Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amerikanerne har gjort det igjen.

En mann er dømt til LIVSTID i fengsel for å ha spyttet på en offentlig tjenestemann.

Dommen er basert på at politimannen kunne ha blitt smittet med sykdommer av spyttklasen.

Undersøkelser viser at hverken offer eller gjerningsmann har noen smittsomme sykdommer.

Men han ble dømt til livstid.

Herregud, hvor langt er det mulig å gå?

Videoannonse
Annonse
Gjest dorian
Skrevet

Jepp. Amerikanernes noe underlige lover og regler gjør det til et land jeg ikke har lyst til å besøke.

I California praktiserer de "third time and you're in", dvs. du får livstid hvis du forbryter deg tre ganger mot loven.

I teorien vil det si at om du kjører for fort, nasker i butikken og smugler en pose knekk, kan du sitte 35 år i fengsel før du har sjans for prøveløslatelse.

I praksis er det nok mer løssluppent, men det finnes eksempler på folk (gjerne farget ungdom) som har to lovbrudd bak seg, for så å havne bak murene på livstid fordi de "låner" en sykkel.

Det verste er at USA begynner å lide for sin trang til å putte sin egen befolkning i fengsel. Livet i fengslene, spesielt de føderale, er så jævlig at ex-cons ikke fixer å komme seg inn i samfunnet igjen etterpå.

Tankekors?

I tillegg koster alle fangene mange penger mens de sitter inne, fengslingene får store ringvirkninger for samfunnet i.o.m. at mange av de fengslede har familie (som da må få sosialstønad eller bli kriminelle for å forsørge seg, ettersom det er få jobber), samt at alle rettssakene tynger ned rettssystemet i USA og gjør det ineffektivt.

Jeg leste en bra og kritisk artikkel om dette i Mother Jones, som er venstresidas magasin i USA.

Jeg finner jo selvfølgelig ikke den artikkelen igjen :ler: oj, der fant jeg den, forressten!

http://www.motherjones.com/prisons/overview.html

dorian

Gjest Milah
Skrevet

Herregud, det får være grenser til overreagering!! Stakkars mann..

Skrevet

Det Dorian beskriver er faktisk sant!

Og grusomt.

Det er heldigvis ikke slik at du alltid havner i fengsel på livstid ved tredje domsfelleling, men møter du en dommer som har stått opp med det gale benet først så kan det skje. Eller hvis du har mørk hudfarge selvsagt....

*blir flau av å bo her*

:oops:

Skrevet

Du bør komme deg hjem snarest, Litago!

Hva med henne norsk som ble kastet på glattcelle fordi hun var for brå i bevegelsen da hun skulle gi et eple (er visst forbud mot innføring av frukt) til en vakt på flyplassen slik at eple dunket denne personen i ansiktet.

Jaja, rettssak blir det. Litt av en ferietur!

Skrevet
Du bør komme deg hjem snarest, Litago!

!

He-he! Nå har ikke jeg gjort noe galt ennå, så jeg har fremdeles to ganger å dumme meg ut på før jeg må rømme hjem!

Vel...... så lenge man ikke regner med fartsbøter da..... Og det gjør man heldigvis ikke!

:briller:

Skrevet

:o :roll: Enda en grunn til å holde meg unna USA de neste 50 årene. Jeg begynner nå å lure på om hvem det egentlig var som dro 'over there'.... var det mange byer og bygder i Europa som plutselig gikk tom for by(gde)tullingen sin eller?

Skrevet

Dette er jo helt vanvittig. Amerikanere eller ei, man MÅ da se det absurde i denne situasjonen. Men nei, tydeligvis ikke.

Jeg vet at jeg generaliserer nå, men jevnt over tror jeg amerikanerne har en veldig simpel måte å betrakte verden på. Dermed finner de også simple løsninger på samfunnsproblemene. Som i dette tilfellet.

Jeg var en stund på et amerikansk diskusjonsforum. Det typiske der var at man i diskusjoner om alvorlige tema (feks Irak-krigen) bare hadde tatt seg en mening uten å reflektere noe videre over konsekvensen av meninga si. Man argumenterte sjelden for sitt syn, bare sa at "jeg mener at xxx", aldri noe "jeg mener at xxx fordi...". For noe å basere sin mening på hadde de sjelden. Om de som faktisk kom med argumentasjon faktisk hadde helt feilaktig faktainformasjon å komme med, ja så hadde ikke det noe å si. For om de ble korrekta på det, så gidda de bare ikke diskutere videre. Merkelige holdninger som ble utvist, synes jeg - og vips var jeg på KG igjen :ler:

Skrevet

Du har vært på TLC du også, Nala, hehe.

Merkelig nok var det jeg som satt i gang "bråket". Hmmm. Er det da MIN skyld at DU ble utvist?

Gjest Starya
Skrevet

Hmm, det stedet hadde jeg helt glemt. Kanskje like greit.. :lol:

Skrevet

Absolutt like greit!

Skrevet
Du har vært på TLC du også, Nala, hehe.

Merkelig nok var det jeg som satt i gang "bråket". Hmmm. Er det da MIN skyld at DU ble utvist?

He he, TLC ja. Men neida, jeg ble aldri utvist. Var stort sett snill og grei jeg, men ble drittlei av å diskutere med de tomsingene der ;)

Gjest Starya
Skrevet

The Ladies Cafe. Et forum for amerikavenner.

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud! Amerikavenner?!?

Da er det neppe en norsk nettside?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er nå ikke det Norske rettsvesenet noe ekstremt bedre...her i landet holder det å bli dømt på indisier, du er ikke garantert at bevisene taes i betraktning, og du trenger absolutt ikke ha gjort noe i det hele tatt for å bli dømt.

Synes ikke holdningen som vises her i forumet er noe spesielt smartere enn noen andre kulturer/land.

Gjest Scarlet
Skrevet

Man får en ganske kraftig bot for å spytte på en Politimann her i Norge (ikke at jeg har prøvd altså :ler: ), men LIVSTID?? Jaja, kanskje det bare var noen som kjedet seg en dag og hadde lyst til å ha det litt gøy på noen andres bekostning.

Gjest Poirot
Skrevet
Nå er nå ikke det Norske rettsvesenet noe ekstremt bedre...her i landet holder det å bli dømt på indisier, du er ikke garantert at bevisene taes i betraktning, og du trenger absolutt ikke ha gjort noe i det hele tatt for å bli dømt.  

Synes ikke holdningen som vises her i forumet er noe spesielt smartere enn noen andre kulturer/land.

JO, det er bedre.

Du har eks fritt advokatvalg, ikke dødsstraff mm. Mht bevis, er reglene mye strengere i USA mht hva som kan brukes og ikke. I noen stater er ikke DNA godt nok bevis, hvilket noen som er dømt for drap og voldtekt (og DNA sier det ikke var dem) nok er rimelig irriterte (mildt sagt) over.

Når det gjelder hvorvidt du må ha gkort noe, skal det være ut over en hver tvil sannsynlig at du har gjort det du dømmes for; det samme kravet som i USA...

Holdninger her i forumet gjenspeiler det norske rettsvesenet i svært liten grad.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt altfor drøyt å få livstid for noe sånt, men det er helt klart nødvendig at det er strengere straffer for å forulempe en politimann enn andre, ellers hadde det vært umulig for politiet å utføre den jobben de skal. Litt på sidelinjen, dette da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...