Gå til innhold

Fri bar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha bryllup med ca 100 voksne gjester der jeg antar at de aller fleste kommer til å nyte alkhol.

Vi skal ha følgende i baren:

- vodka

- gin

- hvit rom

- rød- og hvitvin

- konjakk og baileys

- øl

Noen som har erfaring om hvor mye vi trenger å kjøpe av hvert slag?

Kjøper heller for mye enn for lite. .)

Skrevet

I følge en bok jeg har kan du beregne 16 drinker på en 750 ml flaske, så da blir det vel ca. 20 drinker hvis du har liter-flaske, så du kan jo evt regne litt på det selv, men i følge denne boken trenger du dette til et cocktail-party for 50 (så da må du regne det dobbelte og du får en pekepinn på hva du trenger):

- 2 liter vodka

- en liten flaske (375 ml) dry vermouth (til martinis)

- 1 liter rom

- 1 liter whiskey

- 1 liter tequila

- 1 liter triple sec

- 1 liter gin

- 1 liter cognac

10 flasker av rødvin, 10 av hvitvin

2 kasser øl

Vet du ikke listet opp alle disse variantene, bare tenkte å oppgi alle sånn at du evt kan supplere med litt mer av det du skal ha :)

Skrevet
I følge en bok jeg har kan du beregne 16 drinker på en 750 ml flaske, så da blir det vel ca. 20 drinker hvis du har liter-flaske, så du kan jo evt regne litt på det selv, men i følge denne boken trenger du dette til et cocktail-party for 50 (så da må du regne det dobbelte og du får en pekepinn på hva du trenger):

- 2 liter vodka

- en liten flaske (375 ml) dry vermouth (til martinis)

- 1 liter rom

- 1 liter whiskey

- 1 liter tequila

- 1 liter triple sec

- 1 liter gin

- 1 liter cognac

10 flasker av rødvin, 10 av hvitvin

2 kasser øl

Vet du ikke listet opp alle disse variantene, bare tenkte å oppgi alle sånn at du evt kan supplere med litt mer av det du skal ha :)

Dette hørtes lite ut, selv når man dobler det...

Vi har ca 55 gjester som drikker, og skal ha følgende (middag og avec inkludert):

50 flasker rødvin

15 flasker hvitvin

7 liter konjakk

7 liter vodka

2 liter rom

3 liter baileys

1,5 liter St. Brendans

1 flaske jägermeister

10-12 kasser øl

Skrevet

Har dere hørt med cateringen/kjøkkenet hva de anbefaler? De har nok god erfaring med hvor mye som går av de forskjellige tingene. + at de kan anbefale vintyper som passer til maten deres!

Skrevet

Ja, jeg glemte å skrive at man nok må beregne litt ekstra vin/øl til maten siden eksempelet var et cocktail-party.... :)

Skrevet

Men kan nok være lurt å høre med catering e.l. hva de anbefaler også ja, evt. polet :)

Personlig synes jeg forslaget til gjest var litt høyt, selv om mitt kanskje var litt knapt... Men er selvfølgelig bedre med for mye enn for lite, tror det er vanlig å lage avtale med polet om at man kan levere tilbake uåpnede flasker, evt. så går de vel med i en annen anledning ;)

Skrevet

Det kommer veldig an på om du skal ha sommerbryllup eller vinterbryllup.

Vi hadde sommerbryllup med 60 voksne (det var varmt...)og det gikk en god del øl og brus før middag, og en god del etterhvert. ca15 flasker hvitvin og 40 med rødvin (eller dvs vi hadde ganske mye igjen etterpå fra dette), ca 20 flasker (liter) eplesaft, 2,5 flasker konjakk, nesten 2 gin og litt rom.

Har ei venninne som har ordnet med drikkevarer i diverse bryllup og selv om man føler man trenger mer fant hun ut at gjennomsnittlig drikker gjestene 2 drinker etter middag.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Vi hadde sommerbryllup med 60 voksne (det var varmt...)og det gikk en god del øl og brus før middag, og en god del etterhvert. ca15 flasker hvitvin og 40 med rødvin (eller dvs vi hadde ganske mye igjen etterpå fra dette), ca 20 flasker (liter) eplesaft, 2,5 flasker konjakk, nesten 2 gin og litt rom.

Har ei venninne som har ordnet med drikkevarer i diverse bryllup og selv om man føler man trenger mer fant hun ut at gjennomsnittlig drikker gjestene 2 drinker etter middag.

Du får fem glass vin ut av en flaske.

Hvis dere da skal ha hvitvin til forretten så trenger du ca. 20 flasker

Til hovedretten er det ikke uvanelig at folk drikker to glass dvs. du trenger 40 flasker.

Avec. jeg vil tippe at ca. 70% velger Cognac og de resterende 30% velger en eller annen likør, evt. desertvin.

Du får 17.5 glass ut av en flaske.

Si at du kjøper et par flasker Baileys, et par flasker Tokaij og 5 flasker av en ok Cognac. f.eks Jean Fillioux eller Pierre Ferrand. Så burde du ha nok.

Hvis du regner at de fleste vil drikke tre drinker etter maten. Så vil du jo trenge et basis utvalg av sprit. Vodka, gin, rom, tequila et par likører slik som f.eks Cointreau så du kan lage cosmo, sidecar, long island osv.

Hvis du har mange dry martini drikkere trenger du også en flaske Noilly Prat (husk å kjøpe gode oliven da :) )

Andre likører som er kjekke å ha er jo f.eks en ferskenlikør, mange jenter liker litt søte drinker, Sidney ice tea, sex on the beach osv.

husk å kjøpe inn lime, sitron, appelsin, tranebærjuice, sukkerlake, roseslime, jordbær, demerarasukker, mynthe, bringebær, et par fersken, en bunt selleri, tomatjuice, worchestshire sauce og tabasco.

Da ligger du ganske bra ann.

personlig så hedde jeg vel også kjøp inn noen flasker god Champagne f.eks Billecart Salmon blanc de blancs.

Av gin ville jeg valgt Tanqueray. Vodka så hadde jeg tatt Wyborowa, rom så hadde jeg valgt Havana club Añejo, tequila så hadde jeg valgt Olmeca eller Espolon añejo.

en Whisky slik at du kunne lagd whisky sour, Old fashioned, mint julep osv.

En bra Bourbon som f.eks Makers Mark er fin.

Husk at du trenger: sugerør, rørepinner, kniv, skjærebrett, shaker, blender, sil røreskje og masse, masse is!

Jeg har gjort endel private oppdrag og sålenge man er forberedt så går det alltid bra. bare husk å ha nok is!

Skrevet

Er dette den fullstendige barlisten din? Du sier det gikk endel øl før middag, men du har ikke skrevet hvor mye øl som gikk totalt. Hadde dere ikke vodka eller baileys?

Skrevet
Du får fem glass vin ut av en flaske.

Hvis dere da skal ha hvitvin til forretten så trenger du ca. 20 flasker

Til hovedretten er det ikke uvanelig at folk drikker to glass dvs. du trenger 40 flasker.

Avec. jeg vil tippe at ca. 70% velger Cognac og de resterende 30% velger en eller annen likør, evt. desertvin.

Du får 17.5 glass ut av en flaske.

Si at du kjøper et par flasker Baileys, et par flasker Tokaij og 5 flasker av en ok Cognac. f.eks Jean Fillioux eller Pierre Ferrand. Så burde du ha nok.

Hvis du regner at de fleste vil drikke tre drinker etter maten. Så vil du jo trenge et basis utvalg av sprit. Vodka, gin, rom, tequila et par likører slik som f.eks Cointreau så du kan lage cosmo, sidecar, long island osv.

Hvis du har mange dry martini drikkere trenger du også en flaske Noilly Prat (husk å kjøpe gode oliven da :) )

Andre likører som er kjekke å ha er jo f.eks en ferskenlikør, mange jenter liker litt søte drinker, Sidney ice tea, sex on the beach osv.

husk å kjøpe inn lime, sitron, appelsin, tranebærjuice, sukkerlake, roseslime, jordbær, demerarasukker, mynthe, bringebær, et par fersken, en bunt selleri, tomatjuice, worchestshire sauce og tabasco.

Da ligger du ganske bra ann.

personlig så hedde jeg vel også kjøp inn noen flasker god Champagne f.eks Billecart Salmon blanc de blancs.

Av gin ville jeg valgt Tanqueray. Vodka så hadde jeg tatt Wyborowa, rom så hadde jeg valgt Havana club Añejo, tequila så hadde jeg valgt Olmeca eller Espolon añejo.

en Whisky slik at du kunne lagd whisky sour, Old fashioned, mint julep osv.

En bra Bourbon som f.eks Makers Mark er fin.

Husk at du trenger: sugerør, rørepinner, kniv, skjærebrett, shaker, blender, sil røreskje og masse, masse is!

Jeg har gjort endel private oppdrag og sålenge man er forberedt så går det alltid bra. bare husk å ha nok is!

Takk for svar, men jeg skal ha bryllup med et beskjedent antall drikkevarer, men selvfølgelig tilstrekkelig. Jeg har ingen planer om å leie inn en bartender så forslagene dine blir litt too much. Tenker heller ikke på drikke til maten, det kommer utenom, og det blir selvfølgelig ikke servert andre drinker enn velkomstdrink før maten.

Alkoholvalget er bestemt - og blir som skissert i startinnlegget.

Skal ha festen på et samfunnshus på bygda, så betviler sterkt at de har nok kunnskap om hvor mye alkohol det går med.

Skrevet

Og ginvalget er selvfølgelig BOMBAY!

Ingen over, ingen ved siden. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Polet tar ikke sprit i retur desverre. De slutta med det etter metanolsaken for noen år tilbake. Men vin kan man fremdeles få levere tilbake og få igjen pengene så vidt jeg har skjønt.

Skrevet
Takk for svar, men jeg skal ha bryllup med et beskjedent antall drikkevarer, men selvfølgelig tilstrekkelig. Jeg har ingen planer om å leie inn en bartender så forslagene dine blir litt too much. Tenker heller ikke på drikke til maten, det kommer utenom, og det blir selvfølgelig ikke servert andre drinker enn velkomstdrink før maten.

Alkoholvalget er bestemt - og blir som skissert i startinnlegget.

Skal ha festen på et samfunnshus på bygda, så betviler sterkt at de har nok kunnskap om hvor mye alkohol det går med.

Vi skal også ha festen på et bygdehus, og jeg er gjesten som ramset opp i starten av tråden hva vi handler inn. Tror ikke det er så dum en beregning... Om dere ikke skal ha drikke til middag/avec kan dere kutte litt ned.

Skrevet

Ingen som skal ha sjampanje i baren? (evt mousserende vin, da...)

Jeg er stor fan av sjampis i bryllup.

Skrevet

Kan bare prate for min egen del, men champagne blir for dyrt siden det ikke er spesielt drøyt i bruk.

Skrevet
Ingen som skal ha sjampanje i baren? (evt mousserende vin, da...)

Jeg er stor fan av sjampis i bryllup.

Vi har ikke råd til å ha fri tilgang på Champagne nei... Velkomstdrinken lager vi på Cava, men det er alt som blir av musserende vin.

Skrevet

Dersom jeg blir gift noen gang vil jeg også ha fri bar, men jeg kan ikke helt se at man skal ha en full barmeny...

Jeg synes det bør holde med

Øl

Rødvin

Hvitvin

Cognac

Likør

Brus

Øl og vin til maten + etterpå, pluss to valg til kaffe avec. Brus til resten. Jeg ville heller kjøpt kartonger med vin og helt over på karafler. Sparer litt på det, pluss at det faktisk kan være penere med karafler enn flasker (ikke pent med kartonger på bordene). Etter maten, når det er fest, kan man evt sette kartonger på bordet med øvrige drikkevarer, men ikke mange kartonger av gangen. Fulle folk åpner der det ser lettest ut.

Man kan evt ha en flaske eller to med whiskey, men med spritdrinker blir det straks mer rør og søl. Har man ikke bartender skal folk begynne å blande og styre selv...

Skrevet

Vi skal kun ha:

Øl

Hv.vin

rød vin

cider

cognac

baileys

Brus/farris

Tror det får holde, blir så mye styr med drinker synes vi da.

Men dere som skal ha drinker, husk og ha MYE isbiter.

Gjest hopeful
Skrevet

Er det 3 drinker som regnes som gjennomsnitt etter middag? Eller bør vi beregne fler?

Skrevet
Er det 3 drinker som regnes som gjennomsnitt etter middag? Eller bør vi beregne fler?

Kommer an på om festen slutter et bestemt tidspunkt, eller om den kan vare hele natta...

Vi har festen i et lokale vi kan være i så lenge vi vil, og ordner med alkoholen selv. Vi beregner mer enn 3 drinker per pers, + vin og øl. I tillegg til avec. Jeg ville syntes det var litt "ekkelt" om vi ble fri for drikke veldig tidlig....

Satser på å ha vin, øl, konjakk, baileys, rom, vodkadrinker og jägermeister i baren. Enkle drinker med få ingredienser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...