Gjest ts Skrevet 23. februar 2009 #21 Skrevet 23. februar 2009 Stusser litt på denne, jeg da. Alkohol er da ikke noe nytt i det norske samfunn. Mjødens rolle i middelalderen er da viden kjent? Ja, du har egentlig helt rett i det! Da vil jeg omformulere til: Jeg syns alkohol har en altfor stor rolle i samfunnet vi lever i.
The Kitten Skrevet 23. februar 2009 #22 Skrevet 23. februar 2009 Hvorfor bryr dere dere i det hele tatt? Nå er det faktisk slik at flertallet syns det er hyggelig å drikke alkohol på firmafester, vennemiddager, fest og andre sosiale sammenhenger.. Men det er nok av de som ikke drikker også.. Kanskje dere heller skal finne nye venner hvis dere blir utsatt for så sinnsykt mye drikkepress? Tydelig at de dere allerede har ikke respekterer dere, og det er jo ganske synd.. Og når det kommer til julebord og slike ting, så er det jo ingenting i veien for at avholdsmennesker kan stelle i stand et eget, alkoholfritt julebord.. Det er dere selv som gjør det til et issue - og jeg skjønner ikke hvorfor.. Er jeg i en sosial sammenheng og ikke har lyst til å drikke, så drikker jeg da virkelig heller ikke.. Er bare å si det som det er - nei, i dag har jeg ikke lyst på alkohol, alle mine venner respekterer hvertfall det.. Og jeg må også legge til at jeg syns det er ufattelig kjedelig å snakke med avholdsmennesker når jeg selv har drukket alkohol.. De har litt for store tendenser til å være fryktelig kritiske, negative og innesluttede.. Jeg syns det er kvalmt med mennesker som ALLTID skal hovere og prøve å sette meg ut bare fordi jeg har drukket.. Og jeg drikker heller ikke fordi jeg ikke kan ha det gøy uten å drikke, jeg drikker fordi jeg syns det er morsomt.. Om jeg ødelegger noe av helsa mi, så får da vel for pokker det være mitt eget problem.. Jeg betaler skatt, skatt er en form for forsikring.. Jeg driter i om det går av "felleskassa" om jeg får akutte leverskader - noe som er svært lite sannsynlig.. Jeg betaler skatt som alle andre - så mind your own business og finn på egne, alkoholfrie alternativer.. Min mor er klok - hun sa alltid følgende til meg da jeg var tenåring: Kaya, nå må du skjerpe deg.. Husk det at det er du som tilpasse deg verden, for verden kommer aldri til å tilpasse seg deg.. Jeg er så enig så enig. Hvorfor bryr de seg?
Gjest Mea Culpa Skrevet 23. februar 2009 #23 Skrevet 23. februar 2009 Jeg er så enig så enig. Hvorfor bryr de seg? Kanskje enkelte av oss syns det er trist at alkohol har blitt saa viktig? For ikke aa snakke om alt det foerer med seg av vold og elendighet.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #24 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker ikke og jeg opplever aldri masing eller dumme spøsmål. Kanskje du burde skaffe deg nye og bedre venner?
The Kitten Skrevet 23. februar 2009 #25 Skrevet 23. februar 2009 Kanskje enkelte av oss syns det er trist at alkohol har blitt saa viktig? For ikke aa snakke om alt det foerer med seg av vold og elendighet. Kanskje vi som drikker er lei av å bli sett ned på av avholdsmennesker?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #26 Skrevet 23. februar 2009 Kanskje enkelte av oss syns det er trist at alkohol har blitt saa viktig? For ikke aa snakke om alt det foerer med seg av vold og elendighet. Synes det er trist at alle slags sammenkomster skal handle om å ruse seg.
Gjest ts Skrevet 23. februar 2009 #27 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker ikke og jeg opplever aldri masing eller dumme spøsmål. Kanskje du burde skaffe deg nye og bedre venner? Hehe. Mye av maset kommer faktisk fra et voksent familiemedlemmer, så jeg vet ikke jeg... Uansett, for en dum kommentar. Jeg kan ikke bestemme meg for å droppe alle rundt meg, og i aldersgruppen 20 til 25 er det faktisk ganske utbredt å drikke mye og ikke forstå at noen ikke liker det. Jeg kjenner mennesker fra ganske mange forskjellige miljøer, men dette kan se ut som en fellesnevner for store grupperinger av folk. Det trenger uansett ikke å være mer enn noen få prosentandel av en gruppe som begynner å innføre "automatisk alkohol" før flesteparten følger etter.
Gjest ts Skrevet 23. februar 2009 #28 Skrevet 23. februar 2009 Kanskje vi som drikker er lei av å bli sett ned på av avholdsmennesker? Jeg skal ikke nekte for det, jeg ser faktisk litt ned på handlingen å drikke seg full, og skjønner ikke hvorfor noen velger å gjøre det så ofte.
Gjest Ludovie Skrevet 23. februar 2009 #29 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker ikke og jeg opplever aldri masing eller dumme spøsmål. Kanskje du burde skaffe deg nye og bedre venner? Da har vi veldig ulike erfaringer. Jeg har vært i mange, tildels svært ulike, miljøer opp gjennom tidene. Jeg har aldri opplevd at avholdenhet eller svært forsiktig omgang med alkohol ikke blir kommentert. Og for the record: Jeg har verken vært avholds (bortsett fra da jeg var gravid), eller svært måteholden, så jeg har aldri fått slike kommentarer selv. Men jeg har jo ikke kunnet unngå å legge merke til at det alltid er et tema når noen er avholdende/forsiktige med alkohol.
Gjest kenneth Skrevet 23. februar 2009 #30 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker ikke og jeg opplever aldri masing eller dumme spøsmål. Kanskje du burde skaffe deg nye og bedre venner?Jeg. Jeg. Jeg. Meg. Meg. Meg. En skal ikke ha lest så veldig mange aviser for å vite at sosial omgang på norsk er gjennomsyret med alkohol, og at TS' problemstilling er reell. Det forekommer i mer uskyldige former, som vinlotteri og lønningspils (konseptet), til mer direkte konfrontasjoner som "Er'e no gæli med deg, ettersom du ikke drikker?" Å påpeke det vil kunne hjelpe. Jeg tror nok veldig mange er klar over problemstillingen, uten at de grubler nevneverdig over det. Hvis man sender en spydig replikk til alkoholpusherne, så vil h*n kanskje ta hintet.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #31 Skrevet 24. februar 2009 Jeg forstår ikke problemet. Jeg drikker alltid et glass rødvin på fest, eller et glass musserende vin. Fyll vet jeg knapt hva er.
Gjest Catwoman Skrevet 24. februar 2009 #32 Skrevet 24. februar 2009 Veldig enig med ts. Jeg er ikke avholds, og å kose seg med øl vin etc og bli i litt sprudlende humør synes jeg er helt ok. Nå drikker jeg lite selv fordi jeg ikke er så glad i alkohol. Men å drikke seg dritings det forstår jeg ikke meningen med. Jeg forstår ikke hva som er gøy med det. En ting er når man er 18 - men man burde vel vokse fra det?! Men det å drikke seg dritings hver gang man er på fest... er ikke det et litt norsk fenomen? Har ihvertfall hørt det at i flere land nedover i europa så drikker man for å kose seg, og at folk blir dritings hører til sjeldenhetene. Men det er skremmende at så mange synes det er gørr kjedelig å være på fest/selskaper uten alkohol. At man ikke kan ha det gøy ved å være seg selv, men må ha rus for å få det moro.
Involvert Skrevet 24. februar 2009 #33 Skrevet 24. februar 2009 Hei! Jeg syns festing og alkohol har fått en altfor stor rolle i samfunnet vi lever i. Hver gang det er snakk om å stelle i stand til en sosial setting, blir det automatisk antatt at det skal inntas alkohol. Hvis man ikke drikker, må man nærmest forsvare hvorfor man velger å IKKE gjøre det! Hvorfor skal normalen være å ruse seg? Alkohol er et stort samfunnsproblem, men det å kalle seg selv og andre rundt seg for "alkoholikere" er blitt en artig trend for å understreke hvor spennende man er. Er det ingen andre enn jeg som blir lei av dette? Jeg syns det er slitsomt og irriterende når folk "skryter" (og det vil si KLAGER) av hvor fulle de har blitt eller hvor SLITNE de er, stakkars, som har vært så lenge ute i helga. For det første er det lett å gjennomskue at de ikke egentlig ble mer fulle eller var lenger ute enn planlagt, men at de derimot drakk seg dritings med vitende og vilje. For det andre er ikke dette et spesielt originalt eller engasjerende tema i utgangspunktet. Jeg syns det er bekymringsverdig i hvor stor grad mange inntar direkte skadelige stoffer, og hvordan det bagatelliseres. Jeg mener ikke egentlig det å ta et glass i ny og ne. Problemet er, slik jeg ser det, når alkohol later til å høre hjemme i så å si ALLE sosiale settinger. Og det helt automatisk. Det er slitsomt for den som ikke er så begeistret for sånne situasjoner selv. Man blir på sett og vis ekskludert fra veldig mye. Jeg innser at jeg kan delta ved settinger hvor det nytes alkohol uten å være påvirket selv, men når promillen blant de andre tilstedeværende blir høy blir det meningsløst for en som er edru å prøve å opprettholde en stimulerende samtale. Eksempler på settinger hvor det er rett fram for å oppføre seg som en 14-åring igjen er mange. Firmafester, fadderukene for studenter, studentlivet generelt... Jeg må faktisk ofte forsvare meg for GODT VOKSNE mennesker - da snakker vi 50+ - fordi jeg, som student, ikke drikker spesielt ofte. Jeg finner det merkelig at det er satt et likhetstegn mellom studier og ellevill festing. Egentlig er det jo en sterk motsetning her, mellom kunnskapstørst på den ene siden og stadig nedsløving av hjernecellene på den andre. Nå tror jeg igrunnen jeg fikk sagt mye av det jeg tenkte. Hva synes dere? Jeg er HELT enig. I tillegg til at jeg opplever STORT drikkepress... Jeg drikker ikke alkohol og må alltid forsvare meg..... Folk må gjøre som de vil selv, men la meg være i fred...
Fortunatus Skrevet 24. februar 2009 #35 Skrevet 24. februar 2009 er forsåvidt enig med TS, men nå er samfunnet bygd opp slik at vi møtes (er student) på lørdagskveldene og drikker. Trenger ikke drikke mye, men de som ikke drikker, holder seg som regel hjemme. Har noen venner som ikke drikker alkohol, og det er helt greit. Men jeg skulle ønske disse vennene kunne være flinkere til å arrangere alkoholfrie anledninger. Men det er jo slik i alle sammenhenger, ikke bare alkohol. Med en gang du er utfor "normalen" får man spørsmål. At jeg som snart 22 ikke drikker kaffe eller har sertifikat blir jo sett som hårreisende blant enkelte.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #36 Skrevet 24. februar 2009 er forsåvidt enig med TS, men nå er samfunnet bygd opp slik at vi møtes (er student) på lørdagskveldene og drikker. Trenger ikke drikke mye, men de som ikke drikker, holder seg som regel hjemme. Har noen venner som ikke drikker alkohol, og det er helt greit. Men jeg skulle ønske disse vennene kunne være flinkere til å arrangere alkoholfrie anledninger. Men det er jo slik i alle sammenhenger, ikke bare alkohol. Med en gang du er utfor "normalen" får man spørsmål. At jeg som snart 22 ikke drikker kaffe eller har sertifikat blir jo sett som hårreisende blant enkelte. Jeg har prøvd å arrangere alkoholfrie fester. Det som skjer, er at a) nesten ingen vil komme, for det går jo ikke an å ha det gøy uten alkohol, eller b) de kommer, men tar med seg alkohol, og blir dritsure og begynner å krangle om jeg sier at de ikke får drikke den inne hos meg, eller c) de har drukket seg såpass full før de kommer at rusen skal vare hele kvelden. Ordentlig mojjo med andre ord...
Gjest Caya Skrevet 24. februar 2009 #37 Skrevet 24. februar 2009 Jeg er ikke i tvil om at problemstillingen til ts er reell. De som aldri opplever spørsmål og kommentarer bør anse seg som heldige, og ikke nærmest kalle de som har problemer som sutrekopper med dårlige venner. Jeg synes det er litt trist at alkoholen er overalt i samfunnet, og de som velger å la være blir sett på som rare. Jeg er ikke avholds selv, men jeg kjenner at jeg få mindre og mindre lyst til å drikke og det er lenger og lenger tid mellom hver gang. Jeg kjenner folk som er avholds og de har det ikke noe mindre moro enn andre mennesker og de er heller ikke kjedelige å være sammen med. Jeg synes det tvert i mot er litt spennende med folk som ikke bare gjør som alle andre.
waco Skrevet 24. februar 2009 #38 Skrevet 24. februar 2009 Dersom man har lyst til å være litt bavian og finne på noe sprell så hjelper det ikke å drikke alene. Man må ha med seg en folkemengde hvis det virkelig skal være uansvarlig tenker folk som drikker...
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2009 #39 Skrevet 24. februar 2009 Kanskje vi som drikker er lei av å bli sett ned på av avholdsmennesker? Blir du ofte konfrontert med hvorfor du drikker? Er det mange som sitter på fester og ber deg om å ikke drikke? Avholdsmennesker ser ikke nødvendigvis ned på de som drikker selv om de synes det er plagsomt å oppleve drikkepress og masing hele tiden.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. februar 2009 #40 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har prøvd å arrangere alkoholfrie fester. Det som skjer, er at a) nesten ingen vil komme, for det går jo ikke an å ha det gøy uten alkohol, eller b) de kommer, men tar med seg alkohol, og blir dritsure og begynner å krangle om jeg sier at de ikke får drikke den inne hos meg, eller c) de har drukket seg såpass full før de kommer at rusen skal vare hele kvelden. Ordentlig mojjo med andre ord... Du må jo be de som ikke drikker selv da, folk som drikker vil jo gjerne drikke litt om de skal på fest. Det er flere grunner til at folk drikker, så jeg kan jo nevne noen av grunnene til at jeg gjør det i hvertfall: Følelsen av å være tilstede her og nå. Jeg nyter nåtiden på en helt annen måte når jeg drikker, edru handler ting mest om hva som skjer etterpå og etterpå og etterpå. Det har også noe med å kunne slappe av skikkelig og bare slippe alt man har av spenninger og ansvar. Etter en hard uke er det deiig å koble helt ut, og det hjelper alkoholen til med. Så er det det at man føler seg litt tøffere, spesiellt hvis man i utgangspunktet er litt sjenert, lettere å ta kontakt med folk osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå