Gå til innhold

Ta bilder av barn i barnehagen - hva er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var det karneval i barnehagen, og jeg hadde med kamera for å ta noen bilder av ungene i kostymer (først og fremst mitt eget barn da, men jeg tok jo også noen andre bilder av morsomme kostymer) fordi dette var en morsom greie å fotografere.

Så spør en av de som jobber der om jeg egentlig har lov til å ta bilder av andres barn sånn helt uten videre? I utgangspunktet skal vel kanskje foreldre godkjenne at det blir tatt bilder av barna, men det er vel hvis det skal publiseres noe sted? Disse bildene har jeg jo bare tatt for privat bruk.

Hun ansatte sa at de hadde strenge regler for at de måtte slette bilder som ble tatt osv, så det er tydelig at det er noen rettningslinjer for dette.

Jeg skjønner hva dama sier, samtidig som det for meg er helt uproblematisk om noen tar et bilde av barnet mitt sammen med andre utkledte barn. Jeg synes dette personverngreiene tar litt av...? Eller er det viktig at man som forelder skal kunne være trygg på at ingen tar bilder av barna og at hvis det skjer så skal man få mulighet til å samtykke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobbet tidligere var de veldig strenge, der hadde ingen foreldre lov til å ta bilder av andres barn...

Hvor jeg jobber nå tar foreldrene bilder av sine og andres rett som det er, lucia, karneval, juleavslutning, påskefrokost osv... Alt skal dokumenteres og settes i album :ler:

Jeg synes egentlig man ikke trenger å ha så strenge regler jeg da, for jeg kan ikke tenke meg at foreldre tar bilder av barn de ikke kjenner i det hele tatt (som går på andre avdelinger osv...) Og det er jo koselig å ha bilde av vennene til barna også da...

Er man på stranden, tivoli, sirkus, tusenfryd osv får man jo også med noen ekstra barn når man tar bilder... Hvis man ikke vil at noen skal ha noe bilde av barnet sitt, må man vel kle det i hel dekkende burka - eller stenge det inne i en kjeller :ironi:

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Jeg synes det høres helt hysterisk ut å nekte foreldre å ta bilder. Skulle tro det var hundre år siden jeg hadde unger i barnehagen - for da var det aldri snakk om det engang.

Skrevet

Vel, jeg hadde antakeligvis ikke tenkt over det i det hele tatt om det var jeg som hadde tatt bilder, men etter å ha tenkt på det kan jeg jo skjønne grunnen da.

Kompliserte familieforhold, osv. Bare å bruke fantasien.

Det virker litt paranoid, men dessverre så lever vi jo i en syk, syk verden, hvor det for noen er nødvendig å ha det sånn.

Skrevet

En skal jo skrive under på at barnehagen har lov å ta bilder av ungene. Dersom jeg ikke hadde signert/ ikke ønsket det av forskjellige grunne, hadde jeg reagert ganske kraftig om jeg fant ut at andre foreldre hadde tatt bilder av mine barn. Mange grunner til at foreldre ikke ønsker dette.

Har aldri hørt noe om vi foreldre har lov eller ikke i vår barnehage, men kan skjønne om de sier nei. Har fått spørsmål fra studenter om å bruke bilder og historier om barna i hovedfagsoppgaven deres, bare koselig det. :)

Skrevet

Jeg hadde synes det var veldig trist dersom alle bildene fra de morsomme tingene jeg opplevde i barnehagen var helt uten vennene mine som var der og opplevde det sammen med meg.

Skrevet

Tja, her har to-og-et-halvt-åringen sitt eget kamera (Olympus 1030SW), så hun tar nok med seg det på karneval i morgen.

Skrevet

Jeg kan forstå dette - fordi ingen kan vite HVA bildene brukes til... Har man de hjemme, er det etter min mening ingen problem.. Men hva med alle de som legger ut masse bilder på nettet... Ikke like gøy å se barna sine navngitt på Facebook f. eks..

Vi var på et badeanlegg etter jul... Jeg knipset barna mine i forskjellige basseng.. Da kom en badevakt og ga meg beskjed om at jeg KUN måtte ta bilde av egne barn... og unngå å få med andre på bildene...

Dette var fordi de hadde fått mange klager fra folk som ufrivillig havnet halvnakne ute på nettet....

Skrevet

Jeg mener at barnehagen bør ha en oversikt over om det er noen som vil reservere seg mot bildetaking og informere om dette dersom noen har med kamera. Klart man må få slippe å bli tatt bilde av, men det burde ikke gå utover alle andre.

Skrevet
Vi var på et badeanlegg etter jul... Jeg knipset barna mine i forskjellige basseng.. Da kom en badevakt og ga meg beskjed om at jeg KUN måtte ta bilde av egne barn... og unngå å få med andre på bildene...

Dette var fordi de hadde fått mange klager fra folk som ufrivillig havnet halvnakne ute på nettet....

Dette synes jeg var en kjempebra praksis fra badeanleggets side. De kan jo også henge opp synlig informasjon, slik at alle får det med seg.

Skrevet

Det er vel en regel om at så lenge bildene ikke skal publiseres offentlig, men kun brukes til privat bruk, er det meste lov.

Men, uansett: Den som er fotografert, har rett til å bestemme over bildet.

Dog; Du kan publisere bilde uten tillatelse når: det er aktuelt og av allmenn interesse, når personer blir mindre viktig enn hovedmotivet eksempel på det er linselus og forbipasserende, bilder av folkemengder."

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Det som er problemet i dag er vel at det er så mange som tar disse bildene til privat bruk også legger de ut i blogger, facebook o.l Da er det brått ikke så privat lengre..

Skrevet
Jeg mener at barnehagen bør ha en oversikt over om det er noen som vil reservere seg mot bildetaking og informere om dette dersom noen har med kamera. Klart man må få slippe å bli tatt bilde av, men det burde ikke gå utover alle andre.

Jo de har den infoen men med å gi den til andre foreldre så bryter de taushetsplikten

Skrevet

Det er et klart overgrep å fotografere andres barn (eller andre ungdom/ voksne for den saks skyld) uten tillatelse. Dersom foreldrene på forhånd har gitt carte blanche til å ta bilder, er det ok, men i motsatt fall, må hvert bilde godkjennes at foreldrene til hvert barn som er synlig på bildet om bildet ikke skal slettes. Barnehagene bør innhente foreldrenes syn på slik fotografering skriftlig, så det aldri hersker noen tvil om reglene.

I andre tilfeller, ex bilder fra 17. mai og liknende, er det mer problematisk å innhente tillatelse fra alle som avbildes. Likevel bør de samme reglene gjelde her. Den som har tatt bildene, må innhente tillatelse fra alle som er synlige på hvert bilde, ellers må bildet makuleres. Privat overvåking er ikke tillatt uten godkjenning fra bl.a. datatilsynet.

Skrevet

Synes dette er en trist utvikling. Men, med facebook, blogger osv. kan jeg jo forsåvidt forstå at problemer kan oppstå. Men, skal det ikke være mulig å ta bilder av barna sine når de er sammen med vennenne sine?

Jeg har forståelse for at bilder når man er i svømmehallen og slikt bør begrenses til egne barn, men å ikke få ta bilder i barnehagen/skolen osv. synes jeg virker litt hysterisk. Er det virkelig så mange foreldre som har problemer med at barna deres blir avbildet?

Skrevet
Jeg har forståelse for at bilder når man er i svømmehallen og slikt bør begrenses til egne barn, men å ikke få ta bilder i barnehagen/skolen osv. synes jeg virker litt hysterisk. Er det virkelig så mange foreldre som har problemer med at barna deres blir avbildet?

Om det er mange eller få som ikke vil tillate fotografering av barna vet jeg ikke, men uansett skal disse respekteres. I dagens samfunn der overgrep mot barn er særdeles utbredt, er det lett å forstå at foreldre ikke vil risikere at fremmede skal forlyste seg med bilder av deres barn.

Skrevet

Det finnes regler for hva du gjør med bildene, men det er lov å ta bilder, det er bare ikke lov å legge dem tilgjengelig så andre kan se dem. Facebook etc.

Skrevet

Jeg tok flere bilder av lillemann de første dagene han var i barnehagen, og tenkte ikke på at det ikke var tillatt. De ansatte sa heller ingenting, så det har tydeligvis ikke vært et problem i vår barnehage.

Da jeg skrev om barnehagestarten på bloggen la jeg selvsagt ikke ut bilder av andres barn. Jeg passet på å få noen bilder av bare mitt barn også, som jeg la ut i bloggen min.

Det er virkelig synd om man ikke skal få lov til å ta bilder av barnet sitt i barnehagen omgitt av vennene sine. Jeg har mange bilder fra jeg selv gikk i barnehagen, heldigvis fantes det ikke internett og møkk den gang... Jeg skjønner jo godt at foreldre vil beskytte barna sine mot det.

Skrevet

I barnehager som har rutinene på plass, så skal foreldrene skrive under på at det er ok at barna blir avbildet - det være seg av presse, bruk innad i barnehagen eller bilder tatt av andre foreldre. Når foreldre ikke har villet skrive under på dette av ulike grunner, har vi lagt inn et totalforbud for foreldre å ta bilder av andre barn i barnehagen. Vi har ikke lov å fortelle hvem som har reservert seg mot dette, så da har totalforbud vært nødvendig.

Skrevet
Det er virkelig synd om man ikke skal få lov til å ta bilder av barnet sitt i barnehagen omgitt av vennene sine. Jeg har mange bilder fra jeg selv gikk i barnehagen, heldigvis fantes det ikke internett og møkk den gang... Jeg skjønner jo godt at foreldre vil beskytte barna sine mot det.

Hvilken rett har du til å ha bilder av barnets venner?? Ikke alle liker at fremmede skal ha bilder av barna deres, selv om de ikke brukes til annet enn fremvisning til den nærmeste familie og ikke legges ut på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...