Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 (endret) Hei! Jeg har gått på attføring siden jeg var 19 (er nå 20). Deltar i et tiltak hvor jeg er plassert som lærling i et firma siden jeg tok meg ett år fri fra skolen. Jeg har tenkt å flytte hjemmefra etter sommeren når jeg begynner på høyskole (noe NAV er informert om for lenge siden), men etter å ha gjennomgått regler på regler angående yrkesrettet attføring, er min oppfatning at jeg ikke kan få bostøtte så lenge jeg bor i hjembyen og går på skole der. Dette er litt ergerlig da jeg av visse årsaker ikke orker å bo hjemme mer (). Er det slik at jeg må flytte til en annen by for å kunne få bo for meg selv? Pga den bitchen (sorry) av en saksbehandler hos NAV, orker jeg ikke å gjennomgå søknader på søknader og spørsmål på spørsmål samt hva mine planer for framtiden er. Det var slitsomt nok å snakke med dem om å få ett år fri fra skolen og forsikre dem om at jeg skulle studere høsten etter... Endret 21. februar 2009 av sunglasses
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Du kan ha rett til bostøtte fra Husbanken når du har yrkesrettet attføring. Mest sannsynlig er det boligkontoret i kommunen din som administrerer dette, men det vet iallefall kommunen om du ringer og hører med dem. Bostøtten fra Nav har jeg aldri hørt om. har selv yrkesrettet attføring, og bor for meg selv, får ingenting ekstra for boutgifter.
Haris Pilton Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 (endret) Pga den bitchen (sorry) av en saksbehandler hos NAV, orker jeg ikke å gjennomgå søknader på søknader og spørsmål på spørsmål samt hva mine planer for framtiden er. Det var slitsomt nok å snakke med dem om å få ett år fri fra skolen og forsikre dem om at jeg skulle studere høsten etter... Det at du ikke orker å gjennomgå søknader og spørmål kan komme tilbake og bite deg i rumpa. Jeg vet det er vanskelig, men jeg bare sier det. Jeg går gjennom et helvete av søknader og spørsmål selv nå, og det er ufattelig irriterende at man ikke kan få mer hjelp, spesielt når man er syk og virkelig ikke har kapasitet til det, men det gjelder å holde tunga beint i munnen og tenke "jeg gjør dette for MEG." Du gjør det ikke vanskeligere for noen andre enn deg selv ved å gi opp kampen. Har du spurt om det går an å skifte saksbehandler, evt bare få snakke med noen andre? Forresten, Husbanken hjelper med bostøtte, ja. Endret 22. februar 2009 av Haris Pilton
Gjest Gjest_bb_* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Hei! Jeg har gått på attføring siden jeg var 19 (er nå 20). Deltar i et tiltak hvor jeg er plassert som lærling i et firma siden jeg tok meg ett år fri fra skolen. Jeg har tenkt å flytte hjemmefra etter sommeren når jeg begynner på høyskole (noe NAV er informert om for lenge siden), men etter å ha gjennomgått regler på regler angående yrkesrettet attføring, er min oppfatning at jeg ikke kan få bostøtte så lenge jeg bor i hjembyen og går på skole der. Dette er litt ergerlig da jeg av visse årsaker ikke orker å bo hjemme mer (). Er det slik at jeg må flytte til en annen by for å kunne få bo for meg selv? Pga den bitchen (sorry) av en saksbehandler hos NAV, orker jeg ikke å gjennomgå søknader på søknader og spørsmål på spørsmål samt hva mine planer for framtiden er. Det var slitsomt nok å snakke med dem om å få ett år fri fra skolen og forsikre dem om at jeg skulle studere høsten etter... Du kan vel søke om lån og stipend fra Lånekassen?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 I likhet med alle andre studenter i Norge kan du søke om lån fra Statens Lånekasse. Men du var vel ute etter noe som var gratis kanskje?
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Takk for svar! Først kommentar til gjest: Nei, jeg var ikke ute etter noe gratis, men en løsning som jeg kan leve med. Stipend fra Lånekassen får jeg ikke og jeg orker ikke å ta opp studentlån. Og så Haris Pilton: Det er sant. Men jeg ville først undersøke om det stemmer at man kan få bostøtte til tross for at man bor i samme by, før jeg går gjennom en helvetes masse søknader til ingen nytte (det er lite morsomt å få til svar at "Nei, du skal fortsette å bo i samme by og kan derfor ikke få støtte")... Det er best å ha håndfaste bevis før jeg går til NAV med denne saken. Jeg får ikke en annen saksbehandler uansett hvor mye jeg maser og spør. Har prøvd i lang tid, men måtte bare legge den saken på hylla pga prioritering av andre viktigere ting som å finne lærlingsplass, ordne skoleplass og liknende. Og så har den saken gått i glemmeboka... Inntil nå. Endret 23. februar 2009 av sunglasses
ViljaH Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Først kommentar til gjest: Nei, jeg var ikke ute etter noe gratis, men en løsning som jeg kan leve med. Stipend fra Lånekassen får jeg ikke og jeg orker ikke å ta opp studentlån. Hvis du skal slutte på attføring og begynne å studere til høsten, ser jeg ikke at du er i annen situasjon enn alle andre som studerer - og de tar studielån. Selv om det er et ork å dra med seg videre i livet...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Om du skal flytte for å studere må du jo ta opp studielån som flertallet av studenter her i norge. Man får vel ikke bostøtte som student?
liv Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 (endret) Om du skal gå på attføring og ta studie med stønad fra NAV så kan du ha rett på bostønad. En får ikke det om en er vanlig student med mindre en har barn. Endret 23. februar 2009 av liv
Haris Pilton Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar! Først kommentar til gjest: Nei, jeg var ikke ute etter noe gratis, men en løsning som jeg kan leve med. Stipend fra Lånekassen får jeg ikke og jeg orker ikke å ta opp studentlån. Og så Haris Pilton: Det er sant. Men jeg ville først undersøke om det stemmer at man kan få bostøtte til tross for at man bor i samme by, før jeg går gjennom en helvetes masse søknader til ingen nytte (det er lite morsomt å få til svar at "Nei, du skal fortsette å bo i samme by og kan derfor ikke få støtte")... Det er best å ha håndfaste bevis før jeg går til NAV med denne saken. Jeg får ikke en annen saksbehandler uansett hvor mye jeg maser og spør. Har prøvd i lang tid, men måtte bare legge den saken på hylla pga prioritering av andre viktigere ting som å finne lærlingsplass, ordne skoleplass og liknende. Og så har den saken gått i glemmeboka... Inntil nå. Søknaden til Husbanken er veldig, veldig enkel. Det er et skjema du må fylle ut, og gi kopi av husleiekontrakt og dokumentere inntekten din. Jeg for min del dro til kontoret deres her i byen (hadde ikke avtale) og satte meg ned med hun som var ansvarlig for bostøtte. Jeg ga henne skjemaet, husleiekontrakten, kopi av siste lønnsslipp og siste ligning. Det er ikke verre enn det Dette har ingenting med NAV å gjøre. Du er forøvrig nødt til å søke til Husbanken før du ber NAV om støtte uansett - hvis du får avslag fra Husbanken. Dette er fordi sosialstøtte skal være siste utvei. I søknadsskjemaet til NAV må du krysse av på om du har søkt til Husbanken eller ikke, jeg måtte også ta med bekreftelse på at jeg hadde søkt (dama i Husbanken stemplet en kopi av søknaden min).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå