Gå til innhold

Er det en fare for katten å bo nært en elv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en annonse på drømmeleiligheten som ligger idyllisk til i grønne omgivelser ikke langt fra en elv. Synes det ville vært fint å bo sånn med tanke på at katten har plass å løpe rundt med mye gressplen og trær. Men lurer på om elven kan være en fare for katten? Selv tenker jeg at den instinktivt vil holde seg unna elven, men vet ikke om det kan være noen risiko for at den faller uti ved et uhell under lek for eksempel. Har noen erfaringer med å bo med katt ved elv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp ganske nær en elv, med katt, og det har gått fint. Gikk mye tur med katten langs elva, og siden de ikke liker å bli våte holder de seg unna, bortsett fra når de fisker, og da er de også veldig forsiktige. Katter kan også svømme, dersom de skulle dette uti, så hvis det ikke er veldig sterk strøm komemr de seg opp igjen.

Endret av Glør
Skrevet

Vei med bilfart er et utrolig mye større problem enn ei elv. Vi har bodd ved sjøen i mange år, den eneste katten som har vært i sjøen ble kastet av en nabo.

Skrevet

Jeg har hatt katter rundt meg hele livet og bodd rett ved en elv, kattene har holdt seg unna både elv og sjø og alt har gått bra. Om katten din skulle ramle uti elva, noe de svært sjelden gjør, er de veldig flinke til å komme seg opp igjen.

Zzyzx: Du har en grusom nabo!

Skrevet (endret)

Nei, naboen er ikke grusom, det handler om diagnoser som gjør at stakkaren (som den gang var rundt 10 år gammel) ikke forstår hva som er ok og ikke.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Høres ut som flotte omgivelser for pus rundt den leiligheta! Elva er overhodet ikke noen fare for katten.

Jeg selv er vokst opp like ved en elv, og 2 av kattene vi hadde svømte som "fisker i vannet" når vi ungene var ute og badet i elva. :)

Visste du forresten at det finnes katter som har svømmehud mellom tærne? :jepp: De lever på det sørøstasiatiske fastlandet og på Sri Lanka og et par andre øyer. De holder for det meste til tett ved bredden langs elver, mens også ved sjøen.

De heter direkte oversatt til norsk: Fiskerkatt, fordi de lever av å fiske! De er fantastiske svømmere, og kan svømme ganske langt for å komme til de rette jaktmarkene, der de legger seg i skjul i sivet langs bredden og venter på at en riktig lekkerbisk skal svømme forbi, så haker den tak i den med kvasse puseklør! Den er litt større enn vår "vanlige" huskatt, men ellers er de helt likedan.

Nå er det riktignok ikke en Fiskerkatt du har, men elva er absolutt ingen fare for pus. Hvem vet, kanskje kommer den hjem med middagsmat til deg en dag! :)

Hilsen Aurora M (glemt å logge inn igjen :sukk: )

Skrevet

Dette går fint :)

Vil du roe dine egne nerver kan du ta de første tasseturene sammen med katten, så får den fort oversikt over hvor det er trygt å gå og hvor faren for å bli meget, meget våt er større :ler:

Skrevet

Takk for alle de postive svarene. Da regner jeg med det ikke er noen fare. :)

Skrevet
Visste du forresten at det finnes katter som har svømmehud mellom tærne? :jepp:

Alle katter har svømmehud mellom tærne, bare i større og mindre grad. Den norske skogkatten har også en velutviklet svømmehud i forhold til vanlige huskatter.

Skrevet

Enig med alle i at det ikke er noen fare generelt. Eneste måtte være i forbindelse med snø/issmelting om våren hvis elva har vært helt fryst om vinteren og katten har vært vant til å krysse den. Tror egentlig ikke det er en særlig stor risiko, men kan være greit å være oppmerksom på det i den perioden det gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...