theamoren Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Vi skal til å bygge hus.. og jeg har allerede begynt å tenke på gulv. Vi skal ha åpen løsning kjøkken/stue, eller ikke helt åpent, men skal ha ei stor dobbel glassdør fra stua og inn til et stort kjøkken som også skal være et allrom, med bl.a spisestue.. Må vel derfor ha samme gulv over det hele for å skape en helhet(?) Så var det gulvet da, for her har jeg klare meninger.. Det må ikke være veldig gul-eller rødskjær i det.. helst lyst, sånn hvit-aktig. IKKE BLANKT! varmt og "mykt" Derfor ikke laminat, da det er hardt og kaldt? Har derfor tenkt litt på hvitlasert eikeparkett. Helst oljet, men vet ikke hvordan det er på et kjøkken? Så hører jeg om MATT LAKK! hvordan er det på et kjøkken? erfaringer noen? Endret 20. februar 2009 av theamoren
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Se prøver på parkett fra Tarkett. De har parkett med en lakk de kaller: Proteco Natura Lacquer, som gir ett utseende som er svært likt en oljet flate. Men mye enklere å vaske/ vedlikeholde. Regner med andre parkettprodusenter også har tilsvarende finish.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Velg samme typen parkett i hele huset - da får du en helhet som jeg ser mange idag mangler. Jeg har valgt eikeparkett overalt i huset vårt - tidløst og pent - synes jeg.
theamoren Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2009 Takk for svar... men bør det da være samme gulvet i hele huset som i alle etasjene, soverommene osv? Gangen regner jeg ikke med er praktisk med parkett men.. Skal sjekke ut den lakken ja!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Jeg synes også det er finest med samme gulv i hele huset/leiligheten. Går selvfølgelig an å ha fliser i gang, men ser det er mange som har parkett der også. Vi har akuratt lagt parkett hos oss, en hvit tonet eikeparkett. Har ikke fått testet den ut så mye da den nettopp ble lagt, men er kjempefornøyd med resultatet, ble utrolig fint!! Den er av merket eurowood, den har 8 strøk lakk tror jeg pluss en ripefri lakk eller noe sånt til slutt. Den er ikke blank, men mer matt. Utrolig fin! Vi har lagt den i alle rom utenom bad + vaskerom.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Vi har brukt eikeparkett overalt - bortsett fra bad og vaskerom. Man kan selvsagt ha fliser i gangen - men vi har parkett der også. Jeg synes helheten er veldig viktig, fliser i noen rom veldig fint - men når det gjelder parkett så hadde jeg valgt akkurat samme typen i alle rom hvor du skal ha parkett. Jeg synes ikke det er fint med flere forskjellige parkett-typer i samme hus.
Umuriel Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Vi har samme type eikeparkett over hele leiligheten, men vi har et felt med flis foran kjøkkeninnredningen. Praktisk i forhold til vannsøl osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå