Gå til innhold

Feiring av en Landsforæder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden vi først skal feire en landsforæder. Noe Hamsun var, Kan vi ikke like godt da feire de andre landsforæderene også ?.

Jeg synes feiringen av Hamsun er skammelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du i det hele tatt lest en bok av Hamsun?

Skrevet
Siden vi først skal feire en landsforæder. Noe Hamsun var, Kan vi ikke like godt da feire de andre landsforæderene også ?.

kan du begrunne din mening?

Skrevet
Har du i det hele tatt lest en bok av Hamsun?

Alle

Skrevet
kan du begrunne din mening?

Støtte at Tyskerene under 2 verdenskrig. Er ikke det landsforæderi så vet ikke jeg

Skrevet (endret)

Hamsun var medlem av NS, noe mange andre nordmenn var. Disse går ustraffet, og er ikke siktet for landsforræderi. Feiringen er av forfatterskapet, ikke av nazisympatiene.

That being said, så orker ikke jeg å lese Hamsun i alle fall, blir så irritert på alle de high-strung karakterene hans.. Har tvunget meg gjennom Sult, Pan og Victoria, men jeg synes det er så kunstig, konstruert og klisjepreget...

Er jo å banne i kirka, men jeg forstår ikke fascinasjonen :sjenert:

Endret av babord
Skrevet
Hamsun var medlem av NS, noe mange andre nordmenn var. Disse går ustraffet, og er ikke siktet for landsforræderi. Feiringen er av forfatterskapet, ikke av nazisympatiene.

Enig i dette. Han er tross alt én av de tre nordmenn som har mottatt Nobels litteraturpris. Synes dette burde veie tyngre enn hans valg på det personlige plan under 40-årene.

Dessuten er det ingen som rynker på nesen ved vår åpenlyse "feiring" av drukkenbolter og horekunder, noe mange av de andre store forfatterne var.

Skrevet

Da kan du jo feire alt han gjorde og fikk til frem til han var 81 år gammel og argumentere mot hans holdninger og handlinger etter det.

Skrevet

Til og med en sånn venstreorientert kar som Agnar Mykle hadde visse facsinasjoner for nazismen. For eksempel klarte datidens ingeniører å lage autobahn, og det var litt imponerende sett fra norske øyne, med grusveier og bakker på våre veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...