Gå til innhold

Alle snakker om at øsfold dialekt er stygt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Er du noe bedre selv da?

Jeg syns både østfolddialekt og Oslo øst-dialekt er sjarmerende dialekter.

Det er ikke bare én dialekt i Østfold, heller ikke er det bare én i Trøndelag, Nordland osv. Det kan være greit å presisere stedet nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg de fleste "brede" dialekter er ganske stygge, enten man er fra Trondheim eller Bodø, men av de vanlige dialektene så synes jeg den "gi faen a"-østlandske dialekten er grusom. For de som så Norske Talenter da han rappertullingen kastet mikrofonen på publikum så var det Jan Fredrik sa og hvordan han sa det akkurat hvordan jeg misliker en dialekt:

"Erru helt tjukk i huet eller, forbanna id-jot? Erre 'an driver med a? Patetisk jævla id-jot som pælme mikrofon på publikum"

Det verste er vel at det er disse som påstår at de ikke har dialekt og snakker "bokmål". ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
Det er ikke bare én dialekt i Østfold, heller ikke er det bare én i Trøndelag, Nordland osv. Det kan være greit å presisere stedet nærmere.

Det er vel ikke noe vits å spesifisere når det er såpass liten forskjell fra by til by... Makan til kverulereing. Jeg hører ikke forskjell på dem i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg synes det er dårlig gjort å si at en dialekt er stygg.

Enig, selvom det finnes enkelte dialekter som jeg ikke liker noe særlig. For min del kommer sympatier og antipatier i forhold til dialekter mye an på personer jeg forbinder med dialektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Syns ikke det er stygt =/ Bare utrulig vanskelig å få med seg hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på noen osloøstord som er fæle:

Har'a DÆVVA.

På kjÆrkegååå'rn.

Dattata.

Åtti sku hu komma.

Ærrugææær'n.

Jo, Osloøst kan være ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg de fleste "brede" dialekter er ganske stygge, enten man er fra Trondheim eller Bodø,

Trondheim og Bodø har vel den mer "forfinete" varianten av henholdsvis trønderdialekt og nordlandsdialekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trondheim og Bodø har vel den mer "forfinete" varianten av henholdsvis trønderdialekt og nordlandsdialekt??

Joda, jeg mente egentlig trønder- og nordlandsdialekt når jeg skrev Trondheim og Bodø. Har møtt en del trøndere som har hatt en veldig grei trønderdialekt, mens enkelte andre (som fortsatt kom fra selve byen) snakket grusomt stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ingen dialekter er direkte stygge. Det er noen jeg syns er slitsomme, og kanskje ikke så koselige som noen andre. Men stygge ville jeg ikke brukt.

Kan legge til atjeg syns de fleste jeg kjenner og har hørt snakke på tv ol. som kommer fra Østfold-området snakker stilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg også. Men nå elsker jo jeg dialekter, da. Synes alle er herlige, hver sin sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg faller ikke for dialekta, men persons helhet av egenskaper og utseende..!

altså jeg fyser ikke over en dialekt, men personens holdning- hvis jeg syntes han/hun er ufin i språket. altså først da syntes jeg personen er stygg...

men aldri dialekta.. hver dialekt har sin sjarm syntes nå jeg..

Endret av girlypai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på noen osloøstord som er fæle:

Har'a DÆVVA.

På kjÆrkegååå'rn.

Dattata.

Åtti sku hu komma.

Ærrugææær'n.

Jo, Osloøst kan være ille...

hahaha, kjenner ingen på osloøst som snakker sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med god gammel bred Oslo østkantdialekt. Den er jo verre en verst

jeg syns det meste fra østlandet er stygt da...

:fnise:

men så er jeg tross alt Bergenser... vi er vel ikke akkurat kjent for å juble over dialekter fra østlandet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det er vel ikke noe vits å spesifisere når det er såpass liten forskjell fra by til by... Makan til kverulereing. Jeg hører ikke forskjell på dem i hvertfall.

Det var da voldsomt som du hisser deg opp. Det at du ikke hører forskjell på dialekter, betyr jo ikke at det ikke er tildels betydelige dialektforskjeller i et fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...