Gå til innhold

Bmi.

Padmee

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange som har reagert på den høyde/vekt træden som er her. Det er mange som sier at forholdet høyde/vekt har lite å si når det gjelder om en person er tykk eller ikke. Dette er jeg enig i, derfor tenkte jeg at jeg kunne starte en tråd der en kan oppgi BMI istedenfor. Det gir nemlig et rettere bilde på hvordan kroppen til en person er. Men her også er det jo store feilmarginer med hensyn til muskelmasse kontra fett.

Ikke bli sur på denne tråden også da. Kan ikke bare dere som faktisk vil oppgi BMI'en deres svare? Så kan dere som misliker denne type tråder la være hvis dere ikke vil si det.

BMI Categories:

Normal weight = 18.5-24.9

Overweight = 25-29.9

Obesity = BMI of 30 or greater

Undervekt er mindre enn 18.5.

BMIen kan dere regne ut her: http://nhlbisupport.com/bmi/bmicalc.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare få si at BMI i endel tilfeller ikke er noen god retningsviser heller. Men jeg skjønner jo at det for leger og annet fagpersonell kan være en nyttig veileder i enkelte tilfeller.

Og nå legger jeg veldig bånd på meg - jeg er en av de virkelig motstanderne av BMI, og synes at høyde og størrelse kanskje er en bedre måler på hvordan man ser ut. Men ingenting er sikkert, vi er alle forskjellige.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så stas å få vite hvordan andre måler seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke BMI'en gjør dette noe mindre problematisk - jeg kommer f.eks ut som overvektig og det mener jeg seriøst at jeg ikke er :-?

Jeg får en BMI på 25,1 på denne "kalkulatoren"...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en BMI på 17,7- Noe som sikkert stemmer også.. Jeg ER tynn nå, men det er ikke bare bare å legge på seg.

Jeg tror det er viktig at folk husker en ting;

Nå er jeg blitt så tynn pga sykdom. Det er medisinene jeg går på som tar vekk alt jeg har av matlyst osv.

Om en person er feit, så er det MEGET få av oss som sier til denne personen: Å herreguuud så feit du er, ta og slank deg. Eller: I den buksa der ser du jo bare ENDA feitere ut, jøss . Tror du bør la sjokoladen ligge noen mnd'er og si hallo til Herr. Gulrot og Fru Nokadiett.

Vel, for meg og sikkert mange andre tynne. Det er LIKE irriterende og vondt å høre at folk påpeker vekten andre veien også. Det er liksom lov det, man kan tyte ørene fulle til tynne folk ang hvordan de ser ut.

Det er feil. Jeg KAN ikke noe for at jeg er tynn. Jeg syntes SELV jeg er for tynn, og jeg skulle ØNSKE jeg klarte å legge på meg. Men nå går det ikke. Jeg vil mer enn gjerne, men jeg klarer ikke få i meg nok mat. Å bli konstant påminnet om det hjelper ikke stort.

Alle forteller meg hvor tynn jeg er, jeg må spise mer, bla bla bla bla blaaaaaa.

Om alle bare kan tenke seg om, tenke at det er ikke så særlig å høre hele tiden, hverken at man er feit eller for tynn. For mange ganger kan man ikke noe for det. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det er mange som sier at forholdet høyde/vekt har lite å si når det gjelder om en person er tykk eller ikke. Dette er jeg enig i, derfor tenkte jeg at jeg kunne starte en tråd der en kan oppgi BMI istedenfor. Det gir nemlig et rettere bilde på hvordan kroppen til en person er.

men bmi er jo nettopp forholdet mellom høyde/vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sterkt i mot den den, til dels ukritiske, bruken av BMI i det norske helsevesenet av følgende årsaker:

- Indeksen er utarbeidet ved et forskingsinstutt utenfor Washington D.C. (Tror det var NIST, men jeg er ikke sikker...) og er følgelig basert på amerikanske forhold. Nordmenn flest, både menn og kvinner, har gjennomgående større muskelmasse enn den jevne amerikaner p.g.a. av arv og miljø og muskler veier mer enn fett.

- Indeksen tar ikke hensyn til kroppsbygning og den varierer som kjent mye fra person til person.

- Den tar heller ikke hensyn til forholdet mellom muskelmasse og fett - kun vekt. Det sier seg selv at det må bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt i mot den den, til dels ukritiske, bruken av BMI i det norske helsevesenet av følgende årsaker:

- Indeksen er utarbeidet ved et forskingsinstutt utenfor Washington D.C. (Tror det var NIST, men jeg er ikke sikker...) og er følgelig basert på amerikanske forhold. Nordmenn flest, både menn og kvinner, har gjennomgående større muskelmasse enn den jevne amerikaner p.g.a. av arv og miljø og muskler veier mer enn fett.

- Indeksen tar ikke hensyn til kroppsbygning og den varierer som kjent mye fra person til person.

- Den tar heller ikke hensyn til forholdet mellom muskelmasse og fett - kun vekt. Det sier seg selv at det må bli feil.

Heia Leo!!!!!!

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken BMI en har gir en en indikajon på hvor overvektig, eller undervektig en er. Det brukes i medisins sammenheng, i forhold til svært overvektige og svært undervektige. Vi som ligger mellom 18 og 28 er vel gjennomsnittlig. Store forskjeller her, men skal vi alle være like da????

Det viktigste må vel være at vi er friske og sunne. Sjøl har jeg en BMI på rundt 24, for noen høyt, men for meg akkurat passe. Nesten alle har noe de er misfornøy med, om det er nesa eller rompa........ Nei, hva med å fortelle om det vi liker best med oss sjøl, ta vare på det som er vakkert. Vi har alle noe!!!!!!!!!!!! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Har en BMI under undervekt, men vil ikke oppgi den.

Jeg synes egentlig dette innlegget burde bli fjernet :evil:

Folk kan få seriøse problemer av å lese sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22,4 Men klarer egenltig ikke engasjere meg så voldsomt i hva jeg selv veier eller andre. så lenge jeg klarer å komme med på trening ett par ganger i uka, blåser jeg i hva jeg i hva vekta viser. Mere kiipt å ikke få på seg sommertøyet fra i fjor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg lurer veldig på hvordan de regner ut på den linken her... :forvirra:

Jeg fikk en BMI på 18,1.... :sjokk:

Mener jeg har regnet på det før og fått godt over 20!! :enig_animasjon:

Jaja.. så lange man er fornøyd med kroppen skulle vel ikke BMI ha noe å si hverken fra eller til.... :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:oops:

Hehe.... kanskje fordi jeg undervurderte meg selv litt med en ti kilo...!? :wink:

Da var det litt mer riktig: 21,3

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bruker en kalkulator med "norske" måleenheter. Fikk et resultat på 33.2.

Ja, jeg er overvektig, men jeg har også masse muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg! Jeg har ikke egentlig tenkt så mye på hvorfor jeg synes BMI er feil, bare at den kategoriserer meg litt feil.. Kanskje forskningsinstituttet var NIH? (National Institute of Health, i Bethesda nordvest for DC, MD) De driver med veldig mye forskning. Jeg har sett andre vektkategoriseringer i før i amerikansk standard, og der var jeg visst litt overvektig når jeg egentlig var veldig så slank og fin :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje forskningsinstituttet var NIH? (National Institute of Health' date=' i Bethesda nordvest for DC, MD)[/quote']

Jepp, det var det! (NIST ligger også utenfor DC men i Gaithersburg lenger vest i MD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her for en (god) stund siden at "normalen" var blitt flyttet opp til 26, som et resultat av ny forskning. Dette synes nå jeg viser at det kanskje ikke er så sikkert og bra likevel..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nada å si. Som Gjest sier, muskler veier mer enn fett. Egentlig. Kompis sjekket nå, og han hadde en BMI på 29.6. Han har trent i flere år og har MASSE muskler. Og det er ikke noe ordentlig "hengefett" på han. Består bare av muskler. Sånn ca. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...