Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år stiger prisene, og etter hva jeg har forstått så øker lønna sånn ca tilsvarende. Hva er "vitsen" med dette? Når forholdet er sånn ca det samme fra år til år likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva som er vitsen kan en spørre seg. I hovedsak så er det veldig mange som ikke har fått med seg at at forholdet i mellom priser og lønn er noe lunde konstant over tid. Dog, inflasjon kan også skyldes hendelsr utenfor kontroll av norske lønsgivere og takere. Noe som skjedde etter oljembargoen til OPEC.

Så bildet er ikke helt så enkelt som du fremstiller. Inflasjon er ikke bare et resultat av økte lønninger, den kan like gjerne være et resultat av økte priser.

Endret av talin
Skrevet
Så bildet er ikke helt så enkelt som du fremstiller. Inflasjon er ikke bare et resultat av økte lønninger, den kan like gjerne være et resultat av økte priser.

Det er veø strengt tatt lønningene som øker PGA inflasjonen? Eller?

Jeg skjønner jo at bildet er litt mer sammensatt, men spørsmålet er ikke hva inflasjon skyldes. Men hva "vitsen" er.

Skrevet
Det er veø strengt tatt lønningene som øker PGA inflasjonen? Eller?

En kraftig økning i prisen på en vare vil være med på å øke inflasjonsraten. Samtidig så vil en kraftig økning i kjøpekraften være med på å øke inflasjonsraten. Altså vil begge effektene være med på å øke inflasjonen. For å vise at lønning kan være med på å øke inflasjonen tenk de følgende; staten beordre at att alle lønningene skal dobbles i morgen. Den naturlige følgen av en slik beordring er en dobling i pris.

Jeg skjønner jo at bildet er litt mer sammensatt, men spørsmålet er ikke hva inflasjon skyldes. Men hva "vitsen" er.

Pengeillusjonen, navnet Keynes satt på et fenomen, er med på å holde liv i noe av inflasjonen. Kort fortalt så går fenomenet ut på at folk tar verdien på pengesedlene for å være kjøpekraften. Noe som ikke stemmer, siden kjøpekraften er hvor stor handlekurv du får for pengesedlene. Sagt med andre ord; har du stor kjøpekraft hvis du har en million kroner og er midt i en ørken uten tilgang på vann?

Skrevet

Vi skjønner hverandre sånn halvvis, men jeg etterlyser et litt annet svar. Jeg er ikke ute etter en god forklaring på hva inflasjon er, ei heller hvorfor det er sånn. Det jeg lurer på er hva slags praktisk betydning inflasjon har i samfunnet vårt. Hvorfor må både priser og lønninger øke, når forholdet er konstant likevel? Ingen som vet noe om dette?

Skrevet

Noe av vitsen er vel at vi krever mer lønn. Når vi krever mer lønn, må prisene og renta økes for å holde dette jevnt.

Skrevet
Vi skjønner hverandre sånn halvvis, men jeg etterlyser et litt annet svar. Jeg er ikke ute etter en god forklaring på hva inflasjon er, ei heller hvorfor det er sånn. Det jeg lurer på er hva slags praktisk betydning inflasjon har i samfunnet vårt. Hvorfor må både priser og lønninger øke, når forholdet er konstant likevel? Ingen som vet noe om dette?

Andre kan sikkert svare deg mye bedre, men jeg våger meg innpå med en veldig enkelt forklaring:

Forholdet er jo ikke konstant, fordi vi også forholder oss til land utenfor vårt eget. Disse igjen produserer og etterspør på andre måter enn hva vi gjør. Råvarer påvirkes også av dette, og etterspørsel etter råvarer er også i konstant endring. Dette justeres i forhold til hverandre...og sånn får vi inflasjon.

Vet dette var veldig "donald-enkelt", og er overhodet ikke ment som grunnlag for videre diskusjon.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det er ikke bare lønnsvekst som virker prisregulernde. Etterspørsel og tilgang på varer virker på samme måte.

Nå har vi f.eks. matmangel og det medfører prisøkning på mat som igjen fører til at de fleste av oss må bruke mer av lønningen på matbudsjettet - ergo forminsket kjøpekraft.

Nå er ikke inflasjon en størrelse som vi bare kan si: Nei dette synes vi her i Norge er så teit at den avskaffer vi bare. Den er der, selv om vi ikke ser helt meningen ...

Skrevet

Forholdet er ikke konstant fordi forholdet mellom tilbud og etterspørsel ikke er konstant. Og det gjelder både råvarer, forbruksvarer, arbeidskraft (lønningene øker jo mer/raskere når det er mangel på arbeidskraft fordi arbeidstakerne da kan presse lønningene og arbeidsgivere er villige til å strekke seg for å få kvalifiserte folk, samtidig kan stor inflasjon bidra til elendig arbeidsmarked fordi det ikke lønner seg å jobbe, man får ikke kjøpt noe for pengene og arbeidsgiverne ikke har råd (?) til å betale ut lønn, som i Zimbabwe? Der skyldes ikke inflasjonen godt arbeidsmarked i første omgang heller...) og sikkert flere ting. Rentenivået påvirker også inflasjonen. Og det atforholdet tilbud/etterspørsel ikke er konstant gjør at noen tider får man kjøpt mer, andre ganger mindre for pengene. Det må ikke alltid være inflasjon heller, deflasjon er en annen mulighet.

Jeg har, muligens feilaktig, forstått det slik at inflasjonsmålet NB opererer med samtidig er et mål for (ønsket) økonomisk vekst?

Skrevet

Noe praktiske ting som skjer på grunn av inflasjon er blandt annet at valutaen til landet blir svekket. Dette gjør at landets eksport industri blir mer konkuranse dyktig. En annen ting inflasjon gjør er at den gjør lånet ditt lettere å betale. Dette er fordi verdien av lånet er fast mens lønnen din øker. På kort sikt som sagt over av sixx så er ikke forholdet konstant på kort sikt, altså du før en noe forhøyet kjøpekraft på kort sikt.

Skrevet

Det kan jo også forekomme deflasjon, sist gang i starten på tusenårsskifte om jeg husker rett.

Det som påvirker er pengepolitikk, rente, eksport/import og en rekke faktorer, men i hovedsak er der deflasjon når tilbudet er større enn etterspørselen.

Skrevet

Litt usikker på akkurat hva TS spør om, men hvis jeg kan få omformulere spørsmålet: "hvorfor ønsker man inflasjon i Norge?"

Vi har et uttrykt inflasjonsmål i Norge (som har vært med på å styre rentepolitikken). svak inflasjon er positivt, da det motsatte, deflasjon, er negativt. Deflasjon betyr at pengene øker i verdi, og da lønner det seg å sitte på pengene framfor å forbruke/investere. Dette igjen fører til stans i økonomien. Vi trenger at det lønner seg å investere, ved inflasjon blir også gjelda mindre verdt, dette er også med å stimulere investeringslysten. For det er investeringer vi kan høste fruktene av. Samme gjelder forbruk, penger i seg selv er jo ikke verdt noe. Hvis lønnsmotakerne sparer pengene sine i påvente av lavere priser på produketene (deflasjon) vil ikke bedriftene få solgt noe og de vil ikke overleve.

INflasjon gir også en fleksibilitet ved prissettingen: det kan være vanskelig å sette ned lønningene, og det er jo nettopp derfor man får denne spiraleffekten av økte lønninger og økt inflasjon. Men som andre her påpekt er det flere faktorer som spiller inn.

Skrevet (endret)
Det kan jo også forekomme deflasjon, sist gang i starten på tusenårsskifte om jeg husker rett.

Sist gang Norge hadde deflasjon var på 30-tallet. Dog, det kan forekomme at enkelt varer blir billigere, du tenker trolig på den billige Kinesiske importen vi hadde på 00-tallet.

Endret av talin
Skrevet
Litt usikker på akkurat hva TS spør om, men hvis jeg kan få omformulere spørsmålet: "hvorfor ønsker man inflasjon i Norge?"

:klø:

Ts spør vel bare om vitsen med inflasjon (og derav også deflasjon)......ikke hva som skjer...osv.

Ts: har du blitt klokere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...