Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi som har levd litt mer enn 17 år, husker sikkert Anna Elisabeth Westerlund.

I kjølvannet av oppstyret rundt Snåsamannen er det nå skrevet en artikkel om henne i A-magasinet som kom ut i dag.

I mars 1980 forsvinner to unge gutter fra Voss. Letingen er omfattende og sporløs.

De pårørende kontakter Anna Elisabeth Westerlund. Beskrivelsen fra den synske kvinnen er så nøyaktig at politiet finner noen skrapemerker i autovernet på østsiden av Sørfjorden - nøyaktig der hun har sagt at de ville finne sporene. Her ber hun politiet om å lete i sjøen nedenfor.

- Hun sa vi ville finne bilen, og at det skulle ligge et hvitt kjøleskap ved siden av den, sier Eiliv Lønningen, den gang politiinspektør i Ullensvang.

Dykkere går ned på stedet Westerlund har pekt ut. De finner bilen og de to omkomne guttene på en fjellhylle i sjøen.

Ved siden av ligger en hvit komfyr

Den svenske etterforskningslederen Eric Skoglund tok i 1985 en desperat siste sjanse for å finne den svenske TV-journalisten Cats Falck, som forsvant på mystisk vis året før. All letingen hadde vært forgjeves, og de pårørendes slekt i Norge ba Anna Elisabeth Westerlund om hjelp. Et halvt år etter forsvinningen valgte Skoglund å be militære lete på et bestemt sted uten å informere sine sjefer.

Tipset fra Westerlund førte til at to kvinner ble funnet omkomne i Hammarbykanalen i Stockholm. De to kvinnene var Cats Falck og hennes venninne Lena Gräns. At det var en synsk kvinne som førte til oppklaringen, ble holdt skjult i 12 år. I stedet lød forklaringen på at de to omkomne kvinnene ble funnet etter en rutineøvelse.

May Britt Jensen forsvant sporløst fra Haukeland sykehus, 9. august 1982. 22-åringen ble etterlyst i flere land og var savnet i åtte uker da bergenspolitiet kontaktet Anna Elisabeth Westerlund. Hun sa straks at hun trodde kvinnen var død. Hun tegnet opp en rute fra sykehuset, via Ulriken og til Svartediket. Ved vannkanten satte hun et kryss, og sa at hun kunne se noe som hadde med saken å gjøre. Dette førte til en massiv leteaksjon 12 uker etter at kvinnen forsvant. Ved vannkanten i Svartediket fant letemannskapet klærne til den 22 år gamle kvinnen. May Britt Jensen er aldri blitt funnet.

Westerlund skrev i sitt testamente før hun døde at Inge Morild, en professor ved rettsmedisinsk institutt i Bergen, skulle få hjernen hennes, etter flere positive møter.

Da han skulle møte henne for første gang, var han skeptisk og ville teste henne, så han tok med seg en gjenstand. To tynne glasskiver med en liten vevsprøve i mellom. Den ga han henne og spurte om hun ville fortelle ham hva det var.

Hun tok i mot glassbiten og holdt den i hendene. Det som deretter skjedde, kommer til å stå risset inn i Inge Morilds hukommelse for alltid, står det å lese i A-magasinet. Hun sa at hun forbandt glassbiten med mye blod. Lyst hår. En stein. Og en ung jente på en beitemark.

- Det var helt utrolig. Det kunne ha vært hva som helst, sier Morild. Glasset han hadde tatt med, inneholdt vevsbiten fra hjernen til en ung jente som ble drept -nettopp på en beitemark.

Westerlund mente selv at evnene hennes satt i pannelappen og var sikker på at hennes pannelapp var større enn andres, men det er ingen forskjell på hennes hjerne og hjernen til en hvilken som helst annen, eldre kvinne, i følge Morild.

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg husker fra barndommen (på 70- og 80-tallet) at hun var kjempekjendis. Jeg leste stadig artikler om henne i mammas ukeblader, enten det var Norsk Ukeblad, Hjemmet eller Allers. Eksemplene som det vises til her er temmelig fascinerende. Jeg er skeptiker, både til synske og helbredere, men det er jo bra at mange har fått hjelp.

Endret av antigartner
Skrevet

Så vidt jeg vet, er ingen kriminalsaker blitt løst takket være hjelp fra mennesker med slike "evner".

Skrevet

Nei, ikke så vidt du vet, men så vet tydeligvis ikke du alt, heller.

Her er det jo referert til et par-tre saker i den artikkelen, og det skulle ikke forundre meg om det var flere, og at kanskje flere også har vært hemmeligholdt, slik som den ene som var nevnt.

Hvorfor det hysjes ned at det har vært synske involvert? Kanskje på grunn av folks hysteriske oppfatninger, sarkasme og prat om idiotisme og what have you...?

Skrevet

Hvor mange saker har hun hjulpet til i hvor informasjonen hun har kommet med ikke har stemt i det hele tatt?

Skrevet
Nei, ikke så vidt du vet, men så vet tydeligvis ikke du alt, heller.

Her er det jo referert til et par-tre saker i den artikkelen, og det skulle ikke forundre meg om det var flere, og at kanskje flere også har vært hemmeligholdt, slik som den ene som var nevnt.

Hvorfor det hysjes ned at det har vært synske involvert? Kanskje på grunn av folks hysteriske oppfatninger, sarkasme og prat om idiotisme og what have you...?

Fordi det ikke stemmer, kanskje?

Skrevet (endret)
Så vidt jeg vet, er ingen kriminalsaker blitt løst takket være hjelp fra mennesker med slike "evner".

Åh, så relevant! Du har noen veldig gode poeng her, og alle linkene og sitatene du legger ut for å backe upp alt du veit om det her viser at du har et godt begrunnet synspunkt i denne saken.

Du er et flott menneske og jeg tror jeg elsker deg. Skal vi gifte oss? Jeg har relativt stor penis.

Fordi det ikke stemmer, kanskje?

Mye mulig, men at jeg har ganske grei størelse på kjønnet mitt er hvertfall ikke noe jeg bare fabler om.

Jeg flytter om en ukes tid. Når kommer du på besøk??

Endret av Yme
Skrevet
Hvor mange saker har hun hjulpet til i hvor informasjonen hun har kommet med ikke har stemt i det hele tatt?

Hvem veit? Kansje 100vis av ganger? Men uansett, om man faktisk greier å gjette seg så nøyaktig fram de 3 av 100 ganger så er det jo veldig godt gjort... Det er jo veldig detaljert.

Skrevet

Tja, dette fant jeg etter et kjapt søk på google.

http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1067958489.88

http://www.viasat4.no/content/view/12878/1121/

http://www.csicop.org/specialarticles/police-psychics.html

http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/29/412868.html

http://www.funtrivia.com/askft/Question87675.html

Man kan sikkert gå grundigere til verks. Noen høydepunkter:

Ingen av sakene som er tatt opp i «Fornemmelse for mord» har blitt oppklart som følge av synene fra de klarsynte.

Jeg kjenner ikke til at kriminalsaker her i landet er løst ved synske.

Analysis of the results of psychic help versus the claims of the psychic (or their fans) has shown that virtually none of them have been any use whatever. This is remembered from a book that took several cases where the psychic claimed to have solved the case, or at least to have given the police essential pointers. In no case did the statements from the psychic have any other than general relevance

Hvis det finnes kredible kilder på noe annet er jeg interessert. Men som sagt, det er ingenting som tyder på at synske kan bidra på noen som helst måte. Når det ikke finnes bevis for at de klarer å vite hvilket tilfeldig objekt som for eksempel befinner seg i en skoeske e.l. blir det helt vanvittig å tro at en synsk person kan løse en krimgåte vha. oversanselige evner.

Forøvrig er sarkasmen og usakligheten din lite morsom. :)

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychic_detectives

Many police departments around the world have released official statements saying that they do not regard psychics as credible or useful on cases.

[edit] In Australia

Australian police have said that they do not accept assistance from psychics. This was in response to an Australian TV show Sensing Murder in which self-professed psychics attempt to crack unsolved murders. [2]

Additionally, an unnamed Australian federal police officer was suspended following his seeking the aid of a "clairvoyant" in regards to death threats made against Prime Minister John Howard. A federal police spokesman said they do "not condone the use of psychics in security matters." [3]

[edit] In New Zealand

New Zealand police have said "spiritual communications were not considered a creditable foundation for investigation"[4]

[edit] In England

Twenty-eight police forces responded to a query from the UK Skeptics to say that they did not use psychics.[5]

No psychic detective has ever been praised or given official recognition by the F.B.I. or US national news for solving a crime, preventing a crime, or finding a kidnap victim or corpse.[6][7]

The Australian Institute of Criminology, Australia's official crime research agency, advises parents of missing children not resort to psychics who approach them.[8] Former FBI analyst and profiler Clint Van Zandt has criticized the notion of psychic detectives and has stated that "What happens many times is that professed psychics allow themselves the benefit of 20/20 hindsight. After the case is solved, they make their previously vague predictions somehow fit the crime and the criminal."[9]

Men likevel holder man muligheten åpen!

Jess. Én dag skjer det! Uten tvil. DET ER MER MELLOM HIMMEL OG JORD. Lol.

Skrevet
Hvis det finnes kredible kilder på noe annet er jeg interessert. Men som sagt, det er ingenting som tyder på at synske kan bidra på noen som helst måte. Når det ikke finnes bevis for at de klarer å vite hvilket tilfeldig objekt som for eksempel befinner seg i en skoeske e.l. blir det helt vanvittig å tro at en synsk person kan løse en krimgåte vha. oversanselige evner.

Har du hørt/lest om remote viewing før? Det er noe hvem som helst kan lære seg, og det er ikkeno hokkuspokkus som feks forskere ikke skjønner noe av.

Du kan jo lese litt om det her

http://www.farsight.org/FRVA/FRVA.html

Og det finnes masse mer om det hvis du googler.

Forøvrig er sarkasmen og usakligheten din lite morsom. :)

Man må da få ha litt kunstnerisk frihet i innleggene sine hehe

Skrevet
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychic_detectives

Men likevel holder man muligheten åpen!

Jess. Én dag skjer det! Uten tvil. DET ER MER MELLOM HIMMEL OG JORD. Lol.

Hahaha, "lol"? Kult!

Det er noen flotte sitater du har finni der, men hvorfor er de mer brukbare enn sitater som sier det motsatte? Er det fordi de du har der er enig med deg?

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_viewing

http://skepdic.com/remotevw.html

Remote viewing was popularized in the 1990s, following the declassification of documents related to the Stargate Project, a 20 million dollar research program sponsored by the U.S. Federal Government to determine any potential military application of psychic phenomena. The program was terminated in 1995, citing a lack of documented evidence that the program had any value to the intelligence community.[5]

According to James Randi, controlled tests by several other researchers, eliminating several sources of cuing and extraneous evidence present in the original tests, produced negative results. Students were also able to solve Puthoff and Targ's locations from the clues that had inadvertently been included in the transcripts.[23]

Hehe, var dette reelt ville neppe Osama Bin Laden, eller FBIs top #10 fremdeles vært på rømmen.

Skrevet
http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_viewing

http://skepdic.com/remotevw.html

Hehe, var dette reelt ville neppe Osama Bin Laden, eller FBIs top #10 fremdeles vært på rømmen.

Tjah... Ja, jo, nei... Jeg er enig med deg.

Det rimer, så da MÅ det være sant.

Jeg har ikkeno mer klokt å komme med... Ikke at jeg hadde det til å starte med, men forde

skal jeg fly av sted

til min myke seng

fiskegrateng

og vente der

danglebær

til shæshten min, Helge, kommer og skal bo hos meg. Det blir kos!

Jeg tror ikke så mye på sånne paranormale ting jeg heller, men syns det er intresangt å lese om.

Ha det fint!

Skrevet

Jeg synes det minner om tegneseriementalitet. Og det å reflektere over at mennesker faktisk tror på sånt er noe jeg gremmer meg over.

Skrevet
Jeg synes det minner om tegneseriementalitet. Og det å reflektere over at mennesker faktisk tror på sånt er noe jeg gremmer meg over.

Men hvis det plager deg så mye så må du jo ikke tenke på det!

Skrevet

Tja. En bombarderes med det i media. Nordmenn er kanskje ikke særlig religiøse av seg, men nyreligiøsitet er neimen ikke mye bedre. Trist utvikling.

Skrevet

Det aller mest spennende med artikkelen syns nå jeg var at det ikke ser ut til å være noen forskjell på hjernen til Westerlund og en hvilken som helst annen gammel kvinne. Det tyder vel på at forskjellen ligger i måten man bruker hjernen på - og at vi alle har slike muligheter - det antyder i allefall Morild i artikkelen.

Forøvrig er A-magasinet utrolig bra! Hver fredag :nigo:

Skrevet
Tja. En bombarderes med det i media. Nordmenn er kanskje ikke særlig religiøse av seg, men nyreligiøsitet er neimen ikke mye bedre. Trist utvikling.

Det er litt trendy for tia, men det er ikke så veldig mye mer om spnne ting enn feks sport, å det er ikke alle som intreserer seg for det heller, så da velger man å lese om noe annet.

Å man kan vel ikke akkurat sammenligne relegioner med at noe tror det går ann å være synsk.

Virkelighete handler om hvordan man oppfatter den. Hjernen din oversetter heletiden impulsene den får til det du ser og hører.

Det betyr at det som er virkeligheten for deg ikke er det samme som virkeligheten for andre, fordi hjernen dems oppfatter ting på en annen måte.

Personlig tror ikke jeg på veldig mye sånne overnaturlige ting, men noe av det veit jeg at er sant siden jeg har opplevd det selv... For en stund siden fant jeg ut at om jeg to på folk så kunne jeg fjerne hodepiner og startende sykdommer (dvs feber, vondt i halsen etc)

Som sagt er jeg ikkeno stor tilhenger av overnaturlige ting. Jeg liker å finne logiske forklaringer på ting, hvis ikke har jeg vansklig for å tro på det. Når jeg selv opplever at jeg kan fjerne hodepiner og sånn småting fra folk så må jeg jo bare tro på det, for det er jo der rett forran trynet mitt, og det er noe jeg opplever i hverdagen. Jeg tror ikke det er magisk forde, men heller at det er gjort så liten forskning på det, fordi det er ingen som tar det seriøst, at ingen har finni ut veldig mye om det.

Selvom man ikke forstår det så betyr det ikke at det er overnaturlig.

Hadde du vist trådløse signaler til en peroson for 200 år siden så hadde det vært ganske overnaturlig for han.

Skrevet
Hvem veit? Kansje 100vis av ganger? Men uansett, om man faktisk greier å gjette seg så nøyaktig fram de 3 av 100 ganger så er det jo veldig godt gjort... Det er jo veldig detaljert.

Kommer litt an på hvor spesifikk hun var i beskrivelsen av stedet: Angav hun et eksakt geografisk sted, eller gav hun en topografisk beskrivelse? Og hvis det var det siste: Kunne det passe på noen andre steder? Var dette stedet det eneste man vurderte, eller var det et av flere steder som kunne passe? De fleste steder i Sør-Fjorden hvor en bil kunne kjøre utfor og forsvinne i fjorden uten særlige spor, ligner antakelig på hverandre. Og et kjøleskap eller en komfyr i sjøen, det er altså ikke noe uvanlig. Det har til alle tider vært den foretrukne måten å kvitte seg med denslags på i Hardanger. Jeg tipper at det ligger en på hver eneste plass der det er mulig å kjøre ut og det er fritt fall i sjøen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...