Gjest Trådstarter:) Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Er i en noe forferdelig situasjon nå, som jeg egentlig har vært i lenge,men som nå har virkelig nådd bristepunktet! Føler på mange vis at jeg ikke skulle vært på jorda lenger, og det er vanskelig å få andre til å forstå hvor vanskelig denne situajson er for meg(da NAV og tildels samboer) Jeg har slitt i noen år nå(les: 3-4 år) med psykisk helse, og er nå inne i et kvalifiseringsprogram gjennom NAV, håper jo selvsagt på å komme i jobb til slutt.. Og må ærlig innrømme at akkurat nå kunne jeg tenkt meg til å gått rett ut i jobb, bare for å kanskje fått muligheten til å flytte... Jeg har tidligere hørt, og lest at kommun og/eller NAV kan hjelpe til når en har en ubrukelig bo-situasjon? F.eks i vårt tilfelle så er det snart umulig å bo her grunnet boligens veldig lave standard og grunnet min helse.(vi leier, og alt er egentlig bare tull, og for mye å forklare her ) Beklager et noe rotete første-innlegg, det er bare å spørre om det er noe mer.. Det er ikke enkelt å forklare og slikt når det er så mye rot oppi mitt eget hodet. Noen som har erfaringer på dette området? Event. råd, osv?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Uff da Men hvorfor kan dere ikke finne en annen leilighet?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Uff da Men hvorfor kan dere ikke finne en annen leilighet? Jeg lurte på det samme?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Jeg er litt samme situasjon som deg TS, og de fra NAV sier at de skal "hjelpe meg med bolig" hva nå det betyr
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Det er nok ikke så enkelt å bare finne seg en ny leilighet her, ikke kan vi ha leilighet heller, men hus. Med nytt hus kan vi heller ikke gjøre no med det(vi vil altså kjøpe hus), og husleien MÅ da betales punktlig for ikke å bli kastet ut(her vi bor nå. bl.a kan vi ikke bli kastet ut uansett) Det er en vanskelig situasjon, og jeg kan egentlig ikke forstå hvordan kommunen/NAV ikke kan hjelpe til med å få lån eller lignende? Noen som har hørt at NAV kan låne ut penger, på samme måte som en bank, bare med rimeligere rente? Gjest, som skrev sist her.. Hva slags hjelp skal du få? Og om du ikke vil svare, event. svare kun på egen privat mail så er det helt greit selvsagt:)
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Sosialkontoret kan låne ut penger om man er i en krise, men det skal betales tilbake rimelig raskt - og ikke til noe luksus, men livsnødvendigheter. Kommunen kan låne ut penger. Men ikke tror jeg at de lånene har vesentlig lavere rente enn bankene. I alle fall ikke i disse dager med superlav rente! Man skal uansett være skikket til å mestre lånet over mange år. Dette vil alle se på før man får lån. Det som er vesentlig for om dere får lån/hvor mye er følgende: samlet inntekt pr. nå sjanser for at du får jobb etter tiltakene fra NAV samlet inntekt når du kommer i jobb Du høres en smule kravstor ut som sier dere må ha hus. Og vil at staten skal finansiere det. Eller hjelpe dere å finansiere det. De fleste må faktisk jobbe seg opp for å kunne få seg noe så bra som et hus. Eller de må begynne med å kjøpe et gammelt hus et usentralt sted, for å oppgradere gjennom årene. Hadde jeg jobbet hadde vi hatt mye finere bolig og/eller bodd mer sentralt. Men vi må ta til takke med det vi har noen år nå siden vi ikke kan øke inntekten. Her gjør vi det best mulig og koser oss mest mulig. Må du betale husleien punktlig. Å huffameg. Huslån må også betales punktlig. Hver måned. Samme sum. Eller mindre om renta går ned. Eller mer om renta går opp.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Det er nok ikke så enkelt å bare finne seg en ny leilighet her, ikke kan vi ha leilighet heller, men hus. Med nytt hus kan vi heller ikke gjøre no med det(vi vil altså kjøpe hus), og husleien MÅ da betales punktlig for ikke å bli kastet ut(her vi bor nå. bl.a kan vi ikke bli kastet ut uansett) Det er en vanskelig situasjon, og jeg kan egentlig ikke forstå hvordan kommunen/NAV ikke kan hjelpe til med å få lån eller lignende? Noen som har hørt at NAV kan låne ut penger, på samme måte som en bank, bare med rimeligere rente? Gjest, som skrev sist her.. Hva slags hjelp skal du få? Og om du ikke vil svare, event. svare kun på egen privat mail så er det helt greit selvsagt:) Jeg vet ikke helt hva slags hjelp jeg skal få...de på NAV skulle ha et møte på onsdag der de skulle ta opp dette med bolig og sånt. Skriver mere når jeg vet noe
Gjest vbc Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Det er nok ikke så enkelt å bare finne seg en ny leilighet her, ikke kan vi ha leilighet heller, men hus. (...) Det er en vanskelig situasjon, og jeg kan egentlig ikke forstå hvordan kommunen/NAV ikke kan hjelpe til med å få lån eller lignende? Hvorfor må dere ha hus? Du skriver at det er en vanskelig situasjon, men jeg tror både jeg og flere andre her sliter med å forstå hva som er så vanskelig? Hvis du forklarer grundigere er det også lettere å gi råd.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Må si at dette skuffet meg, hadde virkelig håpet på gode råd, ikke ekle og tildels stygge kommentarer. Gidder derfor ikke svare disse kommentarene, men tar heller for meg de som faktisk har gidda å svare på et noenlunde skikkelig vis. Det er flere grunner til at vi vil kjøpe hus, bl.a pga plassen vi bor nå. Det er stort sett ingen som låner ut hus, og ihvertfall ikke et som er stort nok(barn og dyr), og husleien vil da bli veldig høy(betaler heller 9000,- på et eget lån til et hus vi faktisk eier, enn et sarva hus som leies.). Her har vi også mulighet til å hoppe over en husleie, selv om jeg faktisk ikke synes det er noe å betale for det her vi bor, iom at vi i tillegg betaler vann/kloakk, søppel, strøm, osv. Svigerfamilien bor rett attmed, og det er et sabla liv med de og, krangle om gård og grunn, penger, osv. Og i tillegg går ikke vi(jeg og min samboer)så veldig godt overens med hans familie. Dette går også veeeldig hardt innpå meg, og er noe som jeg blir veldig sliten av. Ønsker egentlig bare å komme meg litt bort ifra de, være en plass hvor vi har litt privatliv! En annen grunn er at jeg er så utslitt nå, av å bo her, av å ikke kunne gjøre noe med huset for å få det i bedre stand(bl.a så føler jeg meg ikke akkurat trygg på strømmen her, det er veldig gamle ledninger, osv og bl.a en kurs har hele kjøkkenet, deler av stua i tillegg til halve overetasjen.) Som det så pent står i en brosjure jeg fikk fra kommun; "er dagens bo-situasjon ikke tilfredstillende, så kan kommun hjelp med startlån/bostøtte og lign.". Mener helt klart ikke at jeg vil ha et hus til f.eks 2 millioner! Er så absolutt ikke kravstor, og skal ha det største og det beste, men noe som det går an å leve i uten å være redd og utrygg, og samtidig trives. Og at det må en del oppussing til ser jeg som en selvfølge, for det meste kan uansett tas over år, når en har tid og penger til det. Men det er jo og forskjell på å f.eks må punge ut 550 000,- for et hus, for så å måtte pusse det opp for 1-1,5 mill, og på det å kjøpe et hus til 1 mil også pusse opp for et par hundre. Innlegg nr. 7, blir veldig glad om kanskje vi kunne hatt litt kontakt, eller om du har kunnet fortelle hva slags hjelp du vil få, osv:) Vet dette blir litt... rart, og vanskelig å forstå. Det er heller ikke så enkelt å forklare slik over netttet. For det er jo så mange faktorer som spiller inn! Takker så mye de som har giddi å skrive på en saklig og fin måte her:) Forresten, med et lån på f.eks 1.4 mill, hvor mye i mnd er det da "vanlig" å betale? Vet jo at dette er veldig forskjellig, osv, men sånn ca:)
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 Det er mulig du kan få bostøtte, men jeg tror det er til leie, ikke kjøp. En kamerat av meg er i et kvalifiseringsprogram gjennom NAV (veldig bra tiltak i hans tilfelle, forøvrig!), og han får bostøtte pga lav inntekt. Men jeg mener det er en forutsetning at man har lave boutgifter i forhold til det som er vanlig i området man bor og at standarden på boligen er nøktern. Om dere bor et sted det er relativt rimelig å leie hus er det mulig dere får støtte til å leie. Men lån blir noe helt annet - da må dere - uten at jeg skal være skråsikker - søke kommunalt startlån, Husbanken o.l i tilfelle, og selv om det er litt lavere terskel for å få slike lån enn banklån er det nok visse forutsetninger mtp forutsigbar (men lav) inntekt osv. Vil uansett anbefale dere å be om å få snakke med en rådgiver i NAV/sosialkontoret og ellers i kommunen...
Gjest Kråkaa Skrevet 20. februar 2009 #12 Skrevet 20. februar 2009 Tror man kan få bostøtte (lån) ved kjøp også..Etablerings lån for de som har det vanskelig økonomisk.. Sjekk husbanken sine nettsider!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Forresten, med et lån på f.eks 1.4 mill, hvor mye i mnd er det da "vanlig" å betale? Vet jo at dette er veldig forskjellig, osv, men sånn ca:) http://www.lanekalkulator.no/
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Det var jeg som var gjest i innlegg nr 7. Ja, som sagt jeg skal komme tilbake når jeg vet litt mere. Min situasjon er at jeg skal få hjelp pga psykisk helsetilstand Håper du ikke bryr deg om alle de uhøflige kommentarene her! Lykke til forresten
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 Er i en noe forferdelig situasjon nå, som jeg egentlig har vært i lenge,men som nå har virkelig nådd bristepunktet! Føler på mange vis at jeg ikke skulle vært på jorda lenger, og det er vanskelig å få andre til å forstå hvor vanskelig denne situajson er for meg(da NAV og tildels samboer) Jeg har slitt i noen år nå(les: 3-4 år) med psykisk helse, og er nå inne i et kvalifiseringsprogram gjennom NAV, håper jo selvsagt på å komme i jobb til slutt.. Og må ærlig innrømme at akkurat nå kunne jeg tenkt meg til å gått rett ut i jobb, bare for å kanskje fått muligheten til å flytte... Jeg har tidligere hørt, og lest at kommun og/eller NAV kan hjelpe til når en har en ubrukelig bo-situasjon? F.eks i vårt tilfelle så er det snart umulig å bo her grunnet boligens veldig lave standard og grunnet min helse.(vi leier, og alt er egentlig bare tull, og for mye å forklare her ) Beklager et noe rotete første-innlegg, det er bare å spørre om det er noe mer.. Det er ikke enkelt å forklare og slikt når det er så mye rot oppi mitt eget hodet. Noen som har erfaringer på dette området? Event. råd, osv? Boligkontoret i kommunen so adm. komunale boliger. Du må søke. Nav(sosialkontoret) kan ikke bestee dette, bare skrive at dere r mer trengende enn andre folk. Det er ikke Nav (sosialkontoret) so styrer med kounale lån, såkalte ettableringslån. Her i kounen er det boligkontoret. Så hvorfor har dere ikke vert der allerede? Lånene til boligen er finansiert igjennom husbanken. Om du får låne 100 % ve jeg ikke. Disse lånene er ikke rimeligere enn vanlig bank for tiden. Det stilles samme krav til tilbakebetaling som andre banker. Jeg forstår ikke det du skriver om å hoppe over huslee, er det vanlig? Uansett hvordan bor så å den betales på dato. Enten du eier selv, eller leier.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 Trådstarter: Ditt første innlegg var bare rot - derfor har du fått bare rot til svar. Så enkelt er det. Det finnes hjelp å få, dessverre er det ikke slik at man kan gå en plass og få vite alt man trenger, man må DESSVERRE vite om/høre rykter om/oppsøke selv de muligheter som finnes. Alle kommuner (tror jeg) har noe som heter startlån. Disse finansieres gjennom husbanken og kan gis ut fra inntektsgrenser enten som 100 % finansiering eller som en annen prosentandel. Disse kan brukes til å enten finansiere et nytt boligkjøp eller rehabilitere en bolig dere allerede eier. Ordningen administreres av boligkontoret i din kommune. Det er imidlertid verken NAV eller boligkontoret som skal ordne opp i familiekrangler og at dere ikke orker å bo en plass pga at dere er i klammeri med svigerfamilien som bor rett ved. Jeg forstår at dette er tungt og vanskelig, men jeg anbefaler deg i kontakt med NAV og boligkontor å holde dette temaet helt utenfor da det dessverre fremstiller deg som en som er kravstor. Så der finnes muligheter for hjelp, du må bare finne dem.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #17 Skrevet 21. februar 2009 At du ikke liker å ikke få pusset opp er noe man bare må akseptere. Likeså nærheten til svigerfamilien. Med et lån på 1,5 mill bør dere ha en samlet brutto årsinntekt på 450.000,-. Utgiftene varierer. Avdragsfrihet, nedbetaling, sikkerhet, mm. 20 år = 7500 i måneden med 5% rente. Er det ikke slik at bankene legger på 2-3% og så ser om man vil klare det? Renta i dag er jo lav, ikke sikkert den er det om 5 år. 7% rente gir 9500 i måneden. Bostøtte har sine begrensninger. Jeg hadde låneutgifter på ti tusen og fikk en tusenlapp i bostøtte. Mener det sto på beregningen at de overså låneutgiftene over noen få tusen. Får ikke lenge rog har ikke papriene heller.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #18 Skrevet 22. februar 2009 Det er som nevt over Husbanken som styrer det med bostøtte. De har en øvre grense på husleie, så dersom man har husleie på 10000, vil man bare få bostøtte utfra leie på 5000. enkelte kommuner er grensen høyere på, men dette står nok på husbankens sider tenker jeg. For å få bostøtte gjennom husbanken må man ha lav inntekt. Kvalifiseringsprogrammet som er innført i NAV utløser retten til bostøtte. Kommunene får hvert år en viss sum som de kan styre over til etableringslån. praksis er forskjellig fra kommune til kommune om de fullfinansierer en bolig eller kun gir lån til den delen man ikke får i vanlig bank hvor man som regel kan låne inntil 80% bostøtte og kommunalt lån til bolig er to forskjellige ting. Dersom dere finner boforholdene deres helt forferdelig, bør dere ta kontakt med kommunen om mulig å få bli satt på liste over kommunale boliger. Og aller helst være mest mulig aktiv på byttefronten selv. for å søke kommunen om lån til bolig må dere ha en mulig bolig for hånden og lånesum blir regnet ut fra det reelle huset dere tenker på. Dere vil nok dermed ikke få et tilslagsbrev først og kunne vandre ut på markedet etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 Kjære trådstarter! Jeg synes det er rystende å se hvor mange fordømmende og lite empatiske svar du har fått. Men det er den mangelen på kunnskap folk flest har om psykisk sykdom. For å oppklare, så er det selvfølgelig mye vanskeligere å ikke ha en tilfredstillende bosituasjon for en person med psykisk sykdom, enn for andre. Stress, håpløshet og følelsen av å være fanget i noe som man ikke kommer ut av, oppleves veldig sterkt. Dette påvirker psyken enda mer, og kan føre til at man blir verre. Og nei, det er ikke bare å ta seg sammen. Du lever i redsel for at det skal bryte ut brann på grunn av strømmen, du har et vanskelig forhold til svigerforeldrene som bor rett ved, dere har generell dårlig standard på boligen(noe som gjør deg sykere), og hvis jeg forstår det riktig så sliter du med selvmordstanker, samtidig som du sliter med psyken. Dette høres ikke lett ut. Fortell alt som det er overfor NAV. Dere bør ha god mulighet til å få startlån gjennom kommunen. Ring dem og bestill time for rådgivning, eller få noen andre til å gjøre det for deg hvis det er vanskelig. Som noen andre sa, så får du ingen gratis opplysninger på NAV. Du må selv finne ut av hva du har krav på/hvilke muligheter du har. Har du gått i behandling/til lege på grunn av psykisk sykdom? Ta med dokumentasjon på dette. Jeg ønsker deg lykke til! Jeg legger også til et ønske om at folk skaffer seg større kunnskap om psykisk sykdom og at det blir større synliggjøring av psykisk helse. La oss slippe fordommene!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Med et lån på 1,5 mill bør dere ha en samlet brutto årsinntekt på 450.000,-. Utgiftene varierer. Avdragsfrihet, nedbetaling, sikkerhet, mm. 20 år = 7500 i måneden med 5% rente. Er det ikke slik at bankene legger på 2-3% og så ser om man vil klare det? Renta i dag er jo lav, ikke sikkert den er det om 5 år. 7% rente gir 9500 i måneden. 1,5 mill i lån med en nedbetalingstid på 30 år med 5% blir kr 8081 per mnd. Øker du renten til 7% er du oppe i 10 000 per mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå