Gjest ganske edruelig Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Hei! Jeg syns festing og alkohol har fått en altfor stor rolle i samfunnet vi lever i. Hver gang det er snakk om å stelle i stand til en sosial setting, blir det automatisk antatt at det skal inntas alkohol. Hvis man ikke drikker, må man nærmest forsvare hvorfor man velger å IKKE gjøre det! Hvorfor skal normalen være å ruse seg? Alkohol er et stort samfunnsproblem, men det å kalle seg selv og andre rundt seg for "alkoholikere" er blitt en artig trend for å understreke hvor spennende man er. Er det ingen andre enn jeg som blir lei av dette? Jeg syns det er slitsomt og irriterende når folk "skryter" (og det vil si KLAGER) av hvor fulle de har blitt eller hvor SLITNE de er, stakkars, som har vært så lenge ute i helga. For det første er det lett å gjennomskue at de ikke egentlig ble mer fulle eller var lenger ute enn planlagt, men at de derimot drakk seg dritings med vitende og vilje. For det andre er ikke dette et spesielt originalt eller engasjerende tema i utgangspunktet. Jeg syns det er bekymringsverdig i hvor stor grad mange inntar direkte skadelige stoffer, og hvordan det bagatelliseres. Jeg mener ikke egentlig det å ta et glass i ny og ne. Problemet er, slik jeg ser det, når alkohol later til å høre hjemme i så å si ALLE sosiale settinger. Og det helt automatisk. Det er slitsomt for den som ikke er så begeistret for sånne situasjoner selv. Man blir på sett og vis ekskludert fra veldig mye. Jeg innser at jeg kan delta ved settinger hvor det nytes alkohol uten å være påvirket selv, men når promillen blant de andre tilstedeværende blir høy blir det meningsløst for en som er edru å prøve å opprettholde en stimulerende samtale. Eksempler på settinger hvor det er rett fram for å oppføre seg som en 14-åring igjen er mange. Firmafester, fadderukene for studenter, studentlivet generelt... Jeg må faktisk ofte forsvare meg for GODT VOKSNE mennesker - da snakker vi 50+ - fordi jeg, som student, ikke drikker spesielt ofte. Jeg finner det merkelig at det er satt et likhetstegn mellom studier og ellevill festing. Egentlig er det jo en sterk motsetning her, mellom kunnskapstørst på den ene siden og stadig nedsløving av hjernecellene på den andre. Nå tror jeg igrunnen jeg fikk sagt mye av det jeg tenkte. Hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Jeg skjønner hva du mener, men irriterer meg nok ikke fullt så mye som deg. Jeg drikker, men ikke så veldig ofte og ikke så veldig mye. Liker å ha en viss grad av selvkontroll og vil unngå de helt store tabbene. Dessuten er det ikke behagelig å bli altfor full. Man skal ikke trenge å måtte forsvare seg fordi man ikke drikker, det sier vel egentlig mest om de som krever det. Selv klarer jeg fint å lage liv og ha det gøy edru eller med lite alkohol innabords. Nå omgås jeg ikke mennesker som til enhver festlig aneldning må drikke seg skikkelig dritings. Er i slutten av 20-årene så vi er godt over fjortisstadiet. Skjønner ikke hvorfor det normale skal være å drikke ofte og mye. Trodde det kom med alderen at det er mulig å kunne nyte alkohol uten å ende opp med å rave dritings rundt, men det virker ikke som det alltid er slik.
Hinata Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Er så enig.. Er 21 så burde i følge alle andre være ute og drikke meg snydens ved enhver anledning, og siden jeg ikke gjør det blir jeg sett på som sær , asosial og kjedelig. Ikke hjelper det at resten av folka skal feste heller, da blir jeg ihvertfall sett på som asosial Får vel bare leve med det da, mens andre drikker opp pengene sine for å få vondt i hodet. Noen ganger føler jeg at jeg faktisk er asosial, men er jo et veldig sosialt vesen, bare at jeg ikke trenger alkohol for å være det..
Kosemose Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er ikke avholds men velger ofte å være edru. Jeg syns det blir et veldig mas og det virker som om mange bekymrer seg veldig for at det å være edru skal være et stort offer. Hvorfor skal man nøde noen til å ta et glass vin?
Hinata Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er ikke avholds men velger ofte å være edru. Jeg syns det blir et veldig mas og det virker som om mange bekymrer seg veldig for at det å være edru skal være et stort offer. Hvorfor skal man nøde noen til å ta et glass vin? Er ikke avholds jeg heller, men velger å begrense alkoholinntaket. Liker å ta et glass øl eller vin, men da for kosens skyld, og ikke for å bli full.. Har faktisk opplevd å få kommentert at jeg må drikke mer og fortere ===> bli snydens Hvorfor gidder folk å bry seg liksom? Mind your own business
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Er ikke avholds jeg heller, men velger å begrense alkoholinntaket. Liker å ta et glass øl eller vin, men da for kosens skyld, og ikke for å bli full.. Har faktisk opplevd å få kommentert at jeg må drikke mer og fortere ===> bli snydens Hvorfor gidder folk å bry seg liksom? Mind your own business Har også opplevd dette, men som regel blant folk jeg ikke kjenner så godt. Ellers er det aldri noe mas, heldigvis. Skjønner ikke hvorfor man skal presses til å drikke.
Gjest Mea Culpa Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er ganske enig med ts. Her i Storbritannia har alkoholen en veldig stor rolle naar det er snakk om aa vaere sosial. Puben er det store moetestedet, og man gaar heller ut enn aa gaa paa besoek har jeg inntrykk av. Det er til og med vanlig aa gaa paa puben i lunsjen(som vanligvis varer en time). Men jeg faar i grunnen ikke noe pes om jeg ikke drikker, men det kommer kanskje av at de fleste vennene vaare er i 30 og 40 aarene?
Vulpes Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har ikke drukket på over et halvt år pga medisiner, og har ikke møtt på noen ubehagelige situasjoner eller drikkepress av den grunn. Og i de miljøene jeg henger i er det store forskjeller, noen drikker masse og noen drikker ingenting, så ingen bryr seg om jeg lar være å drikke på fest Og ingen jeg kjenner bruker "alkoholiker" som et kult kallenavn om andre... At noen folk synes det er artig å feste og drikke mye må de da få lov til, så lenge det ikke går så langt at det går utover andre. Jeg synes selv det kan være kjempegøy å være full Og jeg kjenner flere som studerer som drikker lite, men ikke møter på problemer av den grunn. Men nå er det sikkert forskjellige miljøer rundt omkring... Dette var i hvert fall mine personlige erfaringer.
Vera Vinge Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har ofte tenkt på det samme. Dvs. jeg syns det har blitt lettere å være edru de siste årene. Som om folk har roet seg noe, og det er mer akseptert at man ikke alltid ønsker å drikke eller at man vil være måteholden. Mens jeg tidligere veldig sjelden har hatt med meg alkoholholdig drikke når jeg har vært på fest, har jeg nå fått mer lyst, siden det er mindre press. Når jeg opplever press på noe vis, rygger jeg automatisk tilbake. For meg skal drikking være kos, og noe jeg gjør fordi jeg har lyst, og ikke fordi det er forventet. Jeg har aldri drukket for å komme i stemning, men jeg har gjort det når jeg har hatt lyst på et glass vin eller to, eller en drink. Selv om jeg ikke har noe imot at noen spør hvorfor jeg ikke alltid drikker, syns jeg det blir for ille når man føler at man må forsvare seg. Hvorfor er det ikke mer naturlig at de som velger å drikke (seg fulle) har et mer reflektert forhold til det, og kan hoste opp en grunn for å gjøre det? Om ikke for meg, så for seg selv? De skal få lov å drikke alt de orker, men jeg syns i grunnen det er mer naturlig at de skal forklare seg enn at de som er avholds eller de som drikker lite, skal gjøre det, ettersom alkohol er noe man tilfører kroppen.
Meaty Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er så enig i det trådstarter skriver. Jeg er selv avholdsmenneske, men jeg er verken kristen eller går på medisiner så hvis jeg ikke kjører den aktuelle kvelden så har jeg i følge en del folk ingen unnskyldning for å være edru. Jeg er så DRITTLEI av folk som ser det som sin store oppgave for kvelden å få meg til å drikke! Dette gjør at jeg alltid gruer meg til å delta på sosiale arrangement, jeg ønsker ikke noe oppmerksomhet fordi jeg er avholdsmenneske men folk ser på meg som om jeg har to hoder eller noe. Antakeligvis har vegetarianere det på samme måten, de må alltid svare på "hvorfor".
Kihn Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Er også veldig enig i det som er blitt sagt. Jeg drikker veldig sjelden fordi jeg ikke liker verken øl eller vin, eller syns at enhver sosial happening er grunn til å drikke. På grunn av dette er jeg så godt som avholds tydeligvis, og får nesten kjeft fordi jeg ikke har lyst på ditt og datt når folk rundt meg drikker, selv om det bare er et glass vin for kos eller hva som helst. Syns det er ganske utrolig at man skal måtte ha en "gyldig" grunn til å la være å drikke alkohol til enhver tid man er sammen med andre mennesker
The Kitten Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Jeg på min side irriterer både over de som drikker seg dritings og skryter av det, og avholdsmennesker som ser ned på de som drikker.
Cata Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Er også enig med trådstarter. Det gjør meg ikke så mye om folk drikker så lenge de ikke blir ubehagelige i fylla, men akkurat dette at man liksom "skal" tylle i seg så mye alkohol som mulig synes jeg er slitsomt. Selv var jeg totalavholdende i mange år og fikk da min rikelige andel av "hvorfor det" og "ta et glass da vel". Heldigvis så vente folk seg etterhvert til at jeg ikke drakk og da stilnet maset en del. Nå har jeg gått bort fra den totale avholdslinjen og synes det kan være godt med et glass vin eller øl innimellom, men da får jeg en annen variant av maset - "jamen, ta en til da" eller " skal du ikke ha påfyll?" *sukk* At jeg synes det er godt med et glass, betyr ikke at jeg har lyst på to eller fem. Jeg foretrekker nemlig å ikke føle meg beruset.
Gjest cybergirl Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 De gangene jeg ikke drikker på div. sammenkomster, tror folk at jeg er gravid bare fordi jeg er en kvinne som ikke drikker akkurat da... nesten sånn at jeg føler jeg må ta meg et par glass bare for å slippe å høre spørsmål om jeg er gravid.
Crow Jane Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Jeg syns festing og alkohol har fått en altfor stor rolle i samfunnet vi lever i. Stusser litt på denne, jeg da. Alkohol er da ikke noe nytt i det norske samfunn. Mjødens rolle i middelalderen er da viden kjent?
Gjest Kaya83 Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Hvorfor bryr dere dere i det hele tatt? Nå er det faktisk slik at flertallet syns det er hyggelig å drikke alkohol på firmafester, vennemiddager, fest og andre sosiale sammenhenger.. Men det er nok av de som ikke drikker også.. Kanskje dere heller skal finne nye venner hvis dere blir utsatt for så sinnsykt mye drikkepress? Tydelig at de dere allerede har ikke respekterer dere, og det er jo ganske synd.. Og når det kommer til julebord og slike ting, så er det jo ingenting i veien for at avholdsmennesker kan stelle i stand et eget, alkoholfritt julebord.. Det er dere selv som gjør det til et issue - og jeg skjønner ikke hvorfor.. Er jeg i en sosial sammenheng og ikke har lyst til å drikke, så drikker jeg da virkelig heller ikke.. Er bare å si det som det er - nei, i dag har jeg ikke lyst på alkohol, alle mine venner respekterer hvertfall det.. Og jeg må også legge til at jeg syns det er ufattelig kjedelig å snakke med avholdsmennesker når jeg selv har drukket alkohol.. De har litt for store tendenser til å være fryktelig kritiske, negative og innesluttede.. Jeg syns det er kvalmt med mennesker som ALLTID skal hovere og prøve å sette meg ut bare fordi jeg har drukket.. Og jeg drikker heller ikke fordi jeg ikke kan ha det gøy uten å drikke, jeg drikker fordi jeg syns det er morsomt.. Om jeg ødelegger noe av helsa mi, så får da vel for pokker det være mitt eget problem.. Jeg betaler skatt, skatt er en form for forsikring.. Jeg driter i om det går av "felleskassa" om jeg får akutte leverskader - noe som er svært lite sannsynlig.. Jeg betaler skatt som alle andre - så mind your own business og finn på egne, alkoholfrie alternativer.. Min mor er klok - hun sa alltid følgende til meg da jeg var tenåring: Kaya, nå må du skjerpe deg.. Husk det at det er du som tilpasse deg verden, for verden kommer aldri til å tilpasse seg deg..
Gjest Chosa Skrevet 23. februar 2009 #17 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker som regel ved festlige sammenkomster, og det gjør også de fleste av vennene mine, men jeg skal ærlig innrømme at når det er personer som velger å ikke drikke, spørr jeg hvis anledningen byr seg, hvorfor ikke. Ikke fordi jeg synes de skal drikke, eller dømmer de, men rett og slett for jeg er interessert. Flertallet drikker, og møter jeg folk tidlig i tyveårene som ikke drikker, så synes jeg på en måte de er "tøffe" som har klart å stå mot presset i tenårene osv, eller hvilken som helst annen grunn det måtte være.. Jeg håper virkelig ikke de føler at jeg avhører de eller dømmer de på noe slags måte, for det gjør jeg absolutt ikke- tvert imot!
Vera Vinge Skrevet 23. februar 2009 #18 Skrevet 23. februar 2009 Hvorfor bryr dere dere i det hele tatt? Nå er det faktisk slik at flertallet syns det er hyggelig å drikke alkohol på firmafester, vennemiddager, fest og andre sosiale sammenhenger.. Men det er nok av de som ikke drikker også.. Kanskje dere heller skal finne nye venner hvis dere blir utsatt for så sinnsykt mye drikkepress? Tydelig at de dere allerede har ikke respekterer dere, og det er jo ganske synd.. Og når det kommer til julebord og slike ting, så er det jo ingenting i veien for at avholdsmennesker kan stelle i stand et eget, alkoholfritt julebord.. Det er dere selv som gjør det til et issue - og jeg skjønner ikke hvorfor.. Er jeg i en sosial sammenheng og ikke har lyst til å drikke, så drikker jeg da virkelig heller ikke.. Er bare å si det som det er - nei, i dag har jeg ikke lyst på alkohol, alle mine venner respekterer hvertfall det.. Og jeg må også legge til at jeg syns det er ufattelig kjedelig å snakke med avholdsmennesker når jeg selv har drukket alkohol.. De har litt for store tendenser til å være fryktelig kritiske, negative og innesluttede.. Jeg syns det er kvalmt med mennesker som ALLTID skal hovere og prøve å sette meg ut bare fordi jeg har drukket.. Og jeg drikker heller ikke fordi jeg ikke kan ha det gøy uten å drikke, jeg drikker fordi jeg syns det er morsomt.. Om jeg ødelegger noe av helsa mi, så får da vel for pokker det være mitt eget problem.. Jeg betaler skatt, skatt er en form for forsikring.. Jeg driter i om det går av "felleskassa" om jeg får akutte leverskader - noe som er svært lite sannsynlig.. Jeg betaler skatt som alle andre - så mind your own business og finn på egne, alkoholfrie alternativer.. Min mor er klok - hun sa alltid følgende til meg da jeg var tenåring: Kaya, nå må du skjerpe deg.. Husk det at det er du som tilpasse deg verden, for verden kommer aldri til å tilpasse seg deg.. Nå opplever jeg ikke noe drikkepress lengre, men tidligere var det også sånn at jeg følte et visst press fra noen av mine beste venner. Og dette var oppegående folk, jeg ikke ønsket å bryte all kontakt med kun fordi de kunne mase litt på fest. Så det er faktisk ikke så enkelt som å si at man får finne seg nye venner. Jeg mener da på ingen måte at det er greit for avholdsfolk å komme med nedlatende kommentarer på fest, men det har jeg virkelig aldri hørt om at noen gjør. I slike sammenhenger syns jeg det virker mer som om det er de som drikker som er "ovenpå", siden de er i et flertall. Jeg syns virkelig det blir ganske tåpelig om det er sånn at de som drikker lite/ingenting skal tilpasse seg ved å drikke mer, eller finne seg nye venner. Det burde være mulig at enkelte av de som er glad i å drikke, slutter å behandle avholdsfolk som spedalske.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 Jeg drikker som regel ved festlige sammenkomster, og det gjør også de fleste av vennene mine, men jeg skal ærlig innrømme at når det er personer som velger å ikke drikke, spørr jeg hvis anledningen byr seg, hvorfor ikke. Ikke fordi jeg synes de skal drikke, eller dømmer de, men rett og slett for jeg er interessert. Flertallet drikker, og møter jeg folk tidlig i tyveårene som ikke drikker, så synes jeg på en måte de er "tøffe" som har klart å stå mot presset i tenårene osv, eller hvilken som helst annen grunn det måtte være.. Jeg håper virkelig ikke de føler at jeg avhører de eller dømmer de på noe slags måte, for det gjør jeg absolutt ikke- tvert imot! Jeg hater så intenst at folk spør meg om hvorfor jeg ikke drikker. Det har de ingenting med. Du hadde vel blitt litt irritert om du på hver eneste fest ble spurt om "hvorfor drikker du egentlig?". Det er utrolig irriterende, og jeg blir så lei det. Hva slags interesse har folk av å vite hvorfor jeg ikke drikker? For mitt vedkommende er det så enkelt som at jeg ikke har lyst til å bruke rusmidler. Men har du tenkt på at noen kan være gravide og ikke har lyst til å si det? Eller har alkoholproblemer? Spør du folk om hvorfor de er vegeterianere også? Vennene mine spør ikke. Men nye bekjente spør -alltid-. Og alle jobbsammenkomster er er lite helvete, det er så ufattelig irriterende med all gnålingen. For "jeg har ikke lyst" er ikke godt nok. Den som foreslo å lage sitt eget julebord: slikt blir det jo så godt arbeidsmiljø av, ja.... Bedriften har sikkert råd til det også, ja. Hvorfor i alle dager kan ikke folk heller bare drite i hva andre har i glasset sitt? Jeg legger meg ikke opp i at andre drikker/lar være å drikke.
Gjest ts Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Hvorfor bryr dere dere i det hele tatt? Nå er det faktisk slik at flertallet syns det er hyggelig å drikke alkohol på firmafester, vennemiddager, fest og andre sosiale sammenhenger.. Men det er nok av de som ikke drikker også.. Kanskje dere heller skal finne nye venner hvis dere blir utsatt for så sinnsykt mye drikkepress? Tydelig at de dere allerede har ikke respekterer dere, og det er jo ganske synd.. Og når det kommer til julebord og slike ting, så er det jo ingenting i veien for at avholdsmennesker kan stelle i stand et eget, alkoholfritt julebord.. Det er dere selv som gjør det til et issue - og jeg skjønner ikke hvorfor.. Er jeg i en sosial sammenheng og ikke har lyst til å drikke, så drikker jeg da virkelig heller ikke.. Er bare å si det som det er - nei, i dag har jeg ikke lyst på alkohol, alle mine venner respekterer hvertfall det.. Og jeg må også legge til at jeg syns det er ufattelig kjedelig å snakke med avholdsmennesker når jeg selv har drukket alkohol.. De har litt for store tendenser til å være fryktelig kritiske, negative og innesluttede.. Jeg syns det er kvalmt med mennesker som ALLTID skal hovere og prøve å sette meg ut bare fordi jeg har drukket.. Og jeg drikker heller ikke fordi jeg ikke kan ha det gøy uten å drikke, jeg drikker fordi jeg syns det er morsomt.. Om jeg ødelegger noe av helsa mi, så får da vel for pokker det være mitt eget problem.. Jeg betaler skatt, skatt er en form for forsikring.. Jeg driter i om det går av "felleskassa" om jeg får akutte leverskader - noe som er svært lite sannsynlig.. Jeg betaler skatt som alle andre - så mind your own business og finn på egne, alkoholfrie alternativer.. Min mor er klok - hun sa alltid følgende til meg da jeg var tenåring: Kaya, nå må du skjerpe deg.. Husk det at det er du som tilpasse deg verden, for verden kommer aldri til å tilpasse seg deg.. Jeg bryr meg fordi jeg lever i et fellesskap med andre mennesker, og jeg liker å være sammen med andre jeg også, selvom jeg ikke drikker! Så selvom jeg ikke har noen rett til å bestemme over noen, så har jeg lov til å syns det er kjipt at det drikkes på de fleste sosiale settinger. Det er akkurat som at du ville synes det var kjipt hvis det var "om å gjøre å være helt stille og ikke smile"-leken hver gang du var på fest, noe du såklart syns var fryktelig asosialt og kjedelig, mens alle andre likte det. Jeg personlig syns det er ganske kjedelig å være på fest sammen med berusede folk, jeg føler ikke at jeg får ordentlig "kontakt" med dem eller at samtalen blir spesielt spennende. Det er, som du sier, "mitt problem", men nettopp derfor er det jo aktuelt for meg å lufte tankene mine rundt dette problemet. Jeg pleier ikke å være ekkel mot mennesker som drikker, eller kjefte på dem fordi de gjør det. Absolutt ikke. Men jeg opplever faktisk iblant at skikkelig fulle folk oppfører seg som om jeg skulle ha vært sint på dem, med masse unnskyldninger og bedyringer om at de ikke er slik til vanlig, helt ut av det blå! Jeg har typisk bare vært hyggelig og oppført meg helt normalt, også oppfører de seg som om jeg har vært uhøflig av noe slag - som om de vil sette meg i "tante Sofie"-stolen fordi jeg er edru. I tillegg er det jo gjerne sånn at jo mer man har drukket, jo lengre maser man om samme ting, gjentar seg selv osv. Etter 20 unnskyldinger går jeg etterhvert tom for måter å si "alt er flott! Jeg er glad og fornøyd Ingenting å unnskylde! =)=)=) " på.. Flere som har opplevd dette? Jeg stiller meg skeptisk til moren din sitt råd. Gjelder det i alle situasjoner man misliker i samfunnet? Man skal, uansett hva som er (u)kulturen der man ferdes, bare smile og nikke og ta del i det? I så fall regner jeg med at du er imot all form for politisk engasjement for å "gjøre en forandring" osv... Og det ville heller ikke være lov til å si fra til enkeltmennesker om behandling man ikke satte pris på. Bare for å generalisere litt. Poenget er at jeg ikke syns så mye om "det er ditt problem, ikke mas!"-mentalitet. Og ellers vil jeg si takk til alle som har svart! Det var hyggelig å se at det ikke bare er jeg som har lagt merke til dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå