Gå til innhold

Navnefest

Gjest Gjest_Ina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ina_*

Hvordan har dere arrangert navnefest for deres barn? Var nemlig akkurat i en navnefest der jeg rett og slett ble flau på foreldrenes vegne. Det var ingen taler fra familien eller noe annet som viste at dette var litt høytidelig. Det var for lite mat, en eneste kake til 35 gjester - i det hele tatt veldig lite gjennomtenkt.

Det eneste som ble tatt på alvor var gavene som ble åpnet foran alle i en slags seremoni på ca 45 minutter som alle måtte se på og klappe for hver gave. I det hele tatt virket det som at gavene var i sentrum her. Gaven min (en eventyrsamling til ca 450 kroner) ble kommentert av barnets far i plenum fordi det var en "litt unormal" dåpsgave. Jeg er student og lever på et begrenset budsjett, dessuten syns jeg en eventyrsamling er en fin gave og er noe barnet vil få glede av.

De har dårlig råd - greit nok det, men å arrangere en innsamlingsaksjon for babyen sin?? Det får være grenser..Dette syns jeg var skikkelig frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de hadde taleskrekk?

Vi hadde ikke så mye taler heller. Men sørget for at det var nok mat (hjemmelaget middag) og kaker. Veldig lite fokus på gavene. Det var mer en familiesammenkomst.

450,- synes jeg absolutt ikke var noe billig gave! Jeg hadde blitt veldig glad for noe slikt til mine barn. Synes det var frekt av barnefaren å kommentere gaven. Det kunne han godt ha holdt for seg selv. Nesten fristende å ta med seg gaven igjen når du går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stinepine_*

Jeg hold en liten tale, det samme gjorde min far, også hadde jeg lagd en liten oppmerksomhet til gjestene, som de syns var koselig,

helt enig med JAde, du skulle bare tatt med gaven igjen, SERRIØST frekt å kommentere sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som ble tatt på alvor var gavene som ble åpnet foran alle i en slags seremoni på ca 45 minutter som alle måtte se på og klappe for hver gave. I det hele tatt virket det som at gavene var i sentrum her.

Jeg må innrømme at jeg er veldig negativ til navnefest. Jeg kan ikke se at en "dåp" hvor alt det religiøse er fjernet er annet enn en gavefest... Først får barnet gaver når det blir født, og senere holdes det en fest fordi barnet er født og der skal det også ha gaver. Forstår det ikke...

Utrolig frekt å snakke nedsettende om gaven din! Jeg har vært i barnedåp en eneste gang i mitt liv, og da kjøpte vi en illustrert utgave av H.C. Andersens samlede eventyr til 500 kroner, synes det er en super gave!

(Jenta vår er ikke døpt og vi har ikke hatt navnefest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er veldig negativ til navnefest. Jeg kan ikke se at en "dåp" hvor alt det religiøse er fjernet er annet enn en gavefest... Først får barnet gaver når det blir født, og senere holdes det en fest fordi barnet er født og der skal det også ha gaver. Forstår det ikke...

Utrolig frekt å snakke nedsettende om gaven din! Jeg har vært i barnedåp en eneste gang i mitt liv, og da kjøpte vi en illustrert utgave av H.C. Andersens samlede eventyr til 500 kroner, synes det er en super gave!

Å feire at et barn har kommet til verden, er veldig gammel tradisjon, og har ikke noe med kristendommen å gjøre. Hva er galt med å feire et nytt barn?

Taler er ikke vanlig i verken dåper eller navnefester, her i bydd'n ihvertfall (jeg har vært i ganske så mange av dem, og ingen har hatt taler).

Én kake til så mange gjester virker utrolig merkelig.

Alle navnefester jeg har vært i, har da vært like høytidelige som dåper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at det var så mye fokus på gavene ja. Men at ingen holdt noen taler kan jo hende er fordi de ikke følte at de klarte å skrive tale eller har litt skrekk for å holde tale foran folk..

En navnefest er så absolutt ikke en gavefest! Jeg hadde navnefest og er kjempeglad for at jeg ikke er døpt! Jeg er liksom ikke "tvunget" inn i en religion fra jeg var baby. En navnefest er jo et alternativ til de som vil feire ungens navn og fremtiden dens uten alt det religiøse greiene.. Syns det er kjempeflott at dåp ikke er eneste alternativ her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært i en barnedåp/navnefest der hverken mor eller far har sagt noen ord. Hvis jeg hadde opplevd det ville jeg synes det var veldig rart, det er jo de som ønsker å feire barnet sitt og da bør de vel i det minste si noen ord til den lille. Evt at besteforeldre eller annen familie ønsker barnet og familien lykke til på veien. I det minste er det vanlig at man ønsker gjestene velkommen osv når man inviterer til et stort selskap.

Når det gjelder navnefesten det snakkes om her syns jeg det var utrolig frekt. Jeg ville aldri invitert masse folk på den måten der uten å ha planlagt noen ting for gjestene utover å pakke opp alle gavene foran dem. Dessuten - får du en gave du ikke er fornøyd med så smiler du og sier takk uansett, så får du heller byttte den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er bare harry, og lite man kan gjøre med det. At de synes en flott eventyrbok er en dårlig dåpsgave tyder mye på det, de leser kanskje ikke så mye selv..

Min erfaring er at foreldre gjerne ønsker seg slike ting som innbundet eventyrbok i dåpsgave. Synes du ga en klassisk og flott gave til et barn, med ønsker om at barnet får ta del i den rike, norske eventyrtradisjonen i barndommen :)

(Hvis foreldrene har lite penger, burde de kanskje invitert færre gjester enn 35, så ville de hatt råd til å ha nok mat og kake til alle... som jeg sa, harry..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en privat navnefest ville jeg forventet ikke bare et hvilket som helst selskap, men også et rituelt innslag i selskapet som markerte dagen og anledningen, for eksempel lystenning med ønsker for barnet, presentasjon av barnet og navnet, diktlesning, en fellessang, taler e.l. Det kan jo være at den felles gaveåpningen var et forsøk på å gjøre noe samlet og ritualpreget, og at ingen av foreldrene var typen til å gjøre noe av det andre jeg nevner? Men merkelig med slike kommentarer, ja.

Dersom selskapet i forlengelsen av en "offisiell" navnefestseremoni (oftest HEF), ville jeg ikke forventet noe mer av selskapet enn et dåpsselskap - noen pleier å ha taler, andre ikke, noen pleier å ha sanger, andre ikke. Men et minimum av skikk og bruk er å ønske velkommen og takke faddere og andre som har bidratt til dagen, og takke den enkelte gjest for gavene og tilstedeværelsen når de går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to barndåper selv, og har vært i flere dåper. Og ikke i noen av disse har det vært taler. Mor eller far har selvsagt ønsket velkommen og takket for at de tilstedeværende hadde lyst og anledning til å komme, men ingen taler utover det. Tror ikke det er så vanlig med taler i dåp, jeg.

Vi hadde blitt kjempeglad for eventyrsamling til våre barn! Har kjøpt lignende dåpsgaver selv. Veldig ufint av barnefaren å snakke nedsettende om gaven foran alle.

Og så sier jeg bare, akk så typisk at noen mååå snakke nedlatende om navnefest. Som om kristendommen har enerett på markeringen av nytt liv, av overgangen til voksentilværelsen og lignende. Vi har selv døpt våre barn, men kunne aldri tenkt meg å snakke nedlatende om venner som har valgt navnefest. Deres fest er like fin som den vi har hatt, kanskje til og med finere. For eksempel ble jeg veldig positivt overrasket da jeg var i bryllup i regi av Human-Etisk forbund for et par år siden. Deres seremoni handlet om brudeparet. Vår seremoni, som var i kirken, handlet om Gud og Jesus, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så sier jeg bare, akk så typisk at noen mååå snakke nedlatende om navnefest. Som om kristendommen har enerett på markeringen av nytt liv, av overgangen til voksentilværelsen og lignende. Vi har selv døpt våre barn, men kunne aldri tenkt meg å snakke nedlatende om venner som har valgt navnefest. Deres fest er like fin som den vi har hatt, kanskje til og med finere. For eksempel ble jeg veldig positivt overrasket da jeg var i bryllup i regi av Human-Etisk forbund for et par år siden. Deres seremoni handlet om brudeparet. Vår seremoni, som var i kirken, handlet om Gud og Jesus, den.

En dåp er vel ikke en markering av et nytt liv, men en innmelding i statskirken der foreldre/faddere lover å oppdra barnet i den kristne tro. At humanetisk forbund de senere år har funnet ut av at de vil lave en ukristen kopi synes jeg er merkelig.

Jeg synes også det er merkelig at de lager en ukristen konfirmasjon. Hensikten med en konfirmasjon er jo å gjenta dåpsløftet, og hvorfor lage en konfirmasjonskopi hvor man ikke bekrefter dåpsløftet? Og hvis poenget er å markere at barnet er blitt voksent kan jeg ikke forstå hvorfor de skal legge det AKKURAT samtidig som de kristne konfirmeres, for man er på ingen måte voksen når man er 15/16 år.

En vielse er noe helt annet for det har ikke noe med gud å gjøre, det er jo en juridisk bindende avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dåp er vel ikke en markering av et nytt liv, men en innmelding i statskirken der foreldre/faddere lover å oppdra barnet i den kristne tro.

Både en dåp og en konfirmasjon er begge deler. Både en innlemming av barnet i den lokale og globale kirke (dåp) og en velsignelseshandling (konfirmasjon) OG fester/riter for overganger som fødsel og religiøs myndighetsalder. De fleste religionsforskere som jobber med dette i Norge i dag er enige i at begge deler, både det som skjer i kirken og det som skjer i hjemmet, må ses i sammenheng. Selskapet og feiringer etter er ikke noe som kan ses isolert fra riten.

Se for eksempel her. Og her.

Ellers synes jeg at konfirmasjon ved femtenårsalderen er ok. Det er jo den religiøse myndighetsalderen, og riten marker slik en overgang der man selv skal ta ansvar for tro og livvsyn.

Endret av eilan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg at konfirmasjon ved femtenårsalderen er ok. Det er jo den religiøse myndighetsalderen, og riten marker slik en overgang der man selv skal ta ansvar for tro og livvsyn.

Det er jeg helt enig i, man er gammel nok til å ta ansvar for tro og livssyn, og derfor synes jeg ikke det er merkelig at den kristne konfirmasjonen skjer ved 15 års alder. Men hvis en borgerlig konfirmasjon er en fest for å feire overgangen til det voksne liv (og ikke en fest for at barnet skal motta gaver på lik linje med de religiøse konfirmantene) synes jeg den burde holdes når man ER voksen og ikke barn (bare ordet borgerlig konfirmasjon er jo merkelig, ettersom konfirmasjon betyr å bekrefte, og ved en borgelig konfirmasjon er det ikke noe som bekreftes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dåp er vel ikke en markering av et nytt liv, men en innmelding i statskirken der foreldre/faddere lover å oppdra barnet i den kristne tro.

Feil. Så lenge foreldrene til barnet er i statskirken blir barnet automatisk medlem selv om det ikke døpes. Så dåpen er ingen innmelding i statskirken. Men jo, det stemmer at foreldre og faddere lover å oppdra barnet i den kristne tro, selv om jeg tror et flertall (i alle fall et flertall av faddere) overhodet ikke tar det løftet spesielt høytidelig. Videre kan man jo si at barnet innlemmes i menigheten når det døpes. Men menigheten ser jo i de fleste tilfeller ikke noe til barnet igjen før det er tid for konfirmasjon. Eller kanskje barnet kommer innom og henter en kirkebok og/eller en bibel før den tid.

Jeg blir bare så svett av at kirken liksom skal ha enerett på disse markeringene. Hvorfor er det verre at et foreldrepar arrangerer navnefest for barnet sitt enn at de stiller seg opp i kirken og lover å oppdra det i den kristne tro når det ikke innebærer annet enn at man tilfeldigvis står i statskirken? Er det så ille at de vil ha en fest for sitt barn? Selv har jeg døpt mine barn. Men spesielt troende er jeg ikke. Som voksen tror jeg vel at tiden er inne for å melde meg ut av statskirken, blant annet fordi jeg ikke har noe til overs for kirkens fordomsfulle holdninger til folk som har tatt andre valg enn det kirken står for. Tenk hvis de kristne kunne døpe sine barn og være fornøyd med det, i stedet for å måtte rakke ned på de som velger for eksempel navnefest?

Det er jeg helt enig i, man er gammel nok til å ta ansvar for tro og livssyn, og derfor synes jeg ikke det er merkelig at den kristne konfirmasjonen skjer ved 15 års alder. Men hvis en borgerlig konfirmasjon er en fest for å feire overgangen til det voksne liv (og ikke en fest for at barnet skal motta gaver på lik linje med de religiøse konfirmantene) synes jeg den burde holdes når man ER voksen og ikke barn (bare ordet borgerlig konfirmasjon er jo merkelig, ettersom konfirmasjon betyr å bekrefte, og ved en borgelig konfirmasjon er det ikke noe som bekreftes)

Jeg er enig i at navnet borgerlig konfirmasjon ikke er heldig. Men jeg er sterkt uenig i at en 15-åring er gammel nok til å ta ansvar for tro og livssyn. De fleste følger sine foreldre (og venner) her. Kom ikke å påstå at borgerlige konfirmanter er mer opptatt av gavene enn de som konfirmerer seg i kirken! Jeg var i en dåp for littt siden, og da var det fem konfirmanter der. De må jo ha et visst antall gudstjenester med seg, dette var tydeligvis den ene. Veldig sjarmerende når de sitter og skravler og fniser og forstyrrer underveis, og ikke minst når de tramper ut for å ta seg en røyk midt i!

Av de jeg kjenner som har meldt seg ut av statskirken har alle gjort det etter at de fylte 20. Av borgerlige konfirmanter jeg kjenner har ingen vært døpt da de var små. Man følger altså den sti foreldrene har gått opp når en er 15.

Endret av Nala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært i en dåp hvor det har vært taler. Det har vært en velkommen, tak for at dere kom greie, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis de kristne kunne døpe sine barn og være fornøyd med det, i stedet for å måtte rakke ned på de som velger for eksempel navnefest?

Vet ikke om det er meg du hentyder til, men ettersom det er meg du har sitert øverst i innlegget ditt velger jeg å tro det. Jeg er ikke konfirmert eller medlem av statskirken, min mann er heller ikke konfirmert eller medlem av statskirken, og jenta vår er ikke døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg blir bare så svett av at kirken liksom skal ha enerett på disse markeringene.

Kirken skal ikke liksom ha enerett på disse markeringene, det gir jo heller ikke kirken selv noe offiselt uttrykk for.

Men jeg er som det sliten av at enkelte kristne absolutt må lage bråk rundt dette. Jeg synes det er trist at debatter som dette alltid utarter i den retning at noen absolutt må rakke ned på dem som har valgt andre overgangriter enn flertallet. Siden konfirmasjonsplikten i Norge ble opphevet for over 100 år siden, har vi fått alternative riter både i frimenighetene og i alternative livssynsorganisasjoner, og ved innvandring har andre religioner gjort sitt inntog i Norge. Felles for både DnK og disse er at de alle har ulike overgangsriter.

Og ja, jeg er kristen og kirkeaktiv selv, dersom noen lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du hentyder til, men ettersom det er meg du har sitert øverst i innlegget ditt velger jeg å tro det. Jeg er ikke konfirmert eller medlem av statskirken, min mann er heller ikke konfirmert eller medlem av statskirken, og jenta vår er ikke døpt.

Nei, jeg siket ikke til deg spesielt. Som sagt er jeg bare oppgitt over at folk på død og liv må kritisere dem som velger andre løsninger enn de har valgt selv. Jeg har vel egentlig vært i begge leire. Jeg har døpt mine barn. Jeg er også konfirmert i kirken. Men jeg har også all verdens respekt for at venner velger andre alternativer. Kunne aldri ha ramlet meg inn å kritisere dem for det. Å påstå at voksne mennesker velger navnefest for sitt barn bare for at barnet skal få gaver er respektløst, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ingen taler, men sa velkommen til bords. Vi hadde feiringen på hotell, med 3-retters middag og kaker, og det hele var ganske høytidlig og fint laget i stand fra hotellets side. Vi hadde navnefest i regi av HEF først.

Vi fikk flere eventyrbøker, syns det var en kjempeflott gave og noe vi spesifikt hadde ønsket oss. Jeg syns heller ikke 450 er lite penger, tvert i mot faktisk dersom det er litt mer perifier familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde privat navne seremoni for guttungen, med ca 10-15 gjester.

Et par stykker sa noen ord, men ingen taler.

Guttungen fikk alt fra sangbøker til de mer tradisjonelle dåpsgavene, og vi satte pris på alle gavene han fikk.

Det var guttungens farmor og farfar som holdt festen, og hun hadde lagd mat nok for hele bygda tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...