Gå til innhold

Pergo ser ikke ut til å virke - hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jeg har hatt to kurer med pergo, en enkel og en dobbel - ingen har virket. Nå har jeg fått klarsignal til å begynne med kur 3, men ble plutselig litt redd for å starte på den fordi virker ikke den sa legen at vi måtte tenke på andre alternativer, og det virker så skummelt - som en endelig bekreftelse på at jeg ikke kan bli gravid på egenhånd..

Hva er liksom neste alternativ? Prøverør? Hvordan er prosessen i forhold til det? Noen som kan fortelle meg litt kort og informativt....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste steg er sannsynligvis prøverør. muligen lapraskopi, et inngrep der de ser på eggstokkene dine.

Prøverør:

Legen/gyn. sender søknad til sykehus, eller privat(eller dere tar kontakt med privat).

Så er det å vente.... Mye ulik praksis fra sykehus til sykehus!!

Muligens få tilsendt papirer for å ta blodprøver

Noen sykehus har forsamtaler der paret må inn, snakke, ta blodprøver ol.

Vente...

Ringe inn mens, oppstart med medisiner, uttak, innsetting og så er det mer venting...

Veldig kort fortalt.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet
Ringe inn mens, oppstart med medisiner, uttak, innsetting og så er det mer venting...

Veldig kort fortalt.

Hva om man ikke har mens da - jeg har verken blødning eller el ser det ut som...

Skrevet
Hva om man ikke har mens da - jeg har verken blødning eller el ser det ut som...

Da tror jeg at man får et tidspunkt for oppstart av medisiner og så begynner man bare...

Litt usikker, men syns å huske å ha lest dette.

Det finnes jo flere ulike medikamenter som kan bli prøvd ut også... Men jeg ville bare tatt den siste Pergokuren og tatt det derfra. Skjer det ingenting, tar dere kontakt med legen/gyn. og så må dere bare forberede dere på en lang ferd ;)

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jepp, realiteten er jo bare sånn at pergoen ikke har virka så langt - og det er vel ikke noen større sjanse for at det virker om en måned enn at det gjør det nå - det bare føles litt hardt å gyve løs på siste sjanse med denne metoden.. Prøver å ikke håpe for mye, så kan jeg jo evt bli positivt overrasket..

Vet du noe om gjennomsnittlig ventetid hod det offentlige på ivf? Det koster jo flesk hos de private ser jeg...

Skrevet
Jepp, realiteten er jo bare sånn at pergoen ikke har virka så langt - og det er vel ikke noen større sjanse for at det virker om en måned enn at det gjør det nå - det bare føles litt hardt å gyve løs på siste sjanse med denne metoden.. Prøver å ikke håpe for mye, så kan jeg jo evt bli positivt overrasket..

Vet du noe om gjennomsnittlig ventetid hod det offentlige på ivf? Det koster jo flesk hos de private ser jeg...

Jeg har selv tatt 3 doble kurer med noen forbaskede irriterende bivirkninger uten det misnte snev av effekt. Så jeg er ikke begeistet for Pergo i det hele tatt, samtidig virker det jo for noen. Om du ikke har mensen virker det kanskje litt rart, uten at jeg er lege, men åssen vet du hvilken dag du skal begynne å ta tablettene?

Etter mye om og men sendte vår gyn. søknaden i september tror jeg det var, så fikk vi svar om at den var mottatt og var på forsamtale i midten av desember, jeg skal begynne på medisiner i midten av mars og første uttak blir i midten av april, så fra søknaden ble sendt til jeg begynner med medisin så blir det 6mnd faktisk! Litt surt å tenke på at min gyn skulle/burde sendt søknaden flere måneder før det han gjorde...

Vet ikke hvor mye ventetid det er hos private. Men kan anbefale deg forumet Ønskebarn, der er det mange av oss, de fleste mye mer erfarne enn meg!

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jeg tar først Provera i ti dager for å få blødning, og så starter jeg på Pergo 5. blødningsdag. Skal begynne på Proverabrettet i kveld er planen..

Frykta at det var såpass lang ventetid ja, men det er kanskje forskjell fra sted til sted. Jeg bor i Oslo, men vet ikke om det er noe pluss eller minus i denne sammenheng, har hatt lite med helsevesenet å gjøre - aldri vært verken innlagt eller operert, så bare den biten med evt prøverør skremmer jo meg.. Men den tid - kan jo se ut som om det kan bli endel måneder med bare venting, og da er det jo bare å fortsette prøvingen - selv om motivasjonen blir litt laber uten ordentlig menstruasjon.. Hvis den ikke bestemmer seg for å dukke opp igjen da...

Ønskebarn - er det et forum her eller et eget nettsted?

Takk for informasjon forresten - har ikke så mange å spørre om råd i grunnen...

Skrevet

Sånn å forstå ja...

Jeg holder til på vestlandet så Oslo vet jeg ikke så mye om, men tror det er mye likt mtp. venting hos de ulike uten at jeg tør å si noe sikkert!

Hvis det noe trøst så skremmer prøverør meg mye mer enn de inngrep og undersøkelser jeg har vært borti. Og jeg har hatt min del av kontakt med helsevesenet ;)

Jeg har veldig stabile sykluser, men uten antydning til klaff i 1,5 år så var ikke trua på baby de månedene vi ventet på svar fra sykehuset noe særlig. Men hva skal man gjøre... Vi prøver å gjøre det beste utav tiden med hverandre, ha sex for kosen sin del og prøve å ikke la dette ta overhånd. Nå har vi prøvd i over 2 år, ikke en positiv test, ingen spontanaborter, ikke noe som helst.

Men vi hååååper på at prøverør kan bli redningen for oss!

Ønskebarn er et eget nettsted med forum, du finner det her :)

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Ja, da skjønner jeg at du er litt utålmodig... Håper det går bra med uttaket i april.. :)

Har ikke prøvd så lenge vi da, men fikk raskt behandling med pergo (og provera) likevel fordi jeg aldri fikk igjen mens etter p-pilleslutt - er ikke 1 år ennå siden vi starta å prøve - men så lenge jeg ikke har noen syklus er det liksom ikke vits å prøve så mye "på egenhånd" heller..

Får ta en titt på ønskebarn en gang - prøver å ikke tenke og gruble altfor mye på dette, så vil ikke lese altfor mye på nettet heller - kan jo bli litt paranoid av alt man leser og tenke unødvendige negative tanker... ;)

Skrevet

Har du tatt blodprøver når du går på pergo? For å sjekke om du har hatt EL?

Mannen din må sjekkes, er sædcellene hans normale kan dere gå for inseminasjon først.

Da går man på hormoner som ved prøverør (IVF), men ikke så store doser. Så når du har modnet ett egg, som sjekkes med innvendig UL, så setter du en EL sprøyte. Litt over ett døgn etterpå så møter dere på klinikken, mannen din leverer en sædprøve og den blir sprøytet inn i livmoren din gjennom et tynt kateter gjennom livmorhalsen.

Det er vanlig å gjøre 5 inseminasjons forsøk før man gir seg, for det trengs flere forsøk for å klaffe enn ved IVF. Men så er det ikke så mye bivirkninger av hormoner eller et smertefult uttak.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Ja, har selvfølgelig tatt blodprøver etter kurene for å sjekke om jeg har hatt EL, og det har jeg ikke.. Og så lenge det ikke er noen egg der, er det jo i utg.pkt ikke noe poeng å sjekke sæden.. Men antar at den blir sjekket før det evt går til ivf.

Skrevet

Det er ikke noe poeng i å gå på pergo hvis ikke sædcellene har blitt sjekket vil jeg heller si.

Er de unormale så er det ingen vits i å gå på pergo.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jeg antar at leger har mest peiling på dette, og ikke ville satt meg på pergo hvis de mente at sæden burde vært sjekka først. Jeg har ingen grunn til å anta at det er noe galt med mannens sæd, men jeg har ingen syklus - og skal man bli gravid må man jo ha eggløsning - egg og sæd må til, sæden eksisterer, eggene gjør det ikke..... Derfor må man jo prøve å få frem eggene før det er noe poeng å sjekke sæden..

Gjest Ingrid-84
Skrevet

Virker som legene har forskjellig praksis her - jeg fikk ikke begynne på Pergo før mannen var sjekka. Nå har jeg tatt to pergokurer, og skal inn til gynekologen neste mnd (har også hatt en røntgen av eggledere), for å prate om veien videre.. Det er skumle greier dette her.

Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg til slutt.. :klemmer:

Skrevet
Jeg antar at leger har mest peiling på dette, og ikke ville satt meg på pergo hvis de mente at sæden burde vært sjekka først. Jeg har ingen grunn til å anta at det er noe galt med mannens sæd, men jeg har ingen syklus - og skal man bli gravid må man jo ha eggløsning - egg og sæd må til, sæden eksisterer, eggene gjør det ikke..... Derfor må man jo prøve å få frem eggene før det er noe poeng å sjekke sæden..

Det er ikke noe vits i å være frekk, jeg ønsket bare å komme med informasjon.

Som hun over sier så er det forskjellig praksis, men for at du ikke skal gå på hormoner uten at det faktisk er noe vits så er det lurt å sjekke mannen din. Det er vel veldig få menn som kjenner om at de har dårlig sædkvalitet.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Og hva var frekt med å skrive at jeg stolte på at legen min vet hva hun gjør?????

Skrevet
Og hva var frekt med å skrive at jeg stolte på at legen min vet hva hun gjør?????

Vel det du sa var vel at jeg ikke hadde peiling og du stolte på legen din, greit det, men nå spør du jo tross alt da.

Ring å spør legen din om det du lurer på så får du et skikkelig svar.

Det er så forskjellig fra lege til lege hva de gjør, noen lar pasientene gå på pergo 6-8 sykluser, andre stopper etter 3.

For noen er neste steg FSH stimulering, da skal ett egg stimuleres fram som ved pergo, men du går på samme medisiner som ved ett ivf forsøk, bare lavere. Men alt blir nøye sjekket med jevnlige UL.

Eller for noen, inseminasjon hvis sæden er i orden.

Eller så er steget IVF/ICSI.

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jeg spurte aldri om synspunkter på bruk av pergo - og jeg skrev at jeg antok at en lege har MEST peiling på dette, ikke at du IKKE hadde peiling..

Jeg er ikke interessert i å diskutere om det er riktig eller ei å bruke pergo, for det vil det sikkert være ulike synspunkter både blant folk og blant leger - noen har gode erfaringer, andre har dårlige, noen har regelmessig syklus og trenger litt hjelp til å stimulere eggene, andre har ingen syklus i det hele tatt (sånn som meg) og blir satt på tabletter både for å få i gang mens og eggløsning.

Jeg ba om info om hva som skjer når pergo ikke funker, og det fikk jeg i grunnen i det aller første svaret - assistert befruktning - så får vi bare se om det er det som er redningen for meg....

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Ingen mens etter p-pille slutt, enkle og doble pergo kurer. Ingenting skjer. Har vært inn og ut av sykehus i tre år nå. Venter nå på ny time hos legen, etter at Rikshospitalet har kommet med anbefaling om videre oppfølging (veit ikke hva enda). Kanskje du kan skrive litt her hva som skjer videre med deg? Så kan jeg gjøre det samme. Skjønner veldig godt at du begynner å bli frustrert!

Skrevet

3 år inn og ut av sykehus?!! Har dere prøvd så lenge og så blir det ikke prøverør på dere? Eller er ikke det et alternativ syns dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...