Gjest Bekymret Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Mine svigerforeldre er godt oppe i årene, relativt friske og raske, men de sliter litt med matlyst og kosthold. De spiser rett og slett ikke nok - verken ofte nok eller tilstrekkelig mengde. En typisk dag for dem er en skive til frokost med et glass melk til, tidlig middag i ett-tiden med én potet, en liten kotelett eller kjøtt tilsvarende en skive stek, en liten skje med grønnsaker (sjampinjonger, asparges eller erter - alt hermetisk, eller surkål). Så et kveldsmåltid med enten en skive eller et knekkebrød... Kanskje en frukt i løpet av dagen. De spiser fryktelig lite bakst/kaker (smaker "for syns skyld" når de har besøk), ikke sjokolade eller annen snacks. Aldri fisk. Vi merker nå at særlig svigermor begynner å "hangle" - mye svimmel og vimsete, husker dårlig, lavt blodsukker påvist av lege. Jeg prøver å finne smarte løsninger på å få i dem mer næringsrik på en enkel måte - helst uten at de merker for mye til det. De er som sagt godt voksne, noen skikkelig stabeiser, så det er litt av en utfordring å introdusere nye vaner Noen som har noen gode forslag? Vi skal iallefall begynne å få dem i omega 3/tran (å få dem til å spise fisk jevnlig tror jeg er et umulig prosjekt)... Finnes det proteindrikker som er gode på smak, gjerne beregnet på eldre?
Gjest Kavring Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Mine svigerforeldre er godt oppe i årene, relativt friske og raske, men de sliter litt med matlyst og kosthold. De spiser rett og slett ikke nok - verken ofte nok eller tilstrekkelig mengde. En typisk dag for dem er en skive til frokost med et glass melk til, tidlig middag i ett-tiden med én potet, en liten kotelett eller kjøtt tilsvarende en skive stek, en liten skje med grønnsaker (sjampinjonger, asparges eller erter - alt hermetisk, eller surkål). Så et kveldsmåltid med enten en skive eller et knekkebrød... Kanskje en frukt i løpet av dagen. De spiser fryktelig lite bakst/kaker (smaker "for syns skyld" når de har besøk), ikke sjokolade eller annen snacks. Aldri fisk. Vi merker nå at særlig svigermor begynner å "hangle" - mye svimmel og vimsete, husker dårlig, lavt blodsukker påvist av lege. Jeg prøver å finne smarte løsninger på å få i dem mer næringsrik på en enkel måte - helst uten at de merker for mye til det. De er som sagt godt voksne, noen skikkelig stabeiser, så det er litt av en utfordring å introdusere nye vaner Noen som har noen gode forslag? Vi skal iallefall begynne å få dem i omega 3/tran (å få dem til å spise fisk jevnlig tror jeg er et umulig prosjekt)... Finnes det proteindrikker som er gode på smak, gjerne beregnet på eldre? Jeg har dessverre ingen gode forslag. Men jeg vet at det finnes slike næringsdrikker i forskjellige smaker. Det brukes i hvert fall på sykehjemmet hvor jeg jobber
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 men næringsdrikk er ingen god måltidserstatter da..
Gjest Faerie Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Det finnes også et pulver som kan blandes i mat (drikke, syltetøy, saus, leverpostei, whatever). Dette høyner næringsinnholdet i maten.
Gjest Kavring Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 men næringsdrikk er ingen god måltidserstatter da.. Det var heller ikke ment som det Men næringsdrikken kan f.eks. drikkes ved frokosten. Det kan også hjelpe å bevege seg litt. Gå en tur og få litt frisk luft.
Gjest bekymret Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 De er i fysisk aktivitet hver dag, går turer i skogsterreng på en time-halvannens varighet. De er altså over 80, så formen deres er egentlig over all forventning!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Lag eggedosis med sukker til dessert, eller spis en yoghurt av "den fete" typen. Kaffe med fløte? Bruk skikkelig kremfløte i stede for den magrere eller bare melk. Lag smooties av enten innkjøpe, frosne bær eller egenplukkede bær eller syltetøy fra fryseren. Det gjør ingenting om dette syltetøyet er sukker i, tilsett gjerne mere. Kan du lage "noe godt" av ekte fløteis, feks milkshake? Bruker de saus på middagen? Sørg for at denne er laget av helmelk, gjerne tilsatt en klatt meierismør. Frosne grønnsaker er tross alt bedre enn hermetiske, kjøp inn og legg i fryseren. Frosne grønnsaker som dampes blir mye bedre med en smørklatt i vannet. Grøt, spiser de det? Havregrøt kan kokes på helmelk og en skvett fløte, kan også berikes med en spiseskje olje eller serveres med et godt smørøye. Fruktsalat med en god klatt kremfløte på? Supper? Kan gjerne smakssettes med en god skvett fløte i. Inviter dem ofte på middag med påfølgende kaffe og et godt kakestykke Kan du sende med dem middagsrestene for å varme opp dagen etterpå? Eldre synes det er godt med "noe lettvindt" til middag. Disse rådene egner seg ikke for karsyke mennesker med høyt kolesterol som skal unngå mettet fett i maten, men kostrådene gjelder for dem som trenger å få beriket maten sin (de spiser lite, da trenger de mat med høy næringstetthet) Og omega3, vitamintilskudd, tran er viktig. Ernæringsdrikk kjøpt på apotek kan være et suplement. Du sier at svigermor "hangler". Har hun vært til en skjekk hos legen? Hun kan lide av vitaminmangel (B-vit) som påvirker helsen negativt.
lulle Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Smaksløkene dempes når en blir eldre. Maten smaker derfor mindre. Tror du svigerforeldrene dine er åpne for å prøve mer krydret mat? Eller vil jeg anbefale mer næringstett kost. Dvs at det er maksimalt med næring i det (lille) de spiser.
lotta80 Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 Bestemora mi er 80 og i god form, men hun er litt lei av å lage mat alene osv. Vi tar henne med oss ut å spiser, inviterer oss selv på middag noen ganger osv. Når vi spiser med henne så synes hun jo det er helt ok å lage mat og spiser også litt mer som hun sier selv. Jeg har introdusert henne for Fjordland, det synes hun er greit av og til. Der er det jo passe porsjon med tilbehør til. Hun lager store porsjoner mat og fryser ned i porsjoner som er passe til et måltid for da er det bare å ta opp av fryseren. Det å bytte ut glassene i større glass kan også hjelpe med å få i seg nok drikke. Finn en ernæringsdrikk de liker og gi dem det. De smaker aller best når de er iskalde, gjerne med isbit. Introduser dem evt for nye matretter, bestemora mi har faktisk blitt glad i pizza og kinamat når vi er ute å spiser sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå