Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere? Er lærerlønna egentlig bra eller dårlig?

Oppgi gjerne hva dere regner i forhold til(f.eks utdanning++)

Gjennomsnittslønna for allmennlærer oppgis å være 350 000.

Prøve å ha en hyggelig debatt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har 300.000 kr i startlønn og jeg har i tillegg lederansvar med null ekstra for det. utrolig dårlig for en bachelorgrad- spør du meg. men nå er det ikke pågrunn av lønna jeg utdannet meg for dette. men jeg syntes fortsatt det er bittert å vite at andre yrkesgrupper uten høgskole utdanning tjener llikt eller gjerne mer enn meg. og i tillegg ikke har leder ansvar ei heller studielån.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Spørs vel helt på hvor du er lærer hen og hva slags lærer du er.

Pappa er lærer ( professor ) i samfunsfag og geografi på lærerhøyskole. Han holder mye forelesninger, og er mye i utlandet med studenter.

Han tjener rett under 800.000.

Han jobber VELDIG mye også da, så har mye med det også å gjøre.

Skrevet

Men da har vel faren din en doktorgrad antakeligvis?

Gjest Gjest_marte_*
Skrevet
Men da har vel faren din en doktorgrad antakeligvis?

Det har jeg faktisk ingen anelse om

Skrevet

I min kommune har lærere uten ansinitet ca 333 000 i begynnerlønn (4. års utdannelse). Så kommer eventuleller kontaktlærertillegg og slikt oppå dette. Dette varierer litt fra kommune til kommune.

350 000 i gjennomsnitt høres svært lavt ut spør du meg. Det kan da ikke stemme.

Har planer om å få tatt noen fag til slik at jeg får et opprykk og tjener mer. Merker også at det irriterer meg litt av og til at noen som går tre år på høyskole skal tjene så mye mer enn meg..

Men vi lærere er dumme også da. Går ut av streik fordi noen lover oss at neste gang da skal vi få mer penger! SYKT

Skrevet

Snittlønna er på 350 000. Opprykk gir ca 20 000 til. Master litt mer. Lærerlønnna er forsåvidt helt grei. Men hvem vil vel ikke tjene mer?

Skrevet
Hva syns dere? Er lærerlønna egentlig bra eller dårlig?

Oppgi gjerne hva dere regner i forhold til(f.eks utdanning++)

Gjennomsnittslønna for allmennlærer oppgis å være 350 000.

Prøve å ha en hyggelig debatt:)

Takk, synes det er en hyggelig og positiv debatt.

Jo, takk synes lærerlønningene er meget flotte. De ligger høyest på lønnsstatistikkene i kommune-Norge :) Kommunal sektor har egne lønnsstatistikker.

Startlønnen når vi kommer rett fra Lærerskolen er rundt 360 000 i kommunal sektor, så stiger den jevnt :)

Skrevet
Så kommer eventuleller kontaktlærertillegg og slikt oppå dette. Dette varierer litt fra kommune til kommune.

350 000 i gjennomsnitt høres svært lavt ut spør du meg. Det kan da ikke stemme.

Jeg har hovedfag og jobber i en kommuneadministrasjon hos rådmannen. Min startlønn var også 350.000,-

Dette er en god og vanlig startlønn for folk med Master/hovedfag i kommunesektoren. Det er den sektoren vi er i, og da bør man ha selvinnsikt nok til å se at man ikke jobber i privat.

Ser man på lønnsstatistikk over privat versus kommunal sektor er det ikke så store forskjeller etter noen år!

Skrevet (endret)

Vedlagt kan du finne minstelønnstabell for hva lærere og andre kommunalt ansatte tjener. (Gjelder alle Norges kommuner, unntatt Oslo)

De fem nederste kategoriene er lærere.

Om lønnen er god, passelig eller dårlig, kommer vel an på øynene som ser?

Og lønnen vil gå opp etter nye forhandlinger 1. mai 2010

MinstelnnstabellKSpr01.mai2009.doc

Endret av Lilleba
Gjest Linda, lærer
Skrevet
Her kan du finne minstelønnstabell for hva lærere og andre kommunalt ansatte tjener. (Gjelder alle Norges kommuner, unntatt Oslo)

De fem nederste kategoriene er lærere.

Lærere tjener meget godt i dag :) I kommunal sektor, der lærerne jobber, er vi lønnsledende :) Kjempefornøyd!!

Skrevet
Startlønnen når vi kommer rett fra Lærerskolen er rundt 360 000 i kommunal sektor, så stiger den jevnt :)

Dette varierer veldig. Etter 5 års ansiennitet har jeg fortsatt en del å gå på før jeg er oppe i den summen. Så vidt jeg vet må man ha 10 års ansiennitet for å få såpass i kommunen jeg jobber i.

Jeg synes lønnen min er helt grei. Verken bra eller dårlig, men jeg tror at man må øke lønnen dersom man vil tiltrekke seg flere gode lærere og ikke miste dem til andre yrker.

Skrevet

Min samboer er relativt nyutdannet lærer (har jobbet i snart 4 år nå). Han er meget fornøyd med lønna, er lektor i vgs og tjener ikke langt unna 400 000.

Han mener den gode lønna skyldes at lærernes fagforeningsrepresentanter er såpass aggressive og aktive i forhandlinger.

Selv har jeg lengre utdanning, men også mastergrad, jobber som forsker på universitet, og tjener en god del mindre enn ham. Min fagforening er helt fraværende i all lønnsdebatt, men så har vel lærerne et større pressmiddel enn mange andre høyt utdannede i offentlig sektor når det gjelder streik.

Gjest Gjest_Lærer_*
Skrevet
Han er meget fornøyd med lønna og tjener ikke langt unna 400 000.

Han mener den gode lønna skyldes at lærernes fagforeningsrepresentanter er såpass aggressive og aktive i forhandlinger.

Lærernes fagforening er altfor flinke for motparten å kunne takle i forhandlingene, lønnen er supergod, hehe, digg for oss :-D DD

Skrevet

Digg å vær lærer i dagens Norge, hehe...lønna er supegod! Den bare stiger og stiger :D

Skrevet
Spørs vel helt på hvor du er lærer hen og hva slags lærer du er.

Pappa er lærer ( professor ) i samfunsfag og geografi på lærerhøyskole. Han holder mye forelesninger, og er mye i utlandet med studenter.

Han tjener rett under 800.000.

Han jobber VELDIG mye også da, så har mye med det også å gjøre.

Vil vel ikke akkurat sette en professor i samme bås lønns/karrieremessig med en lærer. Han har nok doktorgrad hvis han er professor, men han kan ha en del ekstrainntekt utover lønnen fra høyskolen, gjennom for eksempel bokutgivelser og foredragsholding.

Skrevet

Er allmennlærer i full jobb, tjente 367 000 i fjor. 5 års ansiennitet.

Er fornøyd med tanke på at dette er i kommunal sektor.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er lektor på en privat videregående skole og har 454.000,- i året pluss 10.000,- for å være kontaktlærer :-) Har hovedfag og 10 års jobberfaring.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Vil vel ikke akkurat sette en professor i samme bås lønns/karrieremessig med en lærer. Han har nok doktorgrad hvis han er professor, men han kan ha en del ekstrainntekt utover lønnen fra høyskolen, gjennom for eksempel bokutgivelser og foredragsholding.

Nei, blir kanskje litt andeledes enn en barne/ungdoms/vidregående skolelærer.

Han skriver bøker innimellom og har foredrag, men dette kommer utenom. Han ble f.eks nettopp utbetalt 120.000 for en bok, og dette var helt utenom vanelig lønning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...