EmmaW Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 I mitt tilfelle flytter jeg i løpet av neste halvår såpass langt bort at 50/50-deling blir umulig. Jeg har hele tiden tenkt at barna skal flytte med meg, men i det siste har jeg begynt å fokusere mer på hva som er barnas beste. Alt tilsier at barna vil få det bedre med å bo der de bor nå, det er jeg nødt til å innse. Samtidig har jeg ikke mulighet til å bli boende. Men barna er så gamle at de skal høres, og det er dette jeg lurer på. Hvordan går man frem, bruker man familievernkontoret, ppt på skole, spør man selv, hva gjør man?? Jeg vil så nødig at barna skal føle at de må velge bort en av oss og få dårlig samvittighet av den grunn, samtidig som jeg er veldig opptatt av at de skal få si sin mening. *frustrert*
Far til 2 Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Høring av barn kan gjøres på flere måter. Et alternativ er at barnet er alene på dommerens kontor. Et annet alternativ er at hav får støtte av en sakkyndig Et tredje alternativ er at sakkyndig alene foretar høringen på vegne av dommeren. De fleste høringer baserer seg ikke på spørsmål som "hvir vil du bo". Isreden blir det lagt vekt på spørsmål som omhandler barnets hverdag som venner, fritidsaktiviteter og "innbakte spørsmål" hvor barnet indikerer tilknytning til foreldrene. Fokuset flyttes mao fra "hvor vil du bo" til "hva vil du gjøre" (sagt på en forenklet måte). Men husk at det ikke er slik at barn SKAL høres. Det er snakk om at barn KAN høres. Barnets modenhet og eventuelle ønsker mht å bli hørt vil bli tillagt vekt (noe som gjør at bar under 7 år også kan høres). Barnets ønsker skal tillegges vekt. Men det KAN være andre ting som vektlegges mer. Dette avgjøres i sak til sak. Mer om dette finner du på side 39 i rapporten "Om saksbehandlingsregleri barnefordelingssaker for domstolene og høring av barn". Lykke til med en løsning som ivaretar barnets behov best mulig.
EmmaW Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2009 Takk for nyttig informasjon! Men dersom vi ønsker å ta avgjørelsen privat, hva gjør vi da? Må vi gjennom det offentlige? Samarbeidet fungerer bra foreløpig, men jeg ser selvfølgelig at det finnes en risiko for at det kan havarere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå