Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Lufter det litt her inne: i mange år har jeg drømt om å skrive en roman, men med full jobb og barn blir det ikke tid. Jeg kunne tenke meg å gå ned til redusert stilling en periode, f.eks jobbe 70%, for å få frigjort egentid til skriving, men det betyr jo et inntektstap på 30%. Jeg leker med tanken på å foreslå for samboer at vi finner en billigere bolig, slik at jeg kan redusere inntekten med 1/3-del uten at det rammer han så mye. Samboer har forsåvidt god nok råd til at vi kan bli boende, men jeg vil ikke be han om å betale mer enn meg av våre felles utgifter. (Dersom jeg flytter fra han, vil jeg få råd til både å trappe ned jobb, + at jeg får bedre tid på fritiden dersom vi fordeler ansvaret for barna 50-50%. Jeg har jo tenkt denne tanken også, fordi jeg er forberedt på at han kommer til å motsette seg at jeg reduserer stillingsandelen min og tjener mindre. Jeg er engstelig for den muligheten, at han ikke på noen måte synes jeg fortjener en mulighet til å følge min drøm. Jeg er klar til å ofre ganske mye komfort for å forsøke dette, men kan vel ikke forvente at han skal være villig til å bo billigere og trangere for min skyld).
Gjest strykebrett Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Kanskje du burde drøfte dette med samboeren din i første omgang? Kan jo godt hende han er positiv til at du vil skrive. Hvis det er en god stund siden du har reforhandlet lønn kan du jo prøve på det også. Eller kanskje det finnes en annen løsning hvis du tenker litt mer rundt det. Er det mulig å kjøpe litt mer barnevakt eller forele husarbeidet litt annerledes i en periode slik at du får mer tid til å skrive? Kanskje han kan ta ungene noen timer nå og da så du kan sitte på biblioteket eller et annet uforstyrret sted med laptopen din?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Det høres i grunnen litt dramatisk ut å forlate mannen sin for å få råd til å skrive bok?? Regner med at det er andre grunner også da til at du vurderer å forlate han? Syns du skal skrive når du har tid - når barna er i seng m.m. Så ser du om det er en realistisk drøm.. Lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Det høres i grunnen litt dramatisk ut å forlate mannen sin for å få råd til å skrive bok?? TS skriver vel noe om at hun regner med at mannen ikke vil vise forståelse for hennes behov. Dette med å skrive en bok er nå en sak for seg, høres vel fjernt ut for mange. Men menn som ikke skjønner at kona trenger alenetid, venninnetid, og i det hele tatt tid og rom utenfor hjemmet og bortenfor mann og barn: slike menn finnes det jo mange av! Skilsmissestatistikken taler for seg selv, og vi vet jo at det oftest er kvinnen som tar initiativet til å gå.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Men menn som ikke skjønner at kona trenger alenetid, venninnetid, og i det hele tatt tid og rom utenfor hjemmet og bortenfor mann og barn: slike menn finnes det jo mange av! Skilsmissestatistikken taler for seg selv, og vi vet jo at det oftest er kvinnen som tar initiativet til å gå. Det var nå en ganske drøy tolkning av TS sin mann ut fra innlegget hennes. Slik jeg ser det er det stor forskjell på å "nekte" parneren din venninnetid osv. og det å være veldig begeistret over partneren vil jobbe mindre - og dermed redusere familiens samlede inntekt - for å realisere seg selv. Ideelt sett bør man jo alltid støtte partneren sin, og er det å skrive bok TS sin drøm og ikke bare et innfall, så burde han jo strekke seg langt for at TS kan få prøve dette. Så sant det er økonomisk gjennomførbart. Hvordan TS vil få bedre råd hvis hun flytter ut og reduserer stillingen sin forstår jeg ikke helt, men det er gjerne omstendigheter her som vi ikke vet om. Har du eventuelt forhørt deg med din samboer om du kan få "fri" fra barn og mas noen ettermiddager/kvelder i uken hvor du kan konsentrere deg om skrivingen? Som et alternativ til å redusere stillingen. Evt. at du reduserer stillingen litt mindre mot at du får litt ekstra fritid hjemme?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Syns du skal skrive når du har tid - når barna er i seng m.m. Så ser du om det er en realistisk drøm.. Lykke til :-) Jeg er enig i dette. Hvis du virkelig har en god bok "i deg", så vil du klare å finne ledig tid til å skrive den også. Sitt et noen timer på kvelden etter at barna har lagt seg. Reis bort på et øde sted en helg i måneden og skriv så mye du kan. Ta en ferieuke helt alene for å skrive, eller legg opp hele sommerferien slik at det er mulig for deg å bruke mye tid på å skrive. Så får du heller vurdere å kutte ned på jobben når du har kommet godt i gang, og ser at boka kan bli bra når den blir ferdig.
Gjest Glør Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Førsteutkastet til den første boka skriver man vel vanligvis ved siden av å jobbe? Så går man heller ned i stilling når man nærmer seg utgivelse, får forskudd osv. Får man satt av 1-2 timer hver dag, hvor man jobber konstruktivt, kommer man ganske langt.
Kenniball Skrevet 25. februar 2009 #8 Skrevet 25. februar 2009 1/1000 som skriver bøker får de publisert. Det er derfor ingen vits i å gå fra en godt betalt jobb for å forfølge en drøm som bare er litt lettere å oppnå enn å vinne i lotto. I alle fall om en skal tenke økonomisk rasjonelt på det hele, men det er selvfølgelig andre ting som gjelder også - selvrealisering, aktelse, å bli publisert osv. Et forslag: Skriv boka di på fritida og i helgene. Send manuskriptet rundt til forlagene, får du avslag så selvpubliserer du boka ved å trykke den opp selv gjennom allkopi eller lulu.com. Ring lokalavisen, fortell at du forfulgte din drøm ved siden av arbeid, blir lett en halvside av slikt. Selg til venner og kjente og i den lokale bokhandelen. Sånn, nå beholder du inntekt og mann og får gitt ut en bok! Slikt blir det vinn/vinn av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå