eksempel. Det er det alkohol handler om. Jeg drikker jeg skikkelig godfull i et kjempehumør med dansing, synging, prating osv. Ser faktsik ikke hvorfor dette er en så grusom smafunnstrend. Skjønner jo så klart at ikke alle klarer å kontrollere inntaket, du har jo de som drikker seg drita full og ligger i en grøftekant og ruller hver eneste helg, men ingen av disse finner du i min vennekrets. Her har vi lært oss å drikke alkohol, og vi kjenner når vi må ta en liten pause. Så hvis det er så mye drikkepress (noe som i seg selv er latterlig, for det skal jo respekteres at dere ikke vil ha alkohol), så er det vel kanskje like greit å holde seg hjemme når det inviteres til fest. Jeg skal i alle fall ikke gi opp drikkingen, for jeg synes det er artig, selv om jeg kan ha det aldri så artig uten også!
waco Skrevet 24. februar 2009 #46 Skrevet 24. februar 2009 Teriyaki, samfunnsproblemet er om ti år når du må ta et glass vin om morgenen for å være opplagt til morgenmøtet!
Gjest Mea Culpa Skrevet 24. februar 2009 #47 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Kanskje vi som drikker er lei av å bli sett ned på av avholdsmennesker? Jeg er da slett ikke avholds, jeg drikker litt naar jeg foeler for det. Og jeg ser ikke ned paa de som drikker mer eller oftere. Men jeg syns det er litt trist at alkohol er saa fryktelig viktig, og saa er det jo selvsagt ikke noe positivt med alle problemene som foelger med. Problemet er ikke at folk bruker alkohol, men hvordan de bruker det. Endret 24. februar 2009 av Mea Culpa
Vera Vinge Skrevet 24. februar 2009 #48 Skrevet 24. februar 2009 for noen er det nesten mistenkelig når man ikke vil "avkoble" fra seg selv littegranne, man skulle tro man skjulte noe som man ikke ville skulle komme fram i lyset. Hvis du er i det hjørnet, kan man alltids lure på de som ikke ser ut til å klare å være i sosiale lag uten å ha noen innabords. Men nei, jeg har ikke noe behov for å avkoble på den måten (ved å drikke til jeg blir full), men jeg kan likevel ikke si jeg skjuler så fryktelig mye hemmelig. Så hvis det er så mye drikkepress (noe som i seg selv er latterlig, for det skal jo respekteres at dere ikke vil ha alkohol), så er det vel kanskje like greit å holde seg hjemme når det inviteres til fest. Jeg skal i alle fall ikke gi opp drikkingen, for jeg synes det er artig, selv om jeg kan ha det aldri så artig uten også! Men fare for å gjenta meg selv, så syns jeg rett og slett det er utrolig merkelig å oppfordre avholdsmennesker til å bli hjemme. Man kan ikke få andre til å drikke mindre (selv om man kanskje er lei av ravende fulle mennesker hvor enn man snur seg), men jeg syns man kan kreve at folk som er glad i å drikke ikke alltid skal gjøre dette med avholdenhet/måtehold til et så stort tema. Jeg tenker samtidig at jeg priser meg lykkelig for at jeg har kommet i en alder og omgir meg med folk som ikke trenger å drikke seg snydens. Jeg har ikke noe imot brisne mennesker, men om alle utenom meg selv lå grøftelangs, tror jeg at jeg ville holdt meg hjemme til folk hadde utviklet litt mer forstand, ja. (Det handler ikke om å se ned på andre, men at jeg ikke forstår hvorfor noen drikker seg fullstendig fra sans og samling. Det er vel både lite morsomt for en selv og de rundt.)
Teriyaki Skrevet 24. februar 2009 #49 Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hvis du er i det hjørnet, kan man alltids lure på de som ikke ser ut til å klare å være i sosiale lag uten å ha noen innabords. Men nei, jeg har ikke noe behov for å avkoble på den måten (ved å drikke til jeg blir full), men jeg kan likevel ikke si jeg skjuler så fryktelig mye hemmelig. Men fare for å gjenta meg selv, så syns jeg rett og slett det er utrolig merkelig å oppfordre avholdsmennesker til å bli hjemme. Man kan ikke få andre til å drikke mindre (selv om man kanskje er lei av ravende fulle mennesker hvor enn man snur seg), men jeg syns man kan kreve at folk som er glad i å drikke ikke alltid skal gjøre dette med avholdenhet/måtehold til et så stort tema. Jeg tenker samtidig at jeg priser meg lykkelig for at jeg har kommet i en alder og omgir meg med folk som ikke trenger å drikke seg snydens. Jeg har ikke noe imot brisne mennesker, men om alle utenom meg selv lå grøftelangs, tror jeg at jeg ville holdt meg hjemme til folk hadde utviklet litt mer forstand, ja. (Det handler ikke om å se ned på andre, men at jeg ikke forstår hvorfor noen drikker seg fullstendig fra sans og samling. Det er vel både lite morsomt for en selv og de rundt.) Nei jeg synes helt og holdent at de som ikke drikker ikke skal være nødt til å holde seg hjemme, men når det blir sånn at (tydligvis?) mange ikke respekterer det, og skaper misnøye ved å presse alkohol på de som ikke vil ha det, så kan det jo ikke være verdt det for dem som blir utsatt for det? Er det ikke da langt mer koselig å finne på noe hjemme, eller sammen med andre avholds, enn å føle seg presset, at man er "kjedelig" osv.? Det er ikke noe JEG vil at folk skal gjøre, bare noen tanker om hva som kanskje var best for dem som følte presset? Er forøvrig enig med deg om at det er tåpent å drikke seg dritings hele tiden, og at jeg er 18 år, trenger ikke å gjenspeile at det er dette jeg gjør, verken jeg eller mine venner. Så klart har det hendt at noen har tråkket i salaten, men vi er stort sett alle ordentlige folk når vi drikker. Vi ler, danser og prater, men det er overhode ikke snakk om noen rølpefylle hvor vi ikke vet opp eller ned på trappa, hvor vi ligger og spyr over doen og er rett og slett ekle og en belastning for andre. Men det er jo en del som gjør dette da, men mitt inntrykk der er at det er som regel små fjortissjenter/gutter som tror dem er så utfattelig kule når de drikker 4 øl og ikke klarer å stå riktig oppreist etter det (hvor mye sikkert egentlig går på det psykiske), men de fleste vokser det av seg. De som ikke gjør det, er uansett ikke folk jeg gidder å omgåes så mye med i en slik sammenheng da jeg ikke går ut på byen for å være barnevakt for dem som ikke kan drikke. Og Waco: Det vil sansynligvis aldri bli et problem da jeg har et sunt forhold til alkohol. Dessuten burdte jeg ha skjønt at en slik kommentar skulle komme fra deg. Menmen, litt underholdning i hverdagen skader vel ikke. Endret 24. februar 2009 av Teriyaki
Gjest Chosa Skrevet 25. februar 2009 #50 Skrevet 25. februar 2009 Jeg hater så intenst at folk spør meg om hvorfor jeg ikke drikker. Det har de ingenting med. Du hadde vel blitt litt irritert om du på hver eneste fest ble spurt om "hvorfor drikker du egentlig?". Det er utrolig irriterende, og jeg blir så lei det. Hva slags interesse har folk av å vite hvorfor jeg ikke drikker? For mitt vedkommende er det så enkelt som at jeg ikke har lyst til å bruke rusmidler. Men har du tenkt på at noen kan være gravide og ikke har lyst til å si det? Eller har alkoholproblemer? Spør du folk om hvorfor de er vegeterianere også? Vennene mine spør ikke. Men nye bekjente spør -alltid-. Og alle jobbsammenkomster er er lite helvete, det er så ufattelig irriterende med all gnålingen. For "jeg har ikke lyst" er ikke godt nok. Den som foreslo å lage sitt eget julebord: slikt blir det jo så godt arbeidsmiljø av, ja.... Bedriften har sikkert råd til det også, ja. Hvorfor i alle dager kan ikke folk heller bare drite i hva andre har i glasset sitt? Jeg legger meg ikke opp i at andre drikker/lar være å drikke. Jo, selvfølgelig kan jeg forstå det er irriterende, men det er jo ikke slik at jeg vil ha en forklaring eller en unnskyldning for hvorfor personen ikke drikker.. Jeg forstår nå at jeg ikke skal spørre om dette lenger, men det er jo ikke slik at jeg spørr rett ut. Det kommer jo opp hvis vi sitter og fører en samtale, og uansett hva grunnen er så er den "god" nok og jeg er på ingen måte dømmende. Det med alkoholproblemer og graviditet er kanskje ikke like aktuelt siden jeg fortsatt er såpass ung, og jeg tenker kanskje ikke over det i en like stor grad som om jeg hadde gjort hvis jeg var eldre;) Og nei, jeg spørr ikke om hvorfor folk er vegeterianere;)
sixx Skrevet 25. februar 2009 #51 Skrevet 25. februar 2009 Folk får drikke hva de vil, men drita folk er noe av det aller kjedeligste jeg vet.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #52 Skrevet 25. februar 2009 Du må jo be de som ikke drikker selv da, folk som drikker vil jo gjerne drikke litt om de skal på fest. Det er flere grunner til at folk drikker, så jeg kan jo nevne noen av grunnene til at jeg gjør det i hvertfall: Følelsen av å være tilstede her og nå. Jeg nyter nåtiden på en helt annen måte når jeg drikker, edru handler ting mest om hva som skjer etterpå og etterpå og etterpå. Det har også noe med å kunne slappe av skikkelig og bare slippe alt man har av spenninger og ansvar. Etter en hard uke er det deiig å koble helt ut, og det hjelper alkoholen til med. Så er det det at man føler seg litt tøffere, spesiellt hvis man i utgangspunktet er litt sjenert, lettere å ta kontakt med folk osv. Hvo mange kjenner du som ikke drikker? Jeg kjenner to. Det blir jaggu mye til fest... Jeg kan ikke skjønne at det skal være helt umulig å more seg på en fest uten alkohol. Og det er snakk om EN fest. Hvorfor kan de ikke komme på fest til meg en gang iblant og la være å drikke? Og så kan de dra på fest til andre og drikke så mye de vil andre ganger? Om jeg inviterer på fest én gang i halvåret, er det virkelig så problematisk å la være å drikke den ene gangen? Det er nettopp den holdningen at "dere som ikke drikker må ha deres egne fester" som er problemet. Vi blir jo helt utstøtt. På fester med folk som drikker, må vi finne oss i evig mas og press, og mange blir direkte aggressive om man sier at nei, du kan drikke hva du vil, men jeg foretrekker å drikke cola. Jeg skjønner at mange synes det er gøy å drikke. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor man MÅ drikke på hver eneste fest, og ikke kan stå over å drikke en gang iblant for å feste hjemme hos en venn som er avholds. Er det virkelig viktigere å drikke enn å hygge seg sammen med venner?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #53 Skrevet 25. februar 2009 Hvo mange kjenner du som ikke drikker? Jeg kjenner to. Det blir jaggu mye til fest... Jeg kan ikke skjønne at det skal være helt umulig å more seg på en fest uten alkohol. Og det er snakk om EN fest. Hvorfor kan de ikke komme på fest til meg en gang iblant og la være å drikke? Og så kan de dra på fest til andre og drikke så mye de vil andre ganger? Om jeg inviterer på fest én gang i halvåret, er det virkelig så problematisk å la være å drikke den ene gangen? Det er nettopp den holdningen at "dere som ikke drikker må ha deres egne fester" som er problemet. Vi blir jo helt utstøtt. På fester med folk som drikker, må vi finne oss i evig mas og press, og mange blir direkte aggressive om man sier at nei, du kan drikke hva du vil, men jeg foretrekker å drikke cola. Jeg skjønner at mange synes det er gøy å drikke. Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor man MÅ drikke på hver eneste fest, og ikke kan stå over å drikke en gang iblant for å feste hjemme hos en venn som er avholds. Er det virkelig viktigere å drikke enn å hygge seg sammen med venner? Jeg drikker som regel på fest selv om det vanligvis ikke blir så veldig mange øl, men hadde selvfølgelig gått på en alkoholfri fest hvis ei venninne inviterte. Er jo bare rart hvis man må drikke alkohol for å møtes.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #54 Skrevet 25. februar 2009 De gangene jeg ikke drikker på div. sammenkomster, tror folk at jeg er gravid bare fordi jeg er en kvinne som ikke drikker akkurat da... nesten sånn at jeg føler jeg må ta meg et par glass bare for å slippe å høre spørsmål om jeg er gravid. Hehe, en dame jeg jobber sammen med hadde gått rundt med det samme vinglasset på julebordet uten at noen hadde lagt merke til det... Hun var ikke klar for å fortelle at hun var gravid. ;-)
Gjest imli Skrevet 25. februar 2009 #55 Skrevet 25. februar 2009 Helt enig med trådstarter - synes også det er altfor mye fokus på alkohol ift sosiale sammenkomster. Man er ofte nærmest sær hvis man ikke vil drikke alkohol, og det går liksom ikke an å ha det moro uten å drikke... Synd.
Kenniball Skrevet 25. februar 2009 #56 Skrevet 25. februar 2009 Vil bare komme med et liten kommentar angående det å snakke om hvor full man har vært i helga osv. Dette tror jeg er noe folk snakker om på lik linje med været. Det fyller samtalene og får tida til å gå.
waco Skrevet 25. februar 2009 #57 Skrevet 25. februar 2009 Men alle er jo enige om at det blir en litt annen stemning hvis man er på fylla på dag nummer to. Om det er brennvin på festen da så pleier det fort å bli litt skarpe kanter, ofte blir det litt mer vulgært og folk draget på en annen måte...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #58 Skrevet 25. februar 2009 Problemet er ikke alkohol: vin og enkelte drinker er nydelig. Men de fleste har veø fått med seg og erfart i ungdommen og studenttiden at for mye øl, vin eller/og sprit kan føre til angrende oppførsel, vondt i hodet, kvalme/kaste opp, sykdom og mistrivsel/dårlige følelser. I tillegg sier mange mye dumt og oppfører seg teit når de drikker for mye alkohol. Det er ikke hyggelig for noen. Nordmenn bør spørre seg selv hvorfor man fokuserer så mye på alkohol, som om det var noe "næhh"..., "Ooiii"..., wow, så stort. Nordmenn må lære seg moderasjon. Dette gjelder også den norske tradisjonen med å gå ut på byen sent - for sent. I Norge kommer folk ut på dansegulvet kl. 01.00. Da er det to timer igjen til stengetid. Før dette har de helt i seg masse alkohol, slik at de er stupfulle til dans, klining, fall på dansegulvet, spy i baren og hjem med en ukjent ONS. Hvorfor ikke kjøre en mer moderat linje?
waco Skrevet 25. februar 2009 #59 Skrevet 25. februar 2009 det er jo på nachspielet det er lov å røyke
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #60 Skrevet 25. februar 2009 det er jo på nachspielet det er lov å røyke Det er bare for sløvinger...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå