Gjest Frognerfrøken (bare nesten!) Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg sitter her og føler meg så fullstendig teit nå. Jeg studerer med den fyr fra vestlandet, litt sør for bergen. Denne fyren er bare helt til å spise opp, fantastisk smil og glitrende øyne. Og jeg tror han har en bra personlighet... Tror, fordi jeg som regel ikke får med meg hva han sier. Dialekta er veldig fin, når han snakker sakte. Med en gang speeder opp er jeg lost og skjønner mindre av hva han sier. Medstudentene mine har tydeligvis ikke problem med å forstå hva han sier, det er bare meg som ikke skjønner noe. I dag da vi spiste lunsj en gjeng i kantina tulla og lo alle, som vanlig. Jeg og han satt og småkikka og smilte til hverandre. Magien var dfinitivt over da han snakka til meg og jeg sa sikkert 4 ganger "hæ" og "nå skjønner jeg ingenting". ... Etter at han var gått sa venninna mi aty han hadde spurt meg om jeg skulle på fest hos en medstudent og om jeg ville komme på vors til han... Er det MULIG!! Han må jo tro jeg er totalt idiot. Er det bare meg som har problemer dialekter?
Gjest Wind Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Nei, det er ikke bare deg. Jeg har også litt problemer med diverse dialekter på vestlandet, spesielt hvis de begynner å snakke fort.
Pest Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Ja, jeg har opplevd at østlendinger sitter og er mer opptatt av toneleiene mine enn hva jeg sier. *vestlending*
Gjest Gjest_fioletta_* Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har ikke noe særlig problemer med å forstå folk fra vestlandet. Men nå har jeg jo hørt vestlandsk før. Det er jo en del på TV. Og så har jeg møtt noen vestlendinger. Er selv nordlending. Men det er kanskje enkelte ord/bøyninger som brukes en del som det er lurt å bite seg merke i, så du gjenkjenner det fort. Eksempler: tio=tiden da=det (brukes mye) då=da vera=være solo=sola Det er de jeg kommer på i farten. Ellers kan det være lurt å lytte til vestlendinger generelt, på film, TV eller mennesker du møter. Det skal nok bare trening til. Så kan du overraske denne gutten neste gang dere møtes med å forstå hva han sier. Og kanskje kan du til og med svare han med en strofe vestlandsk.
Rexina Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Nei har ikke problemer med dialekt, heller ikke dansk og svensk, men nå skal det sies at jeg har gått på folkehøgskole et år og har vendt meg til det:) Øret må trenes opp litt!
Gjest Frogner-pike Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Er det bare meg som har problemer dialekter? Nei, du er ikke alene. Jeg sier ofte "he"/"hva?""/ "hva sa du?" flere ganger til de jeg jobber med. De er fra Haugesund, Karmøy, Sandnes, Stavanger osv. og forstår ofte ikke hva de sier. Føler de bare mumler og ordene stokkes i hverandre. Det var en vestlending som skulle forklare meg noe, jeg måtte be ham gjenta flere ganger, likevel forsto jeg ikke...kunne ikke spørre mer da! Det endte jo opp med at jeg gikk glipp av informasjon som han trodde at jeg hadde hørt på...men som jeg ikke har fått med meg. Hadde vært flott om alle i dette landet hadd en og samme dialekt. Eller ennå bedre: at vi alle snakket engelsk.
Gjest Charming Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har heller ikke spesielt problemer med dialekt. Sliter litt med folk fra indre Telemark osv. De synes jeg er vriene
juliane Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Be ham på en litt morsom og selvironisk måte at han rett og slett må gi deg et dialektkurs, slik at du skjønner hva han sier. Da får du tatt knekken på problemet og slipper å sitte der og føle deg dum, og er du heldig får du skaffa deg en date samtidig! Og det er bare øvelse som skal til, så begynn å øve nå. Tenk så pinlig den dagen du kommer ut i arbeidslivet og en viktig kunde/kontakt/sjef snakker sogning eller inntrøndersk...
SIFA Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 synes det er sjarmerende med dialekt:) Og det er bare trening som skal til. Det kommer etterhvert!
Suzy Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Be ham på en litt morsom og selvironisk måte at han rett og slett må gi deg et dialektkurs, slik at du skjønner hva han sier. Da får du tatt knekken på problemet og slipper å sitte der og føle deg dum, og er du heldig får du skaffa deg en date samtidig! Og det er bare øvelse som skal til, så begynn å øve nå. Tenk så pinlig den dagen du kommer ut i arbeidslivet og en viktig kunde/kontakt/sjef snakker sogning eller inntrøndersk... Dette syns jeg var et kjempebra forslag - du kan jo rett og slett si det som det er at du kanskje ikke har det beste språkøret og at du ikek er så god på dialekt, men trenger hjelp til å trene
Gjest Ingrid-84 Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Jepp, vi bruker mye o isteden for a, slik som tio, solo osv. Jeg kommer fra litt sør for Bergen selv, men har egentlig aldri opplevd at folk ikke forstår meg.. Og jeg har jobbet på et sentralbord hvor folk fra hele landet ringte. Jeg fikk ofte kommentarer på at dialekten var fin da, og det er den jo
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Du kan kanskje begynne med å erkjenne at alle snakker dialekt, inkludert deg selv.... Som vestlending har jeg opplevd noen få ganger at folk fra Oslo ikke har forstått ting jeg har sagt. Synd å si det, men får da inntrykk av at det er folk som knapt har vært utenfor ring 3 (bortsett fra å reise til utlandet, selfølgelig) og som heller ikke har stor interesse for Norge utenfor Oslo. (Sier ikke at dette stemmer, altså, bare at det er mulig å få det inntrykket!) Men jeg snakker ikke en spesielt "vanskelig" dialekt, mulig han er vandt til å måtte repetere. Tror det kan være lurt å ta det opp med ham på en hyggelig måte.
Crow Jane Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 For å svare på overskriften av tråden (som fanget min interesse)... så må jeg nok bare innrømme at jeg blir helt uforklarlig mo i knærne av sørtrøndersk. Det tenner meg, rett og slett. Selv er jeg Vestfolding og sammen med en Vestfolding... Men jeg smiler litt når Tre Små Kinesere kommer på radioen. Vel, vel - man kan ikke få alt man vil ha heller ;-)
Gjest Hamar Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Dårlig artikulert rogalandsdialekt(Stavanger-området), av dialekt-typen til Kristoffer Joner, er for meg fullstendig uforståelig. Forøvrig "tar" jeg de fleste dialekter, og snakker jo selv en dialekt.
Rawien Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 Er østlending, men skjønner vestlendinger veldig godt. Er få dialekter jeg ikke tar egentlig. Men skal sies at jeg er halvt vestlending, med kjæreste fra vestlandet da
MissStiles Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Nei har ikke problemer med dialekt, heller ikke dansk og svensk, men nå skal det sies at jeg har gått på folkehøgskole et år og har vendt meg til det:) Øret må trenes opp litt! Samme her!
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Du trenger nok bare litt øvelse, og som noen sa over her, da kan du jo skaffe deg en date samtidig Eksen min er fra Stavanger, og til å begynne med skjønte jeg omtrent halvparten av det han sa. Etter et par måneder begynte det imidlertid å gå seg til, og nå har jeg stort sett ikke noe problem med å skjønne hva han sier
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #18 Skrevet 22. februar 2009 Du kan kanskje begynne med å erkjenne at alle snakker dialekt, inkludert deg selv.... Som vestlending har jeg opplevd noen få ganger at folk fra Oslo ikke har forstått ting jeg har sagt. Synd å si det, men får da inntrykk av at det er folk som knapt har vært utenfor ring 3 (bortsett fra å reise til utlandet, selfølgelig) og som heller ikke har stor interesse for Norge utenfor Oslo. (Sier ikke at dette stemmer, altså, bare at det er mulig å få det inntrykket!) Men jeg snakker ikke en spesielt "vanskelig" dialekt, mulig han er vandt til å måtte repetere. Tror det kan være lurt å ta det opp med ham på en hyggelig måte. Ja, det er en ganske vanlig holdning blandt bygdefolk. I tillegg til å drite ut byfolk som ikke kan alt om traktorer og annet bygdeliv. De elsker også å si de mest vriene orda på egen dialekt for da kan de virkelig drite ut byfolk, og spesielt Oslo folk Det er nesten som man burde skamme seg når man ikke skjønner dialekter, bygdefolk tar ikke alt med et smil nei.....og eier ikke selvinnsikt. Leve deres egen lille hjembygd (dialekt), drit i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #19 Skrevet 22. februar 2009 Og det er bare øvelse som skal til, så begynn å øve nå. Tenk så pinlig den dagen du kommer ut i arbeidslivet og en viktig kunde/kontakt/sjef snakker sogning eller inntrøndersk... Pinlig? Kunder/kontakter/sjefer bør vel også tilpasse seg de DE skal snakke til....men enkelte er frekke ja og blir dødelig fornærmet om ikke verden står på pinne for de. Kanskje det spesielt gjelder de som snakker dialekt?!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 Jeg sitter her og føler meg så fullstendig teit nå. Jeg studerer med den fyr fra vestlandet, litt sør for bergen. Denne fyren er bare helt til å spise opp, fantastisk smil og glitrende øyne. Og jeg tror han har en bra personlighet... Tror, fordi jeg som regel ikke får med meg hva han sier. Dialekta er veldig fin, når han snakker sakte. Med en gang speeder opp er jeg lost og skjønner mindre av hva han sier. Medstudentene mine har tydeligvis ikke problem med å forstå hva han sier, det er bare meg som ikke skjønner noe. I dag da vi spiste lunsj en gjeng i kantina tulla og lo alle, som vanlig. Jeg og han satt og småkikka og smilte til hverandre. Magien var dfinitivt over da han snakka til meg og jeg sa sikkert 4 ganger "hæ" og "nå skjønner jeg ingenting". ... Etter at han var gått sa venninna mi aty han hadde spurt meg om jeg skulle på fest hos en medstudent og om jeg ville komme på vors til han... Er det MULIG!! Han må jo tro jeg er totalt idiot. Er det bare meg som har problemer dialekter? Hvorfor kunne ikke han prøve å hjelpe deg litt? Han må da også skjønne at ikke alle skjønner alt han sier... eller ser vi igjen denne holdningen fra dialektbrukere?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå