Tusenfryd Skrevet 3. juli 2003 #1 Skrevet 3. juli 2003 Har aldri hatt noen store problem med hard hud på føttene. Har sporadisk filt litt her og der, men helt ærlig så har jeg pene føtter - helt naturlig. Ja, jeg tar bort hårene på tærne og har aldri avskallet neglelekk - heller ikke om vinteren - og jeg steller neglene og sånn - men dette med å file hard hud har det aldri vært stort behov for. I år derimot, skulle jeg begynne med dette. Har jo nå lært at dette er noe man må gjøre, og dette er så deilig og jeg blir enda lekrere og sommerdelikat osv. Så jeg har siden åpen-sko-sesongen startet filt på hælen, sittet i fotbad - OG utvidet skoparken med en haug med nye sandaler, noe som i og for seg skjer hvert år. ALDRI mer. Jeg vet ikke hva som er skjedd. Men tydeligvis har det skjedd noe. Plutselig har jeg fått hard hud der jeg aldri har hatt hard hud før. Det har plutselig oppå hælen, under senen, liksom, blitt store kaker med hard hud.... uuuæææ så ekkelt. Og ikke bare det. Under disse store klumpene er det luft! Og hva skjer nå da? Jo, denne luftlommer går det selvsagt hull på, og jeg begynner et hamskifte på hælen - store flak av tykk hud detter av og jeg sitter igjen med selvsagt noen flak som IKKE detter av (og det er jo bare sååååå motbydelig å rive, siden huden er så tykk) og det ser bare ikke ut. Så nå er det bare å ta på sko som dekker hælen og sitte og klappe på de nye sandalene om kvelden og håpe at jeg kan bruke dem en annen gang. Eller ha så lange bukser at de dekker hælene. Det er tingen for meg med nesten bare pirat og capri-bukser. Og jeg skal aldri ta i en fotfil igjen!
Atmi Skrevet 3. juli 2003 #2 Skrevet 3. juli 2003 Det virker som du har noe annet enn hard hud ettersom du sier der er luft under? Eller kanskje jeg bare ikke forsto det helt rett. I hvert fall - dersom man bruker for mye fotfil - det vil si at man filer bort nødvendig hud og derfor liksom ikke har den beskyttelsen foten trenger vil man utvikle mer hard hud., Ikke slutt med fotfil, bare ikke bruk fotfil mer enn nødvendig. Der er en mening med den harde huden, det er for at foten bærer vekten av oss og trenger være litt hardere enn huden i ansiktet - når vi tar vekk så mye hard hud at det er for lite (ofte blir den litt sår og rosa kanskje, men på grensen trenger det ikek være vont heller) vil kroppen legge til denne beskkyttelsen i form av ekstra hard hud Jeg vil anbefale deg å file fort den huden som detter av etter et bad - smør deg godt med fotkrem så ofte du kan og du skal se at den harde huden blir bløtet opp og mindre "ekkel" - og ikke fil for mye da - fil den harde,hvite huden bort, ikke fil bort vanlig hud Lykke til - du skal se du får beina dine helt fine igjen. Du kan jo for eksempel gå til en fotterapeut å få skjært bort i første omgang slik at du etterpå har jobben med å vedlikeholde. Men skjær ALDRI har hud selv med mindre du har peiling - skjærer du for mye eller ujevnt vil også dette føre til mer og hardere hud av samme grunn som jeg sa over her. Og dersom huden blir ujevn kan det bli litt ille egentlig., Viktig at huden er jevn og sterk nok til å kunne ta en strandtur uten sko Atmi
Atmi Skrevet 3. juli 2003 #3 Skrevet 3. juli 2003 en ting til - bruk en krem som er litt kremete og klarer mye opp dersom det er veldig tørt og hart og ikke bruk grønnsåpe fotbad, det tørker så vanvittig ut, bruk et skikkelig fotbad basert på urter eller noe annet godt. NOe som ikke tørker ut - føtter liker fuktighet de liker ikke å være tørre.
Tusenfryd Skrevet 3. juli 2003 Forfatter #4 Skrevet 3. juli 2003 Takk for gode tips. Nei, her skal intet skjæres. Og Tusenfryd skal være lykkelig med det hun har neste sommer, ikke bare gjøre rare ting fordi andre sier de skal gjøres... Tenke sjæl er no' dritt...
Malou Skrevet 3. juli 2003 #5 Skrevet 3. juli 2003 Jeg er av den oppfatning at man kun skal file hvis man har et problem med hard hud. En gang i tiden trodde jeg (som Tusenfryd) at man ble enda lekrere hvis man brukte fotfil, men jeg har også lært. Godt nok var vel huden på hælene mine ikke helt babymyk da heller, men den har i allefall ikke blitt noe bedre etter at jeg begynte å file dem. Men når man først har begynt og har fått hard, død hud på hælene så blir det likssom ikke til at jeg slutter å file heller da, i hvertfall ikke i sommerhalvåret. Men kanskje det på lang sikt blir bedre hvis slutter å file og kun tar fotbad istedet. Har også sett at det finnes fotpeelingkremer, kanskje dette er bedre sammen med en god omgang med krem etterpå? Jennifer
Atmi Skrevet 3. juli 2003 #6 Skrevet 3. juli 2003 hehe - dere får det tilbake på plass om dere er litt nøye med fotfilbruk og smøring. Og IKKE grønnsåpe i fotbadet Fil en gang i mellom når der er mye dø hud, men det er den døde huden som skal bort, ellers vil vi helst ha litt kake på beina slik at vi kan trø på dem. Når du ikke skal vise beina kan det kansje være en fordel å ikke file på en stund slik at kroppen ikke "tror" den trenger produsere masse mer hudceller. Men det er også ganske naturlig når vi blir over 20 at der kommer litt hard hud. Spesielt ved bruk av syntetiske sokker, det er gift Feit god krem hjelper også godt - men ikke overdriv der heller, for huden produserer jo litt selv, vi vil ikke den skal slutte produsere fuktighet fordi den får tilført så masse krem .)
Gjest Janna Skrevet 3. juli 2003 #7 Skrevet 3. juli 2003 Fot-fil? :o Finnes det? Hørt om neglefil, men fot-fil? Au...
Gjest the imp Skrevet 3. juli 2003 #8 Skrevet 3. juli 2003 Fotfil er ikke au dersom man har hard hud under føttene det kan kile litt når du filer vekk den harde huden, men det er ikke vondt. Dersom du har vannblemmer og sår hud under føttene, kan det derimot gjøre ganske vondt. Man bør nok ikke file føttene dersom man ikke har hard hud nei, men heller bare ta fotbad og smøre inn føttene dersom man føler for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå