Gå til innhold

Røstipoteter

Gjest Shayla

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage røstipoteter til middag på lørdag, finner oppskrifter på nett, men er redd det skal smake råpotet, for det vil jeg ikke..

Noen som har en god oppskrift ? Gjerne med tips til hvordan det skal stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke rå eller kokte poteter i røsti. Jeg bruker helst rå poteter, men den melne typen. Jeg bare vasker de godt, skreller om de har tykt skinn, river de opp på et rivjern over en ren kopphåndduk slik at jeg kan vri mest mulig vann ut av potetene. I tillegg til potet river jeg også i løk, kanskje litt hvitløk og krydrer med salt, pepper og urter. Ofte river jeg andre rotgrønnsaker, syrlig eple eller sterk ost sammen med potetene, eller lager en røst med bare rotgrønnsaker. Jeg bruker ikke noe bindemiddel til røstiene, bare blander massen godt. Jeg steker de i panne med litt smør eller olje, pass på å press massen godt ned i pannen under stekingen. Du kan også steke i form i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kan jeg bruke de potene som selges i løsvekt? Kjøper alltid poteter på Rema i løsvekt. Eller burde jeg bruke noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på, noen ganger lager jeg en stor røsti, men den tar litt lengre steketid enn å lage mindre størrelser. Det som er viktig er å få presset så mye vann som mulig ut av potetene før steking og presse røstien under stekeing slik at den blir fast og ikke bare løser seg opp.

Du kan i grunnen bruke hvilke poteter som helst, men poteter med høyt vanninnhold (f.eks. kypriotiske nypoteter) er ikke så egnet. Jeg liker den melne typen best fordi de klistrer seg sammen og holder formen bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...