Gå til innhold

Sushi oppskrift / ingredienser

Sofi*

Anbefalte innlegg

Hei :)

Noen som kan og vil dele noen tips til hjemmelaget sushi?

Erfaringer, ingredienser, tips og alt annet.

Hadde blitt suuuper glad for hjelp ;)

Planen er at jeg skal lage selv og servere i bursdagen min :)

Endret av Sofi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Noen som kan og vil dele noen tips til hjemmelaget sushi?

Erfaringer, ingredienser, tips og alt annet.

Hadde blitt suuuper glad for hjelp ;)

Planen er at jeg skal lage selv og servere i bursdagen min :)

Start med det enkle. Maki (rullet) og nigiri (fisk på toppen av håndrullet ris), Du kommer langt med å bruke laks (av god kvalitet) og avokado. Frityrstekte reker og kongekrabbe er også godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sushi

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel235.asp

Finnes mange filmer på nettet der det vises hvordan. Tips. Ha en virkelig skap kniv klar når du skal dele opp makien og vær bestemt.

Kle bambusmatten med plast (gladpack) før du bruker den. Mye mindre gris og vask.

Du bør nok lage for deg selv noen ggr før du lager for andre.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Makiruller er veldig greie å starte med. Ha gjerne en bolle med vann i når du skal kline sushirisen utover rullematta slik at du kan få skylt vekk ris fra fingrene innimellom.

Husk ingefær! Glemte å kjøpe det engang..blei ikke helt det samme uten.

Man kan også bruke crabsticks(altså inni makirullen..)

Kok risen i god tid i forveien slik at den blir godt avkjølt før du skal holde på med den.

Og så må du jo ha sesamfrø! De varmer du litt i en stekepanne,til de bli gylden.

Åkjæremeg,nå fikk jeg lyst på makiruller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makiruller er veldig greie å starte med. Ha gjerne en bolle med vann i når du skal kline sushirisen utover rullematta slik at du kan få skylt vekk ris fra fingrene innimellom.

Husk ingefær! Glemte å kjøpe det engang..blei ikke helt det samme uten.

Man kan også bruke crabsticks(altså inni makirullen..)

Kok risen i god tid i forveien slik at den blir godt avkjølt før du skal holde på med den.

Og så må du jo ha sesamfrø! De varmer du litt i en stekepanne,til de bli gylden.

Åkjæremeg,nå fikk jeg lyst på makiruller...

men hvordan er det med fisken. Bruker dere fersk eller frossen? Må den fryses ned først til et visst antall grader i et visst antall timer for å drepe bakterier o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det med fisken. Bruker dere fersk eller frossen? Må den fryses ned først til et visst antall grader i et visst antall timer for å drepe bakterier o.l.?

Jeg har aldri gjort det. Tenker jeg skal prøve det neste gang med en liten snabb av fisken for å se om det blir noen smaksforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er alfa omega å være veldig nøye med risen. Mislykket ris er fatalt. Denne oppskriften er litt omstendelig, men etter at jeg begynte å følge den, får jeg ris som henger godt sammen selv om den er luftig. Og den smaker nydelig.

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift9237.asp

Ellers anbefaler jeg den vakumpakkede "Salma"laksen. Den er helt uten fett, smaker kjempegodt, og er veldig enkel å skjære opp i fine skiver til ngiri.

Edit: glemte linken :flau:

Endret av Plym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei

Takk for svarene fra dere. Dessverre så jeg det ikke før nå. Lagde sushi nå på fredag. Det var virkelig ikke så lett som jeg hadde trodd. hehe..

Men det smakte heeeelt nydelig :) Så ikke like delikat ut som de vi bestiller, men smaken var hvertfall der :)

Vi lærte at fisken måtte være frossen pga bakterier ja. Men, all fisken som kommer til norge har vært frossen, så det er ikke så farlig, men for sikkerhetsskyld så kan man jo kjøpe en frossen og tine opp den.

Vi brukte Salma-laksen. Den er rå god. Tunfisk var kjempe vanskelig å få tak i, så satser ikke på det til bursdagen. Det blir nok bestille sushi på bursdagen, så får jeg øve meg litt mer utover året. Kanskje til neste bursdag at det blir hjemmelaget :)

Jeg er hvertfall ekspert på maki nå :) Det gikk som en drøm.

I makien hadde vi ris/laks/crabstick/avokado/agurk/gulrot/sesamfrø. Samboer lagde en maki med risen ut, det ble veldig bra.

Gleder meg allerede til neste sushi måltid!!!!

Endret av Sofi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...