Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har en standard blogspot-blogg, der jeg har lagt ut en del bilder (er en mote og skjønnhetsblogg), for det meste uten å oppgi hvor jeg har dem i fra. Er dette ulovlig? Kan jeg bli saksøkt?
Gjest Frosk Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Det er ikke ulovlig å ikke oppgi hvor du har bildene fra, dersom du har tatt dem selv Det er derimot ikke lov å "låne" (stjele) bilder andre har tatt.
freezepop Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Vel, det er normal høflighet å si ifra hvor du har henta bildene fra. Det er nok ingen som kommer og tar deg på dette, med mindre bloggen din er VELDIG stor og du tjener mye penger på den. Det verste som kan skje praktisk talt er at hvis noen av de som eier bildene finner det ut kan de be deg fjerne dem.
Gjest Frosk Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Spørs også hvor du stjeler fra - er du riktig uheldig risikerer du å få betalingskrav.
Zzyzx Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Lefdal får krav om ganske mange tusen kroner etter at en uvitende ansatt tok bilder fra nett og skrev dem ut for å reklamere for fotoskriverne sine. http://www.akam.no/artikler/akam-brukeres_..._misbrukt/67796 Det er ikke uvanlig at fotografer er godt orientert om bildene sine og hva som skjer med dem.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Men nman kan altså henmmet gjengi bilderfra andre sider så lenge man vser ti kilden? Kan jeg gjengi et bloggnlegg sett hele bare jeg sier hvr det kommmer fra? Ingen fristende situsjon, men om jeg er om for stoff en dag.P
Gjest Frosk Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Men nman kan altså henmmet gjengi bilderfra andre sider så lenge man vser ti kilden? Nei. Kan jeg gjengi et bloggnlegg sett hele bare jeg sier hvr det kommmer fra? Ingen fristende situsjon, men om jeg er om for stoff en dag.P Nei.
freezepop Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Lefdal får krav om ganske mange tusen kroner etter at en uvitende ansatt tok bilder fra nett og skrev dem ut for å reklamere for fotoskriverne sine. http://www.akam.no/artikler/akam-brukeres_..._misbrukt/67796 Det er ikke uvanlig at fotografer er godt orientert om bildene sine og hva som skjer med dem. Nå er det noe ganske forskjellig å ta et bilde du synes er kult og bruke det i et blogg-inlegg og å bruke andre sine fotografier til å selge et produkt da. En god tommelfingelregel er at hvis du bruker bilder fra andre steder, så 1)krediter så langt det er mulig, og 2)putt en notat i sidebar om at "noen av bildene her er ikke tatt av meg, copyright by the respective owner blablabla hvis du ser noe du eier rettighetene til og vil ha det bort, kontakt meg på [email protected]"... bare bedre formulert
Ambivalent Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Selv om man krediterer andres bilder er det ikke greit å putte dem i bloggen/på siden sin. Spør om lov først. Dette er uavhengig om du tjener penger på det eller ikke. Gudene vet hvor mange ganger jeg har "tatt" andre i å bruke mine bilder på bloggen sin/nettsiden sin uten å ha spurt meg først. En link er selvfølgelig greit.
Zzyzx Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Nå er det noe ganske forskjellig å ta et bilde du synes er kult og bruke det i et blogg-inlegg og å bruke andre sine fotografier til å selge et produkt da. En god tommelfingelregel er at hvis du bruker bilder fra andre steder, så 1)krediter så langt det er mulig, og 2)putt en notat i sidebar om at "noen av bildene her er ikke tatt av meg, copyright by the respective owner blablabla hvis du ser noe du eier rettighetene til og vil ha det bort, kontakt meg på [email protected]"... bare bedre formulert Nå nevnte jeg dette for å vise hvordan det kan gå. Det er like lite lov å bruke slike bilder i bloggen sin som det er lov for lefdal å bruke dem slik de har gjort. Hvis ett av mine bilder blir brukt i en blogg, kreditering eller ikke, og uten at jeg er spurt først, så vil bloggeieren få et økonomisk krav fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå