Gå til innhold

Dette gjør meg provosert og forbanna

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/03/372793.html

Er det slik vi ønsker at kvinner skal behandles og så skal det bare ubetydelig gjøres på denne måten? Skal vi finne oss i dette? Det som slår meg, er at her er det noe feil med holdningene til dommerne. Tenk på de signalene som sendes ut. Jeg blir forbanna :kjempesinna:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, care! Vi skal ikke akseptere at kvinner og jenter behandles slik.

Jeg kjenner overhodet ikke saken, men for meg ser det ut som det er tiltalen det er noe galt med. Er enig med dommeren i at dette kanskje ikke kan kalles seksuelt misbruk, men det kan kalles en hel del andre ting. Trakassering og kvinnediskriminering bl.a.

Skrevet

Det der er vanskelig! Klart det ikke skal være sånn - men, jeg mener likefremt at disse jentene burde gitt mannen klar beskjed om hva de mente om tilnærmelsene, det gjorde de ikke. Muligens det hadde stoppet da, og en hadde sluppet å trekke saken for retten = store kostnader for samfunnet på etter min mening en "fillesak".

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg mener at 14 år gamle jenter (og 31 år gamle og, for den sakens skyld..) ikke skal behøve forklare/si fra om at de ikke liker å bli kløpet i rumpa, m.m. :evil:

Skrevet

En del, tilsynelatende, "fillesaker" må nødvendigvis gjennom rettssystemet for å skape presedens, d.v.s. fastslå hvordan denne typen saker bør og skal behandles i fremdtiden. Saken i seg selv kan synes bagatellmessig mens prinsippet, som man egentlig behandler, er viktig.

Skrevet
Jeg mener at 14 år gamle jenter (og 31 år gamle og' date=' for den sakens skyld..) ikke skal behøve forklare/si fra om at de ikke liker å bli kløpet i rumpa, m.m. :evil:[/quote']

I utgangspunktet skal man ikke behøve å si fra - MEN, i dagens samfunn er det slik at man MÅ si fra om det er noe man misliker, i dette tilfelle tilnærmelser.

Skrevet

14 åringer er pr. definisjon barn og man kan ikke forvente at et barn skal reagere på samme måte som en voksen kvinne.

I dag, som 32-åring, ville jeg ha gitt fyren en overhaling han sent ville ha glemt (Godt mulig stoltheten hans ville ha fått seg en knekk både på den ene og den andre måten :blunke: ), men som 14 åring er det ikke sikkert jeg ville ha turt å gjøre noe annet enn å late som ingenting og "jatte med". Denne reaksjonen er naturlig hos et barn og er en av årsakene til at barn lettere blir blir ofre for overgripere enn voksne.

En annen ting er at en normalt utrustet 37 år gammel mann aldri villet funnet på å gjøre noe slikt rett og slett fordi han også betrakter 14-åringer som barn.

Og, til de som mener at dette er en bagatell; Saken ville sannsynligvis aldri kommet for retten dersom politiet ikke har noe mer på ham enn dette isolerte tilfellet. Dette ønsker jeg imidlertid ikke å uttdype nærmere siden jeg ikke kjenner hverken saken eller mannen og fordi jeg kan ta feil. Vi bør nok holde oss til å diskutere prinsippene i denne saken.

Skrevet
14 åringer er pr. definisjon barn og man kan ikke forvente at et barn skal reagere på samme måte som en voksen kvinne.

I dag, som 32-åring, ville jeg ha gitt fyren en overhaling han sent ville ha glemt (Godt mulig stoltheten hans ville ha fått seg en knekk både på den ene og den andre måten :blunke: ), men som 14 åring er det ikke sikkert jeg ville ha turt å gjøre noe annet enn å late som ingenting og "jatte med".

... men du skal huske på at dagens 14-åringer er av et helt annet kaliber enn det du og jeg var da vi var 14.

Gjest Candyfloss
Skrevet
... men du skal huske på at dagens 14-åringer er av et helt annet kaliber enn det du og jeg var da vi var 14.

Viktig poeng å få med seg Tina. :Nikke: De kler seg langt mer utfordrende og er mye frekkere nå enn før.. Men det unnskylder selvfølgelig ikke det han gjorde..

Skrevet
Viktig poeng å få med seg Tina. :Nikke: De kler seg langt mer utfordrende og er mye frekkere nå enn før.. Men det unnskylder selvfølgelig ikke det han gjorde..

.... og i tillegg så er de vel informerte om hvilke rettigheter som finnes, hva som er lov og ikke etc. Men som du sier - det unnskylder IKKE det denne mannen gjorde.

Likefremt så mener jeg at jentene burde sagt fra DERSOM de mislikte det han gjorde. En tanke som slo meg er at muligens jentene slett ikke hadde noe imot det, men uheldigvis fortalte det til sine foreldre - som mislikte det. Og dermed begynte snøballen å rulle........ spekulasjoner - fy meg..!

Skrevet
Det der er vanskelig! Klart det ikke skal være sånn - men' date= jeg mener likefremt at disse jentene burde gitt mannen klar beskjed om hva de mente om tilnærmelsene, det gjorde de ikke. Muligens det hadde stoppet da, og en hadde sluppet å trekke saken for retten = store kostnader for samfunnet på etter min mening en "fillesak".

Jeg er helt uenig. 14 åringer i dag er like usikker som da vi var 14- åringer. At menn har så dårlig bedømmelseskraft, sier selvfølgelig mye om dem. I dag er vi kommet så langt at det skulle være helt unødvendig å si i fra til en voksen mann at de ikke skal ta på deg på rompa. Men jeg reagerer mest på dommeren som på en måte signaliserer at dette er ok.

Gjest Candyfloss
Skrevet
Likefremt så mener jeg at jentene burde sagt fra DERSOM de mislikte det han gjorde. En tanke som slo meg er at muligens jentene slett ikke hadde noe imot det' date=' men uheldigvis fortalte det til sine foreldre - som mislikte det. Og dermed begynte snøballen å rulle........ spekulasjoner - fy meg..![/color']

Jentene sa nok ikke fra fordi jobbet der. De tenkte kanskje det bare ville bli med det ene "klapset".. Man merker jo i min alder også at det er mange eldre menn som ser på en når man er på byen, og 14-åringer ser mye eldre ut nå enn før. Hvis de hadde sagt ifra, er du så sikker på episoden ikke bare hadde blitt ledd bort, slik som den nå ble..? :-?

Gjest Poirot
Skrevet

Da jeg var 20 ble jeg tatt på puppene av en mann jeg jobbet med (var på tull, men helt uakseptabelt). Jeg og andre som så det ble så paff at jeg ikke fikk til å si noe som helst.

Klaget til sjefen etterpå, han var enig og ville innkalle til møte mellom meg og "han". Jeg sa det var uaktuelt, da jeg fant saken ubehagelig, og det var plenty av andre som hadde sett det. For meg var det ikke noe mer å snakke om , enn at je gforlangte at sjefen sa til ham at dette ikke var greit.

Er ikke alt vi ikke liker som er straffbart, hvilket jeg synes dommeren ga uttrykk for. Synes mao ikke at dommeren godtok handlingen.

Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne prøvd seg med at det var en legemsfornærmelse?

Skrevet

Der er jeg uenig med deg, care! Rettens oppgave er å vurdere skyld i forhold til tiltalen. Mannen var tiltalt for seksuell handling rettet mot mindreårige og det kan jeg forstå at han ble frifunnet for. Dommen signaliserer imidlertid at jentene ble trodd av retten og at slike handlinger ikke er akseptable.

Det er imidlertid et stort men her, og det er at slik som overskriften er formulert i denne artikkelen, så kan det virke som om "rumpeklyping" er helt greit.

Skrevet

Det å bli tatt på rompen og det at noen sier til deg "Jeg må se legitimasjon for å se om dere har hår på musa." - mener jeg er seksuell trakasering. Slike ting kan vi ikke finne oss i. Jeg mener mannen burde bli dømt.

Videre mener jeg som prinsipp, at det er de voksnes oppgave å se til at våre barns rettighetere blir ivaratt og overholdt.

En annen interesant debatt er jo hvor vi setter grensen for hva som er seksuell trakasserting. Grensene her er individuelle og her går det mye på hvor mye et menneske finner seg i å bli behandler eller ikke. Tror at mennesker som er klar over sine egne grenser og som har god selvtillit har en høyrer grenese enn de som ikke har "utviklet" dette. En interessant debatt, men mange meninger.......?

Skrevet
Det å bli tatt på rompen og det at noen sier til deg "Jeg må se legitimasjon for å se om dere har hår på musa." - mener jeg er seksuell trakasering. Slike ting kan vi ikke finne oss i. Jeg mener mannen burde bli dømt.

Der er vi enig, care! Det er bare det at han ikke er tiltalt for det og det er sannsynligvis der feilen ligger, ikke i retten.

Gjest gjest1
Skrevet
Det der er vanskelig! Klart det ikke skal være sånn - men' date= jeg mener likefremt at disse jentene burde gitt mannen klar beskjed om hva de mente om tilnærmelsene, det gjorde de ikke. Muligens det hadde stoppet da, og en hadde sluppet å trekke saken for retten = store kostnader for samfunnet på etter min mening en "fillesak".

Er nok ikke alltid så lett for en sekstenåring og si fra om at hun synes sånt er ubehagelig. Hun vil muligens velge å le det bort, og i hvert fall hvis "utøveren" ler og fleiper med det. Da vil jo jentungen være redd for at kanskje hun bare er barnslig som ikke skjønner at dette bare er fleip,og kan håndtere det som det.....

Vet ikke om det var sånn i dette tilfelle, men det kan i hvert fall også skje. Jeg ville garantert ikke klart å håndtere det riktig i den alderen...

Hadde vært plagsomt for meg i dag også det der. Datteren min på fjorten derimot ville ha kalt mannen for akkurat det hun mente at han var... :ler:

Skrevet

For et råttent samfunn vi lever i!! Nok en bekreftelse..... :kjempesinna:

Skrevet

Helt vanvittig. hva blir det neste da. Klå 14 åringer på brystet? Nei det blir sykere og sykere her i verden. :evil:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...