Gjest Ethereal Skrevet 3. juli 2003 #1 Skrevet 3. juli 2003 Hmm, at det går an å være så uheldig.... For ca en måned siden tråkket jeg over ganske kraftig, og dro til legevakta. De første dagene brukte jeg støttebandasje, og var både blå og hoven, men etterhvert har det gått bedre, og jeg har kun kjent smerte i visse posisjoner. Jeg har ikke tatt opp aerobic eller step, men har stort sett syklet eller trent litt styrke. Så her om dagen hendte det ett eller annet. Ankelen ble igjen vond, og hovnet opp noe sinnssykt, samtidig som den var varm og litt rød. I to dager nå har jeg tatt det med ro, iset ned foten, og tatt Ibumetin av sterkeste type. Men hva har skjedd??? Den dagen det startet, hadde jeg syklet en tur på ca 20 km, i brukbart tempo, med endel oppoverbakker. Jeg kjente aldri noen smerte, og hadde heller ikke teipet beinet. En venn av meg mente jeg hadde overanstrengt meg, og fått en betennelse. Selv er jeg helt forvirret, klarer ikke å forstå hva som har skjedd, og er frustrert fordi jeg nok blir pent nødt til å holde meg i ro. Har noen en idé? Spesielt siden jeg ikke har kjent noe særlig smerte under aktivitet.
Molanya Skrevet 3. juli 2003 #2 Skrevet 3. juli 2003 Hmmm ... Leste denne, måtte tenke litt, og ble egentlig ikke noe klokere. Men. Hvorfor tråkket du over? Var det helt klart et "skikkelig" overtråkk, eller var det litt merkelig at det gikk så galt? Sysler litt med tanken om at anklen fra før av hadde svakheter (enten av for mye trening, feil trening el.). Dersom dette f.eks. var på vei mot en betennelse eller slikt, blir jo resultatet feilbehandling. Jeg vet ikke om 2 dager er så mye om du har en skade på foten. Ved skade må man hvile, selv om det er utrolig kjedelig. Å forhaste seg mtp dette, er bare dumt. Heling av en betennelse kan f.eks. utsettes i flere uker/måneder om den bare ikke får nok ro. Greit å tenke grundig over før man haster videre. (Jeg vet det er vanskelig.) Hva er forresten Ibumetin?? Smertestillende?
Gjest Ethereal Skrevet 3. juli 2003 #3 Skrevet 3. juli 2003 Da jeg tråkket over for en måned siden, var det et rent uhell, og skjedde på vei til jobb, ikke under trening. Overtråkket var skikkelig kraftig, og jeg fryktet selv at et leddbånd hadde røket, men det hadde heldigvis ikke skjedd. Jeg har ikke skadet den ankelen før, men har skadet den andre, og har ganske tøyelige ledd, dessverre. Og jeg har trent aerobic i 13 år. Siden jeg har tatt det (mer eller mindre) med ro såpass lenge (i nesten en måned), har jeg selvsagt lyst til å gjøre ett eller annet igjen, og legen har forbudt aerobic og step, dessuten også jogging. Så da gjenstår egentlig sykling (spinning stinker, dessuten liker jeg frisk luft). Jeg har stort sett tatt det rolig, og har teipet ankelen. Men tenkte at siden jeg ikke hadde smerter, kunne jeg fortsette som før. Men den gang ei. I dag føler jeg meg MYE bedre, men må vel bare pent holde meg i ro. Tablettene fortsetter jeg på til jeg ikke har flere igjen. Ibumetin inneholder ibuprofen, som er smertestillende og betennelsesdempende, på samme måte som naproxen. Kanskje jeg kan gå meg en tur?????
Molanya Skrevet 3. juli 2003 #4 Skrevet 3. juli 2003 Å gå en tur tror jeg vil være veldig bra for deg - men ikke la deg friste til å begynne å jogge/løpe da. (Taler av erfaring) Jeg synes ikke det er så rart at anklen ikke er helet selv om det føles slik. Vet ikke helt hvordan det kan forklares godt, men det er hele anklen som må få tid på seg til å bli like sterk igjen - også "støtten" rundt. Selv om det er en relativt liten skade, er det nok også her behov for å trene opp til likt nivå - altså f.eks. ved å begynne med en gåtur i dag. Så går du litt raskere etterhvert, og kan til slutt (trenger nok ikke å ta så fryktelig mange dagene) prøve å jogge litt, og se hvordan det går.
Gjest Ethereal Skrevet 3. juli 2003 #5 Skrevet 3. juli 2003 Takk for tips Jeg skulle nok hatt en hund å gå tur med, eller kanskje jeg kan lure kjæresten min?? Det er bare så vanskelig å holde seg i ro.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå