Gå til innhold

Samboeren min spiller for mye World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Du kan nok prøve han å vise ha denne tråden ja. Kanskje det blir en oppvekker for han. Da får han også se hva du føler uten at du har sensurert noe.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Ja.. da får han jo også se at det er flere enn meg som sliter med det samme, og at det ikke bare er jeg som er masete.. :) det er vel verd et forsøk :)

Gjest lillemeg*
Skrevet

Uff, uff, uff Sandbekken... *føler med deg* :klemmer:

Skjønner akkruat hva du mener med at det kan være vanskelig å ta opp emnet.. Man manner seg opp og forbreder seg på hva men skal si, også blir man kanskje litt lei seg oppi det hele - også munner det hele ut i at "dette ble bare dumt"... uten noen løsning, slik som man så for seg på forhånd. Er ikke så enkelt å snakke når man kjenner gråten i halsen - er jo et følsomt tema, er jo fordi vi er lei oss pga situasjonen at vi ønsker å ta det opp, sant...

Min kjære er inne i en "god periode" akkurat nå. Det har vart siden onsdag eller torsdag forrige uke, men han kommer nok inn i helvette igjen...har ikke skjedd noe spesielt på samtalefronten, så er ikke derfor han har spilt lite siden onsdag (når jeg sier "lite" betyr det ikke nødvendigvis LITE, i normal forstand :gjeiper: men lite forhold til han pleier) Om du har noe ønske om å se WoW-mønsteret hans de siste dagene.......

Onsdag: spilte noen timer på ettermiddag, men sluttet ved 9-tiden :) juhuuuu!

Torsdag: spilte bittelitt før han dro på trening, og logget seg ikke (!) på da han kom hjem ved 8-9 tiden...! :)

Fredag: spilte litt etter jobb, men sluttet i halv 7 tiden, bare helt sånn uten videre og satt sammen med meg resten av kvelden (hva skjeeeer'a???) :gjeiper:

Lørdag: var borte mesteparten av dagen, dro så tidlig at han ikke spilte noe før vi dro- kom hjem i 7-8 tiden og han slo på dataen..MEN logget ikke inn på WoW...! (hva skjeeeeeer'a, lurer jeg på en gang til?!?!?!) Hadde en kosekveld sammen med tv og god mat :rødme:

Søndag: logget seg på WoW i 11-tiden...ble sittende en times tid eller noe...så ble han spurt om han kunne bli med å...og han sa "nei", fordi han skulle se ski-sporten snart (som jeg også satt å så på :) ). Helt utrolig, for han pleier bestandig å si "klart det" når noen spør... Derretter logget han seg på etterpå....og jeg tenkte at "det var den søndagskvelden", siden han somregel sitter hele søndagskveldene å raider.... Satt en 5-6 timer til klokka var 7, da logga han seg av :) tenke at han logger seg vel på i 8-tiden igjen, da jeg så i chatten at guild-leder sa det var oppmøte igjen.. MEN han gjorde ikke det :) etter maten (som vi faktisk spiste FELLES denne gangen!) la jeg meg på sofaen...og hvem kommer krypende og legger seg innafor meg og ligger der hele kvelden og koser seg? :jepp:

Så jeg skjønner rett og slett ikke hva som har gått av fyren de siste dagene.... guilden må ha ferie eller noe :fnise: der er iallefall ikke normalt til han å være.

Men nå sitter han igjen.... og det ser ut til å vare ut kvelden.. men jeg må være førnøyd, og la han sitte til leggetid ikveld da :gjeiper: jeg må være fornøyd med dette de siste dagene, for jeg prøver å tenke tilbake på sist han hadde en helt WoW-fri kveld, når vi bare sitter hjemme sånn uansett, og det kommer jeg nesten ikke på :gjeiper: må være rundt jula eller noe kanskje?

Gjest Sandbekken
Skrevet

Ja lillemeg*, det er kjempe vanskelig.. Jeg føler liksom at alt jeg har planlagt å si bare renner ut av meg når jeg først får sjansen til å prate om det.. Det er så ekkelt :(

Men i første omgang nå skal jeg skrive et brev til ham, som han kan lese opp ned og i mente til han forstår.. :erter:

Så fint å høre at din sambo har skjerpa seg litt! Måtte le når du skrev at guildet (eller hva søren det heter) må ha tatt ferie, håper for din skyld at det er en lang ferie da, hihi :)

Men jeg lyrer litt på en ting, HVA GJØR DERE NÅR HAN IKKE SPILLER? vi har ikke tvkanaler for tiden, så det går i filmer resirkulert i dvdspilleren 200 ganger fra før.. Sikkert ikke så motiverende å slutte av spillet for å se en film for ente gang heller.. :sjenert:

Skrevet

Huff dette høres jo ikke noe kjekt ut! Skjønner hvordan dere har det, selv om mitt "problem", eller snarere irritasjonsmoment, er at når kjæresten min er på besøk MÅ han sitte i ofte flere timer på internett og bare sjekke ting eller skrive i diskusjonsforum. (Han har ikke internet hjemme).

Men nå var det ikke klaging jeg skulle komme med.

Sandbekken: ser at dere ikke har noe å gjøre på når han ikke spiller pc, altså ingen tv-kanaler. Hva med å begynne å se på en tv-serie på dvd sammen? Det funker kjempefint med oss, ble av og til slik at vi bare måtte gå hjem tidligere fra fester og sånt for at vi kunne kose oss sammen med serien vår (som vi begge ble helt hekta på!) Er sikkert flere venner dere kan låne av:)

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)
Sandbekken: ser at dere ikke har noe å gjøre på når han ikke spiller pc, altså ingen tv-kanaler. Hva med å begynne å se på en tv-serie på dvd sammen? Det funker kjempefint med oss, ble av og til slik at vi bare måtte gå hjem tidligere fra fester og sånt for at vi kunne kose oss sammen med serien vår (som vi begge ble helt hekta på!) Er sikkert flere venner dere kan låne av:)

Takk for tips! skal nevne det for ham jeg

Klem til deg og andre som har svart meg :klem::klem::klem::5:

Endret av Sandbekken
Gjest lillemeg*
Skrevet
Ja lillemeg*, det er kjempe vanskelig.. Jeg føler liksom at alt jeg har planlagt å si bare renner ut av meg når jeg først får sjansen til å prate om det.. Det er så ekkelt :(

Men i første omgang nå skal jeg skrive et brev til ham, som han kan lese opp ned og i mente til han forstår.. :erter:

Så fint å høre at din sambo har skjerpa seg litt! Måtte le når du skrev at guildet (eller hva søren det heter) må ha tatt ferie, håper for din skyld at det er en lang ferie da, hihi :)

Men jeg lyrer litt på en ting, HVA GJØR DERE NÅR HAN IKKE SPILLER? vi har ikke tvkanaler for tiden, så det går i filmer resirkulert i dvdspilleren 200 ganger fra før.. Sikkert ikke så motiverende å slutte av spillet for å se en film for ente gang heller.. :sjenert:

Nei det er ikke bestandig like enkelt å få sagt alt man tenker på en gang, så et brev vil nok gjøre nytten sånn sett :)

Han min er heller ingen diskusjons-person da, så etterhvert munner diskusjonen ofte ut i en slags "enveis-diskusjon", der han blir i litt "sukk...er-vi-her-igjen-nå-humør", uten at han svarer så utfyllende, og det blir en litt muggen stemning. Dvs jeg blir småsur og lei meg, og han blir oppgitt og stille etter sånne diskusjoner - så til syvende og sist blir det litt motsatt effekt.

Jeg har kommet fram til at jo mindre jeg klager, jo mere "medgjørlig" blir han :gjeiper: jeg skjønner jo at hvis jeg går og furter for at han sitter og spiller, så er det ikke så veldig fristende for han å sutte av for å sitte sammen med en inneslutta, småsur samboer resten av kvelden :gjeiper:

Så jeg prøver å heve meg over irritasjonen hvis jeg kjenner den kommer, gjør litt i hjemmet, nusser han når jeg går forbi han, sitter litt ved siden av han og ser på for å understreke at jeg er i godt humør ( :gjeiper: ), kvittre "nå er middagen ferdig, lille venn!" istedet for å si det på en måte som gjennomskuer irritasjonen min... alt dette er med på at han ser ikke mørkt på å slutte av iallefall :) det funker bedre enn noe annet her i heimen for tiden :)

Når han ikke spiller....da hjelper han meg kanskje gjerne med mat (småting som at han steker kjøttdeig eller kutter grønnsaker f.eks, da er vi iallefall sammen på kjøkkenet, og tiden går :) ), ellers så kan han jo faktisk ofte finne på å ta oppvasken (!) mens jeg gjør noe annet på kjøkkenet, eller så sitter/ligger vi på sofaen å ser tv eller leier film fra nettet (få han samboern din til å kobble pc'n til tv'n, da er det ingen unnskyldning for å ikke leie film :gjeiper: ), ellers så spiller vi kanskje playstation/Wii sammen (det er ikke online-spill, og da blir det noe mellom OSS TO, som vi gjør sammen og som begge er med på og forstår, og det er ikke fullt av andre personer og chatting og styr..), eller så spiser vi kanskje middag hos en av foreldrene våre med påfølgende kaffe og kaker, så dette tar jo fort litt tid. (Det forutsetter jo at de har bedd oss i forholdsvis god tid da, for hvis han har meldt seg opp til raid er det, som du sikkert selv har erfart, ikke så enkelt å bare stikke bort.. :gjeiper: )

Så konklusjonen er vel at vi skjelden gjør så mye spesielt/spennende når han ikke spiller kanskje, men henger rundt i heimen og bare gjør ting i fellesskap.

Gjest Gjest_Madelen_*
Skrevet

hei. kjenner meg utrolig godt igjen! har lest hele tråden og sitter å nikker for meg selv her.

samboer er også avhengig av WOW. jeg hater dette spillet!! han tilbringer flere timer daglig med dette. nå har han vørt sykemeldt i 3 mnd, så gudene vet hvor mange timer han spiller når jeg er på jobb!!

men det jeg ser er ihvertfall flere timer daglig med spilling.

timene flyr fort for han når han sitter å spiller, og tlf ringer når de ønsker han skal komme på. jeg syntes faktisk hele dette spillet virker skremmende. spessielt når folk tar kontakt med han for at han ska komme. og at han sitter å ler for seg selv der han skriver og spiller, slår hardt i bordet når noe går dritt. og de chatter både på wow og msn. det er jo et samfunn ikke jeg er en del av...

jeg har tatt det opp med han, og han nekter jo seff for at han er avhengig.. jeg har sagt at jeg er lei av han tilbringer så mange timer per dag med dette.. men selvsagt ser han heller ikke dette..

det jeg gjorde da var å vise min missnøye ved å fyre opp og si at jeg var mektig lei. det ble en heftig krangel, og ingen av oss snakket sammen på et døgn. tilslutt kom han og sa unnskyld! noe han egentlig er for stolt til.

han har kanskje skjønt det.. for han ble faktisk bedre allerede da. men det var vel fordi jeg ble potte sur.. det hjalp ikke tidligere med "pusen min! jeg syntes at du spiller litt for mye..." pøh! hjalp ikke en dritt! det måtte en real oppvask til. det hjalp litt, men jeg tenkte at nå må jeg også vise i handling at jeg er lei.. kanskje kommer på andre tanker..

jeg begynte å gå mer ut med venninner, ga han mindre oppmerskomhet. slutta å spøre om han skulle komme ut i sofaen snart.. og slutta å "sutre" at jeg savna han.... jeg begynte rett og slett å gi litt mer blaffen i hele typen... jeg var egentlig lei...

og jeg begynte å aktivt bruke mobilen mye mer når jeg satt i sofaen. da ble han veldig nysgjerrig hvem jeg fikk meldinger av hele tiden. så han så mer min utilgjengelighet og ga meg mer oppmerksomhet.

han ble vel litt redd og sjalu når han så at jeg endret meg slik.

fra å sitte å vente på han i sofaen hver kveld, til å begynne å finne på ting med venninner.. så etter dette ga han meg mer oppmerksomhet, kom mer ut i stua, hjalp til med hus oppgaver og kosa mer med meg.. og var mye mer oppmerksom og søt mot meg...

cluet er at de trenger å se at de ikke skal ta oss for gitt! at vi sitter her i all evighet og venter uannsett... de skal frykte litt og få kjenne litt på dette med å bli litt usikkre..

dette hjalp for oss i hvertfall...

en ting er ihvertfall sikkert, uannsett hvor glad jeg er i han, og hvis han går tilbake til slik han var før.. så vet jeg ærlig talt ikke hvor lenge jeg gidder.

jeg skal nok ta noen kamper til, bare for å vite at jeg prøvde. for jeg er utrolig glad i han, og ønsker et liv med han.

men det er faktisk begge i et forhold som skal få det til å fungere.

føler jeg at jeg bare gir og gir av meg selv, og at han prioriterer wow fremfor meg så føler jeg at han har tatt et valg. for et slikt liv gidder jeg ikke for evig og alltid. ihvertfall ikke at han skal være så ego når vi får barn. for det er en umoden holdning å tilfredsstille seg selv slik.

Gjest Gjest_Madelen_*
Skrevet

glemte å si at jeg mener ikke at han skal kutte tvert.. men jeg syntes det holder med et par tre timer om dagen... men når det strekker seg utover hele dagen og kvelden, så tar det over hele samlivet med den andre. og det er uakseptabelt fra min side.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Klem til deg Madelen! :klem:

Jeg må si at jeg bare blir mer og mer paff av å se så mange i samme situasjon som meg og sambo!

Jeg hadde aldri gjettet at det var slik..

Vet dere hva? jeg synes hele wow-drittspillet burde vert bannlyst og uloveliggjort for lengst! ah.. Jeg unner ingen å være "sjalu" på et spill, DET er en grusom følelse det..

Nå kjenner jeg at jeg blir iritert :frustrert:

Skrevet
Vet dere hva? jeg synes hele wow-drittspillet burde vert bannlyst og uloveliggjort for lengst! ah.. Jeg unner ingen å være "sjalu" på et spill, DET er en grusom følelse det..

Da burde du også bannlyse røyk, poker (som forresten har ødelagt enn del flere mennesker enn wow), alkohol o.l. for det er avhengigheten det går på. Om samboerene deres kanskje ikke hadde oppdaget wow kunne det hende det var nettpoker de ble sittende med, eller andre spill, eller rett og slett andre ting. Jeg har en venn som er avhengig av nettpoker, virkelig, på grensen til at han får hjelp, han var før avhengig av røyk, så wow, så dette. Mest trolig, slutter han med nettpoker er det noe nytt han finner. Dessverre har han mistet mye penger i nettpoker noe man heldigvis slipper i wow.

Skrevet
Da burde du også bannlyse røyk, poker (som forresten har ødelagt enn del flere mennesker enn wow), alkohol o.l. for det er avhengigheten det går på. Om samboerene deres kanskje ikke hadde oppdaget wow kunne det hende det var nettpoker de ble sittende med, eller andre spill, eller rett og slett andre ting. Jeg har en venn som er avhengig av nettpoker, virkelig, på grensen til at han får hjelp, han var før avhengig av røyk, så wow, så dette. Mest trolig, slutter han med nettpoker er det noe nytt han finner. Dessverre har han mistet mye penger i nettpoker noe man heldigvis slipper i wow.

Akkurat det synes jeg er litt dårlig argument egentlig, selv om jeg skulle ønske det var sant. Det er klart at det gjelder noen (ingen regel uten unntak) men ingen av wow-gamerne jeg kjenner har anlegg til å bli avhengige av noe som helst annet. Særlig ikkje kjæresten min. Han er jeg faktisk ganske sikker på at hadde hatt et bedre sosialliv irl hvis han ikke spilte wow. Jeg tror også at jeg og han hadde funnet på mye mer sammen. Det er nok av sunne ting å erstatte wow med, vi klarer jo oss fint vi andre uten wow og poker ;)

Men, jenter, jeg har funnet en ny plan som i hvert fall funker for meg. Jeg har begynt å spille litt sammen med ham!

Fordi 1. Da bruker vi tid sammen, selv når han spiller wow. Han er ikke lenger i sin egen verden, men vi er i vår verden. Selv om det er en småtragisk verden :fnise:

2. han blir glad for at jeg interesserer meg for hans "hobby", og mer velvillig ellers

3. Vi spiller jo sammen, så når jeg sier "nei, skal skru av og finne på noe annet?" sier han automatisk ja, for da henger vi sammen allerede. Han er min, og ikke spillet sitt.

Wow er faktisk ikke så kjedelig å spille som jeg hadde fryktet heller, det er helt grei tidsfordriv. Og jeg trenger ikke å spille mer enn max en time til dagen for at han skal bli fornøyd og jeg i tillegg har drept litt tid på en hverdag. To fluer i en smekk :)

MEN jeg må også si etter å ha satt meg inn i spillet selv nå at jeg forstår at folk synes at wow er kjekt og litt fengende, men å VIE LIVET sitt til wow.... det skjønner jeg virkelig ikke. Spillet er ufattelig hjernedødt (kjekt, men hjernedødt) og jeg synes at det er grusomt trist å tenke på hvor mange som bytter ut det virkelige livet med dette her. Man går bort til en dataperson som sier "drep 7 dyr", så går man til dyrene, trykker på dem et par-tre ganger til de er døde, og går tilbake og sier at nå har man gjort det. Så skjer det samme om igjen. Og om igjen. Og om igjen. Det er med andre ord ikke et mer givende spill enn tetris med en chat ved siden av.

Ja, jeg er klar over at det er fler ting man kan gjøre i spillet etter hvert, men heller ikke det er særlig givende.

Samboeren min har bursdag i dag, så nå skal jeg lage wow-bursdagskake til ham med wow-figurer som jeg fant på butikken i går, og så skal jeg skrive "LVL 24" på, siden han fyller 24 ;)

Gjest lillemeg*
Skrevet

Jeg synes heller ikke det blir helt rett og si at hvis de ikke hadde vært avhengige av WoW, hadde det vært noe annet... Mulig det er tilfelle hos noen, men min sambo kunne nok fint ha klart seg uten WoW, UTEN å bli avhengig av noe annet.. Han har levd hele livet uten tendenser til avhengighet noen andre plasser, før eller etter han begynte med WoW. Han spiller jo andre spill også, både nå og før han begynte med WoW - men han har vett til å slutte, og gjør det i normale mengder. Han har aldri "tatt av" med andre spill. Og heller ikke røyk, snus, alkohol, poker..

Jeg blir også forbanna på spillet og de som lager det, Sandbekken.. :kjefte:

(Men det betyr ikke at jeg klandrer folk som spiller WoW fordi.. for det er tydeligvis mange som klarer å holde seg i skinnet ser det ut til når jeg leser her. Ære være dem, hvis det er tilfelle!). Mer jeg blir ganske enkelt forbanna på at de som lager spillet ødelegger kjæresten min :snurt: Greit nok at han spiller på eget avsvar og fri vilje og at det er hannes feil at han spiller mer enn det som er fornuftig og bla bla bla... Jeg er klar over det! Men hadde det ikke vært for blizzard (heter de ikke det??), hadde ikke kjæresten min vært avhengig av WoW! :kjefte: sånn er det bare.

Hehe...synes jeg ser trynet til sambo hvis jeg hadde sagt at jeg ville bli med å spille :fnise: her har jeg banna og sverta og grått over dette "hersens spillet", også bynner jeg å spille selv :gjeiper:

Vel...det hadde jo vært en måte å gjøre det på - men jeg har rett og slett fått det spille såpass i vrangstrupen etter å ha sett hvilke ødeleggelser det kan gjøre. Så jeg akter hverken å sponse de med penger eller makter å spille det uten å spy, tror jeg :gjeiper:

Bare for å legge til en ting til.. det gode mønsteret som sambo hadde kommet inn i siste uka ble knust igår :sjenert: han spilte vel 9 timer igår tror jeg. Det er VEL ekstremt på en hverdag, til og med til han å være. Da var de 10 stk som drev på.

Hoooh! Kjenner jeg blir forbanna når jeg tenker på dette, så jeg får ta en pause her tror jeg :gjeiper: (uskyldige mennesker som dere skal ikke lide for at jeg syter - det er bare så godt å FÅ DET UT EN PLASS!! Hehe.. Sette ord på det. Og se at jeg ikke er eneste med dette problemet.)

:klemmer: til alle WoW-offer her :)

Skrevet
Hoooh! Kjenner jeg blir forbanna når jeg tenker på dette, så jeg får ta en pause her tror jeg :gjeiper: (uskyldige mennesker som dere skal ikke lide for at jeg syter - det er bare så godt å FÅ DET UT EN PLASS!! Hehe.. Sette ord på det. Og se at jeg ikke er eneste med dette problemet.)

:klemmer: til alle WoW-offer her :)

Syt i vei, det er helt greit - du trenger det :jepp:

Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Jepp, hvis vi ikke syter og får ut agresjonen et sted kommer vi vel til å klikke ordentlig en dag.. Takk gud for kvinneguiden!

Spilte samboeren din virkelig i 9 timer ts???! :dåne: Skjønner godt at du er irritert da..

Endret av Sandbekken
Gjest lillemeg*
Skrevet
Syt i vei, det er helt greit - du trenger det :jepp:

tusen takk :klemmer:

Jepp, hvis vi ikke syter og får ut agresjonen et sted kommer vi vel til å klikke ordentlig en dag.. Takk gud for kvinneguiden!

Spilte samboeren din virkelig i 9 timer ts???! :dåne: Skjønner godt at du er irritert da..

Jepp....han gjorde det på mandag ja.... det er heldigvis ikke vanlig, men det hender... hadde han gjort det hver dag - da hadde jeg dødd av irritasjon tror jeg :kjefte:

Men igår spilte han ikke igjen...siden vi var borte. Han kunne spilt etterpå da vi kom hjem, men gjorde det heldigvis ikke..

Skrevet (endret)

Jeg spiller ikke WOW, men dataspill er en av mine hobbyer. Men som alle andre hobbyer så går det en grense et sted. En generell regel er vel at hvis man har noe man gjør ofte, bestemmer seg en kveld for å la være å gjøre nettopp dette for så å få problemer og kanskje finne unnskyldninger for å gjenopprette aktiviteten den ene kvelden uansett - ja, da har man et avhengighetsproblem. Uansett hva hobbyen er.

Ellers har jeg egentlig lite til overs for at man skal forby det man ikke liker eller det noen kan utnytte eller misbruke. Da skal man forby ganske mye! Et sted må jo faktisk individet selv ta ansvar også.

Endret av Tabris
Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Hehe.. ser at mange misforsto meg her jah!

Da jeg sa at wow burde vert forbudt så mente jeg det ikke bokstavlig, da hadde jo verden blitt litt for kontrollert og ufarliggjort for min smak..

Endret av Sandbekken
Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Haris pilton, morsom link det der, tragikomisk :eeeh: Hihi

Endret av Sandbekken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...