Gjest Imsdal Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Legger alle kortene på bordet her, jeg skriver en skoleoppgave om Hans Nielsen Hauge, der jeg blandt annet skal skrive litt om hvilken betydning han hadde for norsk kirkeliv. Jeg har masse stoff om han, og jeg vet på en måte svaret, men jeg klarer rett og slett ikke sette ord på det.. Han satte jo i gang den største religiøse bevegelsen vi har hatt i Norge, og siden det er så mye stoff om han er det vansklig å finne "nøytralt" stoff.. Noen som kan hjelpe meg litt i gang?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Han hadde ingen betydning for norsk kirkeliv
Rosalind Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Han hadde ingen betydning for norsk kirkeliv ? :klø:
desert_rose Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 hva mener du med "nøytralt"? man kan ikke omformulere sannheten bare for å gjøre ting mer komformt i et samfunn som har forfastet kristendommen. (fortid vil være fortid uansett og den er viktig!) Hauge hadde dessutten stor betydning innen andre felt på den tiden. Han reiste rundt og lærte folk om salting (av fisk), veldig viktig på den tiden da det var sult og knappe kår mange steder og man måtte utnytte de ressurser man hadde. Han startet mange bedrifter og fikk folk i arbeid. Finnes mye stoff om han ja. Er en grunn til det.
Pastor Knut Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Legger alle kortene på bordet her, jeg skriver en skoleoppgave om Hans Nielsen Hauge, der jeg blandt annet skal skrive litt om hvilken betydning han hadde for norsk kirkeliv. Jeg har masse stoff om han, og jeg vet på en måte svaret, men jeg klarer rett og slett ikke sette ord på det.. Han satte jo i gang den største religiøse bevegelsen vi har hatt i Norge, og siden det er så mye stoff om han er det vansklig å finne "nøytralt" stoff.. Noen som kan hjelpe meg litt i gang? NRK har lagd en veldig fin film om Hans Nilsen Hauge og den betydning han hadde (og fortsatt har :-) ). Tror filmen varer en halv times tid. Her har du linken til NRKs filmarkiv og til filmen http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/227992 Lykke til med oppgaven din.
Gjest Imsdal Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 NRK har lagd en veldig fin film om Hans Nilsen Hauge og den betydning han hadde (og fortsatt har :-) ). Tror filmen varer en halv times tid. Her har du linken til NRKs filmarkiv og til filmen http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/227992 Lykke til med oppgaven din. Tusen takk for linken Har akkurat sett filmen, og den var til stor hjelp. Tror jeg fikk et bra inntrykk av livet hans og hvilken stor og betydningsfull mann han var. Blir takknemlig om noen har mer og tilføye
ashera Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Tusen takk for linken Har akkurat sett filmen, og den var til stor hjelp. Tror jeg fikk et bra inntrykk av livet hans og hvilken stor og betydningsfull mann han var. Blir takknemlig om noen har mer og tilføye Denne artikkelen er kort, men er innom de fleste sider av Hauges virksomhet på en seriøs måte. Ellers kan jeg anbefale Berge Furres arbeider om Hans Nielsen Hauge. Blant kirkehistorikere finnes i hovedsak to syn på Hauge, det ene (representert ved bl.a. Furre) vektlegger mest de radikale sidene ved Hauge, den andre (representert ved Andreas Aarflot vektlegger mest linkene mellom Hauge og senere organisert religiøsitet/religiøst establisment, vi snakker indremisjon, Gisle Johnson, Ole Hallesby etc.) i Norge. Uansett er det viktig med et dobbelt perspektiv på Hauge og hans virkningshistorie - deler av den er en plogspiss for moderniseringen av Norge, mens andre deler av den er det motsatt. Søk i Bibsys.
Gjest Imsdal Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Denne artikkelen er kort, men er innom de fleste sider av Hauges virksomhet på en seriøs måte. Ellers kan jeg anbefale Berge Furres arbeider om Hans Nielsen Hauge. Blant kirkehistorikere finnes i hovedsak to syn på Hauge, det ene (representert ved bl.a. Furre) vektlegger mest de radikale sidene ved Hauge, den andre (representert ved Andreas Aarflot vektlegger mest linkene mellom Hauge og senere organisert religiøsitet/religiøst establisment, vi snakker indremisjon, Gisle Johnson, Ole Hallesby etc.) i Norge. Uansett er det viktig med et dobbelt perspektiv på Hauge og hans virkningshistorie - deler av den er en plogspiss for moderniseringen av Norge, mens andre deler av den er det motsatt. Søk i Bibsys. Tusen takk for gode tips, her fant jeg masse interessant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå