Gå til innhold

Mark i magen?

Gjest Hege

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med mark i avføring?

Jeg har ved tre-fire anledninger de siste par årene, senest nå i dag (mange måneder siden sist), sett en liten hvit sprellende mark på to-tre cm på papiret etter dobesøk (altså i avføringen) - og lurer på hvordan de har havna der.. Har lest om barnemark, men jeg er jo ikke noe barn og ikke omgås jeg barn veldig mye heller.. Noen som vet hva det kan komme av, og hvorfor det dukker opp sånn plutselig og med lang tid i mellom??

Takknemlig for tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke særlig peiling på mark hos mennesker, men det kan muligens være spolorm eller et bendelormledd? Jeg ville - om jeg fikk meg til det - tatt marken på et glass og gått til lege. Evt ringt til legekontoret og spurt om det holder med en vanlig avføringsprøve eller hva man bør gjøre. Tror stort sett det er lett å behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo flere forskjellige slags mark.

Men behandlingen for de mark som er i Norge er den samme.

Du kan kjøpe tablettene på apoteket uten resept.

Hvis du finner en mark kan du ta den med til fastlegen for undersøkelse.

Helsedoktoren.no - mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Hei!

Er det noen som har erfaring med mark i avføring?

Jeg har ved tre-fire anledninger de siste par årene, senest nå i dag (mange måneder siden sist), sett en liten hvit sprellende mark på to-tre cm på papiret etter dobesøk (altså i avføringen) - og lurer på hvordan de har havna der.. Har lest om barnemark, men jeg er jo ikke noe barn og ikke omgås jeg barn veldig mye heller.. Noen som vet hva det kan komme av, og hvorfor det dukker opp sånn plutselig og med lang tid i mellom??

Takknemlig for tips...

Ja, jeg er 18 år og ikke i noe særlig kontakt med barn heller. Dette er fjerde gangen på ca 3kvart år at jeg har mark i avføringen. Det klør noe helt enormt og om man ikke tar kur for det, så blir det bare verre(formin del ihvertfall). Vermox kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Jeg aner ikke hvorfor de kommer "så ofte" eller "med så lang tid imellom", det er noe som plager meg selv. Det som kan være aktuellt er at noen hjemme hos deg har det, eller noen du har delt håndkle med osv. Det er jo enormt(!) smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det trenger ikke være så veldig smittsomt ;)

Forøvrig trenger man ikke få det fra barn, man kan få det fra dyr også... Been there...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hva salgs type mark det er snakk om da. Barnemark smitter jo typisk via at unger får i seg eggene via snø, sand og lignende, mens f.eks. dårlige vaskede grønnsaker kan være en smittekilde for spolorm. Bendelormsmitte via kjøtt er svært sjeldent her til lands.

Jeg ville ha fulgt rådet over her om å gå til legen for å få avgjort hvilken type mark det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo og være at Vermox ikke virker på deg slik at du må ha annen behandling for å bli kvitt dritten. Gå til legen du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

samme problem.

fuck legen min ALDRI finner noe ut av det, sier bare at jeg skal ta markmiddel, men får det allikevell igjen og igjen.

hun henviser meg ikke, og jeg begynner å bli temmelig bekjymra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet en periode og fikk beskjed fra legen at det kunne komme av dårlig hygiene fra de rundt meg. Og siden jeg lenge var neglebiter, så kunne eggene overføres fra ting og folk rundt og bli ført inn i min munn via neglebitingen *spy*

Jeg sluttet å bite negler, ble enda mer bevist på håndhygiene og bruk av neglebørste, samt tok en kur, og nå har jeg ikke hatt det siden.

Eggene kan også smitte via laken o.l, så vask sengeklær godt og skrft gjevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt en flere uker lang parasittkur som har vært svært effektiv (hei som den renset!).

Kanskje du vil prøve en sånn rens, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Flyter marken i toalettet? Eller hvordan får dere øye på den? :sjenert:

Jeg har klødd veldig i rumpa om natta den siste uka, men jeg har ikke sett noe nytt i toalettet for å si det slik :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyter marken i toalettet? Eller hvordan får dere øye på den? :sjenert:

Jeg har klødd veldig i rumpa om natta den siste uka, men jeg har ikke sett noe nytt i toalettet for å si det slik :fnise:

Du ser den i avføringen. Jeg så både egg og mark..tralala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser den i avføringen. Jeg så både egg og mark..tralala :)

:fnise:

Henger de fast i avføringen? Eller flyter de løst i toalettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Henger de fast i avføringen? Eller flyter de løst i toalettet?

Hos meg hang de fast i avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å vaske håndklær/kluter , undertøy og sengetøy på minst 60 grader (ville garantert tatt minst én kokvask...) og ofte nok, det er ofte dårlig renhold av slike tekstiler som gjør at man blir smittet om og omigjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to ulike kurer på apoteket, hvis Vermix ikke virker jan dere prøve den andre (husker ikke navnet). Dessuten er det viktig å bytte håndklær og sengetøy hver dag under behandlingen, kokvakse ubndertøy og være ekstremt nøye på håndhygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest anonym

jeg har intens diare og kvalme og har.masse amåe.vite marker men.tør ikke åsi det til foreldrene mine tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Tror det var sånn at du kunne kjøpe en kur på apoteket uten resept, og jeg tviler på at det er 18 års grense på sånt.

Om du ikke har penger, og ikke vil si til foreldrene dine at du trenger penger til det, kan du kanskje bare spørre om penger til f.eks et blad og en sjokolade eller noe, så kjøper du den kuren for de pengene :)

Endret av Candy Pie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...