Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med mitt hudproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har gjennom 6år utviklet et hudproblem som er etterhvert har begynt å gå utovermin psykiske helse, så vel som min fysiske. Det begynte da jeg var 16 og så meg selv i speilet på en butikk. Jeg hadde en liten rød flekk i ansiktet, omtrent med en diameter på 2cm. Jeg synes dette var litt rart, men tenkte ikke så mye mer over det da jeg egentlig ikke var så forfengelig og så meg ofte i speilet på den tiden.. I ettertid har det slått meg at dette trolig var en flekk med ekstremt tørr hud, for det kom også noe hardt puss ut av porene i denne flekken. Men uvitende som jeg var, innbilte jeg meg at jeg hadde fet hud som måtte vaskes/renses MYE! Og jeg hadde aldri vært nødt til hverken å vaske ansiktet eller bruke fuktighetskrem. Huff, dumt som det enn høres ut, skrubbet jeg ansiktet, og da mener jeg med klut og renseprodukter, for å få bukt med dette røde merket, som selvfølgelig bare ble rødere og rødere og begynte å spre seg utover hele kinnet. Da jeg endelig kom meg til en hudspesialist da jeg var 18, fikk jeg foreskrevet flere sterke kortisonkremer som skulle hjelpe meg med denne "eksemen". Men denne bruken av kortisonkrem (uten noen fuktighetskrem ved siden av) må ha ødelagt det lille som var igjen av en hudbarriere. Og etter dette eskalerte problemet mitt seg ytterligere. Huden hadde nå tydeligvis mistet sin evne til å "kjøle seg ned". det vil si at jeg kjempelett fikk reaksjoner i huden, i form av rødhet i hele kinne, så for jeg gjorde noe som kunne vikre anstrengende eller gikk fra kaldt til varmt. Ved soling ble halve ansiktet mitt knæsj rødt og stramt. Men da jeg gikk til en ny hudlege(ville prøve noe annet, etter mislykket første gang), fikk jeg beskjed om å kutte ut alt av hudkremer og kun benytte intimvask til å vaske meg i ansiktet hvis jeg trengte å ta bort sminke osv. Dette igjen førte jo til at huden ble enda rødere og enda sårere og nå begynte rødheten også å vise seg på det andre kinnet og hele ansiktet føltes stramt og varmt. Jeg ble veldig lett rød og varm i ansiktet. Etterhvert så jeg meg helt nødt til å benytte krem igjen da det var helt uutholdelig å være sånn hele tiden. Men på apoteket fortalte de meg at jeg hadde fet/blank hud med hudormer. Og anbefalte meg jevnlig rens og bruk av krem for fet hud. Dum som jeg var hørte jeg på dette og benyttet i lang tid feil produkter, IGJEN. Og sminken jeg brukte for skjule ansiktet mitt måtte jo også vaskes av hver kveld. Så gikk da til enda en hudspesialist og prøvde laser beh. mot noe av rødheten/stramhet og varme, men dette hjelper ikke så veldig godt. Men idag sitter jeg altså igjen med et ansikt som reagerer med å bli kjemperødt og varmt ved de ikke altfor store anstrengelser jeg gjør. Jeg har kommet til punktet hvor jeg har valgt å legge ansiktssminken på hylla, ikke vaske annsiktet med annet enn vann og smøre det ofte inn med gode og fuktighetsgivende kremer(tror jeg), som Decubal recover cream fra apoteket, a-derma for tørt ansikt, locobase repair (innimellom, men denne er svært fet og vanskelig å få bort med vann) og i tillegg til dette bruker jeg noen ganger også litt skin smoothening krem fra dermalogica. Prøver å legge meg hver kveld med en "maske" av krem på ansiktet som lindrer stramheten litt hver kveld. Nå på vinterstid er det ekstra vanskelig også med tanke på kulde og tørr luft. glemte å nevne at min teori omkring det som kommer ut av porene og at huden er så blank, er fordi huden har selv prøvd å beskytte porene og ansiktet generellt når ikke noe annet har gjort det. det hører med til historien at porene mine i ansiktet generellt er store.Men mitt spørsmål er egentlig: Tror dere det er noe håp for meg om at huden kan restaureres til det normale igjen, med normal kontroll av varme og fuktinnhold. Er så redd for at disse 6årene med feil og dårlig behandling av huden har ødelagt dens beskyttende barrierere for godt og at alt av fuktighet bare fordamper ut. Den har for tiden lett tørrhetslinjer/ru, og er stramstram og omtrent alltid rødlig og det kommer fortsatt til tider dette harde "pusset" ut av porene, men det har faktisk misket litt. er det noen som har opplevd lignende, hilsen en som vil ha livskvaliteten sin tilbake og ikke engeste seg for at hun konstant er tørr og rød i ansiktet :tristbla:

Endret av kamilla22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke noe særlig om hud, men syns det er rart at du har fått feil behandling flere ganger.

Da jeg leste dette innlegget ditt, spesiellt om den røde flekken i pannen du mente som spredte seg, tenkte jeg først på at det kunne være en betennelse i huden...men slikt skal jo en hudlege kunne se..

Det finnes jo flere hud sykdommer, det kan godt være du har en av disse. Hvis du orker, kan du ta en ny tir til en hudlege og eller fastlegen og spørre om det kan være en hudsykdom, eventuellt hvilken og om det går an å ta tester for det, slik at du får RETT behandling og ikke sånn "vi prøver dette"-opplegg...

:klemmer:

Skrevet

Bruker du noen medisiner? Enkelte legemidler kan gi hudproblemer.

Men som du skriver, så kan (særlig langvarig) bruk av kortisonkremer, (og uten bruk av fuktighetskrem ved siden av ) skade huden. Den blir tynn, blodsprengt og stram og skades mye lettere. Det kalles hudatrofi, kanskje det er det du har fått? De som i utgangspunktet har sensibel hud kan ofte få store problemer med dette etter bruk av kortison.

Jeg ville oppsøkt hudlege igjen, fått stilt en diagnose og fått et konkret behandlingsopplegg å gå videre med. Du har nok en fordel i at du fortsatt er ganske ung. Ung hud har en utrolig evne til å restituere seg,men det tar sikkert tid før huden blir helt normal igjen.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene, da er det bare å smøre seg med god tålmodighet og vente og se om tiden leger "alle sår":) nå går det jo mot sommer og sol også! ikke det at det nødvendigvis har noen betydning, men den lille røde flekken oppsto først på det ene kinnet mitt! Igjen takk for svar, det er veldig oppmuntrende

Skrevet

Dette er ikke så lett å svare på for en legperson som ikke har sett på deg engang. Jeg tror du kan ha utbytte av å gå til en biopat (se link: http://no.wikipedia.org/wiki/Biopat) og høre om de kan hjelpe deg med dette og eventuelle andre problemer du måtte ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...