Gå til innhold

Unge utsettes for sterkt press

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ikke sikker på om dette skal ligge her inne eller på kropp og helse.

Jeg synes at dette er en skremmende utvikling. Jeg er 22år og har merket at ting har blitt verre og verre.

http://www.abcnyheter.no/node/84036

Jeg har en tanteunge på 6år som jeg har veldig mye kontakt med. Er fælt å tenke på hva det er hun vokser opp til nå fremover. Jeg så denne videoen på KG og på NRK http://www1.nrk.no/nett-tv/hastighet.aspx?...fklipp%2f460179 om forbrukerbarn, og ble ikke noe mer glad inni meg.

Hva er det som skjer? Noen som har noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest kenneth
Skrevet

Jeg tror det hadde hjulpet hvis flere hadde hatt et mer bevisst forhold til markedskreftene som infiltrerer hverdagen fra du står opp og til du legger deg. Veldig mange deler din bekymring. Men jeg tror langt færre reflekterer særlig over hvor mye de godtar av salgsgimmick i hverdagen.

Man bør verdsette Nrk, hisse seg opp over at noen idioter lar Clear Channel sperre halve fortauet med en fæl reklameplakat. Man bør slutte å være en nyttig idiot å gå rundt med D&G-genser, og kjøre rundt med P4-klistremerke på bilen. Når noen foreslår reklame i skolebøker, bør du, med en streng mine, be annonsøren dra til helvete.

Sånn er det bare, ikke sant?

Vel, dette var mitt bidrag til å løse problemet. Vi får slå hodene våre sammen i beste kollokvie-stil og jobbe oss fram mot en matnyttig sluttrapport.

Skrevet
Hva er det som skjer? Noen som har noen tanker rundt dette?

Det er klart at massemedia og reklameindustrien har en del av skylda for forventningspresset. Samtidig er det skandaløst at helsevesenet ikke tar kvinnenes plager på alvor. Det gjøres minimalt med forskning på kvinners plager, nesten all forskning rettes inn mot sykdommer som er alminneligst hos menn. Selv om det er kvinner som beviselig har størst behov for helsetjenester, er det mennenes behov som prioriteres. Det myldrer av spesialister på hjerte-/karlidelser etter som dette er vanligst hos menn, mens kvinnenes lidelser i det alt vesentlige må tas hånd om av allmennpraktikerne. Dette er systematisk kvinnediskriminering!!

Skrevet
Jeg tror det hadde hjulpet hvis flere hadde hatt et mer bevisst forhold til markedskreftene som infiltrerer hverdagen fra du står opp og til du legger deg. Veldig mange deler din bekymring. Men jeg tror langt færre reflekterer særlig over hvor mye de godtar av salgsgimmick i hverdagen.

Ja, dette tror jeg er veldig sant og ikke minst veldig viktig.

Ulike forsøk og undersøkelser viser at folk klarer å "se" at de blir reklamert for, men de blir likevel påvirket av den. Så selv om folk gjennomskuer reklamer, så er man langt fra immun mot reklame.

Gjest Gjest_Boblaila_*
Skrevet

Hvem er det som lager alle disse reglene om at vi være vakre, syltynne, ha de rette merkeklærne, være populære - og hvorfor skal vi på død og liv følge dem. Det er så enkelt å skylde på pengegriske markedsførere. Jeg tror problemet ligger mye dypere enn det.

Mange reklamer sier "kjøp dette produktet så blir du like vakker som meg". Men kan vi ikke bare gi faen i det da? Eller kanskje vi ikke vil det. Kanskje vi heller skal gi faen i å se på reklamer som en slags regelbok. Er vi virkelig så innmari redde for å bli sett på som mindre enn perfekt? Hva er det verste som kan skje, liksom..

Skrevet (endret)

Hvis man skal være en del av løsningen må man kunne inkludere begge kjønnene. De som roper kvinner, har alltid eksludert fortapte sjeler som står på sidelinjen. I et land som ofte roper kvinner, finnes det mange av dem. Å tro at slike ting gjelder ett kjønn, blir veldig rart for meg og min erfaring.

Endret av Lanista
Skrevet

Man kunne nesten tro at en kvinne er mer verdt i Norge. En gutt som tar selvmord roper ikke like høyt. Er han mindre verdt? Er han mindre utsatt? Må man ha baller for å svare; fuck it, jeg har humor..? Eller er vi bare lært opp til å takle mer? Vi som ikke er så skjøre og tilfeldigvis ikke er kvinner?

Skrevet (endret)

Uffameg! Dette ble veldig sårt, beklager. Blir litt rart fra mitt stådsted. Jeg skal bare smile å se på miniskjørt:) Sorry. Mener ikke å "disse" noens opplevelser, men hvis noen skriver bare pga å ha sett noen reklameskilt og derfor føler seg truffet eller nedfor, så klarer jeg ikke å gi dem min empati:) Derimot alle andre får den. Velvillig til og med, faktisk:)

Endret av Lanista
Skrevet

Noe av det første en bør ta tak i er alt fokuset på sex. Det skal ikke være nødvendig å gå i de trangeste toppene og de korteste skjørtene når man er 15 år. Noen bør også fortelle jentene at det ikke er nødvendig å være glattbarbert til enhver tid også.

Skrevet

ærlig talt skylder jeg mye på tven....JÆVLA JÆVLA MYE

jeg er tennåring og kan føle meg på topp før jeg slår på tven eller ser en reklame..

Alle i klassen min bruker så mye sminke at jeg faktisk ikke kan se forskjellen på flere av de! og det er helt seriøst...

Det er altfor mye press i dag overalt, like mye på tven som det er på skoler og utelivet..

De fleste kvinneblader er jo sånne "bli slank på 1,2,3"

"hvordan bruke riktig sminke"

Alle jentene på skolen er utrolige syns jeg...

Det som er greie: Mange GREIER faktisk å være smarte, pene, flinke med gutter, tynne, perfekte, populære , samtidg som de baksnakker andre og prøver bare å komme seg opp på samfunnet.

Og jeg er verken verdens styggeste eller feiteste, veier faktisk under 50 kg og føler meg likevel helt på bunnen av alt sammen

Er enig med gjesten over meg og..

Gjest Skadefryd
Skrevet

Haha, jeg bryr meg ikke. Så hva lissom. Da dør de jentene ut, som er for uselvstendige i hue, og slanker seg selv til døde, for å oppfylle plakatimaget som homsene sitter å skrur sammen. Hvorfor skal jeg plage hodet mitt med problemene til flinkis-jenter med komplekser?

Hva angår problemer, så er det på det rene at det er gutta som sliter mest på skolen. Derfor kan vi gutta kose oss når vi leser at det går til hælvete med de jentene som er lærerens yndling. Sporty, flink ... og depressiv. Hahaha.

Skrevet
Haha, jeg bryr meg ikke. Så hva lissom. Da dør de jentene ut, som er for uselvstendige i hue, og slanker seg selv til døde, for å oppfylle plakatimaget som homsene sitter å skrur sammen. Hvorfor skal jeg plage hodet mitt med problemene til flinkis-jenter med komplekser?

Hva angår problemer, så er det på det rene at det er gutta som sliter mest på skolen. Derfor kan vi gutta kose oss når vi leser at det går til hælvete med de jentene som er lærerens yndling. Sporty, flink ... og depressiv. Hahaha.

Kan du prøve på nytt? Det er umulig å forstå hva du prøver å formidle.

Skrevet

Jeg tror noen her ikke har sett på linkene som ble lagt ut i første innlegg, om ikke det er slik at noen har lukket seg bort fra samfunnet og ikke ser hva som skjer rundt seg?

Dette er svært bekymringsfult og jeg har vokst opp mens det har blitt slik (jeg er 23). Hvordan skal man lære av dette og gjøre det om til noe positivt i fremtiden? Dette nekter jeg å la skje, og jeg nekter å la barna mine utsettes for dette (jeg mener det). Og det er mitt standpunkt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...