Gå til innhold

Middagsglass til 1åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren min på 1 år var i dag på 1årskontroll sammen med pappaen sin. De snakket litt om mat med legen.

Legen var vist veldig imot middager på glass. Han mente det ikke var nok vitaminer i de. Og at vi bør lage hennes mat fra bunn for at hun på den måten får nok vitaminer i seg.

Jeg er for så vidt enig med legen. Jeg mener at maten man lager selv er bedre. Men det er ikke alltid at jeg har mulighet til det. Og da syns jeg at det er greit med middagsglass. Og jeg vet ikke om jeg kan gjøre en bedre jobb med å bevare vitaminer i grønnsaker, for jeg heller jo ut vannet etter at grønnsakene er kokt.

Dette er faktisk første gang jeg har hørt noe slikt om middagsglass. Tenkte alltid at de var veldig greie siden det er alltid mange forskjellige grønnsaker i de, samt kjøtt og litt urter. Og så varierer vi mellom hvilke middagsglass vi gir henne. Vi lager selvsagt også mat selv som vi gir til henne. Men det blir fort veldig ensformig. Koker da litt kjøtt/og som oftest potet og gulrot. Vi skal nå gå til anskaffelse av en barnematbok, tror den heter Bare Barnemat eller noe sånt. Håper den gir ny inspirasjon.

Jeg har på en måte ikke lyst å kutte helt ut å gi henne middagsglass. Syns det kan være en grei alternativ på travle dager. Og som oftest så kan hun ikke spise det vi selv spiser til middag, da vi bruker mye krydder i maten eller det er matvarer som passer ikke til så lite barn som chilli, nøtter osv. Og det hender at vi kjøper bare noe lettvint middag til oss selv som fjordlandsrett eller pizza eller pølse. Samt at vi ofte spiser sent i forhold til når hun spiser middag.

Jeg må bare si at det var en peride vi nesten bare ga henne hjemlaget mat. Vi lagde litt større porsjoner og frøs de ned. Hun likte det når hun fikk det ferskt, men hvis en porsjon har vært fryst så var konsistensen på maten litt gummiaktig syntes jeg og hun ville da ikke spise det. Det tok litt motet fra meg med å prøve meg på å lage større porsjoner.

Så det jeg lurer på er om dere har hørt lignende fra deres lege/helsesøster?

Hva slags mat gir dere til 1år gamle barn?

Og hvordan kan jeg lage mat og fryse/oppbevare det slik at hun også liker det når det er tint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta av mat til barnet før du tilsetter krydder og andre ingredienser hun ikke skal ha.

Skrevet

Når ungene mine var ett år spiste de stort sett hva vi spiste. Bortsett fra veldig "spesiell" mat. Ene ungen her var spesielt glad i krydret mat, mat med mye smak i.

Ellers brukte jeg de glassene med barnemat med god samvittighet, ene ungen fikk mye av det :sjenert: men ser ikke ut som han har tatt så stor skade av det.

Skrevet

Min ett-åring fikk glassmat av og til da hun var baby, men nå som hun er ett år spiser vi alle det samme til middag. Vi spiser sunn, delvis barnetilpasset middag stort sett hver dag.

For øvrig er mitt inntrykk at kvaliteten på glassmat er veldig bra i disse dager.

Skrevet

Vårt barn har fått glassmat i bøtter og spann. Det har jeg ingen skrupler mot. Vet også om ernæringsfysiologer som sier at glassmat KAN være bedre alternativ enn hjemmelaget pga god kvalitet på råvarer (strengere krav enn det som selges i butikker), god konservering av vitaminer i forhold til ihjelkoking og god variasjon i råvarer.

Skrevet

middagsglass er et kjempefint måltid på travle dager, man skal ikke stresse seg ihjel heller, men to tips:

nuke noen grønnsaker i microen i noen minutter, da får du grønnsaker med mye vitaminer og mos de inn i middagsglasset

evnt tar du kjøtt osv fra basismaten fra din egen middag FØR krydring, og mos de inn der!!!

Skrevet
middagsglass er et kjempefint måltid på travle dager, man skal ikke stresse seg ihjel heller, men to tips:

nuke noen grønnsaker i microen i noen minutter, da får du grønnsaker med mye vitaminer og mos de inn i middagsglasset

evnt tar du kjøtt osv fra basismaten fra din egen middag FØR krydring, og mos de inn der!!!

Vi har ikke micro.

Men flott tips med å tilsette egne grønnsaker i glassmiddager.

Men kan det hende at denne legen bare sitter med gammel info? At det var slikt før at maten i middagsglass var dårligere enn hjemelaget?

Hva har leger/helsesøster sagt til dere angående middagsglass?

Skrevet
Men kan det hende at denne legen bare sitter med gammel info? At det var slikt før at maten i middagsglass var dårligere enn hjemelaget?

Hva har leger/helsesøster sagt til dere angående middagsglass?

Tror aldri legen el helsesøster noen gang nevnte mat på glass. Ikke spurte jeg heller.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har ikke barn, men husker denne historien fra da min eldste lillebror var 1 år, altså for ti år siden:

Legen nesten skjelte ut mamma for at hun ga ham mat på glass, frem til mamma viste ham et middagsglass så han fikk se ingrediensene og næringsverdiene. Han ble totalt forbløffet, for han satt med "gammel kunnskap" og visste ikke at maten var blitt så bra. Og dette er da ti år siden... Vil tro barnematen bare har blitt bedre siden det.

Skrevet

Hva spiser barnet ditt resten av dagen. Barn spiser som oftest en mellom 4 og 6 måltider om dagen. Så lenge ikke alle disse består av middagsglass er det nok ingen fare.

Skrevet

Middagsglass hadde jeg gitt uten å tenke meg om!

Skrevet
Vårt barn har fått glassmat i bøtter og spann. Det har jeg ingen skrupler mot. Vet også om ernæringsfysiologer som sier at glassmat KAN være bedre alternativ enn hjemmelaget pga god kvalitet på råvarer (strengere krav enn det som selges i butikker), god konservering av vitaminer i forhold til ihjelkoking og god variasjon i råvarer.

Helt enig. Jeg tror på at variasjon er best, og glassmat er bedre enn poteter, gulrøtter og kjøtt hver eneste dag.

Det er jo heller ikke lov å tilsette noe i barnematen, så farlig er den ikke.

Her lager vi mest mat selv, men det er fordi det er så veldig mye billigere enn å kjøpe glass.

Skrevet

Jeg kommer nok til å fortsette å gi middag på glass. Det er jo bare en måltid om dagen og dessuten så varierer jeg mellom hjemmelaget middag og glassmiddag.

Jeg ble bare litt overrasket over hvor streng han var i forhold til dette.

Det var en annen ting han sa som jeg grøsset litt av.

Vår jente har 5 tenner. Vi har frem til nå pusset tennene henne bar emed tannbørst, uten tannkrem. Og vi har hoppet over det hvis hun har vært gretten og virkelig ikke ville ha tannbørsten i munnen.

Må nå sa legen at vi må bruke tannkrem når vi pusser tennene hennes (det er greit nok det) og at vi må pusse tennene hver dag, og hvis hun ikke vil så skal vi gjøre det med tvang.

Jeg ble litt paff av dette.

Jeg tenker at hvis vi tvinger tannpuss på henne, så vil hun i hvertall ikka ha lyst til å pusse tennene. Da er jeg like langt.

Frem til nå så har jeg prøvd å gjøre tannpuss til lek, og synger litt og underholder henne mens jeg prøver å pusse tennene hennes. Noen gang funker det, noen gang funker det ikke.

Men skal man virkelig bruke tvang på tannpuss?

Skrevet (endret)

Min sønn er 11 mnd og får middagsglass nesten hver dag. Han spiser brødskive og grøt i tillegg, og får smake på vår mat, samt at vi spiser sammen hvis maten er barnevennlig og innenfor tidsrammen når han skal ha middag.

Jeg har ingen betenkeligheter med å gi ham middagsglass, og kommer til å fortsette med det.

Edit: Tannpuss startet vi med før han fikk tenner, sånn at han skulle venne seg til å ha tannbørsten i munnen. Han er veldig lite glad i tannpuss, for å si det sånn, men det er det eneste jeg virkelig tvinger ham til. Tennene skal pusses hver dag, og sånn er det med den saken. Det er ikke noe han kan velge bort hvis han er i dårlig humør, alle skal pusse tenner. Jeg tror vi har igjen for det senere. I tillegg pusser de tenner i barnehagen, men han er mer villig til det der enn hjemme. Vi har brukt tannkrem helt siden den første tanna dukka opp.

Endret av Trampe
Skrevet

Helesøsteren min var veldig lite streng (og hadde ikke problemer med at datteren vår spiste glassmat) men tannpuss var hun også veldig bestemt på at det måtte gjøres to ganger om dagen og var en av de få tingene vi måtte gjøre uansett. Nå har det ikke vært noe problem her, men jeg tror ikke det er farlig å tvinge henne, da lærer hun jo bare at dette må hun gjøre uansett. Nå lærer hun jo at hun kan velge selv om hun skal pusse eller ikke.

Skrevet
Må nå sa legen at vi må bruke tannkrem når vi pusser tennene hennes (det er greit nok det) og at vi må pusse tennene hver dag, og hvis hun ikke vil så skal vi gjøre det med tvang.

Jeg ble litt paff av dette.

Jeg tenker at hvis vi tvinger tannpuss på henne, så vil hun i hvertall ikka ha lyst til å pusse tennene. Da er jeg like langt.

Frem til nå så har jeg prøvd å gjøre tannpuss til lek, og synger litt og underholder henne mens jeg prøver å pusse tennene hennes. Noen gang funker det, noen gang funker det ikke.

Men skal man virkelig bruke tvang på tannpuss?

jeg så noe på legene i går, der sa de at foreldrene skulle gjøre tannpuss til en lek og at en skal begynne med tannpuss så snart barnet begynner å få tenner...

De viste en grei måte som funket veldig bra på den ungen de prøvde det på der:

Tok en liten bit gassbind (tror det er det det heter) på fingeren som tannkost og brukte tannkrem uten fluor, husker jeg rett. Og mens foreldrene pusset tennene på barnet skulle de pusse tennene selv og late som det var kjempe kjekt!

er jo verdt et forsøk=)

Skrevet

K er 15 måneder nå, og han får middag på glass hvis vi har noe spesiell mat, kydret og sånn, men ellers spiser han det samme som oss. Men, han har fått MYE middagsglass før han ble året ;)

Skrevet

Fra ett-års alderen kuttet jeg helt ut middagsglass, men før det var de et greit alternativ siden han likte dem bedre en vanlig mat. Jeg synes middagsglass er helt OK og brukte dem uten skrupler fordi det var vanskelig å variere middag til min lille gutt i starten. Han likte "ingenting" jeg lagde...

Skrevet

Jag tycker middagsglas var bra att ha som alternativ när vi var ute och reste eller borta längre stunder. Då visste jag att vi hade matalternativ till barnet som vi kunde servera snabbt när det var dags att äta, eller om den utlovade middagen kl 16 inte serverades föräns kl 18. Våra barn har inte klarat av att vänta 2 timmar extra på middagen när resten av dagen varit upplagd för det.

Vid ett års ålder tappade de smaken för middagsglas, då ville de hellre äta av vår mat.

jag har velat servera dem hemlagad mat så långt som möjligt eftersom jag vill att de skulle vänja sig till vår matlagning och det vi brukar äta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...